2023-07-03, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Jag tror att västländernas primära mål
är att försvara sina mark och jord-investeringar i Ukraina. Zelensky gjorde med sin jordreform landet till ett Klondyke för västliga investerare som tillsammans med de inhemska korrupta oligarkernas bolag skrivna i skatteparadis nu äger de finaste jordarna. Bönderna är satta på undantag, och utförsäljningen fortsätter.
Antagligen var reformen också ett villkor för EU-inträde. Ukraina är tänkt att bli västländernas egendom och mjölkkossa. Projekt Ukraina måste försvaras till den sista ukrainaren stupar.
Alla skulder som nu byggs upp kan lätt skiftas till markförsäljningar.
Varje åkerlapp som motoffensiven kan generera är kassaklirr.
Således inga fredsförhandlingar.

https://www.oaklandinstitute.org/war-theft-takeover-ukraine-agricultural-land

https://sverigesradio.se/artikel/7320408
Kliver du tillbaka i tiden några år till innan 2014 så vet du att Ryssland höll Ukraina i ett järngrepp via avtal om subventionerad rysk gas till Ukraina mot att Ryssland de facto kontrollerade vad Ukraina fick göra i sitt eget land. Ukraina insåg att detta slavkontrakt inte var hållbart och fattade även att de skulle slippa den ryska imperialismens ok om de gjorde sig oberoende från rysk energi. Ukraina prospekterade gas och oljefyndigheter utanför kusten och hade dessutom precis skrivit under ett väldigt lönsamt avtal med västerländska energibolag för att sätta igång produktionen. Putin blev skräckslagen då han fattade att han förlorat sitt grepp om Ukraina och ännu värre skulle Ukraina konkurrera med energileveranser till Europa vilket stryper Putins intäkter. Som av en slump skapades den ryska separatiströrelsen och Putin stal Krim och satte punkt för konkurrensen från Ukraina.
Detta är mycket riktigt ett imperialistiskt krig från Rysslands sida, där Putin inte tar någon hänsyn till varken ryssar eller ukrainare.
Citera
Medlem
%s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Infanteristerna verkar vara de viktigaste igen, inte stridsvagnar. Här strider de till fots; de kör bara fram i sin pansarvagn. När de går ur pansarvagnen i början är det som en amerikansk film, de skjuter väldigt mycket. En död ryss skjuter han på lite extra bara för säkerhets skull.
https://twitter.com/NOELreports/status/1675815854494154753

Moskvas omotiverade trashanks-soldater mot modernt utrustade och erfarna frihetskämpar. Jag ser ett imperiums sista dödsryckningar. Ett kolonialväldes död.
3rd Assault brigade måste vara ett av väldens bästa infanteriförband!
Citera
Medlem
Bartman777s avatar
Jag får bara någon error när jag försöker se twitter-länkarna. Får ni samma?
Citera
2023-07-03, 13:59
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Twitter fungerar inte längre utan konto. Så då får det va.
Citera
2023-07-03, 13:59
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Twitter fungerar inte längre utan konto. Så då får det va.
Okej, tack!
Ja då får det faktiskt vara.
Citera
2023-07-03, 14:11
Medlem
Och galningen Girkin kallar Putin för ryggradslös gråsugga.
Citera
2023-07-03, 14:12
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777

Funkar för mig men många klagar på Twitter nu för att Elon Musk har gjort begränsningar på hur många inlägg man får titta på.
Citera
2023-07-03, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeekinTT
Det är nog för att Ukraina har närmat sig EU och Nato och väst mer och mer. Ryssland vill ej ha Nato baser i Ukraina och Ryssland ser Ukraina som sin "vagga". Ryssland har försökt politiskt och diplomatiskt att stoppa detta så deras invasion i Ukraina var deras sista och enda utväg tyvärr.

Men nu finns ju ingen anledning att Nato skulle ha några baser i Ukraina. Det finns inga särskilda Nato-baser eller USA-baser närmare Ryssland än de som finns i Tyskland och Turkiet. Varför skulle sådana baser sättas upp i Ukraina, när det inte gjorts någon annan stans?

Och om Ryssland försökte stoppa Ukrainas närmande till Väst politiskt och diplomatiskt, så har den ryska politiken misslyckats fullständigt. Invasionen 2014 gjorde ju alla ryska politiska och diplomatiska initiativ fullständigt poänglösa; skulle de initiativen ha kunnat leda till framgång hade ryssarna ju fått erbjuda återlämnande av de besatta områdena som allra första utgångspunkt för ett samtal.

Och vad som hände före 2014 så tyder ju allt på att den ryska "diplomatin" bestod av utpressning eller mutor till dåvarande presidenten. Att muta presidenten att köra över parlamentet är knappast någon smidig form av "diplomati".

Att Ukraina valt att närmare sig Väst är helt enkelt ett resultat av att Ryssland har inget annat att erbjuda Ukraina än korruption, förtryck och fattigdom medan Ukraina såg en möjlighet till demokrati, frihet och utveckling om man vände sig mot Väst. Tycker du verkligen att det valet är så svårt?

