Citat:
Ursprungligen postat av
EsmeraldaFelicia
Men gör det så stor skillnad egentligen? Han hänger väl kvar på länken så alla får chans att ställa frågor till honom. Men skulle AE av någon anledning logga ut så kan det ju förstås bli problematiskt eller om det strular med tekniken.
Jo jag vill nog påstå att det gör ganska stor skillnad i ett sådant här fall att ha personen närvarande jämfört med på länk. Det är mycket enklare att ha en dialog när man är i samma rum. Jag har såväl IRL-möten som telefon- och videomöten var dag, och det är absolut skillnad.
Nu är han inte anonym, men det är ändå inte helt irrelevant att jämföra med hur vi här i tråden kommunicerar och hur vi här i tråden skulle ha kommunicerat om vi alla satt i samma rum. Bara för att ge en bild av att "avståndet" påverkar.
Man kan vända på det hela och tänka sig att om det inte är någon skillnad, så finns det ingen anledning med de stora säkerhetsarrangemang som krävs när misstänkta i mediala mål som detta skall transporteras från häkte till domstol och där närvara vid sina rättegångar, om de lika gärna kunde stanna kvar inne på häktet och vara med via länk. För mig är det självklart att de som har så viktiga roller i ett sådant här ärende också närvarar personligen. Annars får det finnas mycket starka skäl.