2023-07-05, 09:59
Medlem
sv3rigegatiss avatar
Zelenskyy admits 'difficult week' for Ukrainian counteroffensive

https://www.euronews.com/2023/07/04/zelenskyy-admits-difficult-week-for-ukrainian-counteroffensive

The core of this approach has been Russia’s very heavy use of anti-tank mines. In some areas the density of its minefields indicate that it has likely used many more mines than laid down in its military doctrine.
2023-07-05, 10:08
Medlem
dusugermers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sv3rigegatis

https://www.euronews.com/2023/07/04/zelenskyy-admits-difficult-week-for-ukrainian-counteroffensive

The core of this approach has been Russia’s very heavy use of anti-tank mines. In some areas the density of its minefields indicate that it has likely used many more mines than laid down in its military doctrine.
Ja precis, det var så jäääävla tillfredsställande att se hur ryssarna kör över sina egna gödslade minor, såg du den filmen?
2023-07-05, 10:10
Medlem
dusugermers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Mr Ritter säger att det är över nu i sommar.

https://www.youtube.com/watch?v=vrwijiOJflM

Ammunition är en springande punkt. Plus att en mängd andra saker. Vilket bekräftas av den här japanska artikeln.

https://www.japantimes.co.jp/opinion/2023/07/04/commentary/world-commentary/ukraine-needs-ammo/

Hoppas verkligen att det här är över innan Ukraina får klusterammunition. Kommer garanterat att användas för att terrorisera civilbefolkningen i Donbas.

Bråka inte med den ryska björnen.
Tycker du det är jobbigt när civila terroriseras?
2023-07-05, 10:14
Medlem
dusugermers avatar
Wow, spana in detta klipp som både förklarar vad det var, och visar tydligt hur det gick i den där galna smällen igår i Makiivka... Vilken jävla smäll!

https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1676497406282674179

Det är en sanslös mängd ammo-depåer som Ukraina sprängt de sista veckorna. Ändå är ryzzen så jävvla korkad att de exponerar sig såhär
2023-07-05, 10:18
Medlem
Det ryska artilleriet tystnar allt mer, Ukraina har varit riktigt effektiva på att slå ut ryssarnas pjäser och även spränga ammodepåer. Ryssarna har stora problem med logistiken nu. Om Ukraina kör på i tangentens riktning kommer ryssarna vara tvungna att hitta på en ny strategi utan sitt livsviktiga artilleri.
2023-07-05, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Intressant, har du några referenser som styrker ditt inlägg?

Mitt inlägg grundas på omfattande läsning av military bloggers, jag kan inte plocka fram just nu någon specifik.
En allmän bedömning.
2023-07-05, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sv3rigegatis

Proryske youtubern "Military Summary" talar om Ukrainska framgångar i söder och militärkorrespondenten Sladkov som är ryss talar om ryska motgångar i Klischishka (hur fan skall jag kunna stava) så nog vinner Ukraina mark hela tiden med sin taktik.

Det verkar som man vinner mark utan att sätta in sina tunga stridsvagnar.

Dom kommer nog i ett senare skede i söder tror jag när försvarslinjer runt Melitopol skall knäckas.
2023-07-05, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Proryske youtubern "Military Summary" talar om Ukrainska framgångar i söder och militärkorrespondenten Sladkov som är ryss talar om ryska motgångar i Klischishka (hur fan skall jag kunna stava) så nog vinner Ukraina mark hela tiden med sin taktik.

Det verkar som man vinner mark utan att sätta in sina tunga stridsvagnar.

Dom kommer nog i ett senare skede i söder tror jag när försvarslinjer runt Melitopol skall knäckas.
Ja, Military Summary har, i ett par vloggar" flaggat för området i söder där Ukrainarna trycker på och "vinner" mark samtidigt som ryssarna inte stärkt upp med manskap i takten som behövs. Nu har jag Iof inte sett alla hans videos eller hört allt han säger men ändå.
Och om Ukraina bryter igen där så kommer de skära av det mesta av det södra delarna och det kanske är fritt fram till Krim (Njae, kanske inte fritt fram men än då).
Vad kommer ryssen dra till med då för att kontra detta?
2023-07-05, 12:21
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Mitt inlägg grundas på omfattande läsning av military bloggers, jag kan inte plocka fram just nu någon specifik.
En allmän bedömning.

"...omfattande läsning av military bloggers..." skriver du, sådär lagom vagt, så att ditt inläg i princip kan innehålla lite vad som helst.
Jag tror mer att det på höjden handlar om egen fatabur, men förmodligen fria fantasier.
2023-07-05, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlatanery-end
Ja, Military Summary har, i ett par vloggar" flaggat för området i söder där Ukrainarna trycker på och "vinner" mark samtidigt som ryssarna inte stärkt upp med manskap i takten som behövs. Nu har jag Iof inte sett alla hans videos eller hört allt han säger men ändå.
Och om Ukraina bryter igen där så kommer de skära av det mesta av det södra delarna och det kanske är fritt fram till Krim (Njae, kanske inte fritt fram men än då).
Vad kommer ryssen dra till med då för att kontra detta?

Dom har inte mycket att komma med. Deras bästa officerare är döda och övriga ser ingen framtid i Ukraina.

Man måste tro på det man kämpar för och det gör man inte.
2023-07-05, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
"...omfattande läsning av military bloggers..." skriver du, sådär lagom vagt, så att ditt inläg i princip kan innehålla lite vad som helst.
Jag tror mer att det på höjden handlar om egen fatabur, men förmodligen fria fantasier.

Nej jag har sett att Ukraina också börjat använda ja vad fan kallas det "Incedentery ammunition". Man har inte oändligt med tid att lära sig stavning eller hitta det man läst.

Vi vet att Pakistan behövde pengar, någon har betalat för leveranserna, knappast Ukraina.
2023-07-05, 12:36
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Ja att infanteriet är både utbildat och framför allt motiverade. Är ingen hemlighet.
Och motivation slår det mesta , utom just ryssarna nu.
Ryssens artilleri och deras försvarslinjer kräver flygunderstöd som just nu saknas.
Vita modiga män blöder och dör för bankirer och vapentillverkare.
Och ni sitter och klappar takt men vill själva inget göra.

Fred är vad som behövs. De kommer sluta med att Ukraina kommer få krypa till korset och gå med på större markförluster än vad de hade gjort i början. Och inget Nato inträde

Världen är ju inte rättvis, och det är inte sällan som krafter i historien kommit betydligt billigare undan än de förtjänat just för att de haft ett visst inflytande, så det hade ju varit troligt scenario om Ryssland skött sin krigsföring på lite mer civiliserat sätt och kriget framför allt varit en Ukrainsk angelägenhet.

Men nu har ryssarna svinat runt och hotat omvärlden såpass mycket, så det inte bara känns om en Ukrainsk angelägenhet utan även omvärlden har intresse av att vingklippa Ryssland, och därför kan sluta annorlunda.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in