2023-07-03, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hadring
Om ett par veckor kommer min fru föda vår förstfödde, en livsförändring som vi välkomnar med öppna armar. Vi börjar komma iordning med alla praktiska förberedelser och har införskaffat barnvagn, spjälsäng, nappflaskor och allt annat vi tror oss behöva. Denna veckan har vi på vår barnmorskas begäran registrerat oss hos en lokal BVC. Allt börjar alltså falla på plats. Förutom…

Utan att veta exakt vad, så tror jag mig förstå att det finns vissa ”administrativa” saker att göra så snart som möjligt när barnet är fött. Att så snart som möjligt sätta barnet i diverse köer. Det är dessa registreringar och liknande unknowns som jag behöver hjälp med. En typ av överskådlig checklista som jag kan beta av så snart barnet har fått sitt personnummer. Det jag kan komma på är:

• Bostadskö i Stockholm (vilket fastighetsbolag/hyresrättsbolag?)
  • Förskola (i.e., dagis)? Skola?
  • Andra köer?
  • Annat?

Sparkonto kommer jag också sätta upp genom fondsparkonto genom Lysa (100% aktier) med regelbundna månadsinsättningar. Ett gäng olika som ska gå till:

• Bostadsköp
  • Körkort
  • Mer?

Målet är att göra mest möjligt för mitt kommande barn och kanske kanske ge barnet ett litet litet försprång i världen. Låt oss kalla det ett försök att optimera livet för min avkomma. Kanske finns det en fullständig lista någonstans som flyter runt online? Jag kan väl omöjligt vara den första med dessa funderingar. Länka gärna i så fall, jag har inte kunna hitta något vettigt. Om inte finns det väl tillräckligt vettiga och klarsynta FBare här som tillsammans kan stötta upp en checklista. All input uppskattas!

TL;DR
Vilka admin-procedurer kan man gör för att optimera sitt barns framtida liv?
Studier, bil, bröllop, hus... Finns hur mycket som helst man kan hjälpa till med om man kan och vill.
Citera
2023-07-03, 11:22
Medlem
Hadrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
En bra sjuk/olycksfallsförsäkring. Undvik även att mata barnet med seed oils som finns i all barnmat nu för tiden. Riktigt dåligt för hälsan.

Tänker du på försäkring för mig och min fru eller för bäbisen?

”Seed oils” är nytt för mig. Har du mer info, länk t.ex.? Någon annan som vill väga in?
Citera
2023-07-03, 11:38
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Bra där, har varit inne på det själv. Nolltolerans på skärm fram tills ungen är 2 år. Fram tills dess är det enbart analoga böcker och leksaker som gäller. (Vi får väl se hur detta kommer gå.)

Vi vet inte kön. Du tror inte att en flicka hade haft ännu mera nytta av kampsport? Någon specifik kampsport du tänker dig som är extra användbar? Kan själv inget om just detta.
Personligen anser jag att kampsport endast ger kvinnor en känsla av falsk säkerhet. Bättre att uppfostra och styra till/från bra umgängeskretsar där hon inte utsätts för riskerna.
Citera
2023-07-03, 11:40
Medlem
Jättegulligt men naivt och ganska korkat.

Inga av de yttre faktorerna du tar upp påverkar ens en tusendel så mycket som den viktigaste faktorn, barnet självt och dess mående och mentala verktyg för att klara sig i livet.
Citera
2023-07-03, 11:41
Medlem
Citat:

”Seed oils” är nytt för mig. Har du mer info, länk t.ex.? Någon annan som vill väga in?

Barnförsäkring givetvis Angående vegetabiliska oljor finns informationen överallt på nätet. Egentligen säger det sig själv att man inte skall äta extremt processerade och oxiderade oljor.
Dessa giftiga oljor utsattes vi inte för förr i tiden.

Bra video som tar upp problemet. Livsmedelsverket verkar inte vilja ta i det här överhuvudtaget. Myten om att mättat fett är dåligt för oss sitter för djupt. https://www.youtube.com/watch?v=rQmqVVmMB3k&t=109s
Citera
2023-07-03, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Barnförsäkring givetvis Angående vegetabiliska oljor finns informationen överallt på nätet. Egentligen säger det sig själv att man inte skall äta extremt processerade och oxiderade oljor.
Dessa giftiga oljor utsattes vi inte för förr i tiden.

