2023-07-02, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag har inte FUP tillgängligt, men du menar att Maja antingen pratat med A*lbin eller att hon skulle ha coachat Tove på något sätt genom att säga att, nä det är ingen fara att gå hem till Johanna?
Hur visste Maja vad som sades i mobilen och att A*bin var tveksam?

Fattar inte riktigt detta avsnitt.

Sedan funderar jag, minns inte heller riktigt hur det var om Maja fattade redan när hon söker efter Tove på Nöjet, att det är hem till Johanna de ska gå.

Var det inte så att det handlade om att snacka med Tove i första rundan?

Sedan vet jag att Johanna säger att de ( Maja och hon) planerar att misshandla Tove på vägen hem, men det förnekar Maja att hon skulle ha vetat om/ varit med och planerat.

Johanna från FUP
'bad ju liksom Tove snällt om du vill följa med och det var liksom inget motstånd utan hon sa ja till det och det var en god stämning.'

'Först sa jag väl att vi kanske kunde vänta på Tove och att vi skulle prata med henne men sen började väl tanken växa fram att vi på något sätt skulle kunna fråga om hon ville följa med och prata och ja liksom slå henne lite lätt' på vägen till mig då''.
Sedan säger Johanna att de skulle gå därifrån och att det inte skulle bli någon stor grej.

'pratade inte så detaljerat utan det var mer en flygande tanke så där'.

Hon får frågan av FL om tanken kom i hennes huvud. Johanna svarar ja och säger att hon inte vet vad som rörde sig i Majas huvud men att hon själv uttalade det högt och att Maja instämde. På frågan om hur Maja instämde svarar Johanna att det är ganska diffust men att hon inte direkt sa emot.

Det där med 'att slå Tove lite lätt på vägen' tror jag är en efterkonstruktion av Johanna. Hon menar att de inte pratade om några detaljer om hur och vem som skulle slå utan att det var en flygande tanke. Men sen började de att prata på med Tove under promenaden, stämningen var god och det gavs inget tillfälle? Det låter så märkligt vissa saker som Johanna säger. Hon avslöjar sitt skeva sätt att tänka.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-07-02 kl. 16:26.
Citera
2023-07-02, 15:35
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vetlanda-stryparn
Jag ahr inte hängt med i hela detta som skrivs här, men har de anhöriga försvarat henne? Eller tagit avstånd?

Det vet vi inte. För Vetlanda håller tyst.
Citera
2023-07-02, 15:50
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Johanna
'bad ju liksom Tove snällt om du vill följa med det var liksom inget motstånd utan hon sa ja till det' och det var en god stämning.'

'Först sa jag väl att vi kanske kunde vänta på Tove och att vi skulle prata med henne men sen började väl tanken växa fram att vi på något sätt skulle kunna fråga om hon ville följa med och prata och ja lirkom slå henne lite lätt'

'pratade inte så detaljerat utan det var mer en flygande tanke så där'.

Tack!

Jag känner alltid att jag behöver gå tillbaka till FUP när något jag inte minns riktigt i detalj. Det beror ju på att vi ” läser” olika och tolkar på vårt eget vis.

Personligen tror att inte Maja har en egen agenda där, dvs jag tror inte att Maja själv har tönkt t ex att nu kränkte Tove Johanna och nu vill jag att hon ska hem med oss för att be om ursäkt.
Inte heller tror jag att Maja tänker att det här ska Tove sota för och ger förslag till Johanna om vad de ska göra.

Jag tror ju att det är Johanna som har klagomål både till vakter och poliser. Det är hon som uttrycker att hon har känt sig kränkt vilket Maja får höra. Och jag tror att Johanna ber Maja kolla om Tove råkat slinka ut eller om det är någon mening att vänta ut Tove tills hon kommer.

Liksom med annat är det inte Majas situationer där Maja blivit kränkt det handlat om. Allt handlar om Johanna.

Maja blev ju t ex kränkt av någon som kallade henne något fult för att hon är svart.

Jag tror ju att allt de gör den kvällen ör utifrån Johannas önskemål och utifrån hur hon upplever det. Det är inte säkert att hon har klart för sig vad hon tänker göra, och jag har väldigt svårt att tro att Johanna skulle säga till Maja att nu lurar vi hem Tove så vi kan döda henne.

