2023-07-02, 22:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hadring
Om ett par veckor kommer min fru föda vår förstfödde, en livsförändring som vi välkomnar med öppna armar. Vi börjar komma iordning med alla praktiska förberedelser och har införskaffat barnvagn, spjälsäng, nappflaskor och allt annat vi tror oss behöva. Denna veckan har vi på vår barnmorskas begäran registrerat oss hos en lokal BVC. Allt börjar alltså falla på plats. Förutom…

Utan att veta exakt vad, så tror jag mig förstå att det finns vissa ”administrativa” saker att göra så snart som möjligt när barnet är fött. Att så snart som möjligt sätta barnet i diverse köer. Det är dessa registreringar och liknande unknowns som jag behöver hjälp med. En typ av överskådlig checklista som jag kan beta av så snart barnet har fått sitt personnummer. Det jag kan komma på är:

• Bostadskö i Stockholm (vilket fastighetsbolag/hyresrättsbolag?)
  • Förskola (i.e., dagis)? Skola?
  • Andra köer?
  • Annat?

Sparkonto kommer jag också sätta upp genom fondsparkonto genom Lysa (100% aktier) med regelbundna månadsinsättningar. Ett gäng olika som ska gå till:

• Bostadsköp
  • Körkort
  • Mer?

Målet är att göra mest möjligt för mitt kommande barn och kanske kanske ge barnet ett litet litet försprång i världen. Låt oss kalla det ett försök att optimera livet för min avkomma. Kanske finns det en fullständig lista någonstans som flyter runt online? Jag kan väl omöjligt vara den första med dessa funderingar. Länka gärna i så fall, jag har inte kunna hitta något vettigt. Om inte finns det väl tillräckligt vettiga och klarsynta FBare här som tillsammans kan stötta upp en checklista. All input uppskattas!

TL;DR
Vilka admin-procedurer kan man gör för att optimera sitt barns framtida liv?

En bra start är att inte ha en far som frågar detta några veckor innan man föds.
Citera
2023-07-02, 22:25
Medlem
Hadrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anaj123
Skapa en gratis email-address åt barnet. Skicka bilder och sånt på barnet till denna address. Skriv upp när nåt intressant hänt, en liten historia, eller nåt roligt barnet sagt. Maila. Sen när barnet är stort nog ger du password!

Kul idé! Kan bli en bra studentpresent!
Citera
2023-07-02, 22:29
Medlem
Hadrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nugattimackan
Det första som jag tänker på är kunskap. Det känns som det viktigaste, allt från friluftsliv till dataprogrammering och investeringar.
Bostadskö är viktigt ja, men kommer din avkomma vilja bo i Stockholm eller i skogen i Norrland/Småland?

Andra grejen jag tänker är förhållandet. Är det kärleksfullt eller krystat? Alltså håller ni ihop i 25 år till som kärlekspar, eller är ni karriärsmänniskor båda två? Sånt spelar roll även om ni inte vill låtsas om det.

Pengar hjälper såklart, men famiöjekärlek går före enligt mig som skillsmässobarn.

Så som jag resonerar finns det en STOR sannolikhet att man — som svenskfödd — någon gång i livet kommer vilja eller behöva bo i landets huvudstad.

Du har helt rätt gällande kunskap. Min plan är att fostra och uppmuntra nyfikenhet, förhoppningsvis leder det till vetgirighet som jag som förälder bara behöver underhålla.

Jag och frugan har faktiskt pratat om vår relation och hur den nu kommer förändras. Är själv gammalt skilsmässobarn så vet gott och väl de emotionella skadorna ett uppbryt kan skapa.
Citera
2023-07-02, 22:31
Medlem
Det viktigaste du kan göra är att ta hand om barnet väl. De första 6 månaderna anses vara kritiska för den absolut viktigaste delen av anknytningen. Ta över när din partner är trött, kommunicera med ditt barn, prata med det, bär på det så mycket som möjligt och trösta det när det är ledset. Ha tålamod när det är upprört och om du blir stressad eller ännu värre, upprörd, lägg hellre det ifrån dig och lämna rummet en kort stund

Varje gång du berör ditt barn, talar med det med mjuk röst, tröstar det och låter det känna trygghet istället för obehag - bygger du upp dess hjärna och lägger grunden för resten av dess liv att vila emotionellt mot.

