Citat:
Ursprungligen postat av
Vikingaman
Ja det är intressant. Det är Rysslands sätt att se på saken. Att "Ukraina" är ryskt territorium.
Det finns alltid fler sätt och åsikter.
I det här fallet kan det slaviska sättet kännas väldigt ovant om man bara är van att se den anglosaxiska chimären.
Mvh.
Utan tvekan finns olika kulturella skillnader att se på moraluppfattningar, jag kommer t.ex. på ett minne från Afrika där en vän hade en guidad tur men guiden råkade falla i vatten och drunka.
Företaget som guiden kom ifrån tyckte då att min vän skulle betala för sveda och värk till den döda guidens familj, vilket min vän vägrade då hon inte tyckte det var hennes ansvar utan då hellre företaget som skulle betala familjen.
Där hade vi ju en konflikt i tankesätt, men en förutsättning för att olika kulturtänk ska fungera är att den åtminstone är konsekvent tillämpad i sin rätta tid och plats.
Något som däremot alltid återkommer i olika kulturer är reciprocitetsprincipen: om man behandlar andra på ett sätt så kan man förvänta sig att andra är beredda att behandla dig på samma sätt.
Det finns ingenting som säger att det slaviska tänket har en annorlunda reciprocitetsprincip, däremot framgår det tydligt att just ryssar har en egen perverterad variant där de har rätt att behandla andra dåligt utan att behöva förvänta sig en motreaktion. En sådan asymmetrisk princip är i det långa loppet inte hållbar, och det är därför som Ryssland kämpar allt mer mot omvärlden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Vikingaman
Det är absolut en fråga.
En allvarlig fråga.
Eftersom Ryssland vinner kriget.
Och nej, jag är inget ryzzzzzz-troll som hyllar pUtLer.
Mvh.
Att bli kallad rysktroll när man säger dumma saker är iaf en välmenande tolkning, för troll säger åtminstone dumma saker just för att provocera utan att nödvändigtvis tycka så.
Alternativet är ju annars att man säger dumma saker enbart för att man är dum i huvudet.