2023-07-05, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Ja, om man går ordagrant efter vad hon berättar är det både obegripligt och osannolikt. Js berättelse är begriplig med inte heller den är sannolik om man tar den ordagrant.

Vem ljuger mest och vem ljuger bäst?

M har i stora drag hållt fast vid en och samma lögn, den J gav henne I Illharjen, även långt efter hon blivit överbevisad. Det gör henne inte till en slug lögnare utan blottar hennes bristande logiska förmåga och svårigheter att hålla isär inlärd lögn och verklighet.

J har presenterat en nyproducerad lögn till varje ny konfrontation och anpassat den efter bevisen.
Hon ljuger om allt och det mesta och väver in det i ett tänkbart scenario. Slutversionen bygger helt på de fakta hon fått presenterade, väl sammanvävda med mer eller mindre genomskinliga lögner.

Så igenom hela förundersökningen är det J som producerar lögner I parti och minut, medan M huvudsakligen håller sig till grundlögnen.
Js lögner är insmugna mellan redovisade bevis, förmedlade sammanhängande och så logiskt att det kan låta tänkbart, medan Ms story är ett ologiskt virrvarr, vilket gör henne till en usel lögnare.

Mest troligt innehåller bådas berättelser både sanning och lögn, men vad som är vad kan vara svårt att urskilja. Där gör vi våra egna tolkningar.

Alltså Johannas lögn är bra om det inte var så att den är motbevisad med vittnesmål om långtgående konflikt samt från rättsläkaren som motbevisar det händelseförlopp Johanna beskriver i övrigt ljuger hon väldigt bra
Maja verkar inte kunna ljuga alls, hade hon vart lika psykopatisk som Johanna hade hon kunnat bli frikänd men hon gör det omöjligt med att bara säga ööhhh jag har inte sett något inte frågat något bara sovit och sen sett ett lik
Citera
2023-07-05, 13:03
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Så du menar att det är en lögn att Johanna har fällt Tove baklänges och strypt henne?
Jag menar att vad som är sanning och vad som är lögn i deras berättelser gör vi våra egna tolkningar av, precis som jag skrev.

Mina tolkningar nämnde jag inte, så jag uppskattar inte att du lägger ord i min mun och gör dig till tals för mig.
Citera
2023-07-05, 13:07
Medlem
Har inte följt tråden på länge. Vad händer? När kommer mordet upp i hovrätten?
Citera
2023-07-05, 13:10
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abbaslutfisk
Alltså Johannas lögn är bra om det inte var så att den är motbevisad med vittnesmål om långtgående konflikt samt från rättsläkaren som motbevisar det händelseförlopp Johanna beskriver i övrigt ljuger hon väldigt bra
Maja verkar inte kunna ljuga alls, hade hon vart lika psykopatisk som Johanna hade hon kunnat bli frikänd men hon gör det omöjligt med att bara säga ööhhh jag har inte sett något inte frågat något bara sovit och sen sett ett lik
Lite så, ja.
Vem ljuger mest och vem ljuger bäst?
Vem är mest trovärdig?
Båda förefaller undvika sanningen, var och en på sitt vis.
Citera
2023-07-05, 13:14
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Menar du att jag övertolkat? Att gammavågor inte sprider sig och kan ge muskelpåverkan?
Det enda forskningen egentligen visar på är att man har uppmärksammat en hög produktion av gammavågor, att den elektriska aktiviteten ökar en stund efter dödsögonblicket där hjärnan plötsligt tycks få nytt liv för några minuter.
Man menar att det skulle kunna förklara känslor av lugn och frid, stark medveten närvaro, intensivt ljussken; ja allt som är sammankopplat med en nära döden-upplevelse. Gammavågor i sig ger inte upphov till kramper/spasmer.

Gammavågor i högre mängd ses även vid ex REM-sömn (drömsömn), meditation, hög koncentration och ö h t vid samordnade mentala processer; vår förmåga till kognitiv bearbetning är beroende av gammaaktivitet. Vid ADHD ex har man kunnat notera mindre gammavågsaktivitet.

