2023-07-07, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnDdoe57
Finns det någon exakt tidsangivelse på den förmodade implosion som uppfattades av Sosus-nätverket ungefär samtidigt som kommunikationen till Titan bröts?

Jo fast det förflöt lång tid från det sista textmeddelandet tills att SOSUS uppfattade att något hade hänt. Möjligt att Titan skickade fler meddelanden men att de inte mottagits.

Titan skickade tydligen bara korta textmeddelanden, utan krav på ACK (Ackowledge = Uppfattat) plus någon slags checksumma. Det måste varit bland de allra enklaste kommunikationsprotokollen som använts.

Här finns ju tydliga tecken på en avsevärd naivitet när det gäller kommunikation under vatten.
Är helt säker på att Stockton hade kunnat ta fram något bättre ?
Tekniken måste antagligen finnas.

Ekolodsfrekvensen 33,6 kHz kan användas till att koda om ljud så att det blir hörbart ungefär som i en gammal trådtelefon. Finns visst även sådan teknik som kan nollställa rösten från Kalle-Anka dvs heliumröst till ett mer normalt tonläge.
SOSUS kan användas både för att sända och ta emot textmeddelanden, men bithastigheten måste rimligtvis vara i stil med max 3-4 kBytes/sekund.

Som ett gammalt analogt modem som ringer upp via fast telefonlinje alltså.

SOSUS system är förstås väl bevarade militära hemligheter vad de kan klara av.

Även tex Frankrike och UK har liknande lyssningsmikrofoner på havsbottnarna.
Och säkert också Ryssland.
Det gick rykten om att Australien och Japan ville installera sådana system för att lyssna efter ubåtar från Kina, Nordkorea eller Ryssland.
Oklart om det har byggts ut ?

Men under Nordpolens is ska det visst knaka och gnissla så mycket att det kan vara svårt att
filtrera allt.
Tekniken i SOSUS är mycket tekniskt intressant att de är arrayer av flera mikrofoner med olika känslighet och dynamiskt omfång. Så även om en grupp mikrofoner överstyrs så finns det andra som har en hårdare dämpning.

Ljuden i haven är nog den allra mest komplexa ljudmiljön i hela naturen som finns.

Mikrofoner som har perfekta optiska speglar fästa på ett membran och har laserljus som mätmetod har hypotetiskt sett extrem noggrannhet att mäta upp mycket snabba och även ytterst svaga ljud.
De kan naturligtvis också vara orienterade efter rummets tre axlar, Rumsdimensionerna alltså.
Dock lär man haft enorma problem med att kalibrera dessa, och länge var dessa instrument fångna i sina extremt välkontrollerade labbmiljöer.
Vet ej om några av dem används i någon användbar miljö nu.

Några insektsforskare skulle använda liknande teknik för att mäta upp ljudet från till exempel myggornas vingslag, men nu ids jag inte leta på Google efter detta.

Projekten kan ha blivit presenterade i typ Nature eller tex Scientific American.
Sitter på en fjuttig dator, ids inte leta.
Dessa lasermikrofoner var tilltänkta från början att mäta upp tryckvågorna efter kärnvapenexplosioner i atmosfären. Men man valde någon enklare teknik istället.

Sedan kom satelliterna som enkelt kunde mäta upp kärnvapenblixtarna i både riktning och styrka.
Intressant nog så finns det fler idéer kring hur man kan bygga mikrofoner, tex att efterlikna det mänskliga innerörat med sina resonansstavar, eller så kallade hårceller. Ytterst delikat uppbyggnad men har god potential för ljudanalys
Citera
2023-07-07, 06:07
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Jo fast det förflöt lång tid från det sista textmeddelandet tills att SOSUS uppfattade att något hade hänt. Möjligt att Titan skickade fler meddelanden men att de inte mottagits.

Titan skickade tydligen bara korta textmeddelanden, utan krav på ACK (Ackowledge = Uppfattat) plus någon slags checksumma. Det måste varit bland de allra enklaste kommunikationsprotokollen som använts.

Här finns ju tydliga tecken på en avsevärd naivitet när det gäller kommunikation under vatten.
Är helt säker på att Stockton hade kunnat ta fram något bättre ?
Tekniken måste antagligen finnas.

Ekolodsfrekvensen 33,6 kHz kan användas till att koda om ljud så att det blir hörbart ungefär som i en gammal trådtelefon. Finns visst även sådan teknik som kan nollställa rösten från Kalle-Anka dvs heliumröst till ett mer normalt tonläge.
SOSUS kan användas både för att sända och ta emot textmeddelanden, men bithastigheten måste rimligtvis vara i stil med max 3-4 kBytes/sekund.

Som ett gammalt analogt modem som ringer upp via fast telefonlinje alltså.

SOSUS system är förstås väl bevarade militära hemligheter vad de kan klara av.