Det goda stämning som både A*lbin och filmen avslöjar strax innan de går in i huset motsäger detta. Tror inte att Maja skulle vara i stämning låtsas som ingenting, prata och filma rådjur om hon visste att Tove snart kommer att dö.
Citera
2023-07-02, 15:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Det var JJs pappa. Han har flyttat.
Det var han jag menade. Men sålde han bort allt detta bara pga denna händelse?
Citera
2023-07-02, 16:03
Medlem
Citat:
Tack!

Jag känner alltid att jag behöver gå tillbaka till FUP när något jag inte minns riktigt i detalj. Det beror ju på att vi ” läser” olika och tolkar på vårt eget vis.

Personligen tror att inte Maja har en egen agenda där, dvs jag tror inte att Maja själv har tönkt t ex att nu kränkte Tove Johanna och nu vill jag att hon ska hem med oss för att be om ursäkt.
Inte heller tror jag att Maja tänker att det här ska Tove sota för och ger förslag till Johanna om vad de ska göra.

Jag tror ju att det är Johanna som har klagomål både till vakter och poliser. Det är hon som uttrycker att hon har känt sig kränkt vilket Maja får höra. Och jag tror att Johanna ber Maja kolla om Tove råkat slinka ut eller om det är någon mening att vänta ut Tove tills hon kommer.

Liksom med annat är det inte Majas situationer där Maja blivit kränkt det handlat om. Allt handlar om Johanna.

Maja blev ju t ex kränkt av någon som kallade henne något fult för att hon är svart.

Jag tror ju att allt de gör den kvällen ör utifrån Johannas önskemål och utifrån hur hon upplever det. Det är inte säkert att hon har klart för sig vad hon tänker göra, och jag har väldigt svårt att tro att Johanna skulle säga till Maja att nu lurar vi hem Tove så vi kan döda henne.

Det goda stämning som både A*lbin och filmen avslöjar strax innan de går in i huset motsäger detta. Tror inte att Maja skulle vara i stämning låtsas som ingenting, prata och filma rådjur om hon visste att Tove snart kommer att dö.

Jag instämmer. Allt börjar med Johanna.
Jag postade.lite snabbt i förra inlägget så redigerat och bland annat tagit med ett citat till.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-07-02 kl. 16:06.
Citera
2023-07-02, 16:19
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ja, någon gång måste en utredning få anses vara färdig.

Blir lite full i skratt över GWs uttalande i tv 4 om åklagarens nya bevisning, dvs det dammiga förrådet.

Han menar att åklagaren mer eller mindre har gett sig sjutton på att få till så stränga straff som möjligt.
Där har han använt sig av att sänka Majas trovärdighet genom att visa på att hon måste ha sett kroppen när hon kommer upp.

Jag kan ge honom ett gott råd i all välmening, säger GW. Haha. Att åklagaren har fått något om bakfoten.
Och att han inte ska krångla till det i onödan. Haha.

Hans råd är att åklagaren ska titta på den där dokumentären som gjordes med honom. Haha. Jag kan inte sluta skratta, även om jag väl tror som GW.

GW frågar sig i vilket skede hon Maja ska ha sett kroppen, och att frågan är irrelevant i skuldfrågan mord.

Antingen kan Maja fått det om bakfoten eller att hon pratar mot bättre vetande, va. Alltså om när hon såg kroppen. Det verkar nu inte som att GW tror på att Maja såg kroppen först i ett lakan på golvet. Omskrivning för att hon minns fel eller helt enkelt ljuger för att hon tror att det är det bästa för henne i den situationen.

Nu är det kanske inte så att det är Åklagarens nya bevisning” och att åklagaren fått så mycket om bakfoten tänker jag. Inte heller ör väl Rullman riktigt den som krånglar till det i onödan känns det som. Snarare tvärtom.

Det är väl mer åklagarens svar på försvarets försök till förklaring om var kroppen kan ha legat och detta var ingen stor åtgärd. Förmodligen har han vara bett polisen dom kollat för göra det där pm:et för att avfärda den biten.

Så har nog åklagaren inte heller missuppfattat något direkt vad gäller Majas möjliga vakenhet, utan det ligger väl väldigt nära till hands att visa att Majas version om att hon går upp till toa nör Tove redan är död. Och det är ändå logiskt att fundera över varför inte Maja ser Tove.

Det kan ju vara ett av flera indicier, även om det faktisk är då att Maja Jan ha blandat ihop det ( liksom jag också har sagt), men även ljuger om det.

Det är ju ett indiciefall, så som åklagare måste man ju ta med allt som kan stärka fallet. En del indicier kan vara väldigt svaga, medan andra är starkare.

Jag gillar GW, men ibland är han lite väl kategorisk.

