Citat:
Ursprungligen postat av
cern
Det har ju inte ett dugg med hur jag tar ut kabeln. Jag gör det helt korrekt som man ska göra..
Har försökt förklara här att kabeln böjs när man laddar datorn. Så laddar man datorn tillräckligt ofta så spricker det känsliga gummit runt sladden. Måste vara riktigt mjukt gummi eller plast av den mjukaste sorten i världen för skräpkvalle är det.
I alla fall, har köpt en ny sladd som är som ett smalt rep. Verkar väldigt tålig.. Iof så är alla sladdar bättre än Apples så jag hoppas de bättrar sig i framtiden vilket jag har svårt att tro.
Vet att det kommer massa Apple-fanboys som påstår att de har haft sina sladdar i fint skick i över 20 år etc men Applefanboys ska alltid vara fina i kanten och aldrig gå med på att deras fina äpple kan ha skavanker, Jag känner till Apple-bubblan väl. Ni är så himla fina med era Appleprylar etc..
Citat:
Ursprungligen postat av
hakro807
Det där är ett mycket vanligt fenomen på laddare från Apple, att det bara skulle vara TS som upplever detta är definitivt fel. Funderar på om det är deras gummiblandning som spelar in. Kanske blekt gummi har andra kemiska egenskaper som snabbare gör det sprött?
Alltså, ni två kör ju med precis den idiotiska argumentering som ni själva sen vänder er mot….!!!
Kolla först trådens rubrik och notera ordet ”Alltid”
Sen kan ni se att de flesta i tråden säger att detta är ett problem som inte
bara drabbar Apple. Det betyder att detta är problem som KAN drabba Apple och andra tillverkares kablar, hur får ni det då till att de med Apple i tråden skulle vägra att erkänna nåt….? Eller inte erkänna att Apples kablar kan gå sönder de med….? Jag vittnade ju om att några få Apple-kablar hade gått sönder även för mig men det efter många års intensivt bruk.
En sak är dock alldeles säker, och det är att handhavandet i princip alltid påverkar hur länge alla kablar håller, även Apples.
Jag har sett hur många hanterar sina laddkablar, hörlurskablar etc etc, och sen när de får problem med dessa så klagats det ofta på skitkvalitet från just den tillverkaren och de har varit såååååååå försiktiga….. I helvete heller, då man sett hur samma person lindar upp kablarna utan mycket till tanke hur det ska undvikas att belastas onödigt mycket, eller hur de drar och donar i grunkorna när sladden trasslat ihop sig med nåt nere i väskan etc…. Men det kommer de oftast inte ihåg och om man påpekar det så blir de sura…..
Det är mycket möjligt att kvaliteten på Apples kablar kan variera, eller vara lite lägre än vissa andra fabrikat. Men bevisligen så finns det massor med folk som har sina Apple-kablar i massvis med år och utan mer problem än att det kan kännas helt ok sett till ålder och användning. Jag kan lätt visa bilder på mina ännu idag hela original Apple laddkablar till mina gamla iPods från 2003 och 2005, de må se lite skitiga ut och så, men de är hela och funkar, än idag.
Det är nog satans mycket konfirmationsbias i alla dessa påståenden om att det ”bara” och ”alltid” är Apples kablar som påstås gå sönder, men samtidigt tar det några få sekunder att hitta info om att detta är ett problem som alla fabrikat i princip kan drabbas av (med det ville cern inte se och kommentera fast jag gav många länkar om det…) utan kommer direkt från start och drar Apple-fanboy-kortet…… och sen dräller halmgubbar runt sig med påståenden som vi andra i princip inte har sagt….
Är man lite smart och förstående för kablars liv och slitage, så ser man väl för fan till att kabeln INTE böjs i onödan, frekvent eller mycket, vid laddning, därför att det är nåt som kan ställa till det för i princip ALLA kablar med tiden. Då får man räkna med att problem kan uppstå och då kanske se sig lite i spegeln och inte enbart skylla på tillverkaren….