Vi har tillgång till samtliga hjärnvågor vilkas frekvens varierar och är under aktivitet dygnet runt. De fem huvudtyperna av hjärnvågor förekommer i olika delar av hjärnan och är i ständig förändring beroende på hur vi mår, vad vi tänker, vad vi gör eller i vilket medvetandetillstånd vi befinner oss i.
Citat:
Vilken typ av vågor ger spridning?
Ett generaliserat anfall av tonisk-klonisk typ ger i regel högfrekventa vågor med ett EEG-mönster som avviker från det normala.

Hjärtstopp har väl tagits upp i T:s fall som alternativ dödsorsak. Långsökt kanske, ingen aning.
Citera
2023-07-05, 13:37
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Det enda forskningen egentligen visar på är att man har uppmärksammat en hög produktion av gammavågor, att den elektriska aktiviteten ökar en stund efter dödsögonblicket där hjärnan plötsligt tycks få nytt liv för några minuter.
Man menar att det skulle kunna förklara känslor av lugn och frid, stark medveten närvaro, intensivt ljussken; ja allt som är sammankopplat med en nära döden-upplevelse. Gammavågor i sig ger inte upphov till kramper/spasmer.

Gammavågor i högre mängd ses även vid ex REM-sömn (drömsömn), meditation, hög koncentration och ö h t vid samordnade mentala processer; vår förmåga till kognitiv bearbetning är beroende av gammaaktivitet. Vid ADHD ex har man kunnat notera mindre gammavågsaktivitet.

Vi har tillgång till samtliga hjärnvågor vilkas frekvens varierar och är under aktivitet dygnet runt. De fem huvudtyperna av hjärnvågor förekommer i olika delar av hjärnan och är i ständig förändring beroende på hur vi mår, vad vi tänker, vad vi gör eller i vilket medvetandetillstånd vi befinner oss i.
Ett generaliserat anfall av tonisk-klonisk typ ger i regel högfrekventa vågor med ett EEG-mönster som avviker från det normala.

Hjärtstopp har väl tagits upp i T:s fall som alternativ dödsorsak. Långsökt kanske, ingen aning.
Ok, tack! Då har jag alltså övertolkat i min okunnighet.

Jag tänkte att om medvetandegraden ökade samtidigt som överaktivitet I hjärnan registrerades skulle det kunna medföra delvis viljestyrda sparkar, men så var alltså inte fallet.
Citera
2023-07-05, 13:47
Avslutad
Citat:
Jag menar att vad som är sanning och vad som är lögn i deras berättelser gör vi våra egna tolkningar av, precis som jag skrev.

Mina tolkningar nämnde jag inte, så jag uppskattar inte att du lägger ord i min mun och gör dig till tals för mig.
Jag lägger inga ord i din mun. Du skrev ordagrant
Citat:
Johanna ljuger om allt
så jag utgår från att det är din tolkning av hennes vittnesmål?

Därmed kan du ju inte gärna anse att hon berättar sanningen när hon säger att hon fällde Tove baklänges och ströp henne. Eller menar du att hon trots allt inte ljuger om allt?
Senast redigerad av Zurfarn08 2023-07-05 kl. 13:50.
Citera
2023-07-05, 14:22
Medlem
sybels avatar
Citat:
Jag lägger inga ord i din mun. Du skrev ordagrant så jag utgår från att det är din tolkning av hennes vittnesmål?

Därmed kan du ju inte gärna anse att hon berättar sanningen när hon säger att hon fällde Tove baklänges och ströp henne. Eller menar du att hon trots allt inte ljuger om allt?
Du plockar en del ur sitt sammanhang och förvrider budskapet.

Vad jag menade där, var att hon ljuger om stort som smått oavsett vad det handlar om, vilket jag tvivlar starkt på att du inte förstod.

Jag skrev även:
"Mest troligt innehåller bådas berättelser både sanning och lögn, men vad som är vad kan vara svårt att urskilja. Där gör vi våra egna tolkningar."
Citera
2023-07-05, 16:01
Avslutad
Citat:
Du plockar en del ur sitt sammanhang och förvrider budskapet.

Vad jag menade där, var att hon ljuger om stort som smått oavsett vad det handlar om, vilket jag tvivlar starkt på att du inte förstod.

