Citat:
Ursprungligen postat av
hanspippi
Sista meddelandet från farkosten lyder som följer:
”reading red on the R power bus.
I switched to B. at 3457m more sounds aft”.
Tiden var då 09:46:37. Detta enligt jeffostoff på Youtube (LEAKED Titan Sub Transcript Shows Crew In Battle For Lives).
Enligt denna källa så levde de i cirka 19 minuter efter insikten om att det var kris.
Om denna konversation mellan ytan och båten är sann så är det ju helt otroligt. Stockton, men även de vid ytan måste ju vara helt bakom flötet. Sicka idioter.
Båten sjönk mycket snabbare än vad som var tänkt. Redan här, så fort de konstaterat att hastigheten var för hög, borde de ha avbrutit. Att de sjunker för fort är ju ett bevis på att de fått densiteten fel och att det kommer bli problem att stiga. När de droppar vikterna kommer stighastigheten alltid vara lägre än planerat, eftersom båten var för tung.
Tar man källan på allvar så ser vi att sjunkhastigheten var:
40m/min från 0 till 19min.
55m/min från 19 till 32min.
44m/min från 32 till 56min.
36m/min från 56 till 69min.
29m/min från 69 till 71min. Dock osäker djupangivelse.
Om den planerade sjunktiden är 2 - 2.5h så blir den normala sjunkhastigheten 22 - 28 m/min.
Om man sjunker med dubbla hastigheten och
ändå fortsätter nedåt så måste man ju vara psykiskt sjuk.
Dock intressant att fundera på varför hastigheten ändrades under nedstigningen. Det kan kanske ha varit båtens orientation i vattnet, typ att den pekar lite nedåt, eller kanske drobbade Stockton ballast utan att säga något, för att få ned hastigheten, typ efter en halvtimme? Elller satte han in en thruster?