2023-07-03, 12:35
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Idiot tror jag. Tror föraren ser dem och får för sig att han kan köra genom diagonalt. Han kommer inte skaffa avkomma och världen som helhet blir lite smartare utan hans dna.
Det är bara så omåttligt korkat så man blir mörkrädd. Det kanske är en idiot som du säger. Men är skytten och vagnschefen idioter också då undrar man?

Fan ibland när vi framryckte i okänd terräng utan infanterisupport så fick man som vagnschef ibland göra avsittning för att rekognosera terrängen framför vagnen. Dessa minor på en rak väg borde de ha sett från flera hundra meters avstånd.

Men jag gissar nog på att de är onyktra. Föraren verkar ju inte ens kunna hålla vagnen rakt.
Citera
2023-07-03, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det är bara så omåttligt korkat så man blir mörkrädd. Det kanske är en idiot som du säger. Men är skytten och vagnschefen idioter också då undrar man?

Fan ibland när vi framryckte i okänd terräng utan infanterisupport så fick man som vagnschef ibland göra avsittning för att rekognosera terrängen framför vagnen. Dessa minor på en rak väg borde de ha sett från flera hundra meters avstånd.

Men jag gissar nog på att de är onyktra. Föraren verkar ju inte ens kunna hålla vagnen rakt.

Stress, sömnbrist, dålig arbetsmiljö och ett gammalt plåtskrälle som kanske har en bromssträcka som ett tåg också. Kanske suttit länge i bullret och avgaserna, tappat fokus.
Citera
2023-07-03, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Det där påminde mig om att man kanske fortfarande kan skicka gratis paket till Ukraina. Ska kolla med Post Nord. Om det går blir det en flyttkartong sjukvårdsgrejer,
barnmat och hygienprodukter. Redan skickat allt som går att ha i fält som stormkök, vintersovsäck, batteripack, m90 grejer etc. Om han kan riskera livet för det orkar jag fixa några flyttkartonger till 😀
Frågade min granne som är involverad i hjälpsändningar till Ukraina. Just nu är det just sjukvårdsartiklar som prioriteras. Givetvis är all hjälp av intresse men för stunden var t.ex kläder av mindre intresse enligt honom. Kanske man samarbetar med andra hjälporganisationer så hjälpen blir så bred och effektiv som möjligt.
Fler med sådant engagemang för Ukraina som du har behövs.
Citera
2023-07-03, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiggestSnoozer
När Sovjetunionen och Warzawapakten upplöstes på 90-talet och "kalla kriget" ansågs vara över - så var ett av villkoren att NATO inte skulle utvidgas. Framförallt inte i Rysslands närområde eller till Rysslands grannländer. Av detta löfte att ej utvidga NATO blev det nada. De baltiska staterna, Polen m.fl. (tror det är minst 13 st) har gått med NATO redan för 20 år sedan så jag fattar varför Putin är förbannad. Frågan är varför det tog Ryssland och Putin över 20 år att reagera?

Jag tycker givetvis att Ryssland borde gett fan i Ukraina, men löftesbrotten ftån NATO är ju supertydliga...

Hade Ryssland varit en timid och pålitlig granne så skulle ingen behöva söka sig till Nato. Nu är dom ju inte det...och ja, är man rädd för rysk invasion så söker man sig till starka vänner helt enkelt.
Nato tvingar ingen att söka, det gör varje land av egen fri vilja.
Citera
2023-07-03, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Som usa? Dom dödade 1miljon irakier. Och bombade skiten ur deras städer. Finns hur mkt dokumenterade krigsbrott från väst som helst. Dödande av civila, tortyr, våldtäkter, halshuggningar. Du lever i lala land. Finns inga goda krigsmakter.

Jag lever i vilketland jag vill. Jag behöver inte stödja nåt krig bara för det. Sverige har ju inte deltagit i nåt krig dock.
Citera
2023-07-03, 12:53
Medlem
DeekinTTs avatar
Undrar varför inte se skickar någon lönnmördare på Zelensky. Han kanske ses som oviktig.
Senast redigerad av DeekinTT 2023-07-03 kl. 13:00.
Citera
2023-07-03, 12:53
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Man blir väldigt fundersam när man ser en sånt här klipp.