Jag skrev även:
"Mest troligt innehåller bådas berättelser både sanning och lögn, men vad som är vad kan vara svårt att urskilja. Där gör vi våra egna tolkningar."
Jag försökte läsa ditt inlägg utan att göra en tolkning och då går jag på vad du skriver. Inlägget var motsägelsefullt då du å ena sidan säger att Johanna ljuger om allt och å andra sida att hennes berättelse innehåller sanningar. Jag blir inte klokare nu. Det verkar som att du tolkar det som är fördelaktigt för Maja i Johannas vittnesmål som sant, och det som är till nackdel för Maja som lögn. Jag ser inte det som en trovärdig tolkning. För att vara trovärdig bör man titta på vad som stöds av andras vittnesmål eller teknisk bevisning, snarare än utgå från vad man önskar ska vara sant eller lögn. OBS att detta är mitt intryck av ditt inlägg och av dina tidigare inlägg i tråden.

Väldigt mycket av Johannas och Majas berättelser efter mordet, dumpning och framåt, är samstämmiga. Där bör bägge tala sanning. 99% av det som föregår mordet är också samstämmigt mellan de två. Det bör därför också stämma. Det enda som skiljer är att Johanna säger att de var överens om ”slå” Tove på vägen till Johanna medan Maja nekar till att de pratat om detta. Johannas berättelse innebär men för henne själv och Maja medan Majas version lämnar dem utan skuld. Här bör man fundera - om man vill ha någon trovärdighet - vilken version som är lögnen. Den som gör att man påtar sig skuld, eller den version som inte påtar någon skuld.

Under mordet är det samma sak. Johannas version innebär att hon lägger skuld på sig och Maja, allra mest på sig själv. Majas version gör att hon blir fri från skuld till mord eller delaktighet i detta brott.

Vi har alltså ett tydligt mönster. Den som analyserar berättelsen utan att ha en känslomässig anknytning till den ena eller andra personen ser detta.
Citera
2023-07-05, 16:23
Avslutad
Tydligen har Johanna överklagat att experten AE, måste närvara vid huvudförhandlingen. Åklagaren motsätter deltagande via länk.
Efter sammanträde beviljar hovrätten AE att närvara via länk...🙄
Citera
2023-07-05, 16:48
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Jag försökte läsa ditt inlägg utan att göra en tolkning och då går jag på vad du skriver. Inlägget var motsägelsefullt då du å ena sidan säger att Johanna ljuger om allt och å andra sida att hennes berättelse innehåller sanningar. Jag blir inte klokare nu. Det verkar som att du tolkar det som är fördelaktigt för Maja i Johannas vittnesmål som sant, och det som är till nackdel för Maja som lögn. Jag ser inte det som en trovärdig tolkning. För att vara trovärdig bör man titta på vad som stöds av andras vittnesmål eller teknisk bevisning, snarare än utgå från vad man önskar ska vara sant eller lögn. OBS att detta är mitt intryck av ditt inlägg och av dina tidigare inlägg i tråden.

Väldigt mycket av Johannas och Majas berättelser efter mordet, dumpning och framåt, är samstämmiga. Där bör bägge tala sanning. 99% av det som föregår mordet är också samstämmigt mellan de två. Det bör därför också stämma. Det enda som skiljer är att Johanna säger att de var överens om ”slå” Tove på vägen till Johanna medan Maja nekar till att de pratat om detta. Johannas berättelse innebär men för henne själv och Maja medan Majas version lämnar dem utan skuld. Här bör man fundera - om man vill ha någon trovärdighet - vilken version som är lögnen. Den som gör att man påtar sig skuld, eller den version som inte påtar någon skuld.

Under mordet är det samma sak. Johannas version innebär att hon lägger skuld på sig och Maja, allra mest på sig själv. Majas version gör att hon blir fri från skuld till mord eller delaktighet i detta brott.

Vi har alltså ett tydligt mönster. Den som analyserar berättelsen utan att ha en känslomässig anknytning till den ena eller andra personen ser detta.
Väl sammanfattat om trovärdigheten hos de båda GM!
Varför ens ta på sig än värre brott, som Johanna har gjort. Hämndlystnad påstår vissa, men skulle nog tro att var och en ser till sitt eget bästa.
Eller så tror man på den evigt ”sovande” Maja..
Citera
2023-07-05, 16:49
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Men varför skulle hon ljuga om det?

Vadå ljuger? Hon har väl inte uttryckligen sagt att det inte gick till så?

Men du har rätt i övrigt, Maja ljuger förmodligen inte om någonting, helt enkelt för att hon inte har någon anledning till det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in