2023-07-06, 12:16
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
Fel tråd?

Sonen till miljadären tog moderns plats i sista stund
Citera
2023-07-06, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanspippi
Sista meddelandet från farkosten lyder som följer:

”reading red on the R power bus.
I switched to B. at 3457m more sounds aft”.

Tiden var då 09:46:37. Detta enligt jeffostoff på Youtube (LEAKED Titan Sub Transcript Shows Crew In Battle For Lives).

Enligt denna källa så levde de i cirka 19 minuter efter insikten om att det var kris.

Om denna konversation mellan ytan och båten är sann så är det ju helt otroligt. Stockton, men även de vid ytan måste ju vara helt bakom flötet. Sicka idioter.

Båten sjönk mycket snabbare än vad som var tänkt. Redan här, så fort de konstaterat att hastigheten var för hög, borde de ha avbrutit. Att de sjunker för fort är ju ett bevis på att de fått densiteten fel och att det kommer bli problem att stiga. När de droppar vikterna kommer stighastigheten alltid vara lägre än planerat, eftersom båten var för tung.

Tar man källan på allvar så ser vi att sjunkhastigheten var:

40m/min från 0 till 19min.
55m/min från 19 till 32min.
44m/min från 32 till 56min.
36m/min från 56 till 69min.
29m/min från 69 till 71min. Dock osäker djupangivelse.

Om den planerade sjunktiden är 2 - 2.5h så blir den normala sjunkhastigheten 22 - 28 m/min.

Om man sjunker med dubbla hastigheten och ändå fortsätter nedåt så måste man ju vara psykiskt sjuk.

Dock intressant att fundera på varför hastigheten ändrades under nedstigningen. Det kan kanske ha varit båtens orientation i vattnet, typ att den pekar lite nedåt, eller kanske drobbade Stockton ballast utan att säga något, för att få ned hastigheten, typ efter en halvtimme? Elller satte han in en thruster?
Citera
2023-07-06, 15:40
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Kollade på en genomgång av meddelandena. Titans nedstigande gick fortare än förväntat. Ca 1 timme snabbare ner ca. Redan från början gick det fortare neråt. Vad kan det ha berott på? Fel beräkning av vikten? Dvs de 5 personerna var tyngre?

Jag har bara följt den här tråden med ena ögat, men hade ubåten någon slags flytkropp i aktern?
Citera
2023-07-06, 15:58
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Borde det inte vara enkelt att testa detta? Kan man inte vara ta en kompositstump och sätta den i maskin som utsätter den för flertal tryckcykler (tänk en press)? Man borde se delamineringseffekten ganska tidigt. Dessutom är det inte speciellt dyrt att göra detta, det är bara att tillverka några bitar i kolfiber och fråga någon som har rätt maskin för jobbet. Det simulerar inte kraften exakt men man borde få en uppfattning hur kompositen hanterar tryck.

Kolfiber är betydligt mer komplicerat än homogena isotropiska material. I rent drag parallellt med fibrerna går det ganska bra att förutspå vad som kommer hända även i kolfiber. Här var lasterna inte linjära med fibrerna. I det här lastfallet var dom dessutom först i världen. Något som normalt brukar innebära kopiösa mängder tester när liv står på spel, förutsatt att man har råd.
Citera
2023-07-06, 16:55
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Jag har bara följt den här tråden med ena ögat, men hade ubåten någon slags flytkropp i aktern?

Fanns en tank med komprimerad luft med en ansluten "ballong" i akterpartiet. Möjligt att tex batterierna var inneslutna i tryckkärl i aktern. Verkar som om batterierna skulle klara 6000 meter.

"The ability to reach a 6,000m (3.73 mile) depth
The infrastructure to support 148 Volts Direct Current
A 70 Amp hour capacity
The capacity for more than 10 Kilowatt hours of charge
Controller Area Network and Serial communications
Compatibility with a commercial off the shelf charging system"
Citera
2023-07-06, 16:59
Medlem
qwerty-66s avatar
Kul studentprojekt att bygga ett kostnadseffektivt batteri åt Rush.... Ett batteri falerade ju innan implosionen så undrar vad som hände då? O inte första gången. Åtminstone ett dyk fick avbrytas pga batteriproblem.

"Rush's decision to enlist college students to create a battery and the way he encouraged them to use commercial off the shelf parts to build it has some recalling his November 2022 interview with CBS in which he said "safety is just a pure waste."

https://www.mirror.co.uk/news/us-news/titan-sub-company-tasked-college-30337102
Citera
2023-07-06, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Fast jag tyckte jag läste att moderfartyget frågade om det inte gick för fort.

Stämmer. Men upprördheten var inte speciellt hög över det faktumet. Det är iallafall det jag kan utläsa från texten. Sedan vet jag att text är tämligen en- eller tvådimensionellt, t.ex ironi kräver lite mer än så.

(Lägger till det här för säkerhets skull. Texten angående ”ironi” var inte riktat åt något håll, det är mer ett exempel på svårigheten att tyda en text).
Senast redigerad av hanspippi 2023-07-06 kl. 18:01.
Citera
2023-07-06, 17:50
Medlem
RudyardKiplings avatar
Har inte följt tråden. Har namnen på de som uppges vara omkomna publicerats?
Citera
2023-07-06, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Har du tagit detta med AI? Finns vissa misstankar...

Japp, AI med starkt kaffe (Java), ett paket cigg och en tub med Treo(TM)

Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Här testar man en kolfibertub med end caps i stål i en trycktank.

vid 430 o 1000 ser man hur den imploderar. Snygg slowmotion kring 520. Skrovet pulveriseras

https://youtu.be/BQGDwE3yMb0

Ja man gillar denna film och kul att han själv byggt en liten testrigg som tål 300 bar nånting.
Fiffigt och lite av garagemekarkänsla över det hela.

Minns någon som kopplade en vanlig högtryckstvätt till någon hemmabyggd trycktank.

Snarare kan man faktiskt tycka att kolfibern stod emot bra konstigt nog.
Citera
2023-07-06, 18:39
Medlem
Sqrbankens avatar
Intressant detta med att våra äventyrare kommer att konteras in som Titanic-offer i rullarna såhär drygt 110 år senare efter förlisningen. Det såvida det stämmer, förstås. Hörde det nånstans i förbifarten.
Citera
2023-07-06, 19:40
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Har inte följt tråden. Har namnen på de som uppges vara omkomna publicerats?
Namnen och lite kort om vad det var för personer finns i inlägget efter trådstarten. Namnen kom ut väldigt snabbt i media.
Citera
2023-07-06, 19:58
Medlem
L3nn4rts avatar
Om uppgifterna rörande kommunikationen mellan ubåt och yta stämmer, så måste det ha varit en obegriplig skräck ombord under de sista 20 minuterna. Nu vet jag inte vem som skötte kontakten från ubåten, men oavsett så kan jag tänka mig att denne till en början gjort allt för att dölja den oro som förmedlas till ytan för de andra ombord på ubåten. Att utlösa panik hos de man har med sig är väl något man drar sig för till en början, men samtidigt så var det inte mycket till utrymme och alla satt ganska packade, så frågan är ju om de andra ändå kunde ta del av konversationen.

Usch!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in