Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
H2GS har en grusplätt utan infrastruktur, råvara, erfarenhet eller ens en fabrik. Mitt framför näsan på det statligt tämligen dominerade LKAB/SSAB (med pilottillverkning av grönt stål gående sedan flera år) påstår sig H2GS ha kunnat landa jättekontrakt med Mercedes, BMW, Scania och nu ZF. H2GS har också lyckats lura upp SSAB på kontrakt för ström. Enligt Scania är det inte så mycket dyrare att köpa grönt stål (dvs luft) av H2 än vanligt stål!
Tills vidare är detta alltså bara luftaffärer mellan storföretag. De kommer att användas i någon propagandadrive mot SSAB och den svenska staten. LKAB/SSAB har hundraåriga historia och H2 har ingenting, förutom förmodligen obegränsad ekonomi i bakgrunden.
Detta är bara ett sätt för storfinans att nästla sig in. Möjligen kan slutmålet vara att försöka köpa SSAB eller ta över deras verksamhet på något annat sätt.
Du menar m.a.o att det bara finns plats för ett stålverk, en bilmodell eller för den delen en sorts falukorv? Det viktiga är att det är politiker som får bestämma vad som behövs och var det ska placeras. Marknadskrafterna ska helst avskaffas eller åtminstone tänkas bort. Har jag uppfattat dig rätt?
Det finns säkerligen plats för både Hybrit och H2GS.
Tja, varför inte...ger "storfinansen" ett bra bud på SSAB så nog tror jag att aktieägarna är beredda att sälja.
Skulle du inte sälja dina aktier, om du äger sådana, i SSAB om det skulle komma ett bud på säg 150 kr/aktie? Jag skulle rusa till banken, nåja datorn, fastän iklädd morgonrock, orakad, okammad och sälja på en gång. Dum vore man annnars.