2023-07-03, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DRAVKCAB
Men hur kan ni tro på alla dessa fejksiffror som spottas ut från Ukrainas propagandamaskin?

Jag har redan i ett tidigare inlägg (som tog borts av mod) redogjort med källor att inget kan verifieras som äkta i Ukraina eftersom inga oberoende källor får operera fritt och bedriva oberoende journalistik för att inte tala om kritisk journalistik. Dom har tom fängslat en Amerikans journalist för att försökt göra sitt jobb. Allt som kommer ut från Ukraina är ren och skär propaganda. Vi har lika stora problem att få någon vettig information ur Ryssland. Skillnaden mellan Ryssland och Ukraina är att Ryssland inte behöver skamma resten av världens skattebetalare att betala 100 tals miljarder till den största pengatvättsorganisationen världen någonsin upplevt. Dels det samt att behålla lögnen vid liv att det går att vinna ett krig mot Ryssland på marken med reguljära styrkor.

Det enda USA och Nato har erfarenhet av är att bekämpa krig mot fåraherdar i mellanöstern och Asien så detta är över deras förmåga. Kompetensen som en gång fanns i den ukrainska armen är nu mycket decimerad. Att Ukraina fortfarande står kvar till mesta del är för att Ryssland är mycket restriktiva med sin militär och värnar civila och egentligen inte alls är intresserade av att lägga sig över Ukraina som suverän stat.

Även youtubers som Defence politics asia som ger ett neutralt intryck (rapporterar framgångar och motgångar för båda sidor) har blivit attackerad av ukraina när han rapporterar ukrainska nederlag. Förvånad att Willy OAM inte blivit det. Kanske för att han var i ukraina själv.
Citera
2023-07-03, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Källan säger även att Ukraina nämner 16000 deporterade barn. Sedan finns det två oberoende rapporter som nämner färre. Men det säger inget vad som pågår i ockuperade områden. Troligen massdeporteras ukrainare och ryssar tvångsförflyttas till områdena, allt i enlighet med Putins folkmordsplan.

Ryssen framställer det ju som att barnen tagits till Ryssland för att få skydd, så det är väl klart att de vill ange en hög siffra. Men 700 000 låter mycket. Det motsvarar ju nära 2% av Ukrainas hela befolkning, som dessutom bara kan ha tagits från de delar av landet som ryssarna kontrollerar eller har kontrollerat. Sedan är det ju inte klart vilken tidsperiod det skulle handla om (från 2014 eller 2022) samt vilka åldrar som barnen skulle ha varit i. Men 700 000 är så höga tal att man måste vara tveksam till siffran.

Och att ett allmänt folkutbyte pågår kan vi vara säkra på. På Krim är det ju bekräftat att det skett. Och ofrivilliga folkomflyttningar är ju en gammal rysk tradition. Den nuvarande ryska majoritetsbefolkningen på Krim är ett tydligt exempel.
Citera
2023-07-03, 12:11
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Även youtubers som Defence politics asia som ger ett neutralt intryck (rapporterar framgångar och motgångar för båda sidor) har blivit attackerad av ukraina när han rapporterar ukrainska nederlag. Förvånad att Willy OAM inte blivit det. Kanske för att han var i ukraina själv.
Var har du källan till detta påstående?

Vem är "Ukraina" som attackerar undrar jag???
Citera
2023-07-03, 12:11
Medlem
DeekinTTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drooid
Två korta frågor: Har du en agenda? I så fall vilken?

Nej.

Jag är inte blåögd och naiv nog att tro på propaganda vare sig det kommer från öst eller väst.

Tyvärr så blir många här hjärntvättade och lurade av det.
Citera
2023-07-03, 12:13
Medlem
dusugermers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiggestSnoozer
När Sovjetunionen och Warzawapakten upplöstes på 90-talet och "kalla kriget" ansågs vara över - så var ett av villkoren att NATO inte skulle utvidgas. Framförallt inte i Rysslands närområde eller till Rysslands grannländer. Av detta löfte att ej utvidga NATO blev det nada. De baltiska staterna, Polen m.fl. (tror det är minst 13 st) har gått med NATO redan för 20 år sedan så jag fattar varför Putin är förbannad. Frågan är varför det tog Ryssland och Putin över 20 år att reagera?

Jag tycker givetvis att Ryssland borde gett fan i Ukraina, men löftesbrotten ftån NATO är ju supertydliga...
Jaså?

"Such an agreement was never made"

https://www.politifact.com/factchecks/2022/feb/28/candace-owens/fact-checking-claims-nato-us-broke-agreement-again/
Citera
2023-07-03, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Minröjande svensk skadad i bakhåll i Zaporizjzja 🇸🇪🇺🇦

https://omni.se/t/striderna/6b897e27-8556-4869-9b7b-a1398b2d5707
Intervju med skadade Christopher Forsbäck i klippet här:
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/svenska-soldaten-skadad-i-ukraina-vi-gick-in-i-ett-bakhall

