2023-07-04, 17:02
Avstängd
Craiggs avatar
Säg att jag åker till Christiania och röker lite gräs, och på hemvägen tycker tullen jag ser påverkad ut så de tar in mig på pisseprov, kan jag då dömas för det? Danmark har ju lite andra lagar om gräs, tex det är olagligt att inneha men inte olagligt att ha det i kroppen. Kommer jag åka på en dom i Sverige ändå?
Citera
2023-07-04, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Säg att jag åker till Christiania och röker lite gräs, och på hemvägen tycker tullen jag ser påverkad ut så de tar in mig på pisseprov, kan jag då dömas för det? Danmark har ju lite andra lagar om gräs, tex det är olagligt att inneha men inte olagligt att ha det i kroppen. Kommer jag åka på en dom i Sverige ändå?

https://lawline.se/answers/far-man-i-sverige-vara-paverkad-av-cannabis-som-intagits-i-amsterdam

Hej! Jag hade tänkt åka till amsterdam i sommar och testa mig på hur det är att röka thc.

Så min fråga är den att när jag kommer hem igen efter min resa och vill köra bil, kan jag då bli dömd för ringa narkotikabrott?

Svar:

"Förutsatt att det är lovligt att använda THC i Holland, så kommer det inte utgöra ett brott enligt svensk straffrätt, om du efter vistelsen i Amsterdam kommer tillbaka till Sverige och har det i blodet. Det förutsätter som ovan angivet att brukandet av THC är tillåtet i Holland, samt att du kan påvisa att du varit i Holland, exempelvis genom ett reseintyg."
Citera
2023-07-04, 17:11
Medlem
OdCaBos avatar
Nej. Många tror att det är förbjudet att ha det i systemet i Sverige men så är det inte. Det ses vanligen som ett tecken på att man "olovligen hanterat narkotika" men så är ju inte fallet ifall du rökt utomlands.

De brukar inte ens bry sig om ifall det är lagligt där du påstår att du varit.

Citat:
Ursprungligen postat av ELKARTELL
"Förutsatt att det är lovligt att använda THC i Holland, så kommer det inte utgöra ett brott enligt svensk straffrätt, om du efter vistelsen i Amsterdam kommer tillbaka till Sverige och har det i blodet. Det förutsätter som ovan angivet att brukandet av THC är tillåtet i Holland, samt att du kan påvisa att du varit i Holland, exempelvis genom ett reseintyg."

Det där stämmer inte Man behöver inte "påvisa" att man varit någonstans. Polis/åklagare behöver bevisa att man INTE varit det. Det är därför de oftast släpper det hela innan man hunnit uttala meningen "jag var utomlands" för de vet att det är helt lönlöst att försöka gå vidare med det.
Citera
2023-07-04, 17:15
Medlem
Man kan iallafall hamna i rehabiliteringen på arbetet och vara tvungen ta prover en längre tid. Om du jobbar på ett ställe med slumpvisa drogtester.
Fast det är ju inte att bli dömd, de gör det ju för att hjälpa dig ur ett missbruk.
Citera
2023-07-04, 17:33
Medlem
PissBusss avatar
Citat:

Det finns vid brottslighet i utlandet ett krav på dubbel straffbarhet som innebär att svensk domstol bara är behörig om gärningen är kriminaliserad på minst ett av de territorier där den företogs. I Danmark kan du inte dömas för cannabispåverkan eller att det finns metaboliter därav i din kropp. Därför är inte svensk domstol behörig att döma dig.

Se https://lagen.nu/1962:700#K2P5S1 .
Citera
2023-07-04, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo
Nej. Många tror att det är förbjudet att ha det i systemet i Sverige men så är det inte. Det ses vanligen som ett tecken på att man "olovligen hanterat narkotika" men så är ju inte fallet ifall du rökt utomlands.

Det där stämmer inte Man behöver inte "påvisa" att man varit någonstans. Polis/åklagare behöver bevisa att man INTE varit det. Det är därför de oftast släpper det hela innan man hunnit uttala meningen "jag var utomlands" för de vet att det är helt lönlöst att försöka gå vidare med det.

Det där är fel. En försökte hävda att han var omlands alldeles nyligen men det kom han inte alls undan med. Dom nyligen Källa: Bakom betalartikel Rapparen Adam döms för brott på festivalen Lollapalooza https://www.dn.se/kultur/rapparen-adaam-doms-for-brott-pa-festivalen-lollapalooza/
Citera
2023-07-04, 18:29
Medlem
von_Tratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Det där är fel. En försökte hävda att han var omlands alldeles nyligen men det kom han inte alls undan med. Dom nyligen Källa: Bakom betalartikel Rapparen Adam döms för brott på festivalen Lollapalooza https://www.dn.se/kultur/rapparen-adaam-doms-for-brott-pa-festivalen-lollapalooza/

Här menade rätten att halterna i blodet bevisade att de hade rökt i Sverige, och inte några dagar tidigare i Spanien. Säkert kan rätten ha tagit i beaktande att poliserna ingrep pga att de känt lukten av weed från gruppen också.

Dock lär polisen verkligen ha gjort sig till för att få en fällande dom här, för att statuera exempel och visa sig duktiga i media. Om en vanlig McDigger på gatan pissar positivt men påstår att den rökt utomlands torde det vara betydligt större chanser att det läggs ner utan vidare utredning. Ett bra försvar helt enkelt, om än inte helt vattentätt.
Citera
2023-07-04, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo

Då kan ju varenda kotte säga "jag har varit utomlands"

Då hade ingen blivit dömd?
Citera
2023-07-04, 18:37
Avstängd
Citat:

Svar ja, du kommer in i landet påverkad och har således ett innehav. Sedan kan du som svensk medborgare dömas för brott som är olagliga i Sverige, men lagligt någon annanstans.
Citera
2023-07-04, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Fast hade han inte varit efterbliven som tog pissprov så hade han nog klarat sig. Bättre vinna tid genom att kräva blodprov.
Citera
2023-07-04, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Svar ja, du kommer in i landet påverkad och har således ett innehav. Sedan kan du som svensk medborgare dömas för brott som är olagliga i Sverige, men lagligt någon annanstans.
Principen om dubbel straffbarhet gäller.
Citera
2023-07-04, 18:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av nydagnyatider
Principen om dubbel straffbarhet gäller.

Nix, då du inträder nationsgränser där du inte får inneha eller ha substanser i blodet. Det oavsett om du har rökt på i Holland eller inte. Sedan har Danmark och Sverige nordiska överenskommelser och nordisk polisiära befogenheter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in