2023-07-07, 01:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
...och där bytte du helt fokus från den aktuella frågan till din tolkning av underlaget till mina funderingar, vilket är helt OT och inte relevant över huvud taget.

I de inlägg jag skriver, anger jag vad jag baserar mina tolkningar och spekulationer på, så även i inlägget om vem som ljuger mest, J eller M, och vem som ljuger bäst av de två. Vem har försett oss med mest information? Vem har försett oss med flest verifierade lögner? Vem snickrar ihop sina bevisade lögner till en trovärdig story? Vem förnekar kännedom utan trovärdig förklaring?
En inventering av deras lögn- respektive sanningskonto skulle gett en klarare bild av vem som kan bedömas mest trovärdig.

Jag har aldrig hävdat att jag skulle vara objektiv. Givna uppgifter tolkar jag utifrån mina egna kunskaper, erfarenheter och värderingar, så givetvis är tolkningarna subjektiva.
Det är relevant för mig att försöka förstå hur någon kan köpa vad jag tycker är ganska grova lögner som är enkla att genomskåda. Jag undrar ju om personen ifråga ser på fakta som finns på ett annat sätt, om jag har missat eller feltolkat något. När jag misstänker att det finns en bias så tänker jag skriva det.

Vem har försett oss med mest verifierade lögner? Att en misstänkt i ett initialt skede har ljugit för att försöka undkomma ansvar utesluter inte att personen ifråga kan komma att berätta sanningen i ett senare läge. Man kan inte utifrån Johannas initiala lögner i förhör säga att hon ljuger när hon erkänner. Man måste snarare titta på att själva erkännandet är konsistent över tid, att inte historien ändras. Den har inte ändrats.

Vem har försett oss med mest information? Du menar vem som skvallrat mest på den andre? Skulle det vara ett mått på att personen ifråga är sanningsenlig? Eller är det en indikation på en desperat person som vill undkomma ansvar? Vad säger det då om personens förväntade sanningsenlighet om sina egna klandervärda handlingar?

Vem snickrar ihop sina bevisade lögner till en trovärdig story?
Maja uppfinner att Johanna måste ha flyttat kroppen för Maja inte snavade över den på toaletten. Maja påstår att hon sov i Johannas säng som var full med saker när hon normalt alltid sov i fåtöljen eller på luftmadrass. Maja hör inget trots att grannen ringer på dörrklockan flera gånger. Ingen har uppfattat Maja som berusad men hon påstår att hon är full. Maja ställer inga frågor när Tove plötsligt ligger död i ett lakan framför hennes fötter.

Jag ser inte den här typen av ”ihopsnickrade förklaringar” i Johannas berättelse. Om detta är ett av dina kriterier så borde du väga solklart åt Maja som lögnaren.

Vem förnekar kännedom utan trovärdig förklaring?
Ja det är väl Maja? Hennes förklaring är att hon sov och därför inte vet vad som hände, men det tror ju inte ens GW på. Johanna förnekar väl ingen kännedom?
Senast redigerad av Zurfarn08 2023-07-07 kl. 01:28.
Citera
2023-07-07, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Min egen minnesbild. När jag inte är på jobbet är kan jag inte söka i FUP på ett smidigt sätt. Men det ska vara från dom första förhören med M. Ett par veckor in i häktningen.
Tack!
Det är väldigt tydligt hur båda erkänner bara eftersom bevis läggs fram till
att J sen erkänner storryn om strypning/händelseförlopp
Senast redigerad av Anedin 2023-07-07 kl. 01:39.
Citera
2023-07-07, 01:49
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Men fördömmande får vi väll alla lite till mans för våra tolkningar
Du är inte ensam om att bli utsatt för det
Jag skulle gärna vilja att du kan förklara vad i det jag skrev i det inlägg du verkar ha tagit illa upp av så pass att du är hård i tonen och anklagar och dömer mig med både klampande kängor i korridoren och för att ha en skrämmande föreställningsvärld

Sen brukar jag nästan aldrig läsa dina inlägg och sällsynt kommentera dem

Vad har detta äktenskapsgräl med mordet på Tove att göra? Kan ni inte skriva till varandra privat istället?