Varför kör en rysk T-62 in i synliga minor?
https://twitter.com/herooftheday10/status/1674801729437679616

Följdfrågor dyker upp.
1) Är observationen så dåligt från en T-62?
2) Är de så dåligt informerade om var fienden befinner sig? De får en order, framryck 2km på denna vägen och de gör det utan att ifrågasätta?

När jag var i svenska armén och lärde mig framryckning med strf90 så var ovanstående inget vi lärde oss kan jag lätt säga. Inget infanteristöd? Vagnschefen borde vara i tornet och spana efter sånt här.

Skiter de i minorna? Självmordsbenägna? Onyktra?

Jag fattar inte......

Kan tänka mig att sikten är sådär i en T-62. Därför är det extra viktigt med stöd från infarteri och rörliga pansartruppen. Ja man kan bara hoppas att de fortsätter agera som idioter!
Citera
2023-07-03, 12:55
Medlem
DeekinTTs avatar
Citat:
När Sovjetunionen och Warzawapakten upplöstes på 90-talet och "kalla kriget" ansågs vara över - så var ett av villkoren att NATO inte skulle utvidgas. Framförallt inte i Rysslands närområde eller till Rysslands grannländer. Av detta löfte att ej utvidga NATO blev det nada. De baltiska staterna, Polen m.fl. (tror det är minst 13 st) har gått med NATO redan för 20 år sedan så jag fattar varför Putin är förbannad. Frågan är varför det tog Ryssland och Putin över 20 år att reagera?

Jag tycker givetvis att Ryssland borde gett fan i Ukraina, men löftesbrotten ftån NATO är ju supertydliga...

Det är nog för att Ukraina har närmat sig EU och Nato och väst mer och mer. Ryssland vill ej ha Nato baser i Ukraina och Ryssland ser Ukraina som sin "vagga". Ryssland har försökt politiskt och diplomatiskt att stoppa detta så deras invasion i Ukraina var deras sista och enda utväg tyvärr.
Citera
2023-07-03, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Som usa? Dom dödade 1miljon irakier. Och bombade skiten ur deras städer. Finns hur mkt dokumenterade krigsbrott från väst som helst. Dödande av civila, tortyr, våldtäkter, halshuggningar. Du lever i lala land. Finns inga goda krigsmakter.

Ja det var fel och dåligt (oavsett Saddam som faktiskt inte var något vidare mot minoriteter). Nu har du ställt dig på fel sida i det här. Är det för att jämna ut? Är det av någon slags rättvisetänk du håller på anfallaren nu alltså?
Citera
2023-07-03, 13:03
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:

Men nu var det ju inget supertydligt löftesbrott då något sådant konkret avtal aldrig funnits utan bara lösa diskussioner om det. Det kan ju vara vanskligt att spekulera om orsaker till postningar, men en orsak till att så många ryssapologetiker "goes full retard" kanske kan vara så att ovanstående inlägg som hävdar att Rysslands invasion ändå var fel då mer ostört kan smuggla in disinformation i debatten.

Det kan därmed vara värt att inte sänka garden utan vara mer på sin vakt när inlägg kör en mer dämpad "Rysslands invasion var fel men..."-stil.
Citera
2023-07-03, 13:06
Medlem
HejaFinlands avatar
Infanteristerna verkar vara de viktigaste igen, inte stridsvagnar. Här strider de till fots; de kör bara fram i sin pansarvagn. När de går ur pansarvagnen i början är det som en amerikansk film, de skjuter väldigt mycket. En död ryss skjuter han på lite extra bara för säkerhets skull.
https://twitter.com/NOELreports/status/1675815854494154753

Moskvas omotiverade trashanks-soldater mot modernt utrustade och erfarna frihetskämpar. Jag ser ett imperiums sista dödsryckningar. Ett kolonialväldes död.
Citera
2023-07-03, 13:10
Medlem
Citat:

Det løftet du snakker ble ALDRI gitt.
Det er kun propaganda fra Kreml som bringer frem dette, og har gjort det i flere år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in