2023-07-05, 18:43
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Vet inte. Det är ytterst märkligt.

Ja verkligen, det skall bli intressant att se om vi kan få mer information i ärendet.
Får kanske begära ut lite info från rätten för att se vad som sagts.
Citera
2023-07-05, 18:43
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Maja berättar det i förhöret den 6e december.

Tack. Skall läsa det förhöret. Har för mig hon reviderade detta senare. Minns inte riktigt, så jag läser igen.
Citera
2023-07-05, 18:47
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
På senare tid har även teorin att Johanna är stolt över sitt brott lanserats. Hon ska enligt denna teori inte vilja dela äran med Maja, och därför tilldela henne en minimal roll. Varför hon då inte direkt erkände och klev fram och tog äran åt sig förtäller dock inte skaparna av teorin.

"På senare tid"? Nä du ditt lilla troll, det har jag framfört mycket längre än så. Det styrks inte minst av rapporterna om hur Johanna agerar inne på häktet i Hinseberg, där hon glatt berättar skrattandes om detta.

Att hon inte berättade det direkt är inget konstigt alls, för oss med åtminstone normalt förstånd, hon ville inte åka dit. Men nu har hon åkt dit, och då ser hon inte längre att hon har något på att förlora att stoltsera med det hela. Som sagt, inget konstigt med det.
Citera
2023-07-05, 18:48
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Tack. Skall läsa det förhöret. Har för mig hon reviderade detta senare. Minns inte riktigt, så jag läser igen.

Ok. Om hon reviderat det senare så är det inget jag uppmärksammat i så fall.
Citera
2023-07-05, 18:52
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Men gör det så stor skillnad egentligen? Han hänger väl kvar på länken så alla får chans att ställa frågor till honom. Men skulle AE av någon anledning logga ut så kan det ju förstås bli problematiskt eller om det strular med tekniken.

Jo jag vill nog påstå att det gör ganska stor skillnad i ett sådant här fall att ha personen närvarande jämfört med på länk. Det är mycket enklare att ha en dialog när man är i samma rum. Jag har såväl IRL-möten som telefon- och videomöten var dag, och det är absolut skillnad.

Nu är han inte anonym, men det är ändå inte helt irrelevant att jämföra med hur vi här i tråden kommunicerar och hur vi här i tråden skulle ha kommunicerat om vi alla satt i samma rum. Bara för att ge en bild av att "avståndet" påverkar.

Man kan vända på det hela och tänka sig att om det inte är någon skillnad, så finns det ingen anledning med de stora säkerhetsarrangemang som krävs när misstänkta i mediala mål som detta skall transporteras från häkte till domstol och där närvara vid sina rättegångar, om de lika gärna kunde stanna kvar inne på häktet och vara med via länk. För mig är det självklart att de som har så viktiga roller i ett sådant här ärende också närvarar personligen. Annars får det finnas mycket starka skäl.
Senast redigerad av flashmaner 2023-07-05 kl. 19:12.
Citera
2023-07-05, 19:55
Avslutad
https://anonfiles.com/va67x60fz6/G_ta_HR_B_1735_23_Aktbil_75_BESLUT_D_dsboet_efter_ Tove_T_pdf
Aktbilaga 75, beslut att tillåta AE närvara via videolänk.
Citera
2023-07-05, 20:05
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
https://anonfiles.com/va67x60fz6/G_ta_HR_B_1735_23_Aktbil_75_BESLUT_D_dsboet_efter_ Tove_T_pdf
Aktbilaga 75, beslut att tillåta AE närvara via videolänk.

Tack

Det är klent och tragiskt att se sådana totalt intetsägande "skäl" som detta från en domstol. De anger inget skäl, de skriver bara att det är deras bedömning att det finns förutsättningar, inte vilka dessa förutsättningar är och varför de förutsättningarna leder till rättens bedömning, alltså skälet för beslutet.

Det vi ser här är ännu ett exempel på risken för och bristen på rättssäkerhet. Huvudregeln är att han skall närvara, då får rätten minsann förklara varför de frångår huvudregeln. Vi får se om åklagaren har något att anföra mot detta.
Citera
2023-07-05, 20:18
Medlem
Nu citerar jag mig själv för att få era tankar kring varför JJ tagit bort sitt mellannamn L*sh*m???
Vad tror/vet ni 🤔🤔🤔

Citat:
Ursprungligen postat av gammelmorsan
Sökte efter JJ på ratsit.se, genom att söka på hennes mellannamn L*sh*m (*=e), för att se var hon nu är skriven men hittade henne inte.

