2023-07-02, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, någon gång måste en utredning få anses vara färdig.

Blir lite full i skratt över GWs uttalande i tv 4 om åklagarens nya bevisning, dvs det dammiga förrådet.

Han menar att åklagaren mer eller mindre har gett sig sjutton på att få till så stränga straff som möjligt.
Där har han använt sig av att sänka Majas trovärdighet genom att visa på att hon måste ha sett kroppen när hon kommer upp.

Jag kan ge honom ett gott råd i all välmening, säger GW. Haha. Att åklagaren har fått något om bakfoten.
Och att han inte ska krångla till det i onödan. Haha.

Hans råd är att åklagaren ska titta på den där dokumentären som gjordes med honom. Haha. Jag kan inte sluta skratta, även om jag väl tror som GW.

GW frågar sig i vilket skede hon Maja ska ha sett kroppen, och att frågan är irrelevant i skuldfrågan mord.

Antingen kan Maja fått det om bakfoten eller att hon pratar mot bättre vetande, va. Alltså om när hon såg kroppen. Det verkar nu inte som att GW tror på att Maja såg kroppen först i ett lakan på golvet. Omskrivning för att hon minns fel eller helt enkelt ljuger för att hon tror att det är det bästa för henne i den situationen.

Nu är det kanske inte så att det är Åklagarens nya bevisning” och att åklagaren fått så mycket om bakfoten tänker jag. Inte heller ör väl Rullman riktigt den som krånglar till det i onödan känns det som. Snarare tvärtom.

Det är väl mer åklagarens svar på försvarets försök till förklaring om var kroppen kan ha legat och detta var ingen stor åtgärd. Förmodligen har han vara bett polisen dom kollat för göra det där pm:et för att avfärda den biten.

Så har nog åklagaren inte heller missuppfattat något direkt vad gäller Majas möjliga vakenhet, utan det ligger väl väldigt nära till hands att visa att Majas version om att hon går upp till toa nör Tove redan är död. Och det är ändå logiskt att fundera över varför inte Maja ser Tove.

Det kan ju vara ett av flera indicier, även om det faktisk är då att Maja Jan ha blandat ihop det ( liksom jag också har sagt), men även ljuger om det.

Det är ju ett indiciefall, så som åklagare måste man ju ta med allt som kan stärka fallet. En del indicier kan vara väldigt svaga, medan andra är starkare.

Jag gillar GW, men ibland är han lite väl kategorisk.
GW är kaxig och vill framhäva sig själv som den mest kunniga
Jag tyckrt att man inte sitter och ironiserar ett polisarbete på det sättet han gör
Citera
2023-07-02, 18:12
Medlem
Citat:
Ja, någon gång måste en utredning få anses vara färdig.

Blir lite full i skratt över GWs uttalande i tv 4 om åklagarens nya bevisning, dvs det dammiga förrådet.

Han menar att åklagaren mer eller mindre har gett sig sjutton på att få till så stränga straff som möjligt.
Där har han använt sig av att sänka Majas trovärdighet genom att visa på att hon måste ha sett kroppen när hon kommer upp.

Jag kan ge honom ett gott råd i all välmening, säger GW. Haha. Att åklagaren har fått något om bakfoten.
Och att han inte ska krångla till det i onödan. Haha.

Hans råd är att åklagaren ska titta på den där dokumentären som gjordes med honom. Haha. Jag kan inte sluta skratta, även om jag väl tror som GW.

GW frågar sig i vilket skede hon Maja ska ha sett kroppen, och att frågan är irrelevant i skuldfrågan mord.

Antingen kan Maja fått det om bakfoten eller att hon pratar mot bättre vetande, va. Alltså om när hon såg kroppen. Det verkar nu inte som att GW tror på att Maja såg kroppen först i ett lakan på golvet. Omskrivning för att hon minns fel eller helt enkelt ljuger för att hon tror att det är det bästa för henne i den situationen.

Nu är det kanske inte så att det är Åklagarens nya bevisning” och att åklagaren fått så mycket om bakfoten tänker jag. Inte heller ör väl Rullman riktigt den som krånglar till det i onödan känns det som. Snarare tvärtom.

Det är väl mer åklagarens svar på försvarets försök till förklaring om var kroppen kan ha legat och detta var ingen stor åtgärd. Förmodligen har han vara bett polisen dom kollat för göra det där pm:et för att avfärda den biten.

Så har nog åklagaren inte heller missuppfattat något direkt vad gäller Majas möjliga vakenhet, utan det ligger väl väldigt nära till hands att visa att Majas version om att hon går upp till toa nör Tove redan är död. Och det är ändå logiskt att fundera över varför inte Maja ser Tove.

