2023-07-06, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harlekina
Heroin chic är ju tyvärr tillbaka och både Elsa och Sofia verkar njuta av det. Har väldigt svårt för Elsas bilder som uppenbart är fejkade. Ständigt konstiga vinklar som gör att hon se ut som en mannekäng. Kanske t o m nån app där man kan justera bilden. Lång och benig. Men det är ju inte verkligheten! Varför?

Verkligen! Titta bara på bilden i den här länken - sån extrem skillnad på båda, man känner knappt igen dem…

https://www.butiksnytt.se/dansukker-lanserar-ny-design-pa-det-svenska-strosockret/
Citera
2023-07-07, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galenkattkvinna
Träning gör inte så stor skillnad på vikten, inte om målet är att bli så smal som möjligt. Då är det ” svält” som gäller. Hon drar nog ner på det mesta i matväg.
Det stämmer. Men jag tror faktiskt inte att hon "svälter" sig på ett ohälsosamt sätt. Hennes hy och hår har lyster, ögonen likaså. Det handlar nog mer om att hon åt för mycket förr och nu äter bara exakt vad hennes kropp behöver. Det här är nog hennes naturliga format.
Citera
2023-07-07, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solinvictus86
Det stämmer. Men jag tror faktiskt inte att hon "svälter" sig på ett ohälsosamt sätt. Hennes hy och hår har lyster, ögonen likaså. Det handlar nog mer om att hon åt för mycket förr och nu äter bara exakt vad hennes kropp behöver. Det här är nog hennes naturliga format.

Med tanke på att hon alltid varit knubbig sen barnsben så tror jag inte alls att det här är hennes naturliga format. Jag tror hon har fått kämpa som fan och att det vi ser nu med dagens bild som många noterat är hur det gått till överdrift med ätstörning som följd. Hon vet inte när bantningen måste stoppas och man ska lära sig äta normalt för att hålla sig på en rimlig nivå. Att hon även slutat träna säger en del, hon orkar nog inte det med tanke på det minimala energiintaget.
Citera
2023-07-07, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moderatkenneth
Med tanke på att hon alltid varit knubbig sen barnsben så tror jag inte alls att det här är hennes naturliga format. Jag tror hon har fått kämpa som fan och att det vi ser nu med dagens bild som många noterat är hur det gått till överdrift med ätstörning som följd.
Tror som du. Nät man går från knubbig till inte bara normal utan direkt smal så är min empiri att det i princip alltid är en ätstörning inblandad. Man kan vara jättefin för det tyvärr.
En sak jag tänker på när jag såg 'korgbilden' är att Elsa nu är så smal att en sån bild reproducerar ett väldigt smalt ideal och är triggade för de som kommit ut ätstörningar. Undrar om Elsa funderar på hur bilder som framhäver hennes nya format påverkar hennes följare?
Citera
2023-07-07, 07:22
Medlem
Citat:
Vi träffade Lina och hennes barn India och Enzo, som går i Lynns skola och som bor här. Lynns bästis Gil ringde på FaceTime så pratade dom i en timme.

När jag läste de där namnen ungarna så tänkte jag stilla på ett citat av Sheriff Buford T. Justice:

"What the hell is this world coming to?"
Citera
2023-07-07, 07:44
Medlem
cleolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solinvictus86

Citat:
Med tanke på att hon alltid varit knubbig sen barnsben så tror jag inte alls att det här är hennes naturliga format. Jag tror hon har fått kämpa som fan och att det vi ser nu med dagens bild som många noterat är hur det gått till överdrift med ätstörning som följd. Hon vet inte när bantningen måste stoppas och man ska lära sig äta normalt för att hålla sig på en rimlig nivå. Att hon även slutat träna säger en del, hon orkar nog inte det med tanke på det minimala energiintaget.

Citat:
Ursprungligen postat av SistPaBollen
Tror som du. Nät man går från knubbig till inte bara normal utan direkt smal så är min empiri att det i princip alltid är en ätstörning inblandad. Man kan vara jättefin för det tyvärr.
En sak jag tänker på när jag såg 'korgbilden' är att Elsa nu är så smal att en sån bild reproducerar ett väldigt smalt ideal och är triggade för de som kommit ut ätstörningar. Undrar om Elsa funderar på hur bilder som framhäver hennes nya format påverkar hennes följare?

Man kan ju ha ätit för mycket/fel sorts mat sen barnsben också… Att någon ”alltid” varit knubbig är inte bevis på att kroppen ”vill” vara det utan kan som sagt var bero på ett nästan livslångt felaktigt ätande.

Ja, hon har fortsatt gå ned i vikt men jag tycker hon ser väldigt normal ut, inte sjukligt. Tittar man på gruppfoton från 60- 70- och -80-tal såg nästan varenda prick ut som Elsa. Slankhet var något som verkade vara utbrett på den tiden och nu ses det som ätstört. (Självklart bantade folk även på den tiden och självklart fanns ätstörningar även då! Men folk i allmänhet verkade väga rejält mycket mindre än nu.)

Tycker dock hon måste få visa bilder. Hon ser ju ut så och kan inte förväntas gömma sig så att folk inte blir triggade bara av hennes existens. Hon är inte ens underviktig…
Btw, man kan vara precis lika ätstörd även som normal- och överviktig men det verkar bara vara de som är ätstörda på det sättet att de går ned i vikt som provocerar folk. Eller ja, man behöver ju inte ens vara ätstörd, bara det faktum att man går ned i vikt öht får igång många. (Obs, syftar med detta inte på er här och Elsa, pratar allmänt!)