Visar sig att hon tagit bort sitt mellannamn L*sh*m - intressant 😮 Släktskapet "brutet", slippa rasistiska påhopp, svårare att bli "hittad" lr varför kan man ju fundera på 🤔

Är i alla fall skriven hos sin mamma i Halmstad.
Citera
2023-07-05, 20:24
Avslutad
Citat:
Tack

Det är klent och tragiskt att se sådana totalt intetsägande "skäl" som detta från en domstol. De anger inget skäl, de skriver bara att det är deras bedömning att det finns förutsättningar, inte vilka dessa förutsättningar är och varför de förutsättningarna leder till rättens bedömning, alltså skälet för beslutet.

Det vi ser här är ännu ett exempel på risken för och bristen på rättssäkerhet. Huvudregeln är att han skall närvara, då får rätten minsann förklara varför de frångår huvudregeln. Vi får se om åklagaren har något att anföra mot detta.
Hoppas åklagaren överklagar beslutet.
Det är så urbota dumt, hela detta utspel med experten, som Clea ville få rätten att godkänna som domstolssakkunnig.

https://anonfiles.com/VbVcx404z3/G_ta_HR_B_1735_23_Aktbil_15_BESLUT_D_dsboet_efter_ Tove_T_1_pdf

https://anonfiles.com/g6Mbx308zb/G_ta_HR_B_1735_23_Aktbil_11_Yttrande_fr_n_adv_Sang born_1_pdf
Senast redigerad av Mumsbulle 2023-07-05 kl. 20:31. Anledning: Länk
Citera
2023-07-05, 21:07
Medlem
Citat:
"På senare tid"? Nä du ditt lilla troll, det har jag framfört mycket längre än så. Det styrks inte minst av rapporterna om hur Johanna agerar inne på häktet i Hinseberg, där hon glatt berättar skrattandes om detta.

Att hon inte berättade det direkt är inget konstigt alls, för oss med åtminstone normalt förstånd, hon ville inte åka dit. Men nu har hon åkt dit, och då ser hon inte längre att hon har något på att förlora att stoltsera med det hela. Som sagt, inget konstigt med det.
Hur vet vi att det stämmer att hon säger det glatt?
Media och journalister vill gärna dramatisera och svänga på sanningar
Det där får vi nog ta med en nypa salt
Och jag kan garantera att hade det stått att M glatt berättar i häktet då hade du vänt på det och sgt att journalister är idioter
Citera
2023-07-05, 21:11
Medlem
Citat:
Vadå ljuger? Hon har väl inte uttryckligen sagt att det inte gick till så?

Men du har rätt i övrigt, Maja ljuger förmodligen inte om någonting, helt enkelt för att hon inte har någon anledning till det.
Jösses du är inte objektiv någonstans
Citera
2023-07-05, 21:11
Medlem
Citat:
Jo jag vill nog påstå att det gör ganska stor skillnad i ett sådant här fall att ha personen närvarande jämfört med på länk. Det är mycket enklare att ha en dialog när man är i samma rum. Jag har såväl IRL-möten som telefon- och videomöten var dag, och det är absolut skillnad.

Nu är han inte anonym, men det är ändå inte helt irrelevant att jämföra med hur vi här i tråden kommunicerar och hur vi här i tråden skulle ha kommunicerat om vi alla satt i samma rum. Bara för att ge en bild av att "avståndet" påverkar.

Man kan vända på det hela och tänka sig att om det inte är någon skillnad, så finns det ingen anledning med de stora säkerhetsarrangemang som krävs när misstänkta i mediala mål som detta skall transporteras från häkte till domstol och där närvara vid sina rättegångar, om de lika gärna kunde stanna kvar inne på häktet och vara med via länk. För mig är det självklart att de som har så viktiga roller i ett sådant här ärende också närvarar personligen. Annars får det finnas mycket starka skäl.

Jag förstår din poäng.
Om AE inte har svåra hälsoproblem så bör en tågresa tur och retur Umeå-Jönköping inte vara några problem.
Jag har inte läst bilagan än så vet ej vilka skäl som angavs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in