Jag tror Johanna åker på livstid, Maja får 6 månader för gravfridsbrott av normalgraden.
Citera
2023-07-07, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radetzky
Johanna kommer bli frikänd, sanna mina ord
Never
Citera
2023-07-07, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Vad har detta äktenskapsgräl med mordet på Tove att göra? Kan ni inte skriva till varandra privat istället?

Jag tror Johanna åker på livstid, Maja får 6 månader för gravfridsbrott av normalgraden.
Ja nu var det inte jag som gjorde ett personligt påhopp
Det som du läst är mitt svar till personen som gjorde det och jag gör inget personliigt påhopp mer än att ifrågasätta

För övrigt så är det inte så ovanligt att skribenter blir kallade för både det ena och det andra i tråden som går helt obemärkt förbi
Det förstör intresset för många att vilja vara kvar
Så tråkigt

Jag hoppas att J får livstid och att M får mer än gravfridsbrott
Jag är inte så insatt i straffskalan men några år hoppas jag att M får
Men din gissning kanske är närmare än min
Vem vet?
Citera
2023-07-07, 02:34
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Ja nu var det inte jag som gjorde ett personligt påhopp
Det som du läst är mitt svar till personen som gjorde det och jag gör inget personliigt påhopp mer än att ifrågasätta

För övrigt så är det inte så ovanligt att skribenter blir kallade för både det ena och det andra i tråden som går helt obemärkt förbi
Det förstör intresset för många att vilja vara kvar
Så tråkigt

Jag hoppas att J får livstid och att M får mer än gravfridsbrott
Jag är inte så insatt i straffskalan men några år hoppas jag att M får
Men din gissning kanske är närmare än min
Vem vet?

Ja, jo… jag är ingen jurist, men jag tror att det blir lite bastning oxå för att hon försvårat utredningen (kan inte den juridiska teermen) ”obstruerat” nånting, + gravfridsbrott, några år tror jag det blir.

Håller med dig, trist med folk som går i taket så fort man har en avvikande uppfattning och brakar loss i en massa invektiv…
Citera
2023-07-07, 04:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radetzky
Johanna kommer bli frikänd, sanna mina ord

No Way in Hell. Hon har erkänt för mycket hon har erkänt en fällning och ett strypgrepp som Tove dog av
Citera
2023-07-07, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blavinge
No Way in Hell. Hon har erkänt för mycket hon har erkänt en fällning och ett strypgrepp som Tove dog av

Med tanke på alla de skador TT hade här och där så kommer JJ få det tufft i HR. Att hon hela tiden nämner dessa "10 sekunder" och "vi" kanske överväldigar perukstockarna i HR såpass mycket att de tror på det. Det vore förödande!

Rättsläkaren Alexandra Lazarevic måste vara tydlig och konsekvent gällande detta med den primära och slutgiltiga rapporten. Trycket på TTs hals nådde djupt, ända till sköldbrosket och dess horn där det orsakat blödningar.

Men hur var det egentligen med halspulsådern?
Ska kolla lite i FUP gällande det.

Gissar på att JJ får 18 år eller livstid och att MH kommer undan för medhjälp och gravfrisbrott av normalgraden och kan få vad som helst; endast för gravfridsbrottet (upp till ca 1 år) eller medhjälp till mord och då blir det ett antal år till.
Citera
2023-07-07, 10:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Just det, då kanske hunden känt något, och det kan kontrolleras.

Får man en markering, då kan man vara relativt säker på att hunden har hittat något. Man vet inte exakt vad och man vet inte ursprunget, man vet bara att hunden markerat för något av det den är tränad på.

Om hunden inte markerat, så vet man bara det, att hunden inte markerat. Det betyder inte att någon plats hunden passerat inte kan vara av intresse för utredningen.

Om man vet att man har en, eller för den delen som i detta fall flera platser som är av intresse för utredningen, exvis en exakt plats där ett mord har begåtts, och hunden inte markerat där, och hunden inte heller markerar någon annanstans, då kan man inte dra några slutsatser alls av det.

Hundens markeringar ger kriminalteknikerna utpekade platser att söka efter teknisk bevisning på.

Ja, och man använde sig av detta genom att kolla just golvbrunnen och området runt det och fick positivt utslag för blod.

Diskussionen handlade just om golvbrunnen. Nu vet vi att även duschstången har reagerat positivt för både förprövningsmedel och Toves DNA, så varför har inte hunden markert där?

