Citat:
Ursprungligen postat av
Innerfittefett
Ja han säger väl bara som det är. Kan jag inte betala mina soldater kommer dom och hämtar sina löner själva i Moskva.
Jag undrar om det inte kan vara någonting enklare. Vi vet att Wagnergruppen har utfört en mängd uppdrag åt den Ryska staten i "hemlighet" Vanligtvis hålla afrikanska diktatorer under armarna. Men om man spekulerar lite, kanske något lönnmord eller två som är mycket besvärande för Putin också har utförts av Wagnergruppen? I så fall kan man tänka sig att det har utförts lite vänlig utpressning skurkar emellan, typ -Ge tillbaka mina pengar annars berättar jag för världen vad vi gjorde?
På tal om ingenting, jag såg den här twittertråden i går.
https://twitter.com/ChrisO_wiki/status/1675944861533368325
Citat:
The Russian mafia has become a silent partner in Russia's war effort, in another indication of how close the state and the criminal underworld have become. An analysis shows how high-profile gangsters have fought and in some cases died in Ukraine.
Det finns starka kopplingar mellan Wagner, Ryska maffian och Putin. Vanligtvis så tänker man på att dom Ryska fångar som kämpat som kanonmat har gått åt. Men med kopplingarna så skulle man även kunna tro att en del högt uppsatta inom maffian skrivit på kontraktet men sedan relaxat i bakgrunden av kriget tills deras 6 månader var över. Så jag tror det finns många inom maffian i dag som är skyldiga Prigozin en gentjänst eller två. Dom personerna skulle även kunna vara med på ett hörn för att övertyga Putin att lämna tillbaka pengarna.
Men som vanligt, allt är döljt i en fog of war, man måste nog vänta flera år innan hela sanningen börjar uppenbara sig.