Det kan ju vara ett av flera indicier, även om det faktisk är då att Maja Jan ha blandat ihop det ( liksom jag också har sagt), men även ljuger om det.

Det är ju ett indiciefall, så som åklagare måste man ju ta med allt som kan stärka fallet. En del indicier kan vara väldigt svaga, medan andra är starkare.

Jag gillar GW, men ibland är han lite väl kategorisk.
GW är kaxig och vill framhäva sig själv som den mest kunniga han är självgod
Jag tycker att man inte sitter och ironiserar ett polisarbete på det sättet han gör
Citera
2023-07-02, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vetlanda-stryparn
Förresten minns jag fel nu eller har inte hennes pappa lantbruk där han har hästar och grejer? Det är ju inte så lätt att bara flytta om man har sådan verksamhet heller.

Ja du minns rätt
J pappa hade en hästgård
Tränade travhästar om jag inte minns fel men den sålde han snart efter att detta hände och flyttade till annan ort
Han hade även ett arbete inom komunen om jag minns rätt?
Det kan inte kännas enkelt att göra sig av med något som man ägnat sitt liv åt och byggt upp
Men han var nog klok att förstå att det hade aldrig fungerat att bo kvar

J föräldrar var skilda
Även J mamma som bodde inne i vetlanda har flyttat till annan ort
Hon arbetade på något sjukhus tror jag där i vetlanda

M föräldar än så länge vad vi vet bor kvar och pappan är pastor i pingstkyrkan och har också nåt chefsjobb

Frågan är om de fattar att de borde flytta?
Senast redigerad av Anedin 2023-07-02 kl. 18:35.
Citera
2023-07-02, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
GW är kaxig och vill framhäva sig själv som den mest kunniga han är självgod
Jag tycker att man inte sitter och ironiserar ett polisarbete på det sättet han gör

Ja det är inte mycket kvar av den kloka GW en gång var, nu framstår han mest som förvirrad och patetisk, Det är synd faktiskt, Förr så respekterade jag GWs synpunkter men inte nu längre.

Ja det är verkligen idiotiskt att sitta och undergräva polis och åklagares arbete. Han bäddar bara ris åt sin egen rygg, finns nog ingen polis idag som berättar något för GW. Han är slut.
Citera
2023-07-02, 18:50
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Johanna från FUP
'bad ju liksom Tove snällt om du vill följa med och det var liksom inget motstånd utan hon sa ja till det och det var en god stämning.'

'Först sa jag väl att vi kanske kunde vänta på Tove och att vi skulle prata med henne men sen började väl tanken växa fram att vi på något sätt skulle kunna fråga om hon ville följa med och prata och ja liksom slå henne lite lätt' på vägen till mig då''.
Sedan säger Johanna att de skulle gå därifrån och att det inte skulle bli någon stor grej.

'pratade inte så detaljerat utan det var mer en flygande tanke så där'.

Hon får frågan av FL om tanken kom i hennes huvud. Johanna svarar ja och säger att hon inte vet vad som rörde sig i Majas huvud men att hon själv uttalade det högt och att Maja instämde. På frågan om hur Maja instämde svarar Johanna att det är ganska diffust men att hon inte direkt sa emot.

Det där med 'att slå Tove lite lätt på vägen' tror jag är en efterkonstruktion av Johanna. Hon menar att de inte pratade om några detaljer om hur och vem som skulle slå utan att det var en flygande tanke. Men sen började de att prata på med Tove under promenaden, stämningen var god och det gavs inget tillfälle? Det låter så märkligt vissa saker som Johanna säger. Hon avslöjar sitt skeva sätt att tänka.

Jamen tack.
Ja, det blir motsägelsefullt om Johanna å ena sidan menar att de inte pratade om några detaljer, flygande tankar men ändå slå Tove på vägen.

Och det verkar då som att det faktiskt är Johanna som det är Johanna som säger något ( enligt henne själv) om det och att hon inte vet vad Maja tänker, men hon säger inte emot.

Jag håller med, jag tror att det är en efterhandskonstruktion.

Det är verkligen ett skevt sätt att tänka och att Johanna ens kommer på att nämna det avslöjande hämndaktiga tankarna är avslöjande på flera plan.

Dels att hon är hämndgirig men också lättkränkt. Och fr s visar hon att hon inte begriper att andra människor tycker att det är helt främmande att tänka på det viset.

Istället hade det ju varit bättre att låtsas som att det spårade ur hemma när hon sedan väl erkänner.