Citat:
Nu har vi såvitt jag vet inte exakta detaljer kring den hund, Otto, som sökte på toaletten, men den hund som sökte på fyndplatsen, Beck har vi information om vad den är tränad på.

Det står i texten du citerar, och har påståtts många gånger i tråden, att "Kriminalsökshundarna söker efter vätskor från avlidna personer, sperma eller blod. "

Men icke desto mindre så vet vi att hunden Beck är tränad på

(Aktbil 153, sid 98)

Att en hund tränad på dessa substanser INTE markerar vid en golvbrunn i ett badrum får väl ändå anses som rätt anmärkningsvärt, om nu Otto var tränad som Beck. Det får nog tillskrivas det faktum att brunnen var sprillans ny. (Det där är en annan intressant detalj, att brunnen enligt uppgift från hantverkarna skall ha installeras efter att golvmattan lades in, vilket inte är möjligt, men det är en annan historia).

Icke desto mindre är det en golvbrunn som ansluter till avloppet, och ja, det är klart att där om någonstans finns det gott om luktämnen från människor.

Nu vet vi inte vilken av hundarna som sökte vid andra tillfället.
Jag uppfattar det som att man i protokollet vid omnämnandet av söket på Storg 71 och hunden Otto, avser att han är utbildad precis för det som nämnts om kriminalsökhundar:

A 156/34
"Insp Tomas Pellnor med kriminalsökhund 1 Otto"
//
Och hänvisning 1 finns i liten text längst ner på sidan:

"1 En kriminalsökhund är utbildad i att hitta och markera blod, sperma och lik

Citat:
Än mer intressant är att man faktiskt hittade, vill jag bestämt minnas, blodspår i brunnen, liksom på duschstängerna som låg i badrummet. Ändå har hunden inte markerat.

Ja, och varför?

Johanna hade sökningar på sin dator bland andra otrevligheter "tuff rengöringsmedel". Man kan fundera på vad som har använts.

Jag har vid flera tillfällen gjort inlägg om detta, så orkar inte göra ett nytt igen men:

S 012 (A 156/32) är tops vid golvbrunnen :
"Besudling badrum vid avloppsbrunn"
Det är där Toves DNA har hittats förutom på S 011 (duschdraperistången)

S 013 är "Besudling badrum vid avloppsbrunn vid böjen"

Här har man inte fått positivt utslag för DNA, och jag uppfattar det som att det är nere i röret då man benämner platsen som böjen.

Badrummet är som sagt nyrenoverat, och man kan nog utgå från att golvbrunnen är ny. Det finns inte duschslang inkopplat ännu, men det hindrar inte att Johanna kan ha rengjort ordentligt med "tuff rengöringsmedel" som har gjort det svårare att identifiera lukt för hunden.

Tyvär har jag inte sett bild på vilka regöringsmedel som funnits i hemmet. Man kan ju köpa sprayer med Klorin idag i matvarubutiken om man vill.

Citat:
Om det nu då är så att man har sökt med denna hund även i hallen, i garderoben, i förrådet, i trapphuset och eller i bilen, och den inte har markerat på någon av dessa platser. Då säger inte det att Toves kropp inte funnits där. Vi vet ju att den har funnits på vissa av dessa platser, då kan den också ha funnits på de andra. Att hunden inte markerat där säger inte att kroppen inte funnits där.

Om hunden istället hade markerat alla de platser där vi vet att Toves kropp funnits, men INTE markerat inne i förrådet, DÅ hade det kunnat vara ett indicie på att kroppen inte varit inne i förrådet, men fortfarande inte säkert.

Nej, och då är detta mer intressant ur perspektivet att åklagaren nu menar på att hunden inte markerat i garderoben/klädkammaren och att det låg ett lager damm i vindsförrådet, vilket då skulle vara bevis på att Tove inte legat där (avliden).

Det är på det viset som du säger, inget bevis alls, eftersom vi vet att Tove tagits ut genom Johannas dörr och ut till bilen. Tjejerna måste ha lagt ner kroppen när dörren låstes och enligt Maja drog Johannas kroppen en bit själv ner för trappen, medan hon fick speja. Tjejerna ska båda ha ramlat längst ner på de ssita trappstegen då Maj snubblade baklänges och så måste väl kroppen ha lagts ner (?) när de öppnade prten och Maja (om jag minns rätt) fick återigen uppdraget enligt sin egen utsaga, att spana efter om bilar kom.

