2023-06-28, 16:34
Medlem
Fruxo9987s avatar
Vilka andra sladdar jämför du med liksom?
Mina sladdar blir aldrig så för jag tar hanterar dom varsamt.
Citera
2023-06-28, 17:57
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Händer bara Apples laddare såklart.. Man vill ju kunna sitta överallt och ladda sin dator men efter några månader så slits den allt mera på toppen:

Det börjar alltid så här: https://i.insider.com/5cc1d9ffb14bf45eef451eb6?width=600&format=jpeg&aut o=webp

Sen slutar det så här: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0057/9200/6190/files/Hey_Apple_When_Are_You_Gonna_Fix_Your_Broken_Charg ers_-_Broken_grande.jpg?v=1570472424

Hur ska jag göra för att undvika det här ständigt återkommande problemet?

Riktiga skitladdare har dom. Varför är det bara Apple som har skräpladdare som går sönder?

Dom är inte konstruerade för att dras ut med avbitartång eller sax och inte heller för att tugga på.
Bara för info så är det kabeln inte laddaren du tycks ha problem med.
Citera
2023-06-28, 23:11
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av invandrar-leffe
Dom är inte konstruerade för att dras ut med avbitartång eller sax och inte heller för att tugga på.
Bara för info så är det kabeln inte laddaren du tycks ha problem med.
Det har ju inte ett dugg med hur jag tar ut kabeln. Jag gör det helt korrekt som man ska göra..
Har försökt förklara här att kabeln böjs när man laddar datorn. Så laddar man datorn tillräckligt ofta så spricker det känsliga gummit runt sladden. Måste vara riktigt mjukt gummi eller plast av den mjukaste sorten i världen för skräpkvalle är det.

I alla fall, har köpt en ny sladd som är som ett smalt rep. Verkar väldigt tålig.. Iof så är alla sladdar bättre än Apples så jag hoppas de bättrar sig i framtiden vilket jag har svårt att tro.

Vet att det kommer massa Apple-fanboys som påstår att de har haft sina sladdar i fint skick i över 20 år etc men Applefanboys ska alltid vara fina i kanten och aldrig gå med på att deras fina äpple kan ha skavanker, Jag känner till Apple-bubblan väl. Ni är så himla fina med era Appleprylar etc..
Citera
2023-06-28, 23:15
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dicates
Vad gör du med laddkabeln?
Det där är ett mycket vanligt fenomen på laddare från Apple, att det bara skulle vara TS som upplever detta är definitivt fel. Funderar på om det är deras gummiblandning som spelar in. Kanske blekt gummi har andra kemiska egenskaper som snabbare gör det sprött?
Citera
2023-06-29, 07:50
Medlem
Citat:
Det har ju inte ett dugg med hur jag tar ut kabeln. Jag gör det helt korrekt som man ska göra..
Har försökt förklara här att kabeln böjs när man laddar datorn. Så laddar man datorn tillräckligt ofta så spricker det känsliga gummit runt sladden. Måste vara riktigt mjukt gummi eller plast av den mjukaste sorten i världen för skräpkvalle är det.

I alla fall, har köpt en ny sladd som är som ett smalt rep. Verkar väldigt tålig.. Iof så är alla sladdar bättre än Apples så jag hoppas de bättrar sig i framtiden vilket jag har svårt att tro.

Vet att det kommer massa Apple-fanboys som påstår att de har haft sina sladdar i fint skick i över 20 år etc men Applefanboys ska alltid vara fina i kanten och aldrig gå med på att deras fina äpple kan ha skavanker, Jag känner till Apple-bubblan väl. Ni är så himla fina med era Appleprylar etc..

Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Det där är ett mycket vanligt fenomen på laddare från Apple, att det bara skulle vara TS som upplever detta är definitivt fel. Funderar på om det är deras gummiblandning som spelar in. Kanske blekt gummi har andra kemiska egenskaper som snabbare gör det sprött?

Alltså, ni två kör ju med precis den idiotiska argumentering som ni själva sen vänder er mot….!!!

Kolla först trådens rubrik och notera ordet ”Alltid”

Sen kan ni se att de flesta i tråden säger att detta är ett problem som inte bara drabbar Apple. Det betyder att detta är problem som KAN drabba Apple och andra tillverkares kablar, hur får ni det då till att de med Apple i tråden skulle vägra att erkänna nåt….? Eller inte erkänna att Apples kablar kan gå sönder de med….? Jag vittnade ju om att några få Apple-kablar hade gått sönder även för mig men det efter många års intensivt bruk.

