2023-07-06, 16:44
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
4: Det går sakta framåt. Ingen förutom ryssälskare som trott att det kommer gå på en dag. Är du en av dom?

Huvudsaken är att det går framåt!
Tvekar du på min inställning???
Citera
2023-07-06, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Huvudsaken är att det går framåt!
Tvekar du på min inställning???

Att det går framåt? Nej det tvekar jag inte på.
Citera
2023-07-06, 16:47
Medlem
BluePrinces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja de vet det. De säger det själva i sina klago-videos de gör hela tiden, och de säger det i avlyssnade telefonsamtal.

Det var länge sedan jag såg länkar till inspelade samtal med ryska soldater, har du några bra att dela med dig av?
Citera
2023-07-06, 16:52
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Hej jag tycker denna artikel sammanfattar det man vet om läget just nu ganska bra. Så det får väl ses som alternativ fyra kanske.. Dvs den går något sämre än förväntat men också beroende på att många kanske inte haft rättvisa förväntningar på Ukraina.

https://www.dn.se/varlden/bristen-pa-stridsflyg-bromsar-ukrainas-offensiv/

Förväntningarna är byggda på okunskap. De förväntningarna kan vi helt bortse.
Jag har själv sagt att detta avslutas inte på krigsfältet. Jag har inte förväntningar att man ska "kriga" bort alla ryssar. Inte innan rysland har imploderat.
rysland kommer implodera. Min uppfattning.
Det kan bero på att deras förluster inte kan gömmas längre i rysland. Folket kommer ifrågasätta ledningen.
Eller/också att inte minst den ekonomiska påverkan som detta också har inneburit.
Citera
2023-07-06, 17:02
Medlem
Varit väldigt tyst från ukrainas sida nu ett tag….
Citera
2023-07-06, 17:10
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ggthat
Varit väldigt tyst från ukrainas sida nu ett tag….
De verkar ha lagt locket på
(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)
Citera
2023-07-06, 17:14
Medlem
Kaptagons avatar
Tänk att sitta i rysk skyttegrav och Ukraina börjar lobba in dessa projektiler måste vara en mardröm. Samtidigt får Ukraina ett rensat minfält på köpet. Om USA skickar dessa kommer det vara stor hjälp för den Ukrainska armén.

https://twitter.com/region776/status/1676953812190527491?t=xI0WiLZiP-GoylrW8cFp3w&s=19
Citera
2023-07-06, 17:17
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BluePrince
Det var länge sedan jag såg länkar till inspelade samtal med ryska soldater, har du några bra att dela med dig av?

Denna twittrare lägger regelbundet upp översatta sådana samtal, samt översätter annat från ryska videos etc. Du får skrolla efter något intressant. https://twitter.com/wartranslated
Här är en sådan klago-video där ryssarna klagar på att de är "kött", deras betäckning för kanonmat. https://twitter.com/wartranslated/status/1676305016095666186
Citera
2023-07-06, 17:30
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Och här ett klipp på när Azov tränar mörkerstrid bla med svenska utbildare😎.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage?inlagg=262e9ce498b92ce17a27a941fd790 6a4

Vet du hur gammal videon är? Jag förstår inte hur man ser det på statens konstiga videos. Man ser inte antal visningar, kan inte kommentera. Dålig information och envägskommunikation. Konstigt format, det där borde vi inte betala skattepengar för.

Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Intressant, är dom anställda av försvarsmakten eller är det som ryktet säger att dom är tjänstlediga med bibehållen lön?

Om de är anställda så är det något nytt men jag tror inte det. Förut fick de sparken om de tog värvning i Ukraina. Man får inte jobba i en utländsk armé. Han som intervjuas har ju någon konstig uniform men en person i videon som man bara ser bakifrån har svensk uniform. det borde han inte ha.
Citera
2023-07-06, 17:38
Medlem
Ken Drydens avatar
Ryssarna behöver mer folk:

Den hittills närmast orörda 5:e fältarmén, som i sitt sanslöst förkrympta ryska skick består av motsvarande fyra manöverbrigader (en amerikansk fältarmé hade bestått av två kårer med vardera två divisioner om fyra brigader per division, dvs 16 brigader!) ska nu förflyttas till Ukraina.

5:e armén har ansvaret för Rysslands försvar mot hypotetiska angrepp från Kina och är den enda orörda större formation som finns kvar i ryska fjärran östern. Nu är Östra militärdistriktet i princip tömt på trupp. Om Kina så ville, så är det bara för PLA att promenera in - det finns ingenting som kan stoppa dem innan Uralbergen.

Östra militärdistriktets stab har idag ansvar för aktiviteterna i Zaporizjzja och två slutsatser kan dras därvidlag: (1) ryssarna litar helt på att Kina inte hittar på något fuffens och (2) ryssarna har uppenbarligen brist på trupp på den aktuella krigsskådeplatsen. Att lämna fjärran östern helt öppet på detta vis är mycket anmärkningsvärt.

Manskapet i 5:armén består av till en tredjedel färskingar, och till två tredjedelar av utbildade värnpliktiga och kontraktsanställda och borde ha ett gott stridsvärde. Även utrustningsmässigt bör de hålla god nivå (enligt ryska förståelse av begreppet).
Senast redigerad av Ken Dryden 2023-07-06 kl. 17:41.
Citera
2023-07-06, 17:40
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Även Archer gör bra ifrån sig skulle jag tro.
Vet inte om den är aktiv ännu. Men vår radar+Archer lär spränga många ryzzka artillery vagnar.

Sen har vi robot 70 försts
Citera
2023-07-06, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Ryssarna behöver mer folk:

Den hittills närmast orörda 5:e fältarmén, som i sitt sanslöst förkrympta ryska skick består av motsvarande fyra manöverbrigader (en amerikansk fältarmé hade bestått av två kårer med vardera två divisioner om fyra brigader per division, dvs 16 brigader!) ska nu förflyttas till Ukraina.

5:e armén har ansvaret för Rysslands försvar mot hypotetiska angrepp från Kina och är den enda orörda större formation som finns kvar i ryska fjärran östern. Nu är Östra militärdistriktet i princip tömt på trupp. Om Kina så ville, så är det bara för PLA att promenera in - det finns ingenting som kan stoppa dem innan Uralbergen.

Östra militärdistriktets stab har idag ansvar för aktiviteterna i Zaporizjzja och två slutsatser kan dras därvidlag: (1) ryssarna litar helt på att Kina inte hittar på något fuffens och (2) ryssarna har uppenbarligen brist på trupp på den aktuella krigsskådeplatsen. Att lämna fjärran östern helt öppet på detta vis är mycket anmärkningsvärt.

Manskapet i 5:armén består av till en tredjedel färskingar, och till två tredjedelar av utbildade värnpliktiga och kontraktsanställda och borde ha ett gott stridsvärde. Även utrustningsmässigt bör de hålla god nivå (enligt ryska förståelse av begreppet).

Vad har Kina för anledning att bråka just nu? Ryssland rear ut allt de har och valutan som används är yuan. Om de har något otalt med Ryssland så håller Ryssland på att lösa problemet åt dem medan de gör ingenting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in