Det där påminde mig om att man kanske fortfarande kan skicka gratis paket till Ukraina. Ska kolla med Post Nord. Om det går blir det en flyttkartong sjukvårdsgrejer,
barnmat och hygienprodukter. Redan skickat allt som går att ha i fält som stormkök, vintersovsäck, batteripack, m90 grejer etc. Om han kan riskera livet för det orkar jag fixa några flyttkartonger till 😀
Senast redigerad av YBB641 2023-07-03 kl. 12:18.
Citera
2023-07-03, 12:17
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Det är skillnaden mellan ryss och Ukrainare.
Ryssen hade blivit länsad. De hade f-n mig tagit hans kalsonger också.
Ukraina månar om sina soldater. Det är människor som man bryr sig om!
I bjärt kontrast till ryssens likplundrar-brutalitet vilket också är anledningen till Ukr avancerar sakta men säkert. 🇺🇦🇺🇦🇺🇦👍Skillnaden mellan Rysslands utpräglade destruktivitet och Ukrainas hjältemodiga försvar av Europas frihet är avgrundsdjup.
Ryssland = ondskefull, inkräktande förbrytare som förstör allt dom kommer i åtnjutande av att förstöra. Från diskussioner (som denna) till massmord som på Ukrainare.
Ukraina = godhjärtat, hjältemodigt försvar av sitt lands frihet från den ryska ondskan.

Ut med ryssdjävulen.
Slava Ukraini 🇺🇦🇺🇦🇺🇦
Senast redigerad av Taggad 2023-07-03 kl. 12:25.
Citera
2023-07-03, 12:20
Medlem
Conceptions avatar
Man blir väldigt fundersam när man ser en sånt här klipp.

Varför kör en rysk T-62 in i synliga minor?
https://twitter.com/herooftheday10/status/1674801729437679616

Följdfrågor dyker upp.
1) Är observationen så dåligt från en T-62?
2) Är de så dåligt informerade om var fienden befinner sig? De får en order, framryck 2km på denna vägen och de gör det utan att ifrågasätta?

När jag var i svenska armén och lärde mig framryckning med strf90 så var ovanstående inget vi lärde oss kan jag lätt säga. Inget infanteristöd? Vagnschefen borde vara i tornet och spana efter sånt här.

Skiter de i minorna? Självmordsbenägna? Onyktra?

Jag fattar inte......
Citera
2023-07-03, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
Några länder har väl skyldighet att försvara Ukraina om jag minns rätt, angående avtalet när Ukraina gav bort sina kärnvapen.
Ok det visste jag inte. Ja då har man ju förbundit sig att hjälpa Ukraina så varför brölar ryssen över supporten till Ukraina, något han väl då vad jag förstår själv varit med om att förhandla fram.
Säger bara, dessa opålitliga ryssar.
Citera
2023-07-03, 12:23
Medlem
Citat:
När Sovjetunionen och Warzawapakten upplöstes på 90-talet och "kalla kriget" ansågs vara över - så var ett av villkoren att NATO inte skulle utvidgas. Framförallt inte i Rysslands närområde eller till Rysslands grannländer. Av detta löfte att ej utvidga NATO blev det nada. De baltiska staterna, Polen m.fl. (tror det är minst 13 st) har gått med NATO redan för 20 år sedan så jag fattar varför Putin är förbannad. Frågan är varför det tog Ryssland och Putin över 20 år att reagera?

Jag tycker givetvis att Ryssland borde gett fan i Ukraina, men löftesbrotten ftån NATO är ju supertydliga...

Spelar ingen roll. Var inget land som var på väg att anfalla Ryssland oavsett. De har gränsat till Nato i evigheter. Ingen har någonsin velat gå in i Ryssland. Det var inte på väg att hända nu heller. Alla vill dock hålla Ryssland på en armlängds avstånd eftersom det är instabilt och militäriserat. Ryssland mot Nato är inte en grej, den grejen hände på 80-talet.
Citera
2023-07-03, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Man blir väldigt fundersam när man ser en sånt här klipp.

Varför kör en rysk T-62 in i synliga minor?
https://twitter.com/herooftheday10/status/1674801729437679616

Följdfrågor dyker upp.
1) Är observationen så dåligt från en T-62?
2) Är de så dåligt informerade om var fienden befinner sig? De får en order, framryck 2km på denna vägen och de gör det utan att ifrågasätta?

När jag var i svenska armén och lärde mig framryckning med strf90 så var ovanstående inget vi lärde oss kan jag lätt säga. Inget infanteristöd? Vagnschefen borde vara i tornet och spana efter sånt här.

Skiter de i minorna? Självmordsbenägna? Onyktra?

Jag fattar inte......

Idiot tror jag. Tror föraren ser dem och får för sig att han kan köra genom diagonalt. Han kommer inte skaffa avkomma och världen som helhet blir lite smartare utan hans dna.

Snällare tolkningar är: t-62 hinner inte bromsa på den tiden. När föraren ser dem försöker han gira istället. Sömnbrist, stress, dåligt omdöme och dålig arbetsmiljö lär ha bidragit till sen (och kanske felaktig) reaktion. Någon stans högre upp har det säkert brustit eftersom den kanske borde varit del av en grupp där andra kunde sett minorna i tid, precis som du säger. Det är väl en falsk känsla av trygghet att sitta i en tung vagn ända tills det smäller.
Senast redigerad av YBB641 2023-07-03 kl. 12:37.
Citera
2023-07-03, 12:34
Medlem
Taggads avatar
Citat:

Förtydligar: Jag ljuger om att jag tycker Ryssland borde gett fan i Ukraina vilket blir supertydligt när jag ljuger om att det var p.g.a ett löftesbrott.
Senast redigerad av Taggad 2023-07-03 kl. 13:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in