En sak är dock alldeles säker, och det är att handhavandet i princip alltid påverkar hur länge alla kablar håller, även Apples.

Jag har sett hur många hanterar sina laddkablar, hörlurskablar etc etc, och sen när de får problem med dessa så klagats det ofta på skitkvalitet från just den tillverkaren och de har varit såååååååå försiktiga….. I helvete heller, då man sett hur samma person lindar upp kablarna utan mycket till tanke hur det ska undvikas att belastas onödigt mycket, eller hur de drar och donar i grunkorna när sladden trasslat ihop sig med nåt nere i väskan etc…. Men det kommer de oftast inte ihåg och om man påpekar det så blir de sura…..

Det är mycket möjligt att kvaliteten på Apples kablar kan variera, eller vara lite lägre än vissa andra fabrikat. Men bevisligen så finns det massor med folk som har sina Apple-kablar i massvis med år och utan mer problem än att det kan kännas helt ok sett till ålder och användning. Jag kan lätt visa bilder på mina ännu idag hela original Apple laddkablar till mina gamla iPods från 2003 och 2005, de må se lite skitiga ut och så, men de är hela och funkar, än idag.

Det är nog satans mycket konfirmationsbias i alla dessa påståenden om att det ”bara” och ”alltid” är Apples kablar som påstås gå sönder, men samtidigt tar det några få sekunder att hitta info om att detta är ett problem som alla fabrikat i princip kan drabbas av (med det ville cern inte se och kommentera fast jag gav många länkar om det…) utan kommer direkt från start och drar Apple-fanboy-kortet…… och sen dräller halmgubbar runt sig med påståenden som vi andra i princip inte har sagt….

Är man lite smart och förstående för kablars liv och slitage, så ser man väl för fan till att kabeln INTE böjs i onödan, frekvent eller mycket, vid laddning, därför att det är nåt som kan ställa till det för i princip ALLA kablar med tiden. Då får man räkna med att problem kan uppstå och då kanske se sig lite i spegeln och inte enbart skylla på tillverkaren….
Citera
2023-06-29, 11:26
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Kolla först trådens rubrik och notera ordet ”Alltid”.
Jag har aldrig påstått att det "alltid" gäller. Däremot, utifrån egen erfarenhet, verkar Apples kablar hålla sämre kvalitet än de från många andra tillverkare. Jag har haft datorer från Dell i 20 års tid. Och inte en enda av deras kablar har visat minsta lilla tecken på slitage. Samma sak med laddare från IBM/Lenovo.
Citera
2023-06-29, 17:48
Medlem
Citat:
Jag har aldrig påstått att det "alltid" gäller. Däremot, utifrån egen erfarenhet, verkar Apples kablar hålla sämre kvalitet än de från många andra tillverkare. Jag har haft datorer från Dell i 20 års tid. Och inte en enda av deras kablar har visat minsta lilla tecken på slitage. Samma sak med laddare från IBM/Lenovo.

Som sagt, konfirmationsbias konfirmationsbias…. det är nog en kraftigt påverkade faktor många gånger.
Missade du helt att Rassa och jag vittnade om (med länkar…) att problem med laddkablar kan man råka ut för oavsett fabrikat, och du vittnar ju om att du aldrig haft problem med Dell, samtidigt tar det sekunder att finna att det trots ditt vittnesmål sker även med Dells kablar…
Jag kan ju vittna om att jag i princip aldrig haft problem med Apples kablar på ca 20 år, 2-3 st som fått defekter alla andra funkar utan problem. Även andra kan vittna om att de ”aldrig” haft problem med Apples kablar och undrar hur ni som får problem beter er med kablarna…

Så, jag försöker inte hävda att det inte kan vara skillnad i kvalitet (i alla fall ibland) mellan Apple och andra. Det jag ogillar är hur vissa ska ”spy galla” och överdriva med ”alltid” och ”alla” och t o m rakt av komma med fan-boy-kort och inte tåla minsta motargument.

