Citat:
Ursprungligen postat av
sybel
Det är även min fulla övertygelse, att J vill styra narrativet.
När var det J ville byta advokat? Var det inte i samband med Ms avslöjande? Jag tänker att J varken visste ut eller in med hur hon skulle hantera polisen och behövde vägledning men Birkhammar hade hon inget förtroende för.
Jag är helt övertygad om att de 10 sek och kräket i lungorna är Sangborns påfund, ingenting som J kommit på själv. Sangborn har troligtvis sett det hopplösa i Js situation och insett att det enda som finns att göra är skademinimering. Jag tror att Sangborn rått J att erkänna för att satsa på trovärdigheten och den vägen försöka styra utfallet.
Js hantering av M är jag mer skum på. Trots att hon förått dem, förminskar, försvarar och uttrycker J sina positiva känslor för henne. Det går helt emot Js tidigare agerande mot de som misshagat henne.
Är det verkligen äkta känslor?
Är det ett sätt att få M att hålla tyst?
Är det ett sätt att öka sin egen trovärdighet?
Eller är det ett slugt sätt att få rätten att tro att M måste varit mer delaktig eftersom J gör allt för att skydda henne?
Jag tänker även på Js svamliga och trevande sätt J förmedlar att M håller Ts händer. Har hon verkligen inte tänkt igenom det tidigare och skulle kunnat leverera en mer sammanhängande och klar bild? Lite märkligt tycker jag att det är, oavsett om M var med eller det är en lögn. Är det avsiktligt att hon är så otydlig och vag? Vad kan i så fall vara syftet?
I förhör och i rätten vill nog Johanna inte verka hatisk utan vill verka empatisk.
Det är ju så hon framställer eldandet av Tove och i något tillfälle nämner hon att hon tar med ljuset för att hedra Tove, medan i ett annat säger hon att det faktiskt är för att tända eld på Tove.
Jag tror att omnämnandet om att Maja r någon som hon tycker mycket om, det är ju för att fila bort det som Maja säger, att det handlar om hämnd mot Maja och för att förbättra sitt eget anseende vad gäller känslor. Jag tror att det är som någon sa i förhör, att allt handlar om Johanna.
Och den dimensionen, att säga positiva känslor mot Maja, kan absolut vara ett sätt att mästra henne. Det är ju Johannas specialitet, att trycka på rätt knappar.
15 dec begärde Johanna byte av advokat.
från dagboksbladet:
2022-12-15 Begäran om byte av offentlig försvarare från Johanna
Leshem Jansson
2/12 erkände Maja gravfridbrottet
7/12 säger Johanna i förhör att hon inget vil ändra på. Hon konfronteras då med Majas erkännande:
A 153/993
"
Ingenting, det är inte något du vill ändra i din version du har lämnat sedan tidigare?
Nej
Eh, för ungefär två veckor sedan, närmare bestämt tolv dagar sedan Johanna, så
påkallade du ett förhör med oss
Ja
Förra fredagen, och det förhöret handlade om den här resan som du gör på natten
Ja
Där du tidigare sagt att Maja var med dig
Mm
Nu ville du ändra det
Ja
Till att du åkte ensam och att Maja inte var med dig.
Ja
Det är korrekt uppfattat?
Ja
Mm, eh, förra veckan så påkallade Maja ett förhör med oss och nu har Maja ändrat sig.
Maja säger nu att hon är med på den här resan, men det handlar inte om att åka och
äta någon haschkaka. Maja berättar för oss hur ni tillsammans bär ut Tove, Toves
kropp från din lägenhet. Maja berättar hur ni tillsammans lastar in den i bilen. Maja
berättar hur ni åker och dumpar kroppen på den platsen där vi hittade den.
Vi vet också var och hur Toves telefon försvann. Vi vet också var och hur Toves nycklar
försvann.
Är den här informationen något som gör att du vill ändra din version
Nej
från den här kvällen?
Näe. (tystnad)
GK: Hur tänker du när du får veta det här Johanna?
Jag är chockad, jag vet inte vad jag skall tänka.
(tystnad)
Jag skulle nog behöva en paus."
15 dec hålls nytt förhör. Birkhmmar är med då:
"
F: Ja. Idag tänkte vi prata lite med dig Johanna kring det vi pratade om förra veckan. Vi höll
ju förhör med dig förra onsdagen det kommer du ihåg och då berättade vi ju för dig saker som
Maja har berättat i förhör för oss nu.
J: Mmm.
F: Lite reflektion över dina känslor tänkte vi oss. Vad kände du när du fick höra vad Maja har
berättat för oss.
J: Jag vet faktiskt inte riktigt.
F: Det var rätt mycket för dig att ta in.
J: Mmm.
F: Hur har du tänkt?
J: Ja, det är svårt att ta in.
F: Vad tänker du spontant då?
J: Jag vet inte. Jag var rätt chockad. Jag förstod liksom varför Maja skulle säga något sånt när
det inte stämmer så jag blev väldigt chockad. "
//
998
"F: Vad är det du inte får ihop menar du?
J: Varför Maja skulle säga något som inte stämmer.
F: Det är jag (ohörbart). Vi vill ju förstå hur du tänker Johanna.
J: Mmm, jag har ju redan berättat allt.
F: Mmm.
BF: Du säger att du inte förstår men vad blir, vad blir din, vad blir din känsla, alltså i dig?
Vad väcker det i dig för känslor det vi berättar för dig?
J: Jag vet inte. Jag känner mig rätt så tom.
BF: Ja hur känner du för Maja?
J: Jag vet faktiskt inte riktigt.
F: Men någon tanke kring det måste du ju haft. Det känns så i alla fall.
J: Jag vet inte. Den Maja jag känner skulle liksom inte, alltså, jag vet inte.
F: Den Maja jag känner, fortsätt, du sa jag vet inte sen.
J: Jag vet inte vad som rör sig i hennes huvud, jag vet inte vad jag ska tycka om det faktiskt.
Jag har inte riktigt listat ut vad jag ska tycka om det."
15 dec ansöker Johana om nytt försvar
16 dec "2022-12-16 Kopia av Beslut under rättegång, aktbilaga 95, e-postat till
Advokat Clea Sangborn."
30 dec "erkänner" Johanna. Då är Clea Sngborn med.