Nu har jag inte sett inslaget, men i sak tycker jag GW har rätt i det du återger. Huruvida Toves kropp låg därinne eller inte bevisar ingenting av Majas eventuella skulle i mordet, och lägg därtill tveksamheten kring polisens observation.

Åklagaren bör fokusera på att bevisa brott och gärning, inte ge sig in i någon ordväxling på så osäkra grunder. Kan han bevisa att Maja sett Toves kropp tidigare så gör det, inse annars bara att Maja har fog för rimligt tvivel på den punkten. Som GW sa, krångla inte till det i onödan. Rullman sänker sig själv mer än Maja med ett sådant agerande. Det är lite som vissa i tråden. Maja gjorde sig eller så eller sa si eller så efter mordet, alltså måste hon vara skyldig. Rättsskipning funkar inte så. Och tur är väl det. Det vet GW. Det borde Rullman också veta.
Citera
2023-07-02, 16:33
Medlem
Citat:
Ja, någon gång måste en utredning få anses vara färdig.

Blir lite full i skratt över GWs uttalande i tv 4 om åklagarens nya bevisning, dvs det dammiga förrådet.

Han menar att åklagaren mer eller mindre har gett sig sjutton på att få till så stränga straff som möjligt.
Där har han använt sig av att sänka Majas trovärdighet genom att visa på att hon måste ha sett kroppen när hon kommer upp.

Jag kan ge honom ett gott råd i all välmening, säger GW. Haha. Att åklagaren har fått något om bakfoten.
Och att han inte ska krångla till det i onödan. Haha.

Hans råd är att åklagaren ska titta på den där dokumentären som gjordes med honom. Haha. Jag kan inte sluta skratta, även om jag väl tror som GW.

GW frågar sig i vilket skede hon Maja ska ha sett kroppen, och att frågan är irrelevant i skuldfrågan mord.

Antingen kan Maja fått det om bakfoten eller att hon pratar mot bättre vetande, va. Alltså om när hon såg kroppen. Det verkar nu inte som att GW tror på att Maja såg kroppen först i ett lakan på golvet. Omskrivning för att hon minns fel eller helt enkelt ljuger för att hon tror att det är det bästa för henne i den situationen.

Nu är det kanske inte så att det är Åklagarens nya bevisning” och att åklagaren fått så mycket om bakfoten tänker jag. Inte heller ör väl Rullman riktigt den som krånglar till det i onödan känns det som. Snarare tvärtom.

Det är väl mer åklagarens svar på försvarets försök till förklaring om var kroppen kan ha legat och detta var ingen stor åtgärd. Förmodligen har han vara bett polisen dom kollat för göra det där pm:et för att avfärda den biten.

Så har nog åklagaren inte heller missuppfattat något direkt vad gäller Majas möjliga vakenhet, utan det ligger väl väldigt nära till hands att visa att Majas version om att hon går upp till toa nör Tove redan är död. Och det är ändå logiskt att fundera över varför inte Maja ser Tove.

Det kan ju vara ett av flera indicier, även om det faktisk är då att Maja Jan ha blandat ihop det ( liksom jag också har sagt), men även ljuger om det.

Det är ju ett indiciefall, så som åklagare måste man ju ta med allt som kan stärka fallet. En del indicier kan vara väldigt svaga, medan andra är starkare.

Jag gillar GW, men ibland är han lite väl kategorisk.

Har inte sett detta inslag med GW, men om han inte fattar varför Rullman tar till den ytterst enkla åtgärden att plocka fram anledningen till att polisen "inte kollat förrådet" så förstår han inte det mest grundläggande med det här fallet. Rätt pinsamt faktiskt. Sen kan man såklart tycka att Rullman kunde ha litat på att rätten tycker förrådsteorin är absurd även utan direkta bevis för att ingen kropp legat där, men om man är "på Majas sida" så är det ju faktiskt så att man har större anledning att vilja reda ut allt som har med förrådet att göra, så blir ju ett väldigt stökigt resonemang om man tycker att Rullman ska ignorera förrådet.
Citera
2023-07-02, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Nu har jag inte sett inslaget, men i sak tycker jag GW har rätt i det du återger. Huruvida Toves kropp låg därinne eller inte bevisar ingenting av Majas eventuella skulle i mordet, och lägg därtill tveksamheten kring polisens observation.

