2023-07-04, 15:36
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Jag är djupt besviken på svenska nazister, nationella, nationalister eller vad de kallar sig. Tänkte alltid att deras enda berättigande var att de tyckte illa om landet som körde ubåtar i våra skärgårdar, drönare över våra kärnkraftverk och vårdslöst kränkte vårt luftrum.

Jag håller med dig. Det är som de har en maxkapacitet på antal fiender de kan hålla reda på, typ en eller högst två åt gången?

Själv ser jag inga motsättningar med att vara kritiskt till både Rysslands och USAs kolonialism samtidigt, och även islamisternas kolonialism, och Kina. Alla makter som är här och lägger sig i vårt land bör bekämpas på lämpliga vis. Ryssen nu genom vapen till Ukraina.
Citera
2023-07-04, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Möjligt men lag är lag. Har priggo fått stålar för tjänster utförda åt den ryska staten så kan de inte förverka dem.

Vad säger den ryska lagen om väpnat uppror mot Moskva? Straffrihet och pengarna tillbaka? Gummiband är bara förnamnet.
Senast redigerad av porslinslandet 2023-07-04 kl. 15:46.
Citera
2023-07-04, 15:50
Medlem
Lite småroliga målstolpar som är på gång eller har uppnåtts bland ryska förluster, enligt Oryx:

99st helikoptrar
901st AFVS
2469st IFVs, 2500 om ca 10-15 dagar!!
Passerar nog totalen på 11 000 förlorade enheter denna vecka.

En ny trend är att det nu går åt mer T-80s från sovjettiden än modernare T-72or.

https://www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-on-europe-documenting-equipment.html
https://twitter.com/verekerrichard1/status/1675994759414906883
Citera
2023-07-04, 15:51
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatTheHeck
Min poäng är och har alltid varit att medla för fred, för även om vår media säger att Ryssland har slut på skott, män och allt som behövs för att utföra ett krig är rena bullshiten. Aftonbladet och Expressen skulle väl kunna be sina läsare om ursäkt för all missinformation som de sprider angående kriget.

Ja, det är ju ett allmänt faktum att Sovjet under kalla kriget infiltrerade "fredsrörelser" som nyttiga idioter att propagera för "fred" även om det sades med rysk brytning.

Det är ju ingen slump att myntandet av begreppet "nyttiga idioter" tillskrivs Sovjetunionen och därtill Ryssland.
Citera
2023-07-04, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Så funkar det inte även i en auktoritär stat som Ryssland. Det är Duman som bestämmer om lagändringar, inte putler.
En kopp te/kalsong/fönster till dom Duma-medlemmar som vägrar rösta efter Putins vilja.
Citera
2023-07-04, 16:14
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Att Putin är svag? Typ; "ge hit pengarna, eller så smäller det igen".
Ja han säger väl bara som det är. Kan jag inte betala mina soldater kommer dom och hämtar sina löner själva i Moskva.
Citera
2023-07-04, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Ja han säger väl bara som det är. Kan jag inte betala mina soldater kommer dom och hämtar sina löner själva i Moskva.

Besvärligt läge när man inte kan skydda sin egen huvudstad mot en av sina egna tidigare grupperingar.
Citera
2023-07-04, 16:31
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Vi "prata" om det här igår kväll, och blev lite att tänka på det.., ifrån ca 175.000 vid invasionens början.., till ca 400.000 idag. Så om det fortsätter i samma fart så kommer det att bli säg...ca 550-600.000 ryssar om ett år. Mm-m.., skulle inte förvåna mig om det är det Putin siktar på.

Och Surovikin är fortfarande borta...

Ligger på botten av en sjö och blir fiskmat!
Citera
2023-07-04, 16:33
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Lite småroliga målstolpar som är på gång eller har uppnåtts bland ryska förluster, enligt Oryx:
99st helikoptrar
901st AFVS
En ny trend är att det nu går åt mer T-80s från sovjettiden än modernare T-72or.
https://www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-on-europe-documenting-equipment.html

Är T72 nyare än T80?
Citera
2023-07-04, 16:35
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt

99st helikoptrar
901st AFVS

En djävla massa skrot! Snart 100 st heli!
Citera
2023-07-04, 16:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
Vad säger den ryska lagen om väpnat uppror mot Moskva? Straffrihet och pengarna tillbaka? Gummiband är bara förnamnet.

Det ena har inget med det andra att göra, så fungerar lagen oavsett land. Det blir mycket lättare om du försöker förstå vissa allmängiltiga judiciala grundprinciper.

Citat:
Ursprungligen postat av emtor
En kopp te/kalsong/fönster till dom Duma-medlemmar som vägrar rösta efter Putins vilja.

Möjligt att det blir så men det har inget per se med den judiciala processen att göra.
Citera
2023-07-04, 16:39
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett

Jag undrar om det inte kan vara någonting enklare. Vi vet att Wagnergruppen har utfört en mängd uppdrag åt den Ryska staten i "hemlighet" Vanligtvis hålla afrikanska diktatorer under armarna. Men om man spekulerar lite, kanske något lönnmord eller två som är mycket besvärande för Putin också har utförts av Wagnergruppen? I så fall kan man tänka sig att det har utförts lite vänlig utpressning skurkar emellan, typ -Ge tillbaka mina pengar annars berättar jag för världen vad vi gjorde?

På tal om ingenting, jag såg den här twittertråden i går.

https://twitter.com/ChrisO_wiki/status/1675944861533368325
Citat:
The Russian mafia has become a silent partner in Russia's war effort, in another indication of how close the state and the criminal underworld have become. An analysis shows how high-profile gangsters have fought and in some cases died in Ukraine.

Det finns starka kopplingar mellan Wagner, Ryska maffian och Putin. Vanligtvis så tänker man på att dom Ryska fångar som kämpat som kanonmat har gått åt. Men med kopplingarna så skulle man även kunna tro att en del högt uppsatta inom maffian skrivit på kontraktet men sedan relaxat i bakgrunden av kriget tills deras 6 månader var över. Så jag tror det finns många inom maffian i dag som är skyldiga Prigozin en gentjänst eller två. Dom personerna skulle även kunna vara med på ett hörn för att övertyga Putin att lämna tillbaka pengarna.

Men som vanligt, allt är döljt i en fog of war, man måste nog vänta flera år innan hela sanningen börjar uppenbara sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in