(Kan dock säga, särskilt sen jag såg hennes story på insta igår, att jag blir bekymrad för hennes polare Sofia W. Helt borta i blicken, rörde sig ryckigt (enligt en läkarkompis gör många med anorexia det), insjukna kinder, väldigt smal.)
Citera
2023-07-07, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbssmultron
Verkligen! Titta bara på bilden i den här länken - sån extrem skillnad på båda, man känner knappt igen dem…

https://www.butiksnytt.se/dansukker-lanserar-ny-design-pa-det-svenska-strosockret/

Sofia var nog ganska vinsvullen innan och Elsa åt mycket sött och fett.
Citera
2023-07-07, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleolina
Man kan ju ha ätit för mycket/fel sorts mat sen barnsben också… Att någon ”alltid” varit knubbig är inte bevis på att kroppen ”vill” vara det utan kan som sagt var bero på ett nästan livslångt felaktigt ätande.

Ja, hon har fortsatt gå ned i vikt men jag tycker hon ser väldigt normal ut, inte sjukligt. Tittar man på gruppfoton från 60- 70- och -80-tal såg nästan varenda prick ut som Elsa. Slankhet var något som verkade vara utbrett på den tiden och nu ses det som ätstört. (Självklart bantade folk även på den tiden och självklart fanns ätstörningar även då! Men folk i allmänhet verkade väga rejält mycket mindre än nu.)

Tycker dock hon måste få visa bilder. Hon ser ju ut så och kan inte förväntas gömma sig så att folk inte blir triggade bara av hennes existens. Hon är inte ens underviktig…
Btw, man kan vara precis lika ätstörd även som normal- och överviktig men det verkar bara vara de som är ätstörda på det sättet att de går ned i vikt som provocerar folk. Eller ja, man behöver ju inte ens vara ätstörd, bara det faktum att man går ned i vikt öht får igång många. (Obs, syftar med detta inte på er här och Elsa, pratar allmänt!)

(Kan dock säga, särskilt sen jag såg hennes story på insta igår, att jag blir bekymrad för hennes polare Sofia W. Helt borta i blicken, rörde sig ryckigt (enligt en läkarkompis gör många med anorexia det), insjukna kinder, väldigt smal.)

Kan garantera att ätstörda tjocka också provocerar folk. Finns nästan inget som provocerar så mycket som att vara ätstörd och ÄNDÅ inte smal.

Det många reagerar på är hur snabbt Elsa gått ner och hur smal hon blivit - samtidigt som hon sitter i sin podd och pratar om hur ”alla andra” bantar och blir alldeles för smala. Det blir en märklig dubbelhet eftersom det för alla (fast Elsa inte förstår det själv) är uppenbart att hon själv bantar.
Citera
2023-07-07, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleolina
… Att någon ”alltid” varit knubbig är inte bevis på att kroppen ”vill” vara det utan kan som sagt var bero på ett nästan livslångt felaktigt ätande.
(....) Tittar man på gruppfoton från 60- 70- och -80-tal såg nästan varenda prick ut som Elsa. Slankhet var något som verkade vara utbrett på den tiden och nu ses det som ätstört.
Jag tror inte alla slanka är ätstörda, men min erfarenhet är att om du går från att länge ha varit mullig till att bli väldigt smal, särskilt som vuxen, så är det oftast en ätstörning eller sjukdom som ligger bakom. Så var det säkert även på 70talet.
Och klart hon får visa bilder, men hon väljer ju att lägga upp bilder där hon ser ännu smalare ut än vad hon är, där hon faktiskt ser riktigt riktigt smal ut. Men det är väl som allt annat onödigt dessa influensers gör. Pengarna ska in.
Citera
2023-07-07, 12:56
Medlem
Citat:
Kul att Sofia precis lade upp klänning med cut out i stories och poserar för att visa hur smal hon är.
ha ha verkligen!
Citera
2023-07-07, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaisyB
Elsa ser också jäkligt tunn ut på bilden från stranden idag. Jag har ju märkt att hon gått ner mkt under senaste året, men var så jag ryckte till för att jag tyckte hon såg mkt smalare ut plötsligt. Men kanske bara något med vinkeln?

Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Reagerade också på bilderna idag! Hon ser extremt smal ut. Var inte ens säker på att det var hon på bilden där hon håller en korg mot magen.

Jag reagerade också på strandbilden i den vita smala, jättefina, klänningen. Hon ser ut att vara helt utan rumpa på den bilden. Tror inte att jag stör mig på viktnedgången eg, utan på att både Elsa och Sofia, uppenbart vill visa upp hur smala de är (eller inbillar jag mig att många av fotona går ut på det??). De för uppenbart den rådande magra trenden vidare. Gå gärna ner i vikt och var snygg - men fokusera 100% på inspiration, inredning, loppistips etc i inläggen.... för att inte uppfattas som utseendefixerad/åldersnojig. Jag kan vara utan selfies med plutande läppar o stirrande (förförisk?) blick!
Citera
2023-07-07, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbssmultron

Jag tänker, när jag ser den bilden, att det är såklart jobbigt att se sig själv på bild överallt, även tv, vilket nog påverkar att de gått ned i vikt. Tänkte samma sak när jag mötte en skådespelerska i 40-årsåldern, på en tunnelbaneperrong, rökandes och med anorektiskt utseende. Vem skulle inte bli påverkad av att se sig själv på bild överallt, och vilja se bättre ut.... Jag skulle också vilja gå ner ca 10 kg men tänker samtidigt lite som vem bryr sig. Hade nog varit annat om jag såg mig själv i div veckotidningar och på tv och blev ständigt påmind om dessa +10 kg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in