Åklagaren bör fokusera på att bevisa brott och gärning, inte ge sig in i någon ordväxling på så osäkra grunder. Kan han bevisa att Maja sett Toves kropp tidigare så gör det, inse annars bara att Maja har fog för rimligt tvivel på den punkten. Som GW sa, krångla inte till det i onödan. Rullman sänker sig själv mer än Maja med ett sådant agerande. Det är lite som vissa i tråden. Maja gjorde sig eller så eller sa si eller så efter mordet, alltså måste hon vara skyldig. Rättsskipning funkar inte så. Och tur är väl det. Det vet GW. Det borde Rullman också veta.

Efter att du sida upp och sida ner försvarat förrådsteorin som det "rimliga tvivlet" är det faktiskt helt absurt att se dig skriva så här. Åklagaren ska undanröja rimliga tvivel, och det är det han gör här. Kroppen har inte legat i förrådet, hela den historia som försvaret påstår ska bära upp tvivlet mot att MH varit med och mördat är utraderad.
Citera
2023-07-02, 16:39
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Efter att du sida upp och sida ner försvarat förrådsteorin som det "rimliga tvivlet" är det faktiskt helt absurt att se dig skriva så här. Åklagaren ska undanröja rimliga tvivel, och det är det han gör här. Kroppen har inte legat i förrådet, hela den historia som försvaret påstår ska bära upp tvivlet mot att MH varit med och mördat är utraderad.

Härligt. Rullman är min idol!

Vilken käftsmäll på MH-försvararna!
Han låter dem fantisera i månader och sen går han in med en rak höger.
Senast redigerad av smokeonthewater 2023-07-02 kl. 16:42.
Citera
2023-07-02, 16:49
Medlem
Citat:
Jag har inte FUP tillgängligt, men du menar att Maja antingen pratat med A*lbin eller att hon skulle ha coachat Tove på något sätt genom att säga att, nä det är ingen fara att gå hem till Johanna?
Hur visste Maja vad som sades i mobilen och att A*bin var tveksam?

Fattar inte riktigt detta avsnitt.

Sedan funderar jag, minns inte heller riktigt hur det var om Maja fattade redan när hon söker efter Tove på Nöjet, att det är hem till Johanna de ska gå.

Var det inte så att det handlade om att snacka med Tove i första rundan?

Sedan vet jag att Johanna säger att de ( Maja och hon) planerar att misshandla Tove på vägen hem, men det förnekar Maja att hon skulle ha vetat om/ varit med och planerat.

Pratat med Albin tror jag inte hon gjort eftersom A inte nämnt något om detta. Antingen så överhördes samtalet eller så förstod dom vad som sas enbart genom att lyssna på Tove.

Ja, planen var att dom skulle gå hem till Johanna för att lösa J och T s relation och prata om det som hände på Nöjet, enligt M. Vilket låter som en hittepåhistoria med tanke på att både J och M verkade upprörda i samband med att dom väntade på T. Det har inte funnits en tillstymmelse till att J velat lösa någon konflikt med T tidigare. Tvärtom har hon försökt ha ihjäl henne!

Att M helt plötsligt tror att dom ska lösa en konflikt och dessutom ställer ett krav, att hon följer med så länge det inte blir bråk när dom minuter innan varit upprörda är väldigt långsökt.

Tyvärr tyder mycket på att J och M lurade med sig T till lägenheten för att skada henne. Dom invaggade henne i en falsk trygghet genom att vara trevliga och intygade att dom bara skulle prata. Kanske trodde T att dom skulle lösa den gamla konflikten och blev överrumplad och hennes sista ord blev, vad håller ni på med?
Citera
2023-07-02, 17:21
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.

Vad du trots alla mina inlägg sida upp och sida ner fortfarande inte fattat, är att det inte har specifikt med förrådet att göra. Jag har hela tiden haft förrådet som den minst sannolika platsen, då tror jag mer på garderoben, köket, hallen eller toaletten.

Det spelar ingen roll, det är åklagarens roll att bevisa sina anklagelser, inte Majas att bevisa sin oskuld.

Att åklagaren plötsligt hittat ett gammalt (?) PM som att det var dammigt i förrådet har extremt liten till ingen inverkan alls på fallet och domstolens bedömning. Var du heller inte tycks fatta är att det är precis det som GW säger.

Du tror alltså att "det är dammigt i förrådet alltså mördade Maja Tove". Du förstår inte själv hur korkat det resonemanget är?
Citera
2023-07-02, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vetlanda-stryparn
Det var han jag menade. Men sålde han bort allt detta bara pga denna händelse?

Det gjorde han nog. Han ville väl inte bo kvar efter det som hänt. Ville inte nog bli igenkänd varthän han gick. Så därför ansåg det var bäst att flytta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in