Så hunden verkar inte ha vare sig visat intresse eller markerat för lik.

Citat:
Varför Otto visade intresse vid brunnen vet vi inte, vi kan bara notera att så var fallet samt att han inte markerade. Hade Otto känt vittringen av blod vid brunnen, är jag övertygad om att han markerat. Det är vad han är tränad på, och vad han skall vara expert på.

Det jag reagerar på är dels att det i tråden ideligen dras alldeles för långtgående slutsatser av en hund som inte markerat på en brottsplats, och dels att det ideligen påstås att hunden har markerat, trots att den inte har det.

Tråden, då menar du att jag drar långtgående slutsatser?
Jag spekulerar, och är mycket tydlig med att jag spekulerr och varifrån jag draar mina slutsatser. Jag tror att hunden känt något, men varit något osäker.
Kanske var det blod från Tove, men vi vet inte. N har det testts positivt för Toves DNA i varje fall.

Citat:
Vet vi förresten vems blodet vid brunnen var? Vet vi att det var Toves, eller kan det ha varit någon hantverkare? Såvitt jag vill minnas hittades blod i Johannas lägenhet i ett tidigt skede och detta blodet kunde då kopplas till en hantverkare, via DNA kontroll antar jag. Vad gäller för blodet i badrummet, har det kunnat kopplas till någon. Minns inte riktigt denna detalj.

Som du brukar själv säga, det harpostats ett flertal gånger i tråden. Och så är det, man kan inte alltid läsa alla inlägg.

Det var en blodfläck S 0101, vid handfatet någonstans (vägg) som var en hantverkares blod.
Besudlingen S 012 vid golvbrunnen har testats posistvt för blod med förprövningsmedel, men vems blodet är vet vi int. Denna besudling har innehållit Toves DNA. Min gissning är ändå att det är blod från Tove, men eftersom man inte sagt att det är Toves blod, har man inte fått full pott på alla tre kriterier som krävs. Det är då färgen på besudlingen och topsen och hur besudlingen reagerar.
Om det funnits DNA från flera personenr i besudlingen, brukar det stå att det är DNA från flera personer. Här är svaren från NFC ganska slimmade och vi har inga pm från forensikerna som kan hjälpa.
Citera
2023-07-07, 11:09
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja, alltså det är lite smått komiskt hur förhörsledarna dribblar bort både M och J i den här delen. Dom får först J att berätta att hon och M varit vid fyndplatsen för att äta haschkakan. Sen säger dom till M att J berättat att dom båda varit ute vid fyndplatsen men inte varför dom var där. Då tror M att J berättat att dom dumpat T där och M börjar då skylla allt på J och säger att hon själv inte var med (att det måste vara J själv eftersom hennes telefon varit där).

Då för dom vidare till J att M säger att M inte var med och J fattar ingenting. Dagen efter påkallar J själv ett förhör för att erkänna att det var hon själv som var ute i skogen och skulle äta haschkakan. Varför hon inte åt den hemma är för att M är emot sånt. Sen kastar dom upp två bilder, en på sängen med granbarr och en med M s fuskpäls som dom berättar är full med granbarr. J säger att M har haft jackan när dom campat. Fhl undrar om brukar ha jacka med fuskpäls när dom campar.

I nästa förhör är det roliga slut för J. Då berättar dom för henne att M erkänt att dom båda var ute och dumpade kroppen. j blir helt ställt och ber om en paus, och hon säger inget mer i det förhöret.
Där kunde nog "frysa till is" passat in.
Eftersom hon blev helt mållös, gissar jag att det blev tomt i hennes huvud.

M var inte den helt igenom lojala som i alla lägen försvarade och stod på Js sida. Hon hade brutit deras pakt och förrått dem.
En sådan nesa!

Och polisen var betydligt smartare än vad J tänkt sig. De inte bara misstrodde hennes lögner, de höll henne på halster. Hur mycket och vad hade M berättat och hur mycket och vad visste polisen?
Total ovisshet!

