Citat:
Ursprungligen postat av
Kuggarn
Faktiskt inte helt fel för att vara från dig. Dualiteten och motpoler finns med men strävan är inte att hitta något centrum i detta, snarare att vara medveten om att världen är beskaffad på det sättet. Sen är det upp till dig själv att välja din väg. Det finns inget heller inom frimureriet som handlar om att bygga upp eller bibehålla någon perfekt harmoni på det där nirvanaliknande sättet du beskriver. Vi strävar efter perfektion men är samtidigt mycket medvetna om att vi aldrig kommer komma dit, eller ens nära. Att vara frimurare innebär snarare att man tar på sig plikten att ständigt påminna sig om vad man borde göra. Vi har inte heller någon idé om att enbart bröder kan nå någon speciell nivå som skulle innebära någon speciell upplysning eller att man skulle vara utvald eller bättre än andra.
jo det blev kanske nagot missvisande nar jag skrev ”Namaste”, nej jag menar inte uppnaendet av ett nirvana eller perfektion nar jag pratar om att forsta och starka harmonin i kropp och sinne, jag menar att en klarsynthet upptrader som gor det lattare att hanga med i och kanske t.o.m forutse svangningarna mellan motpolerna i var omvarld......formodligen inte sa olikt frimurarnas tankegangar.
som du skriver, nirvana och perfektion ar inga direkta reella mal som ska eller for den delen kan uppnas.
det ar den kontinuerliga vagen snarare an malet som star i centrum...
Men det finns manga vagar(ovningar/metoder/ritualer), mer eller mindre oppna/slutna.
och jag ska erkanna att det finns element av slutenhet/doldhet i systemet(inget direkt ordensallskap) jag sjalv ar involverad, men det ar inget som idag existerar bakom ordagrant lyckta dorrar, det som ar dolt ar ”hidden in plain sight” och de med forstand och erfarenhet kommer att forsta, dar finns ocksa symboler vars symbolik forklaras oppet.
frimurarnas ”extrema” slutenhet oppnar sa klart upp for ”extravaganta” spekulationer

, det far ni sa klart finna er vid.