Även tex Frankrike och UK har liknande lyssningsmikrofoner på havsbottnarna.
Och säkert också Ryssland.
Det gick rykten om att Australien och Japan ville installera sådana system för att lyssna efter ubåtar från Kina, Nordkorea eller Ryssland.
Oklart om det har byggts ut ?

Men under Nordpolens is ska det visst knaka och gnissla så mycket att det kan vara svårt att
filtrera allt.
Tekniken i SOSUS är mycket tekniskt intressant att de är arrayer av flera mikrofoner med olika känslighet och dynamiskt omfång. Så även om en grupp mikrofoner överstyrs så finns det andra som har en hårdare dämpning.

Ljuden i haven är nog den allra mest komplexa ljudmiljön i hela naturen som finns.

Mikrofoner som har perfekta optiska speglar fästa på ett membran och har laserljus som mätmetod har hypotetiskt sett extrem noggrannhet att mäta upp mycket snabba och även ytterst svaga ljud.
De kan naturligtvis också vara orienterade efter rummets tre axlar, Rumsdimensionerna alltså.
Dock lär man haft enorma problem med att kalibrera dessa, och länge var dessa instrument fångna i sina extremt välkontrollerade labbmiljöer.
Vet ej om några av dem används i någon användbar miljö nu.

Några insektsforskare skulle använda liknande teknik för att mäta upp ljudet från till exempel myggornas vingslag, men nu ids jag inte leta på Google efter detta.

Projekten kan ha blivit presenterade i typ Nature eller tex Scientific American.
Sitter på en fjuttig dator, ids inte leta.
Dessa lasermikrofoner var tilltänkta från början att mäta upp tryckvågorna efter kärnvapenexplosioner i atmosfären. Men man valde någon enklare teknik istället.

Sedan kom satelliterna som enkelt kunde mäta upp kärnvapenblixtarna i både riktning och styrka.
Intressant nog så finns det fler idéer kring hur man kan bygga mikrofoner, tex att efterlikna det mänskliga innerörat med sina resonansstavar, eller så kallade hårceller. Ytterst delikat uppbyggnad men har god potential för ljudanalys

Du får sluta med AI texter , funkar inte bland vanligt folk -massa fel
Citera
2023-07-07, 07:16
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uddev
Inte en aning faktiskt, var ju inte min teori. Tyckte dock att resonemanget var ganska intressant om att ljudet avtog och att det började igen när man bytte till sekundära källan. Sedan verkade det logiskt på något sätt att ubåten har samlat på sig vatten under vägen ner då det gick ganska fort nedåt samt att dom hade dålig fart uppåt trots att man släpt både ballasten och ställningen under ubåten. Men som sagt, hur det exakt gick till har jag inte en aning om. Jag hoppas att man offentliggör hela haverirapporten sedan när den e klar.

Nedstigandet accelererade inte så tror inte den "samlade på sig vatten". Var nog tung från början av dyket.
Citera
2023-07-07, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
aft
/ɑːft/
adverb
at, near, or towards the stern of a ship or tail of an aircraft.

Ok, tack.
Citera
2023-07-07, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Där var ju det jag tänkte ta fram själv. Tack!

Intressant att hastigheten accelererar först halvtimmen för att sedan avta. Det är ju mycket märkligt. Om något borde hastigheten öka något med ökande djup.

Men att hastigheten ökar är ändå en liten indikering på att min fundering på om dom hade någon form av läcka redan från start skulle kunna stämma. Det får mig att fundera över hur och var batteripackarna förvarades. Batteripack A lade ju av först och då växlades över till B. Tur för dem att inte B hade lagt av först. Hade de märkt det då, undrar man. Om batteripackarna inte förvarades i olja, utan torrt i ett tryckkärl, så kan det kommit in vatten där och orsakat kortslutning och även ökande sjunkhastighet.

Men den stora frågan här är ändå varför sjunkhastigheten minskar efter en halvtimme. Det är märkligt.

Med tanke på att sjunkhastigheten var för hög redan från början, alltså när det omgivande trycket var i sammanhanget väldigt lågt, så undrar jag om det verkligen var en läcka in till tex batteripaketet. Det låter otroligt att en båt gjord för 4000m skall börja läcka på 50m djup... Inte ens amatörerna på ocean gate kunde väl konstruera något så dåligt?

Det som är skumt är att hastigheten ökar, för att sedan minska igen. Om vatten läckt in finns ingen anledning att hastigheten skulle minska. Om utrymmet helt fyllts med vatten så skulle sjunkhastigheten efter detta vara konstant.

Jag undrar om dåren Stockton ändå inte satt på en vertical thruster för att minska sjunkhastigheten, utan att meddela varken ytan eller sina medpassagerare.

40m/min från 0 till 19min.
55m/min från 19 till 32min.
44m/min från 32 till 56min.
36m/min från 56 till 69min.
29m/min från 69 till 71min. Dock osäker djupangivelse.
Citera
2023-07-07, 11:57
Medlem
Dum tanke möjligtvis men kan inte en sänkt hastighet i nedstigning vid vissa djupintervall bero på undervattens strömmar?
Citera
2023-07-07, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Nedstigandet accelererade inte så tror inte den "samlade på sig vatten". Var nog tung från början av dyket.

