Citat:
Ursprungligen postat av
Falukropp
Nja, vill inte hålla med om att mängder av anekdoter från verklig användning där exakt samma observation gjorts skulle väga lättare än ett isolerat test som bara simulerar ett urval av de påfrestningar en laddkabel utsätts för vid användning. Men men, alla får väl tycka vad de vill.
Det finns ett skäl till att kablarna är bespottade. Om det inte är något fel på kablarna, är i princip den enda kvarvarande möjligheten att det finns någon osammansatt världsomspännande konspiration som bara vill jävlas med Apple, och ljuger ihop historier om kablar som pajar.
TS klagade på att isoleringen går sönder närmast kontakten och undrade vad man kan göra åt det, de bakomliggande skälen var oklara. Jag tror inte heller på hypotesen att det enbart skulle bero på mekaniskt slitage. Oavsett vad kvarstår faktum, vissa användares kablar går sönder.
Citat:
Ursprungligen postat av
Falukropp
Fast det gör ju testet ganska irrelevant för det vi försöker utröna här. Man har konstaterat att Apples kablar är skitbra om man ska testa kablar med gängse metoder för det, men det ger ingen komplett bild av huruvida de håller måttet om man tänkt använda dem att ladda sin telefon i verkliga världen.
Kanske också bör tillägga att flera kollegor kommit till mig med Apple-laddkablar som sett ut precis som de på bilden i trådstarten genom åren, och frågat om det går att fixa till. Vi jobbar på ett sådant sätt att man inte lättvindigt kan åka och köpa en ny när som helst, och enda möjligheten om man inte kan låna en reservsladd av någon annan är just att fixa till den tills man får tillfälle att skaffa en ny.
Jag håller inte med i allt du skriver, även om jag tycker du skriver balanserade inlägg och har flera bra/vettiga argument.
Det jag redan förklarat är att jag är starkt emot det ”drev” som tyvärr allt för många har i synnerhet när det handlar om Apple. Då är det väldigt ofta kraftiga överdrifter och mer eller mindre korkade generaliseringar där det kryllar av ”allt” ”alltid” ”bara” i negativa påståenden om Apple och deras grejor.
Att även premium/kvalitets-märken som Apple kan göra fel ibland, eller lyckas få problem med vissa av sina produkter är inte okänt. Men generellt sett har de bra grunkor etc med mycket hög kvalitet.
Jag vet mycket väl att det händer att vissa av Apples kablar (inte alltid, alla, bara….) under åren har varit mer benägna att ”fnasa” sig (fraying på engelska) men vad detta kan bero på kan vara flera orsaker där användaren säkerligen är klart påverkande i sannolikt de flesta fall.
Jag kan tänka mig, vilket du redan väl var inne på, att den vita ”plasten” i ytterhöljet kan ha haft en kemisk sammansättning som var mindre tålig mot kanske både mekanisk påverkan samt kemisk med allt vad det kan handla om från handsvett div gaser i vår miljö samt solljus etc etc.
Man kan nog även med fog anta att Apple jobbat på detta och under åren haft mer än en materialtyp av detta vita runt kablarna. Apples egna kablar har ju varit klart mer ”gummimjuka” än andra tillverkares kablar oavsett svarta eller vita höljen, då dessa vanligen varit mer ”plastiga” i känslan, ofta stelare.
Det som är märkligt är ju att trots att så många vittnar med allehanda anekdoter om hur värdelösa alltid alla och bara Apples kablar är (och nej, jag påstår inte alla alla de alltid skulle ljuga om allt de påstår, men det överdrivs och generaliseras nog jäkligt ofta….) så finns det ju även massor med folk som genom åren vittnat om att de liksom jag inte haft några egentliga problem att tala om med Apples kablar, som bara kan skyllas på just kabeln. Vi ser flera av dem bara i denna tråd. Så man kan ju lite fräckt fråga dig och alla andra om ni tror att alla de alltid ljuger…?
Om inte så kan vi ju ånyo fundera på varför det kan upplevas så olika detta med Apples kablars hållbarhet…? Då kommer vi nog igen in på att folk kan behandla sina grejor, sina kablar väldigt olika men ändå tycka att de är försiktiga, fast vissa kanske inte alls är det….
Själv har jag extremt sällan problem med några kablar alls, oavsett märke etc. Menad flera av mina bekanta klagar på att kablar ofta går sönder för dem, Apples men även andra. Märkligt va…? Nja…. Inte om man ser hur de hanterar sina kablar eller mobiler, och ändå tycker de är sååååå försiktiga.