Det är nog det viktigaste. Stressa inte över saker du kan göra i framtiden och stressa inte i stunder som kommer gå över.

Ett spädbarn behöver känna sig trygg, varm och skyddad från kyla och köld, omhändertaganden. Mätt. Torr och bytt på. Förskoleplatser är aldrig lika viktigt som att bara andas och ta det lugnt och vara nära barnet. Resten hinner ni.
Citera
2023-07-02, 22:32
Medlem
Hadrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Lugn i stormen. Se först ifall barnet överlever de första tio-tolv åren innan du börjar planera bostadskö och körkort.

Du milde tid...

Har du sett bostadsköerna för hyresrätter i de svenska storstäderna? Jag hade skrattat hela vägen till banken om mina föräldrar hade satt mig själv i bostadskö som liten för att slippa ockerhyrorna på andrahandsmarknaden.
Citera
2023-07-02, 22:33
Medlem
Hadrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Stort grattis till att du snart bli pappa

----
För att undvika obehag för den lille; tvätta stjärten varligt med mild oparfymerad olja istället för vatten, dutta försiktigt när du torkar efteråt (barn har skörare och känsligare hud än vuxna, så gnid inte). Därefter pudrar du rumpan med Dialon, även i ljumskar och under pung där det lätt samlas fukt. Pudret finns på apotek.

Tack! Och TACK för tipset! Antecknat!
Citera
2023-07-02, 22:35
Medlem
Hadrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadPosture
Det viktigaste är att aktivt verka för god självkänsla. Du verkar tänka mycket på det praktiska och ekonomiska. Det emotionella är lika viktigt, ock kostar mycket avsatt tid i vardagen.

Bra poäng. Idéer på var mer ingående information finns? Kanske t.o.m konkreta böcker / författare / barnpsykologer / metoder?
Citera
2023-07-02, 22:36
Medlem
Hadrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SablarKonstaplar
Det viktigaste du kan göra är att ta hand om barnet väl. De första 6 månaderna anses vara kritiska för den absolut viktigaste delen av anknytningen. Ta över när din partner är trött, kommunicera med ditt barn, prata med det, bär på det så mycket som möjligt och trösta det när det är ledset. Ha tålamod när det är upprört och om du blir stressad eller ännu värre, upprörd, lägg hellre det ifrån dig och lämna rummet en kort stund

Varje gång du berör ditt barn, talar med det med mjuk röst, tröstar det och låter det känna trygghet istället för obehag - bygger du upp dess hjärna och lägger grunden för resten av dess liv att vila emotionellt mot.

Det är nog det viktigaste. Stressa inte över saker du kan göra i framtiden och stressa inte i stunder som kommer gå över.

Ett spädbarn behöver känna sig trygg, varm och skyddad från kyla och köld, omhändertaganden. Mätt. Torr och bytt på. Förskoleplatser är aldrig lika viktigt som att bara andas och ta det lugnt och vara nära barnet. Resten hinner ni.

Fint skrivet. Tack!
Citera
2023-07-02, 22:41
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Jag förstår vad du menar men oroa dig inte. Så mycket som möjligt kommer jag göra mina ”förberedelser” bakom kulisserna. Har också sett kursare som fått en innerstadslägenhet köpt vid 20 års ålder vilket leder till att den föråldrade tonåringen inte behöver skaffa sig ett slit-jobb utan kan chilla och glida runt på bananskal — denna björntjänst vill jag inte utsätta ungen för.

Tack för input av ”mjuka värden”! Uppskattas starkt, då jag redan nu märkt att jag kanske är alltför praktiskt lagd.

