Citat:
Ursprungligen postat av
Meiji
Det verkar vara bl.a. föräldrainsatsen, som är en stötesten. Som regelverket ser ut, så ska föräldrar till ett handikappat barn själva stå för en rimlig föräldrainsats (OBS min formulering) - dvs föräldrarna förväntas hjälpa sin dotter en del. Medan Lunas föräldrar verkar ha ambitionen, att hennes behov av assistens ska beräknas, som om hon vore en vuxen person (när det gäller vuxna personer är det ju assistenterna som ska svara för allt).
Jo. Föräldrarna väntas ta hand om sitt barn, med assistenter till hjälp. Men inte att lämna över hela arbetet till assistenter. De skulle dessutom ha ett visst arbete med och på grund av flickan även om hon vore frisk... Sedan råkar jag även veta, att anhöriga - och då menar jag även fruar i 80-90-årsåldern med gamla, dementa, inkontinenta makar - får sköta mycket tung omvårdnad hemma idag. I bästa fall kan de få avlastning en helg i månaden då den gamle skickas till ett korttidshem, men DET sparar kommunen också in på in i det längsta.
Citat:
Ursprungligen postat av
Uncorruptable
I detta fallet så är det annorlunda då hon blev utsatt för brott, hon föddes frisk men blev överfallen på grund av samhället. I detta fallet är det GM och samhället - egentligen enbart de som röstat för ökat migration, som skall betala för hennes resor osv. Alla har rätt till ett drägligt liv - där ingår resor och restaurangmat och assistenter. Säg att man ger henne en klumpsumma på 10 miljoner från GM och samhället, typ tar det från sossarnas och moderaternas kampanjkassor, men ger det till henne i form av guldtackor eller indexfonder så att det inte försämras med inflationen, så kan det räcka livet ut till ett drägligt liv med regelbundna resor.
Ja fast det GÅR ju inte. Tyvärr. Sverige är ett fattigt land nu, och de assistenterna som skulle följa med på semesterresor, behövs även hemma hos andra funktionshindrade - barn som vuxna, och JA även sådana som är funktionshindrade på grund av att de utsatts för brott. Det GÅR helt enkelt inte att singla ut någon eller vissa av alla hjälpbehövande och säga att "just för X och Y gäller inte regelverket".
Dessutom är det HELT uppenart, att denne GM aldrig kommer att kunna arbeta och betala tillbaka någonting. Även om man officiellt säger att samhället betalar ut nu, och sedan ska summan drivas in från honom när han kan betala, så kommer samhället aldrig att få någonting tillbaka. Och så är det med de allra flesta brottslingar som döms till skadestånd. Det blir skattebetalarna som får stå för det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Braskamin58
Nu är det tyvärr så att Sverige har en viss kvot för att ta emot flyktingar. Så man kan tycka och tänka vad man vill. Men fruktansvärt är det som har hänt Luna. Lider med dem.
Vi har tagit emot många fler än den kvoten. Dessutom finns det många länder som inte har tagit emot ens den kvoten, och det har inte hänt något hemskt med dem för det. Vi har tagit emot allra flest i hela Västvärlden i förhållande till folkmängden. Sug på den! På andra plats kommer Tyskland.
Citat:
Ursprungligen postat av
kaffekvarn22
Tänk utanför boxen nu. Det är ett 24-timmars jobb att sköta om funktionshindrade som inte klarar sig själva.
Det vet jag. Jag har arbetat med sådana barn och ungdomar på korttidshem. MEN föräldrarna är trots allt föräldrarna... Man kan i normala fall tänja sig mer när det handlar om ens eget kött och blod. Och de HAR ju assistenter, 24/7! Frågan var om dessa skulle följa med på semesterresor medan samhället betalar deras lön och omkostnader, och i och med att Sverige har blivit ett fattigt land så går tyvärr inte det. Det är "skälig levnadsnivå" som gäller. Om du går på soc får du inte heller några semesterresor betalda, inte ens om det står klart att du saknar arbetsförmåga, och i så fall aldrig kommer att komma längre än till grannförorten med kommunaltrafiken... För det är över skälig levnadsnivå, som den gränsen måste sättas idag när landet blivit fattigt. Tyvärr.