Citat:
Ursprungligen postat av
Heretic77
Men tänk om det är så som J säger. Att Maja faktiskt höll i händerna. Då säger hon bara som det är. Då kastar hon inte M under bussen. Då förklarar hon, och även ursäktar M s beteende.
Men om det nu är så att Johanna inte kan kontrollera sig och hämnas trots att hon gör gärningen värre och försätter sig i sämre position. Varför beskriver hon då M s roll på ett diffust och osäkert sätt? J kan inte ens avgöra vem som släpper taget först. Hon vet inte hur länge eller på vilket sätt. Lägg därtill vad J påstår, ett kortvarigt strypgrepp på 10 sek från J s sida. Om olycksteorin skulle gått hem som J önskar, så är M s beskrivna roll knappt åtalbar.
Om J hade velat hämnas hade hon beskrivit vad M gjort klart och tydligt. T.ex att M höll hårt i Ts händer och J fick be henne släppa taget.
Jag känner att du vill "ha med mig på tåget", men jag ser inte samma som du.
Jag tror att Johanna bryr sig om:
a) sig själv
b) sig själv
c) sig själv.
Hon vill inte att det ska se ut som mord, dvs om Maja och Johanna samarbetar medan Johanna stryper Tove, hur ser det ut då?
Johanna vill få det till en olycka.
Johanna har haft tid att tänka ut en plan, och hon är ju helt chockad över att Maja har erkänt gravfridsbrottet. Johanna vet att man sett hennes mobil där ute i Nye, sökningarna, hatsångerna, vad vittnen sagt om konflikten, tror även barren. Bensininköpen...Det har inte fått henne att erkänna. Det är nya versioner stället från ena gången till den andra.
Det är ett perfekt sätt att hämnas på Maja.
Resultatet ser vi också nu. Maja åker dit på livstid hon med.
Men hur vagt beskriver inte Johanna Majas deltagande. Det är allt ifrån, hon var med därinne, till att hon rörde vid henne, tyvärr var hon där, jag vet att hon var där...
Säger Johanna för tydligt vad Maja gjorde, då kan hon vara rädd att det blir svårt att slingra sig ur det om någon ifrågasätter. Även det en taktik som många narcissister kkör med. Vara vaga, så att de kan anpassa versionen; nej så sa jag inte, eller så menade jag inte.
Bara kolla på andra mördare, med lite samma personlighetes drag. Ibland är det nästan svårt att hänga med i vad de pratar om, även för förhörsledaren.
Stefan D var ett praktexempel så t o m den vane förhörsledaren missade detaljer. Var barnen hemma eller inte? Höll han i ett munstycke eller var det en sprinkler som vattnade. Under ett och samma förhör, kan man se att detaljerna ändras och först var barnen hemma, sedan inte, och hur det vattnades, det är en gåta.
Det blir ju ett akrobatiskt grepp att lyckas få tag på Toves händer mitt i tumultet, samt hur får hon över armarna till golvet, när Johanna dels sitter på Tove och sedan tar stryptag på Tove. Det håler inte, och det är där Johanna väljer att inte förklara det, då hon säkert börjar ana i förhören att hon ifrågastätts. Hur går det till frågar ju FL. Armarna sitter ju på varsin sida om kroppen (på Tove) och Majs sitter på sidan om...
Jag tror som sagt att Maja fattat vad som hände. Du tycker att Johanna kunde bre på mer om hon ville sätta dit Maja, men hur tror du att Johanna skulle kunna klara sig med en sådan förklaring?
Johanna har konflikten, det finns vittnen, det finns t o m vakter och poliser, men vänner och hatsånger och sökningar och, och och...mordbränder....
Skulle Johanna säga att det är Maja, skulle hon bli trodd? Jdet kommer inte funka, Johanna fattar själv att det kommer inte låta trovärdigt. Hon kommer åka dit. Kanske Clea hjälper henne på traven med det där om "olycka"?
Jag tror och tycker istället att Maja kunde om hon ville, bre på mycket mer för att visa att hon var oskyldig. Nä, istället sätter hon sig sjäv på mordpltsen, nära i tid när mordet skett. Och vad säger hon för skäl till att ha hjälpt till? Säger hon att Johanna hotat henne till livet? Nä, hon kommer med en lam förklaring om att Johanna sagt att hon ska ta livet av sig om hon hamnar i finkan.
Jag trycker att dessa saker låter mycket trovärdigt. Om man ljuger, då säger man naturligitvis inte att man varit på mordplasen vid tiden för dådet och man säger att man blivit hotad till att hjälpa till med kroppen. bara några av flera saker. Hon skulle kunna säga att hon frågat Johanna direkt som berättat vad som hade hänt, inte väntat till Illharjen.
Däremot tror jag att Maja kan ha sett mordet, eller i varje fall förstått vad som hänt. Det skulle kunna förklara att Maja sett kroppen tidigaren, att Tove inte ehövt gömmas, det lite tröstande sms:et till Maja "är på Donkendriven nu" och att Maja menar att krppen är kall, vilket inte är så troligt.
Så mycket som kan vara skäl till att inte våga säga hela sanningen för Maja.
Har dragit allt tidigare så många gånger.
Och så kan jag inte låta bli att tro att Maja försäger sig nästan här i rätten:
(02:38:44)
https://www.youtube.com/watch?v=ca7subYElSs&t=13920s
"
Jag menar, andra, alltså andra gången jag gick upp från sängen då, så märkte jag, jag såg inte, jag såg inte Tove nånstans. Så jag frågar liksom var, jag frågar Johanna var Tove, var Tove är, eller vad som... eller om hon gått hem och så och Johanna säger "Ja"."
Frågar hon vad som har hänt?
Kanske?