Citat:
Ursprungligen postat av
1717-1776
Vet inte om Allende hade platsat i svenska frimurarorden (det vet han bara själv), men som frimurare i en erkänd loge så hade han varit varmt välkommen till alla våra sammankomster (upp till sin högsta grad).
jag forstar vad du menar.
i tidigare inlagg redogjorde jag lite om frimurarnas symboler och dess symbolik, kanske jag gick lite over gransen av vad frimurarna lasir in i sina symboler.
du namner att salvador allende var frimurare och jag namnde att han var marxist.
och da kan det bli intressant att titta pa symboliken i sovjets ”hammaren och skaran”, som utover den mainstreamade symboliken for arbetarklassen/folket/grasrotterna, sa har vi det for frimurarna central temat - dualitet/motpoler och dessas samspel.
manligt och kvinnligt t.e.x, dar hammaren star for det manliga och skaran det kvinnliga, vilket syns ganska tydligt om an lite ”hidden in plain sight” i magnifika konstverk som var/ar sa pafallande i kpmmunistiska lander, alltid ar det kvinnan som haller skaran och mannen hammaren.
och forstas kanske mest uppenbara - hammaren som en phallos och.skaran med dess runda form, kvinnligt.
ytterligare sa teoriseras det att hammaren och skaran symbolen liknas vid den gamla egyptiska symbolen dar ”herdestaven och slagan” ligger i kors pa pharaonernas sarkofager, och lar symbolisera doden och ateruppstaelse - ett tema som ar centralt inom frimurarna.
dar finns mer, som t.e.x skaran ar symbolen for saturnus som ar kronos i grekisk mytologi som ar guden over tid, jordbruk, rattvisa och ondska.......
intressant ar att skaparen av hammaren och skaran inte var en hangiven kommunist utan var en ganska religos med inrikting till mystisism person.
intressant ocksa ar att dar finns teorier att sjalvaste Lenin var initierad i frimureriet inom en fransk orden.