Jag tror ( misstänker) att Johanna vill verka ärlig och ” erkänner”, fast det är påhittat. En slags gaslighting.

Precis lika knäppt är erkännandet av kremeringen och ljuset.

I något förhör tror jag att hon säger att hon tar med ljuset ( tänk vad klartänkt hon var) för att hon skulle tutta på Tove.
Men sedan menar hon vid annat tillfälle att det var för att hedra Tove.

Och kremeringen, varför inte bara säga som det var? Att det var för att förstöra bevis. Om hon ändå ska ljuga skulle hon ju kunna spinna på sin tråd om att hon var rädd att någon skulle tro att det var mord fast det var en olycka och hon kunde inte tänka klart.

Kremeringsversionen och tänt ljus är en rysare för varje människa med känslor. Det fattar inte Johanna, vilket visar hur skev hon är.
Citera
2023-07-02, 18:53
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Det gjorde han nog. Han ville väl inte bo kvar efter det som hänt. Ville inte nog bli igenkänd varthän han gick. Så därför ansåg det var bäst att flytta.

Eller så var det redan på gång. Han var ju skild och nu var barnen på väg ut ur huset också. Johannas lägenhet i stort sett färdigrenoverad och om jag fattat rätt flyttade han till sin nya dam.

Jag tror mer på att det hade hänt ändå, möjligen påskyndades det lite.
Citera
2023-07-02, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Eller så var det redan på gång. Han var ju skild och nu var barnen på väg ut ur huset också. Johannas lägenhet i stort sett färdigrenoverad och om jag fattat rätt flyttade han till sin nya dam.

Jag tror mer på att det hade hänt ändå, möjligen påskyndades det lite.

Eller så hade de planer på att den nya skulle bo på gården?
Även mamman flyttade varför tror du?
Frågan är om M familj är klok nog att förstå att de borde flytta?
Citera
2023-07-02, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Pratat med Albin tror jag inte hon gjort eftersom A inte nämnt något om detta. Antingen så överhördes samtalet eller så förstod dom vad som sas enbart genom att lyssna på Tove.

Ja, planen var att dom skulle gå hem till Johanna för att lösa J och T s relation och prata om det som hände på Nöjet, enligt M. Vilket låter som en hittepåhistoria med tanke på att både J och M verkade upprörda i samband med att dom väntade på T. Det har inte funnits en tillstymmelse till att J velat lösa någon konflikt med T tidigare. Tvärtom har hon försökt ha ihjäl henne!

Att M helt plötsligt tror att dom ska lösa en konflikt och dessutom ställer ett krav, att hon följer med så länge det inte blir bråk när dom minuter innan varit upprörda är väldigt långsökt.

Tyvärr tyder mycket på att J och M lurade med sig T till lägenheten för att skada henne. Dom invaggade henne i en falsk trygghet genom att vara trevliga och intygade att dom bara skulle prata. Kanske trodde T att dom skulle lösa den gamla konflikten och blev överrumplad och hennes sista ord blev, vad håller ni på med?

Jag är också helt övertygad om att M var med på att lura med Tove
Citera
2023-07-02, 19:15
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Nu har jag inte sett inslaget, men i sak tycker jag GW har rätt i det du återger. Huruvida Toves kropp låg därinne eller inte bevisar ingenting av Majas eventuella skulle i mordet, och lägg därtill tveksamheten kring polisens observation.

Åklagaren bör fokusera på att bevisa brott och gärning, inte ge sig in i någon ordväxling på så osäkra grunder. Kan han bevisa att Maja sett Toves kropp tidigare så gör det, inse annars bara att Maja har fog för rimligt tvivel på den punkten. Som GW sa, krångla inte till det i onödan. Rullman sänker sig själv mer än Maja med ett sådant agerande. Det är lite som vissa i tråden. Maja gjorde sig eller så eller sa si eller så efter mordet, alltså måste hon vara skyldig. Rättsskipning funkar inte så. Och tur är väl det. Det vet GW. Det borde Rullman också veta.

Jag är ju på GWs sida, men i vissa fall är han inte fullt så insatt i som det här.

Jag vet inte om han läst något från FUP, men han har ändå satt sig in i detaljer och följt rättegången. Så hans kommentarer är intressanta.

Nu säger han inget nytt mer än det som Majas försvar tog upp ( tror jag), dvs att detta med om Maja sett kropp eller inte handlar inte om sakfrågan skyldig till mord eller inte.

Här kan man då kanske tänka att Rullman anser sig ha på fötterna, men kanske lite osäker på hur mycket på fötterna vad gäller indiciekedjan, medan GW och Gillberg inte anser det.