Bra video som tar upp problemet. Livsmedelsverket verkar inte vilja ta i det här överhuvudtaget. Myten om att mättat fett är dåligt för oss sitter för djupt. https://www.youtube.com/watch?v=rQmqVVmMB3k&t=109s

Här skulle jag vilja lägga till var försiktig med att överföra "vuxna" matneuvrouser till barnet.

i århundraden bestod kosten av spanmål och inte så rent vatten..... det finns ingen dålig mat idag i jmf med "mat" för bara 50+ år sedan....

när en "sund" fixering till mat uppstod för att inte svälta ihjäl har nu blivit rena religion(krig...) för idag svälter ingen men de klarar inte av att hantera sin fixiering och neuvrous till föda, var medveten om att den finns och det kommer komma välmendande tipps som detta ovan, var extremnt försiktig med att göra "mat till en grej" för barnet....
Citera
2023-07-03, 12:18
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Tack för bra och konkreta tips! Ska ta tag i båda nästa vecka.
Ni har väl redan en gravidförsäkring om inte teckna en via Trygg Hansa som har branschens bästa.
Ni får ersättning om det blir komplikationer och mamman måste stanna kvar på sjukhuset någon/några dagar extra exempelvis.
Citera
2023-07-03, 12:41
Medlem
Citat:
Samlade kommentarer om bostadskö

Ingen måste ju bo i storstaden, men jag kan bara tala från egen erfarenhet.

Förstår inte vad som är “förbryllande”? Jag tror inte det är speciellt vanligt att “drömma” om att bo i Stockholm, men jag tror att det är många som flyttar till Stockholm för att studera eller jobba.

Tack för input! Ja, jag ska försöka använda Google / mobilen så lite som möjligt, istället tror jag på böcker. Vi får se hur tungt lasset blir

Tack!

Jag tror inte att det är vanligt bland folk som bor i sina små samhällen (är uppväxt i ett) att de önska komma till storstaden, men om man bor där eller i närheten så är chansen givetvis större att det blir så.

Böcker är bra minns hur man frågade mormor/farmor något och man fick till svar att det står i den och den boken, gå och läs själv.

Mor och far svarade bara på frågan.
Lasset blir tyngre ju mer du vill att barnet ska kunna och lära sig, själv kan jag svara på det mesta praktiska, men bara som teoretiska svar då jag inte gjort allt själv, även om nyfikenheten lett mig till väldigt mycket praktiskt testande, så är den teoretiska delen större.
Typ.. jag har läst att blablabla... men att ha testat själv är såklart det bästa.

Låt inte barnet bli uppväxt hur det ska vara. Pojke pojke flicka flicka osv, låt barnet bestämma själv. Men håll heteronormen som normal i alla plan.
Självklart kan en liten pojke tycka det är kul med dockor och flickor älska radiostyrda bilar och lår det vara så då, men håll som sagt heteronormen högt under uppväxten. Inga transor som läser sagor osv...
Citera
2023-07-03, 12:42
Medlem
HemligaBrevs avatar
Citat:
Om ett par veckor kommer min fru föda vår förstfödde, en livsförändring som vi välkomnar med öppna armar. Vi börjar komma iordning med alla praktiska förberedelser och har införskaffat barnvagn, spjälsäng, nappflaskor och allt annat vi tror oss behöva. Denna veckan har vi på vår barnmorskas begäran registrerat oss hos en lokal BVC. Allt börjar alltså falla på plats. Förutom… (...)
Vilka admin-procedurer kan man gör för att optimera sitt barns framtida liv?

Du har ju ganska bra koll. Angående bostadsköer så är det 18-årsgräns på Stockholm stads kö och på de privata värdarna brukar det vara detsamma. I något fall kan man ställa sig i kö som 16-åring, hos t.ex. Förvaltaren i Sundbyberg, förutsatt att man är skriven där i Sumpan.

Fondroboten LYSA är ju jättebra, men se till att spara i ditt eget namn. Skaffa ingen kapitalförsäkring där pengarna tillfaller barnet på 18-årsdagen, det bäddar ju för dumheter.

Som 5-barnsmamma vill jag istället i mycket högre grad lyfta fram det som SablarKonstaplar är inne på:

Citat:
Ursprungligen postat av SablarKonstaplar
Det viktigaste du kan göra är att ta hand om barnet väl. De första 6 månaderna anses vara kritiska för den absolut viktigaste delen av anknytningen. Ta över när din partner är trött, kommunicera med ditt barn, prata med det, bär på det så mycket som möjligt och trösta det när det är ledset. Ha tålamod när det är upprört och om du blir stressad eller ännu värre, upprörd, lägg hellre det ifrån dig och lämna rummet en kort stund

Varje gång du berör ditt barn, talar med det med mjuk röst, tröstar det och låter det känna trygghet istället för obehag - bygger du upp dess hjärna och lägger grunden för resten av dess liv att vila emotionellt mot.

Det är nog det viktigaste. Stressa inte över saker du kan göra i framtiden och stressa inte i stunder som kommer gå över.

Ett spädbarn behöver känna sig trygg, varm och skyddad från kyla och köld, omhändertaganden. Mätt. Torr och bytt på. Förskoleplatser är aldrig lika viktigt som att bara andas och ta det lugnt och vara nära barnet. Resten hinner ni.