Det skulle varit otroligt intressant att få veta hur Js tankar gick när hon kom till sans. Hur skulle hon hantera Ms svek och polisens slughet?
Citera
2023-07-07, 11:27
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
När får du tillgång till FUP och A 149? Tänkte få resonera med dig kring några av fallskadorna inkl armbågsskador.

Ja, nu har jag åter tillgång till FUP, och jag minns att det var något du ville diskutera.

Jag har inget klart svar för mig om skadorna, som vi egentligen inte vet så mycket om, mer än att det är underhudsblödningar (blåmärken då) och att Majas försvar påpekade att det var konstigt (han fick inte ihop det) med att armarna skulle ha hållits ner av Maja på det vis som han visade i rätten. Det höll rättsläkaren med om; hon svarade att chansen var mycket liten att skadorna slulle ha uppkommit på det viset som Svegfors visade.

Jag utgår från att han då går på Johannas version om hur Maja ska ha suttit på sidan vid Toves kropp vid huvudet, och då hållit ner händerna.

Fritt från minet, tror jag också att han frågade om de kunde uppkommit efter ett fall med en reflektoriskt sfallskyddsreflex, men får återgå till mina minnesanteckningar för att vara säker där. Och att AL svarade ja på det (?).

Det får mig att tro att blåmärkena är någorlunda symetriska, på överarmsdelen, kanske mer på kondylen på insidan av armbåden (mediala epikondylen). Det är en vild gissning.

Tyvärr vet vi inte var skadorna sitter exakt, inte heller hur Svegfors demonstrerade fastållandet.

Rätten har slagit fast att armbådsskadorna är uppkomna av fall, i samband med fällningen. Det är inte osannolikt, men helt klart är det väl inte enligt min tanke.

Johanna har sagt att Tove slog i fallet hårt i rygg och huvud.Det kan förstås ha varit reflexen att skydda huvudet, som gjorde att armbågarna (och ryggen) tog i först, medan huvudet slog i strax efter.

Två skador på huvudet, varvid den som inte matchar sårskadan motsvarar blödningen mellan de mjuka hjärnhinnorna, får mig att tänka att Toves huvud slagits ner en gång till hårt i golvet av Johanna.

Jagär inte heller säker på vad jag tror om hur Tove föll. Johanna känns mycket manipulativ, och jag utesluter på inget vis att ett tillhygge kan ha använts vid den omtalade fällningen. Dett är väl något som Johanna absolut inte skulle vilja berättat, då den lika omtalade "olyckan" då skulle kunna uteslutas.

Hur tänker du om skadorna och vad är det du "upptäckt" i A 149?
Citera
2023-07-07, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Där kunde nog "frysa till is" passat in.
Eftersom hon blev helt mållös, gissar jag att det blev tomt i hennes huvud.

M var inte den helt igenom lojala som i alla lägen försvarade och stod på Js sida. Hon hade brutit deras pakt och förrått dem.
En sådan nesa!

Och polisen var betydligt smartare än vad J tänkt sig. De inte bara misstrodde hennes lögner, de höll henne på halster. Hur mycket och vad hade M berättat och hur mycket och vad visste polisen?
Total ovisshet!

Det skulle varit otroligt intressant att få veta hur Js tankar gick när hon kom till sans. Hur skulle hon hantera Ms svek och polisens slughet?

Ja, för Johanna är det givetvis väldigt viktigt att hon uppfattas som trovärdig. Hon försöker anpassa sig till det hon tror omgivningen vill höra. Ljuga kan hon, men tror faktiskt att hon inte har så bra koll på hur andra uppfattar henne. Det tror jag beror på att hon gör felet med att utgå från sig själv. Problemet för henne, är att andra inte tänker och känner som hon själv.

M klippte banden till J efter bara 2-3 veckor, efter att dom åkte dit. Därefter var det bara hon själv hon tänkte på. Hon gör inga försök till att förklara eller ursäkta J s beteende. Tvärtom så förstärker hon bilden av den ensamma galningen, vilket är fullt förståeligt.

Efter J s erkännande får jag uppfattningen att hon i det stora hela är sanningsenlig, förutom händelseförloppet i badrummet. Hon ser en öppning till olycka efter att hon fått veta att T hade kräk i lungorna. Och vågar då inte skylla på M med risk för att M ska berätta vad som verkligen hände. Hon vill driva narrativet själv utan att M lägger sig i, och förminskar då M s roll för att slippa inblandning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in