Eller i varje fall är det Gullbergsvass mål att visa att bevisningen inte räcker till.

Därför blir Rullmans uppgift att förstärka upp bevisningen genom att visa att Maja inte är trovärdig.

Det är ett problem med detta förstås. Rullman har inte tydligt kunna visa var Maja befunnit sig även om hon själv placerar sig i badrummet. Och Rullman har inte kunnat visa var Toves kropp varit i förhållande till Maja.

Precis som GW säger kan Maja blandat ihop det, ljuga av någon anledning ( vilket jag också sagt), men det är inte Maja som ska bevisa var hon varit eller var Tove varit om det inte är solklart bevisat.

Det som är roligt med GW är hans ganska överlägsna attityd och hur han säger det på. Hans tips om att Rullman ska titta på hans dokumentär 😹😹😹

Jag tycker mig ana att Rullman inte var så säker på Majas dom. Han tyckte nog inte att vaser var lika starkt och kanske även att hennes deltagande i brottet enligt honom kanske ev kunde ge lägre straff.

Jag tror inte att Maja kan komma att dömas för mordet med nuvarande bevisning. Det finns INGENTING som visar att hon hållit i några händer.

(Lägg er ner och låt någon som sitter på sidan vid huvudgärden ta armarna åt ett håll och hålla ner mot golvet. )

För gravfridsbrottet låter det helt barockt att det ska ligga i samma klass som de värsta sorterna, som styckning eller slänga huvuden på soptippen. Herregud.
Citera
2023-07-02, 19:22
Medlem
Citat:
Jag är ju på GWs sida, men i vissa fall är han inte fullt så insatt i som det här.

Jag vet inte om han läst något från FUP, men han har ändå satt sig in i detaljer och följt rättegången. Så hans kommentarer är intressanta.

Nu säger han inget nytt mer än det som Majas försvar tog upp ( tror jag), dvs att detta med om Maja sett kropp eller inte handlar inte om sakfrågan skyldig till mord eller inte.

Här kan man då kanske tänka att Rullman anser sig ha på fötterna, men kanske lite osäker på hur mycket på fötterna vad gäller indiciekedjan, medan GW och Gillberg inte anser det.

Eller i varje fall är det Gullbergsvass mål att visa att bevisningen inte räcker till.

Därför blir Rullmans uppgift att förstärka upp bevisningen genom att visa att Maja inte är trovärdig.

Det är ett problem med detta förstås. Rullman har inte tydligt kunna visa var Maja befunnit sig även om hon själv placerar sig i badrummet. Och Rullman har inte kunnat visa var Toves kropp varit i förhållande till Maja.

Precis som GW säger kan Maja blandat ihop det, ljuga av någon anledning ( vilket jag också sagt), men det är inte Maja som ska bevisa var hon varit eller var Tove varit om det inte är solklart bevisat.

Det som är roligt med GW är hans ganska överlägsna attityd och hur han säger det på. Hans tips om att Rullman ska titta på hans dokumentär 😹😹😹

Jag tycker mig ana att Rullman inte var så säker på Majas dom. Han tyckte nog inte att vaser var lika starkt och kanske även att hennes deltagande i brottet enligt honom kanske ev kunde ge lägre straff.

Jag tror inte att Maja kan komma att dömas för mordet med nuvarande bevisning. Det finns INGENTING som visar att hon hållit i några händer.

(Lägg er ner och låt någon som sitter på sidan vid huvudgärden ta armarna åt ett håll och hålla ner mot golvet. )

För gravfridsbrottet låter det helt barockt att det ska ligga i samma klass som de värsta sorterna, som styckning eller slänga huvuden på soptippen. Herregud.

Om inte jag minns fel så gjorde GW sina första uttalanden utan att ha läst fup
Han hade bestämmt sig fr början att M var oskyldig
Citera
2023-07-02, 19:26
Medlem
Citat:
Eller så hade de planer på att den nya skulle bo på gården?

Innan mordet kanske han hade planerat att den nya fästmön och han skulle bo på gården, men nu hände mordet och då blev det inte så. JJ hade ju också flyttat till eget boende. Så då ansåg han nog till slut att det var bäst att han flyttade till en annan plats där han inte kunde bli igenkänd.
Citera
2023-07-02, 19:29
Medlem
Citat:
Om inte jag minns fel så gjorde GW sina första uttalanden utan att ha läst fup

Vad jag minns sade han att han hade börjat att läsa FUP och att det var mycket att läsa. FUP visades i klippet och det var en stor hög med papper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in