2023-07-05, 16:51
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abbaslutfisk
Majas historia är så obegripligt osannolik att den är omöjlig att tro på

För dig kanske den ter sig obegriplig, men för oss andra med åtminstone vanligt förstånd är hennes historia fullt begriplig och inte ett skvatt osannolikt.
Citera
2023-07-05, 16:57
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Tydligen har Johanna överklagat att experten AE, måste närvara vid huvudförhandlingen. Åklagaren motsätter deltagande via länk.
Efter sammanträde beviljar hovrätten AE att närvara via länk...🙄

Jag finner det utomordentligt märkligt att HR accepterar det i ett sådant här fall i ett mål som gäller mord med livstid på tapeten. Vet du vilket argumentet var för att han inte skulle behöva närvara, och rättens motivation till att länk är ok?
Citera
2023-07-05, 17:03
Medlem
smickras avatar
Från vem kommer uppgiften att Johanna låst in sig och Tove på toaletten så Maja inte skulle bevittna något?
Citera
2023-07-05, 17:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Jag finner det utomordentligt märkligt att HR accepterar det i ett sådant här fall i ett mål som gäller mord med livstid på tapeten. Vet du vilket argumentet var för att han inte skulle behöva närvara, och rättens motivation till att länk är ok?
Vet inte. Det är ytterst märkligt.
Citera
2023-07-05, 17:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Från vem kommer uppgiften att Johanna låst in sig och Tove på toaletten så Maja inte skulle bevittna något?
Maja naturligtvis.
Citera
2023-07-05, 17:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Väl sammanfattat om trovärdigheten hos de båda GM!
Varför ens ta på sig än värre brott, som Johanna har gjort. Hämndlystnad påstår vissa, men skulle nog tro att var och en ser till sitt eget bästa.
Eller så tror man på den evigt ”sovande” Maja..
På senare tid har även teorin att Johanna är stolt över sitt brott lanserats. Hon ska enligt denna teori inte vilja dela äran med Maja, och därför tilldela henne en minimal roll. Varför hon då inte direkt erkände och klev fram och tog äran åt sig förtäller dock inte skaparna av teorin.
Citera
2023-07-05, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner

Men gör det så stor skillnad egentligen? Han hänger väl kvar på länken så alla får chans att ställa frågor till honom. Men skulle AE av någon anledning logga ut så kan det ju förstås bli problematiskt eller om det strular med tekniken.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-07-05 kl. 17:45.
Citera
2023-07-05, 17:38
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
På senare tid har även teorin att Johanna är stolt över sitt brott lanserats. Hon ska enligt denna teori inte vilja dela äran med Maja, och därför tilldela henne en minimal roll. Varför hon då inte direkt erkände och klev fram och tog äran åt sig förtäller dock inte skaparna av teorin.
Den teorin har även jag uppmärksammat
Johanna höll tyst väldigt länge, om hon nu var så stolt över sitt dåd.
Citera
2023-07-05, 17:40
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:

Idiotin når högre och högre höjder, konspirationsteorierna gör att man blir alldeles matt.
Citera
2023-07-05, 17:52
Medlem
sybels avatar
Citat:
Jag försökte läsa ditt inlägg utan att göra en tolkning och då går jag på vad du skriver. Inlägget var motsägelsefullt då du å ena sidan säger att Johanna ljuger om allt och å andra sida att hennes berättelse innehåller sanningar. Jag blir inte klokare nu. Det verkar som att du tolkar det som är fördelaktigt för Maja i Johannas vittnesmål som sant, och det som är till nackdel för Maja som lögn. Jag ser inte det som en trovärdig tolkning. För att vara trovärdig bör man titta på vad som stöds av andras vittnesmål eller teknisk bevisning, snarare än utgå från vad man önskar ska vara sant eller lögn. OBS att detta är mitt intryck av ditt inlägg och av dina tidigare inlägg i tråden.

Väldigt mycket av Johannas och Majas berättelser efter mordet, dumpning och framåt, är samstämmiga. Där bör bägge tala sanning. 99% av det som föregår mordet är också samstämmigt mellan de två. Det bör därför också stämma. Det enda som skiljer är att Johanna säger att de var överens om ”slå” Tove på vägen till Johanna medan Maja nekar till att de pratat om detta. Johannas berättelse innebär men för henne själv och Maja medan Majas version lämnar dem utan skuld. Här bör man fundera - om man vill ha någon trovärdighet - vilken version som är lögnen. Den som gör att man påtar sig skuld, eller den version som inte påtar någon skuld.

Under mordet är det samma sak. Johannas version innebär att hon lägger skuld på sig och Maja, allra mest på sig själv. Majas version gör att hon blir fri från skuld till mord eller delaktighet i detta brott.

Vi har alltså ett tydligt mönster. Den som analyserar berättelsen utan att ha en känslomässig anknytning till den ena eller andra personen ser detta.
Det tydliga mönster jag ser igenom hela förloppet från början till slut är att J levererar den ena lögnen efter den andra medan M i huvudsak håller sig till en och samma, dessutom en som J diktat ihop.

Vem ljuger då mest och vem kan anses ljuga bäst?

Vem har levererat mest info och flest sanningar?

Att neka till något man är skyldig till är givetvis också en lögn, men inte så lömsk som en påhittad, producerad story ämnad att låta sanningsenlig.

Jag tolkar Js badrumsberättelse, sanningsbedyrande och trovärdighetsiver som klar damage control.
M har ingen badrumsstory, vilket innebär att hon antingen inte vill berätta eller inte har något att berätta. Jag tror hon vet mer än hon vill kännas vid, men det har jag egentligen inget belägg för.

Utelämnandena som troligtvis båda gör torde vara för att skydda sig själv och ev. varandra.

Min uppfattning om J är att hon är lömsk, falsk och totalt opålitlig, medan jag uppfattar M som godtrogen, underdånig och förvirrad, att hon inte vet hur hon ska hantera varken sig själv eller allt som händer.

Jag anser inte att det finns bevis för att M var delaktig I badrummet och jag tror inte att hon var det, men jag kan både förstå och acceptera att hon anses juridiskt skyldig utifrån den tolkning som kan göras av den sammantagna bilden, även om jag inte delar den.
Citera
2023-07-05, 17:56
Medlem
Citat:

Citat:
Maja naturligtvis.

När såna här typer av historier läggs fram som både är praktiskt krångliga men öven helt onödiga, som man begriper att Maja ljuger allt hon kan för att avskärma sig från mordet.

Som t.ex när hon påstår sig sagt att hon följer med hem till J s lägenhet så länge det inte blir bråk.
Eller när hon påstår att hon inte förstod att det var Tove som låg i lakanet.
Eller att hon inte visste om T vad död, efter att hon räknat ut att det var T som låg i lakanet.
Eller att hon inte ställer en enda fråga till J om vad som hänt.

Lögnerna är så enkla att identifiera för att hon inte vill kännas vid minsta lilla delaktighet. Dumpningen som hon inte kan komma ifrån då den påstås vara själva anledningen till att J väcker henne skyller hon på att hon kände sig tvingad.
Citera
2023-07-05, 18:39
Medlem
flashmaners avatar
Citat:

Maja berättar det i förhöret den 6e december.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in