Så summa summarum så har ryssarnas "försök att politiskt och diplomatiskt stoppa detta" lett till raka motsatsen; ukrainarna har blivit mer ryssfientliga än någonsin, omvärlden avskyr ryssarna, Ukraina kanske får frikort in i Nato och ukrainskt territorium har nu ju faktiskt kanske blivit intressant att placera militärbaser på för Nato så att man lättare kan skydda Europa från kommande ryska invasionsplaner.

Så ryssarna har med sina tilltag i Ukraina visat att man är usla på diplomati och fredliga relationer och som en bonus har man bevisat att den ryska armén bara är den näst bästa armén i Ryssland.... Grattis!
Citera
2023-07-03, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Jag tror att västländernas primära mål
är att försvara sina mark och jord-investeringar i Ukraina. Zelensky gjorde med sin jordreform landet till ett Klondyke för västliga investerare som tillsammans med de inhemska korrupta oligarkernas bolag skrivna i skatteparadis nu äger de finaste jordarna. Bönderna är satta på undantag, och utförsäljningen fortsätter.
Antagligen var reformen också ett villkor för EU-inträde. Ukraina är tänkt att bli västländernas egendom och mjölkkossa. Projekt Ukraina måste försvaras till den sista ukrainaren stupar.
Alla skulder som nu byggs upp kan lätt skiftas till markförsäljningar.
Varje åkerlapp som motoffensiven kan generera är kassaklirr.
Således inga fredsförhandlingar.

https://www.oaklandinstitute.org/war-theft-takeover-ukraine-agricultural-land

https://sverigesradio.se/artikel/7320408
Ja det är u så demokrati och välstånd byggs upp så Ukraina har def. valt rätt väg in i framtiden. Ryssen ser ju nu själva hur det går när kassaklirret i form av investeringar från väst sinar.
Citera
2023-07-03, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Håller inte direkt på någon, men ser gärna att amerika förlorar då dom har bidragit starkt till detta i bakgrunden. Vad menar jag med förlorar? Man blir utslängda ur ukraina, deras deep state aktörer, black rock osv som dreglar över ukrainas naturresurser, ut med huvudet först. Och ukrainarna ska inte betala tillbaka ett skit av det man nu är "skyldiga" amerika. Territorium osv bryr jag mig inte om hur det blir med.

Att du inte gillar USA är helt ok
Men att påstå sig vara neutral och inte hålla på någon, så länge Ukraina måste vika ner sig för ryzzfan. Då är man allt annat än neutral.
Stå för dina åsikter istället.
Citera
2023-07-03, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Vad menar du?

Michail Gorbatjov = M.G.

M.G.: The topic of “NATO expansion” was not discussed at all, and it wasn’t brought up in those years. I say this with full responsibility. Not a singe Eastern European country raised the issue, not even after the Warsaw Pact ceased to exist in 1991. Western leaders didn’t bring it up, either. Another issue we brought up was discussed: making sure that NATO’s military structures would not advance and that additional armed forces from the alliance would not be deployed on the territory of the then-GDR after German reunification. Baker’s statement, mentioned in your question, was made in that context. Kohl and [German Vice Chancellor Hans-Dietrich] Genscher talked about it.

https://www.rbth.com/international/2014/10/16/mikhail_gorbachev_i_am_against_all_walls_40673.htm l

Ok, tack! Om självaste M.G. uppger att frågan om NATOs expansion inte var uppe till diskussion så stämmer säkert det. Jag tyckte mig dock minnas från 90-talet att just den frågan diskuterades i TV, men det är ju en helt annan sak än att sitta med vid själva förhandlingarna. Jag var uppenbarligen ute och cyklade ang. löftet om att ej expandera NATO, och får väl pudla och be om ursäkt till alla som förargades (det var många haha). Men jag är ändå lite fundersam över varför krigshetsaren Putin - som styrt Ryssland i typ 20 år - väntade så länge? Har han gått och morrat och velat anfalla Ukraina ända sen 90-talet?
Citera
2023-07-03, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Någon
Kliver du tillbaka i tiden några år till innan 2014 så vet du att Ryssland höll Ukraina i ett järngrepp via avtal om subventionerad rysk gas till Ukraina mot att Ryssland de facto kontrollerade vad Ukraina fick göra i sitt eget land. Ukraina insåg att detta slavkontrakt inte var hållbart och fattade även att de skulle slippa den ryska imperialismens ok om de gjorde sig oberoende från rysk energi. Ukraina prospekterade gas och oljefyndigheter utanför kusten och hade dessutom precis skrivit under ett väldigt lönsamt avtal med västerländska energibolag för att sätta igång produktionen. Putin blev skräckslagen då han fattade att han förlorat sitt grepp om Ukraina och ännu värre skulle Ukraina konkurrera med energileveranser till Europa vilket stryper Putins intäkter. Som av en slump skapades den ryska separatiströrelsen och Putin stal Krim och satte punkt för konkurrensen från Ukraina.
Detta är mycket riktigt ett imperialistiskt krig från Rysslands sida, där Putin inte tar någon hänsyn till varken ryssar eller ukrainare.

Detta låter som en rimlig förklaring. Tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in