2023-07-05, 21:38
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Personalen på apoteket agerade skitskumt när jag försökte köpa väteperoxid för något år sedan.
De visste säkert att de inte längre fick sälja men verkade vilja trötta ut mig med att leta i datorn och fråga varandra i 20 minuter.
För min egen del vill jag bleka plast...

Natriumhydroxid är faktiskt löjligt starkt, sett ur en vanlig hemmafixares perspektiv.
Bättre att vi lär oss att inte hälla fett i avloppet och köpa en sån där klassisk vaskrensare av sugproppsmodellen, ja jag har döttrar som fäller hår så jag vet vad som behövs!

Bra vore om vi lärde oss andra alternativ som "målarsoda" eller natriumkarbonat som gör rent nästan lika effektivt men inte är alls lika farlig.

Väteperoxid var ju standard 1980 när man som tonåring blekte håret…
O varför får man inte köpa det numera?
Citera
2023-07-05, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pruttmuff
Propplösare är ju onödigt och ineffektivt. Det är ju bara att skruva isär avloppsröret och göra rent.

Faktiskt en jättebra poäng. Fasen jag tänkte först att fan det är ju ändå bra att använda i bland så jag borde bunkra för en livstid.

Men jag brukar ju skruva isär i bland och det är ju exakt som du säger, går fort och blir bäst. Men jag har ett till knep nu. Steker jag något så torkar jag ur med sånt torkpapper som inte faller isär som vanligt papper som finns på rulle på Biltema. Jag har inte behövt rensa på många många år efter att jag började med detta.
Citera
2023-07-05, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Faktiskt en jättebra poäng. Fasen jag tänkte först att fan det är ju ändå bra att använda i bland så jag borde bunkra för en livstid.

Men jag brukar ju skruva isär i bland och det är ju exakt som du säger, går fort och blir bäst. Men jag har ett till knep nu. Steker jag något så torkar jag ur med sånt torkpapper som inte faller isär som vanligt papper som finns på rulle på Biltema. Jag har inte behövt rensa på många många år efter att jag började med detta.
Jag flyttade till hus 2008. 1 v efter jag flyttat in märkte jag det var stopp i avloppet. slog i Kaustiksoda. Gick några månader så såg jag på nedervåningen att det var brunt i taket ovanför toaletten. fick reda på efteråt att Kaustiksoda fräter på Gjutjärns rör vilket huset hade byggt 1963. vart vattenläcka. Gick på en slant kan jag lova. kompisen gjorde samma sak men spolade med för kallt vatten fick lut sten.. klumpar. det åt hans labrador upp. vart ilfart till veterinären. skulle kosta 40,000 sa dom .. han sa sätt en spruta i hunden. Men han hade familjen med sig med sina 3 barn.. vart att hala upp lädret
Citera
2023-07-05, 21:55
Medlem
Jäklar vad barn måste hålla på med propplösarna, eftersom det är barnsäkert kork bör det vara väldigt liten risk att någon lyckas öppna flaskan och därefter dricka skiten.

Hur stor är sannolikheten att det faktist händer?
Hur ofta lyckas ungar pilla på propplösare? Det hela går verkligen inte ihop. Har vi nått sär här på FB som lyckats leka med kemikalierna under diskbänken?
Citera
2023-07-05, 21:56
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Propplösare har väl även använts i så kallade "syraattacker"?

