2023-07-05, 17:01
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Rätt eller fel att propplösare förbjuds?
Hur går det till när barn sväljer propplösare? De brukar ha en sådan där barnsäker skruvkork. Och vilken förälder är korkad nog att ställa en sådan flaska där barn kommer åt den?

Jag brukar slå i en skvätt i badrumsvasken ca en gång i månaden för att förebygga problem, funkar perfekt. Använder alltid heltäckande skyddsglasögon då. Kanske dags att bunkra propplösare.

Citat:
Från och med den 1 januari 2025 måste privatpersoner ha tillstånd av länsstyrelsen för att få köpa frätande propplösare.

Det går inte att komma förbi tillståndskravet genom att bunkra eftersom det också kommer att krävas tillstånd för att använda frätande propplösare.
https://www.svd.se/a/xgzMWn/tillstand-ska-kravas-for-att-kopa-propplosare

Citat:
Enligt Kemikalieinspektionen sker det varje år flera svåra olyckor med frätande propplösare. Särskilt allvarliga blir olyckorna när barn sväljer propplösningsprodukter, det kan leda till livshotande skador.
Senast redigerad av Harald.Guldhatt 2023-07-05 kl. 17:04.
Citera
2023-07-05, 17:01
Moderator
Meijis avatar
Passar bättre här.

Politik: inrikes --> Bostad, hem och trädgård
/Moderator
Citera
2023-07-05, 17:03
Medlem
Ännu en sak som förbjuds för att föräldrar är efterblivna och inte egentligen borde ha skaffat barn.

Helt otroligt. Det är som att förbjuda alkohol för att folk kör rattfulla.
Citera
2023-07-05, 17:11
Medlem
Raytheons avatar
Varför vänta till 2025 om det är så farligt?
Citera
2023-07-05, 17:16
Avslutad
Blir intressant att se om fallen sjunker med ett tillstånd, jag tror nämligen inte det kommer sjunka så drastiskt. Vad blir härnäst, ska vi sluta med att sälja ättika i mataffärer och endast bakom disk till myndiga?
Citera
2023-07-05, 17:17
Medlem
Kottkompotts avatar
Jag tror att det här med att barn får i sig det bara är en skenmanöver.
Lut är en utmärkt komponent i många kemiska hemmapul då det är en hyggligt stark bas. Bland annat extraktion av DMT. Så alla som någonsin vill göra detta bör bunkra upp, för sedan kan det bli redigt svårt.

Staten berövar oss vår förmåga att göra skit själv, så att vi blir mer beroende av staten och kapitalet.
Tur det fortfarande växer svamp i skogen iallafall.
Senast redigerad av Kottkompott 2023-07-05 kl. 17:20.
Citera
2023-07-05, 17:19
Medlem
Venators avatar
Hade skälet varit att det skadar det kommunala avloppsnätet eller är till skada för känsliga biologiska processer i reningsverken hade det väl varit acceptabelt men jag gissar att skiten snabbt blir så utspätt att det är helt verkningslöst när det kommer vidare ut i rörnätet. Att folk är så jävla dumma att detta ska behövas för att barn äter skiten är helt otroligt. Köpte en porchetta på ICA häromdagen, där det stod att man skulle ta ut den ur plasten innan man la den i ugnen. Jag skakade på huvudet när jag läste men inser att det finns ett skäl till att det står som det gör.
Citera
2023-07-05, 17:21
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Hade skälet varit att det skadar det kommunala avloppsnätet eller är till skada för känsliga biologiska processer i reningsverken hade det väl varit acceptabelt men jag gissar att skiten snabbt blir så utspätt att det är helt verkningslöst när det kommer vidare ut i rörnätet. Att folk är så jävla dumma att detta ska behövas för att barn äter skiten är helt otroligt. Köpte en porchetta på ICA häromdagen, där det stod att man skulle ta ut den ur plasten innan man la den i ugnen. Jag skakade på huvudet när jag läste men inser att det finns ett skäl till att det står som det gör.
Har dock för mig det finns vissa produkter med någon märklig plast som faktiskt ska vara kvar i ugnen.
Citera
2023-07-05, 17:22
Medlem
Pruttmuffs avatar
Propplösare är ju onödigt och ineffektivt. Det är ju bara att skruva isär avloppsröret och göra rent.
Citera
2023-07-05, 17:22
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Jag tror att det här med att barn får i sig det bara är en skenmanöver.
Lut är en utmärkt komponent i många kemiska hemmapul då det är en hyggligt stark bas. Bland annat extraktion av DMT. Så alla som någonsin vill göra detta bör bunkra upp, för sedan kan det bli redigt svårt.

Staten berövar oss vår förmåga att göra skit själv, så att vi blir mer beroende av staten och kapitalet.
Tur det fortfarande växer svamp i skogen iallafall.

Det är några år sedan apoteken slutade sälja koncentrerad natriumhydroxid i literflaskor med förklaringen att det kan användas vid bombtillverkning. Redan innan behövde man be om det för det fanns i bakre lager och bad man inte man inte "hydrogeum peroxidum" fick man bara småflaskor. Jag använde det för att bleka skallben på rådjurstroféer så nu får jag gå via en kompis som har kemiföretag.
Citera
2023-07-05, 17:23
Medlem
KalleAnkaPartiet77s avatar
Jag har redan bunkrat fem flaskor för framtida husbehov. Men tydligen blir det olagligt att ens äga dem så vad ska man göra om man bunkrat lite?
Citera
2023-07-05, 17:25
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Det är några år sedan apoteken slutade sälja koncentrerad natriumhydroxid i literflaskor med förklaringen att det kan användas vid bombtillverkning. Redan innan behövde man be om det för det fanns i bakre lager och bad man inte man inte "hydrogeum peroxidum" fick man bara småflaskor. Jag använde det för att bleka skallben på rådjurstroféer så nu får jag gå via en kompis som har kemiföretag.
Ja jag blev ganska ledsen när man inte längre kunde beställa komponenterna till blixtljuspulver.
Det var episka tider.

Väldigt dumt att fylla en tuggummiburk med det dock, men oj vad det small.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in