Kasa en smartphone över bordet med glaset nedåt när nån annan ska låna den, är inget de reagerar på, men jag ryser… Eller när de blir upprörda över hur deras bara nån vecka gamla dyra fina mobil är repig och de klagar på tillverkaren, men inte har en tanke på att de kör ner mobilen i en ficka full med skjutmått nycklar och fan vet allt….
Citat:
Ursprungligen postat av
Ratad
Har som kursledare sett en del Appleladdare och sladdar haverera rätt fort. En anekdot men själv använder jag mina privata pengar till annat.
Skönt att min religion säger att det är haram att äga Appleprodukter. Då slipper man bli lika ledsen.
Min erfarenhet av hur t ex folk som kommer till kurser och använder kurscentrets grunkor, är att det inte brukar vara särskilt försiktigt, det är ju inte deras egna grejor…
I övrigt se ovan…
Citat:
Ursprungligen postat av
Mogaku-san
Jag tror att lösningen på problemet är ett grenuttag då du verkar ha kabeln alldeles för spänd.
https://www.clasohlson.com/se/Grenuttag-6-vägs-1,4-m-kabel/p/36-8904
Där borde du få plats med massor av andra saker. Så att kabeln inte blir för spänd och går sönder.
Bra förslag, och detta är vad många utsätter sina kablar för utan att tänka på att det inte är vad som kan sägas vara varsamhet om kablarna
Citat:
Ursprungligen postat av
Provocative3.0
Vår ena laddare är sex år gammal och ersatte den som katten käkat upp och den går till en laptop
Sedan 2009 har jag ägt tre Ipad varav denna är fyra år och sambon tog min gamla. Vi har haft Iphone4,5,6/6S,X och nu 13 samt 14. Ingen laddare är ännu utbytt förutom ett par kattade kablar.
Jag har tänkt efter lite extra nu och mitt totala facit av problem med Apple laddkablar sen 2003 då jag skaffade min första Apple-grunka är
• Laddkabeln till min 2009 MacBook Pro gav upp, ett av de fjädrande stiften i MagSafen slutade fjädra så det slutade ladda. Detta skedde väl runt 2015 eller nåt, men i övrigt var kabeln felfri om än inte lika vit längre… Köpte ny laddare (kabelfan sitter ju permanent fast i laddklumpen, det är dumt….) den nya fick samma problem efter ca 2-3 år och jag klagade till Apple och fick en ny trots att garantin gått ut. Bra kundsupport!
• Köpte 2 st 2m Lightning laddkablar när Apple släppte dessa första gången, dessa användes mycket intensivt på alla mina jobbresor och packades ner/upp massvis med gånger, lindades, laddade hej å hå. Efter ett gäng år, minns inte hur många men det var många, så började de sakta fnasa sig vid lightningkontakten. Fixad det med krympslang men efter nåt år till så var den ena så dassig att jag lät den somna in genom att helt sonika rycka av den. Den andra har jag ännu kvar och den funkar.
• Köpte ett par av Apples egna In-ear lurar, de med kabel som funnits en massa år men som är okända för de flesta, jäkligt bra ljud etc. Alltså inte de som följer med mobilerna…
Efter en massa års intensivt användande på jobbresor flyg och ja överallt med lindade av kablarna i förvaringsboxen, så började en av kablarna från fjärren upp till ena ”snäckan” spricka upp så man kunde se de väldigt tunna kablarna innanför. Köpte då ett par nya att ha i reserv då de gamla sannolikt skulle haverera strax. Men det gick 2-3 år till utan att de gamla gick sönder trots samma intensiva användning. Sen kom AirPods Pro ut, trådlösa med riktig bra ljud och batteritid, samt ANC, halleluja! Köpte ett par direkt. Så jag har sedan dess två fungerande trådade lurar, en med dassig kabeln och en ny i obruten kartong.
• Köpte två billiga (än Apples alltså) 2m Lightning på Kjell o Co, eller om det möjligen var Clas O…
Dessa sprack i höljet på själva Lightningkontakten efter nån ynka månad, båda… Det var solklart skräpkvalitet..
Det var allt, alla andra Apple laddkablar är hela och funkar än idag, även de till min första iPod 2003, och jag har ett gäng ouppackade Apple originalkablar i lådorna. Dessa har jag ju aldrig behövt använda då de jag redan haft i en massa år funkar felfritt och är hela om än inte lika vita längre.
När jag köper ny iPhone/iPad och säljer mina gamla modeller så blir köparna glada över att få helt nya ouppackade kablar med.
Kan ni nu förstå varför jag undrar hur sjutton andra lyckas sabba sina Applekablar titt som tätt, finns ju de som anekdotar om att de tvingas köpa nya flera gånger om året och spyr galla över Apple för det. Men jag undrar jag….