Tack för lyckönskningarna

Låter fint det, ha det bäst. Det är hårt men värt att vara förälder
Citera
2023-07-02, 22:45
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Tack! Och TACK för tipset! Antecknat!

Dialon is the shit

---

Ni behöver inte tänka på förskola ännu; tidigast från sex månaders ålder kan man ställa barnet i kö; gäller både privat och kommunalt (i Stockholm).

---

Just det ja, huvudet är känsligt och behöver stöd, de kommer säkert att visa er på förlossningen; rekommenderar varmt 1177:s information om skötsel av nyfödda https://www.1177.se/barn--gravid/att-skota-ett-nyfott-barn/
Citera
2023-07-02, 23:09
Medlem
BadPostures avatar
Citat:
Bra poäng. Idéer på var mer ingående information finns? Kanske t.o.m konkreta böcker / författare / barnpsykologer / metoder?

1. Jag tycker att den danske familjeterapeuten Jesper Juul har en fin syn på barn och en nykter syn på svårigheterna att vara förälder. Han vänder bland annat på begreppet "trotsålder" och menar att det ofta handlar om att de vuxna bromsar barnets naturliga behov av att göra själv. Han har skrivit böckerna: "Ditt kompetenta barn" och "Din kompetenta familj". Han trycker även på vikten av att vara ärlig med sina känslor genemot sitt barn (och med sig själv). Hans tankesätt kan desarmera lite fällor som kanske gör att man står och skriker eller suckar på sitt barn (dåligt för självkänslan).

2. Självkänsla kopplas nu förtiden ofta till "anknytningsteorin". Rätt eller fel? Fan vet jag, men finns nog en del poänger!
-Elin Lundberg har skrivit en bok som heter "Håll mig, släpp mig fri".
-Petra Kranz Lindgren har skrivit boken "Med känsla för ditt barns självkänsla"

3. Jag tror inte på metoder. (Om inte följ ditt barn räknas som en metod.)
Lyssna, ta dig tid, ha roligt!, säg ja när du vill leka men sätt gränser när nu inte vill. Ett halvhjärtat "ja" blir bara kiss. Uppmuntra barnets självständighetsbyggande.

Tips på slutet:
4. Sov i samma säng hela familjen så länge barnet vill - alltså i flera år. Det är det naturliga. Det ger bättre sömn för alla inblandade och en sån enorm trygghet för barnet. (Snacka om att knuffa ut barnet ur familjegemenskapen om man tänker att "mamma och pappa ska sova tillsammans - men du får inte vara med!")

5. Prata positivt om mat och att prova nya smaker. Uppmuntra att smaka, men tvinga aldrig. Om barnet bara äter potatis ena dagen så jämnar det ut sig nästa dag eller nästa vecka (med bara melon, eller bara falukorv). Skapa inte skuldkänslor eller låsningar kring något så livsviktigt som mat.

(Och protester är inte logiska. Det kan vara otrygghet på ett område, som leder till protester angående något annat. Backa, lyssna, hjälp barnet till metakognition på sin nivå)

Lycka till! Det är skitkul med barn! Man lär sig mycket om sig själv. Och man inser kanske att ens föräldrar som man kanske idealiserade förr, egentligen var kassa...
Citera
2023-07-02, 23:19
Medlem
Jag är själv pappa och fick mitt barn för ett år sen.

Mitt absolut starkaste tips är att ni verkligen går in i er egen bubbla alla tre. Folk kommer ringa, vilja komma på fika och bjuda över er. Tacka nej till allt sådant de första veckorna och verkligen landa tillsammans.

Ett annat tips är att ta allt som det kommer. Lägg inte för mycket vikt vid hur många ml mjölk barnet äter, hur ofta det äter eller hur ofta barnet bajsar. Lätt att man hakar upp sig och oroar sig helt i onödan.

I övrigt rekommenderar jag dagiskö, bostadskö och sparande. Att bara sätta av 250 kr/månad i en fond som följer index ger typ 200k när barnet är 20 år.

Vill du snacka mer får du gärna dra iväg ett PM!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in