Bli inte det svårt? Jag menar, propplösare är ju ändå en basisk lösning

Jaha, det var ju inte kul att höra. Alla dessa jävla förbud hela tiden.. Visserligen använder jag nästan aldrig propplösare till att just lösa proppar i vasken, men det är väldigt effektivt till massa andra typer av städningsändamål

Att barnen skulle sätta i sig det? Ha! Det förbjuds för att det kan användas vid tillverkninga av droger och bomber. Vi minns väl alla väteperoxiden som förbjöds när alla ungdomar höll på att göra TCAP hela tiden..
Citera
2023-07-05, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filip600
Jag flyttade till hus 2008. 1 v efter jag flyttat in märkte jag det var stopp i avloppet. slog i Kaustiksoda. Gick några månader så såg jag på nedervåningen att det var brunt i taket ovanför toaletten. fick reda på efteråt att Kaustiksoda fräter på Gjutjärns rör vilket huset hade byggt 1963. vart vattenläcka. Gick på en slant kan jag lova. kompisen gjorde samma sak men spolade med för kallt vatten fick lut sten.. klumpar. det åt hans labrador upp. vart ilfart till veterinären. skulle kosta 40,000 sa dom .. han sa sätt en spruta i hunden. Men han hade familjen med sig med sina 3 barn.. vart att hala upp lädret
just det stämmer som du säger, Fräter hål på järn.
Citera
2023-07-05, 22:00
Medlem
buddy99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obey.cannibal
Jäklar vad barn måste hålla på med propplösarna, eftersom det är barnsäkert kork bör det vara väldigt liten risk att någon lyckas öppna flaskan och därefter dricka skiten.

Hur ofta lyckas ungar pilla på propplösare? Det hela går verkligen inte ihop. Har vi nått sär här på FB som lyckats leka med kemikalierna under diskbänken?
Kanske inlägg #19 kan vara till ledning?
Citera
2023-07-05, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Bli inte det svårt? Jag menar, propplösare är ju ändå en basisk lösning

Jaha, det var ju inte kul att höra. Alla dessa jävla förbud hela tiden.. Visserligen använder jag nästan aldrig propplösare till att just lösa proppar i vasken, men det är väldigt effektivt till massa andra typer av städningsändamål

Att barnen skulle sätta i sig det? Ha! Det förbjuds för att det kan användas vid tillverkninga av droger och bomber. Vi minns väl alla väteperoxiden som förbjöds när alla ungdomar höll på att göra TCAP hela tiden..

Jag tror inte att journalister gör någon skillnad på syror och baser. Frätande = syra.
Citera
2023-07-05, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buddy99
Kanske inlägg #19 kan vara till ledning?
Nej, det har dom flesta klurat ut. Därför jag vill ha riktig statistik på hur många ungar som leker med propplösare eftersom man medvetet ljuger
Citera
2023-07-05, 22:07
Medlem
buddy99s avatar
Citat:
Nej, det har dom flesta klurat ut. Därför jag vill ha riktig statistik på hur många ungar som leker med propplösare eftersom man medvetet ljuger
Ja,varför inte, ta ett steg till ni.
Citera
2023-07-05, 22:24
Medlem
Citat:

Det är inte barnens fel om dom vuxna inte har vett att ställa burkar och flaskor med farliga ämnen inlåst. Men det är ju så man blir när man växer upp utan faror då får man svårt att skilja på vad som är vad. klor i kranvatten är ju farligt tycker en morsa och vaccin är farligt, sen tar ungen och får av korken på soda och tar en klunk för att den morsan inte fattar proportionerna på saker. Den flaskan med propprensare stod väl på diskbänken bredvid filtret som ska rena från det oerhört dödslivsfarliga kloret i vattnet som ju ger autism och alla sjukdomar som vi kan få. Propprensare är ju bara propprensare typ. rycka på axlar.

Alla vet att barn i vissa åldrar ska stoppa allt i munnen närmare två upp till tre kanske, och senare är väldigt nyfikna och inte har fått dom verktyg än så att dom kan förstå vissa saker. Dom kan tro att det är en god dricka. Senare trotsåldern, säg ta inte där så ska dom prompt göra det.
Citera
2023-07-05, 22:28
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnkaPartiet77
Jag har redan bunkrat fem flaskor för framtida husbehov. Men tydligen blir det olagligt att ens äga dem så vad ska man göra om man bunkrat lite?

Lämna genast in på amnesti, din buse
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in