Med det sagt: mitt absolut bästa tips är att inse att de första tre månaderna efter förlossningen är som en förlängning av graviditeten. Barnet kommer vilja och behöva vara på din eller mammans kropp konstant. Ni kanske blir överrumplade över detta, så därför vill jag lyfta fram det redan nu. Ha mental beredskap och förståelse för detta. När man inte har barn tycker man att det låter märkligt att nyblivna föräldrar inte hinner dricka sitt kaffe, ta en dusch, laga mat, gå på toa, etc ("vad kan vara så svårt egentligen?")... och visst kan man rent tekniskt lägga ifrån sig barnet. Men barnet är så litet och hjälplöst och behövande, barnet behöver er värme och känsla av att ni finns där omedelbart till hands... se till att göra det.

En sak som både tillgodoser barnets behov av närhet, sparar ryggen på föräldern och ger föräldern möjlighet att ha händerna fria är bärsjal. På BB kan de visa er hur man knyter en bärsjal. Bärsjal är suveränt för nyfödda (till skillnad från bärsele som ni inte kan använda förrän barnet är sisådär 6-8 veckor... dessutom är min erfarenhet att bärselen ger en konstig tyngdpunkt eftersom barnet sitter ganska långt ner, det blir jobbigt för förälderns rygg och barnet "sticker ut" mycket också) och kan användas ända upp tills barnet närmar sig 1,5 år, för den delen.

Ett tredje tips: köp inte på er en massa pryttlar innan ni vet vad ni behöver. Barnprylsbranschen översvämmas av onödiga prylar som bara kostar pengar och de vet att utnyttja oerfarna föräldrar.

Ett fjärde tips: ramla inte i fällan att leva på som vanligt, för att visa omgivningen att ni minsann inte är såna där tråkiga människor som lägger om hela livet bara för att ni fått barn (jag been there, done that). Låt livet få sakta in! Annars finns det en stor risk att ni bara bygger in en massa stress i er tillvaro.

Sätt alltså inte igång och fjällvandra 1,5 mil om dagen, boka inte in den vanliga skidresan i vinter "för man kan ju ta med barnet i en kälke när man åker", eller liknande. Ett exempel ur verkligheten: en familj jag kände fick tvillingar och hade en tvååring redan. Tvillingarna föddes vid jul och sommaren efter hade familjen bokat in sig på att hyra en stuga på en skärgårdsö. Vad de inte hade tänkt på var hur skitjobbigt det blir att se efter en rörlig tvååring när man har stuga precis vid havet, i kombination med att tvillingarna bara kunde sövas vid promenad med dubbelvagn, på en ö som bara hade stigar och inga vägar.

Försök ta det lugnt

Alla säger att tiden går så fort, och det kan vara svårt att tro när man är mitt i det, men även ni kommer bli varse att tiden faktiskt går väldigt fort.
Senast redigerad av HemligaBrev 2023-07-03 kl. 12:46.
Citera
2023-07-03, 12:54
Medlem
HemligaBrevs avatar
Citat:

Också viktigt att du och din fru har personförsäkringar, tycker jag, och livförsäkring. Så att ena parten inte tvingas gå från hus och hem om den andra dör i förtid, särskilt innan barnet är vuxet.
Citera
2023-07-03, 14:38
Medlem
Citat:
Sparkonto kommer jag också sätta upp genom fondsparkonto genom Lysa (100% aktier) med regelbundna månadsinsättningar. Ett gäng olika som ska gå till:

• Bostadsköp
  • Körkort
  • Mer?

Det behövs väl inte flera konton? Ett konto kan man väl använda till flera ting? Som någon annan sa: se till att göra det i eget namn. Kapitalförsäkring i barnets namn betyder att barnet får tillgång när vederbörande blir 18. Det finns många 18åringar som kan kasta bort en väldigt massa pengar på onödigheter.

Vi har en depå till båda barn. Pengar åker in där varje månad, men det är inte säkert hur dem ska användas. Pengar till bostadsköp när den dagen kommer? Studier? Eller kanske det blir just den depån vi behöver för att åka på semester med hela familjen om 10 år? Normalt sett får man jo bättre ekonomi när man blir äldre, och många får dessutom ärva en del så man ska nog inte spara så hårt så man måste låta bli att göra saker i yngre ålder.

Mardrömmen är att man sparar massa när barnen är unga och avgudar dig, när dem blir tonåringar vill dem inte spendera en sekund mer än nödvändigt med dig och när dem är 18 får dem tillgång till kapitalförsäkringen och gör sig själva bortskämda och värdelösa ett år eller två när dem bränner pengarna du sparat.
Citera
2023-07-03, 17:08
Medlem
Är det något du vill göra för att ge barnet en fördel så är det att läs böcker, så tidigt det går och varje dag. Spelar mindre roll vad du läser, ju mer prat och ord bebisen hör desto bättre ordförråd och ordförståelde kommer barnet ha tidigt. Ger även ett försprång när barnet ska lära sig läsa o skriva. Och ju bättre barnet kan uttrycka behov och känslor desto bättre respons från omgivningen.
Våra barn lärde sig läsa o skriva innan 6 års ålder genom att själva vara nyfikna fråga oss om bokstäver och ord (och utan några plattor eller appar). Spinn vidare på barnets intressen och låt deras nyfikenhet styra så odlar ni deras fortsatta lärande på ett kravlöst sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in