Skall man tro på den läckta diskussionen så accelererade båten nedåt, för att sedan bromsas något i sin hastighet.
Citera
2023-07-07, 12:05
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankylosaurus
Med tanke på att sjunkhastigheten var för hög redan från början, alltså när det omgivande trycket var i sammanhanget väldigt lågt, så undrar jag om det verkligen var en läcka in till tex batteripaketet. Det låter otroligt att en båt gjord för 4000m skall börja läcka på 50m djup... Inte ens amatörerna på ocean gate kunde väl konstruera något så dåligt?

Nej, jag instämmer i att det förefaller osannolikt. Hade dom glömt att stänga någon lucka, dra åt någon skruv, eller liknande? Man undrar ju. Hur väl organiserade var de. För en sådan här operation borde man ha minst samma säkerhetstänk som inför en kommersiell flygning, med checklistor för allt in i minsta detalj. Hade de det? Eller var det bara häjkon bäjkon? Men det som också emotsäger denna teori är att det gick så mycket fortare så tidigt. De måste ju i så fall ha tagit in en hyfsad mängd vatten ganska direkt, och då kan det ju knappast varit vid batterierna.

Citat:
Det som är skumt är att hastigheten ökar, för att sedan minska igen. Om vatten läckt in finns ingen anledning att hastigheten skulle minska. Om utrymmet helt fyllts med vatten så skulle sjunkhastigheten efter detta vara konstant.

Ja, konstant eller något ökande till följd av det större djupet och eventuella kompressioner på farkosten.

Citat:
Jag undrar om dåren Stockton ändå inte satt på en vertical thruster för att minska sjunkhastigheten, utan att meddela varken ytan eller sina medpassagerare.

Ja, det förefaller faktiskt som sannolikt. Han var ju uppenbarligen en risktagare av alldeles för stora mått. En sådan manöver känns som något man skulle kunna förvänta sig av honom. Han trodde visst att han var odödlig. Och om något gick snett så skulle han ju ändå aldrig märka det, hade han ju själv sagt.

Men det får vi väl tyvärr aldrig veta förmodar jag, för det fanns väl ingen svart låda på den där konservburken.
Citera
2023-07-07, 13:12
Medlem
HotPopcorns avatar
Nu har det dragits väldigt stora växlar på den där loggen som cirkulerat på nätet. På YouTube har det poppat upp oändligt med videor. Det finns ingen som helst uppbackning på att det skulle vara äkta, däremot finns det mycket som talar för motsatsen.

https://www.reddit.com/r/titanic/comments/14ptgyb/titan_log_of_final_dive_probable_fake_says_parks/

Citat:
Every transcript I've seen was obviously fake. The first was a transcript of voice communications. Titan was not equipped with voice communications.

The first version of Titan incidentally did have voice comms, but the chatter flustered Stockton Rush and he had the system removed because he thought it would "spoil" the customers' experience. So the voice communication system was replaced by a text only system.

It sure seems like whomever was responsible for the first fake Titan transcript learned this and tried again with the second, because the second "leaked" transcript was in the format of a text messaging system, but repeated stuff in the first transcript almost word for word at places.

Jag har sett den första "läckta loggen" som var utformad som röstkommunikation. Det var i stort sett samma innehåll (fast med kom, över osv) och var den som dök upp först på nätet. Det finns ingen anledning att skriva om den riktiga loggen på det sättet och lägga till massa utfyllnad. Så den loggen var påhittad i delar eller sin helhet.

Den nu cirkulerande loggen är en "tillfixad" version av det första falsariet, fast skriven i samma format som det faktiska systemet de använde.

Bara för att innehållet verkar realistiskt betyder det inte att det är äkta.
Citera
2023-07-07, 13:31
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HotPopcorn
.

Bara för att innehållet verkar realistiskt betyder det inte att det är äkta.
Oceangate borde berätta om loggen är den riktiga eller fake
Citera
2023-07-07, 13:43
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
Om uppgifterna rörande kommunikationen mellan ubåt och yta stämmer, så måste det ha varit en obegriplig skräck ombord under de sista 20 minuterna. Nu vet jag inte vem som skötte kontakten från ubåten, men oavsett så kan jag tänka mig att denne till en början gjort allt för att dölja den oro som förmedlas till ytan för de andra ombord på ubåten. Att utlösa panik hos de man har med sig är väl något man drar sig för till en början, men samtidigt så var det inte mycket till utrymme och alla satt ganska packade, så frågan är ju om de andra ändå kunde ta del av konversationen.

Usch!

Vad sades?
Har inte hängt med i allt som hänt... tack på förhand
Citera
2023-07-07, 13:47
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
Vad sades?
Har inte hängt med i allt som hänt... tack på förhand
https://www.youtube.com/watch?v=4Dj8IJbP41c