Så, bevisligen kan Apples kablar funka himla bra för många trots att de används mycket, utan att gå sönder, vilket folk vittnar om. Andra kan lyckas få problem med dessa och då finns det nog flera orsaker där man knappast kan utesluta handhavandet helt och hållet i alla enskilda fall. Och jag tror vi kan säga detsamma om alla andra laddkablar oavsett tillverkare, att dessa funkar ok för många men att det alltid finns andra som får problem och surar over det, fast de själva kan ha del i orsaken….
Citera
2023-06-29, 18:41
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Som sagt, konfirmationsbias konfirmationsbias….
Kolla upp medelbetyget. Detta på Apples officiella sida.

https://web.archive.org/web/20160825055355/https://www.apple.com/shop/reviews/MD818AM/A/lightning-to-usb-cable-1-m
Citera
2023-06-30, 08:00
Medlem
Citat:

https://web.archive.org/web/20160825055355/https://www.apple.com/shop/reviews/MD818AM/A/lightning-to-usb-cable-1-m

Ja, och vad menar du det skulle ha för bevisvärde för det jag skrev om ”alla” och ”alltid” ang trådstarten etc….?

På vilket sätt menar du att det där skulle vara statistiskt säkerställt…? Där kan vem som helst sitta och tycka vad som helst utan nån som helst kontroll…. Är det vad du menar är seriösa fakta….?

Varför kommenterar du inte allt det andra jag skrev i saken….?

Jag menar inte att alla som säger att de fått problem med Apples kablar ljuger, men menar du att alla vi som kan vittna om att vi inte har sådana problem på samma sätt ljuger…..?
Citera
2023-06-30, 09:26
Moderator
Falukropps avatar
Också noterat det där, och det tycks inte ha med mekaniskt slitage pga att användaren kopplar ur genom att dra i sladden att göra. Konstgummit har inte sina ursprungsegenskaper kvar vid brottet, det har tappat sin elasticitet/duktilitet och faller i bitar vid hantering.

Många konstgummisorter är rätt instabila, och degraderas med tiden. Yttre förhållanden kan alldeles säkert påskynda det. Fått för mig att gummit helt enkelt inte tål hudfett särskilt bra. Kan säkert finnas variationer i sammansättningen, och kanske särskilt hudens pH-värde från person till person, som kan förklara varför vissa tycks avverka kablar på löpande band, medans andras kablar klarar sig i evigheter.

UV-ljus tenderar att slakta polymerer, och kan säkert också katalysera andra reaktioner. Man kan försöka undvika att ha kabeln liggande i direkt solljus i vad mån det går.

Lösningen är hursomhelst att inte skaffa nya likadana kablar, förslagsvis väljer man något med vävd strumpa. Det finns gott om alternativ på marknaden.

Har man originalkablar man inte vill ska falla sönder kan man ju testa att skydda den genom att dra på en bit krympslang närmast kontaktdonet. Rengör ordentligt först så eventuella gamla hudfettrester inte kapslas in.
Senast redigerad av Falukropp 2023-06-30 kl. 09:30.
Citera
2023-07-02, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av archiballt
Det är välkänt att apples kablar haft usel kvalite genom åren, jag har två som ser ut sådär. Men dom av senare snitt verkar dom skärpt till sig med, har väl tre som används nu som inte alls har tecken på slitage alls.
Men som någon sa, finns många flätade tredjepartskablar som håller mycket bra.

Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Jag sällar mig till skaran som reagerat över Apples usla kabelkvalité, åtminstone historiskt. Har aldrig varit med om USB-kablar eller datorladdkablar av andra tillverkare som gått sönder på det sätt Apples går sönder. Har haft flera laddare och kablar, både Magsafe till Macbooks och Lightning till iPhone som liksom blivit "brända" nära kontakten och sedan spruckit i själva ytterhöljet kring kabeln. Och då är jag ändå mer rädd om mina grejer än medelsvensson.

Man undrar nästan om det kan vara pga. den vita färgen? Eller innehåller de färre farliga kemikalier, och blir därför skörare? Det faktum att det finns/fanns reservdelskablar att köpa till de gamla Magsafe-puckarna, där kabeln egentligen inte är utbytbar och man måste bryta upp den limmade pucken med våld föär att löda dit en ny kabel, talar väl sitt tydliga språk... Ja märkligt är det, tycker Apple borde tycka det är jsukt pinsamt, men ändå fortsätter det år efter år... jaja, nu får vi väl slut på det iom. USB-C, då kan man köpa kvalitetskablar som exempelvis Anker.

Citat:
Ursprungligen postat av Magnuz
Ja vad skulle det kunna vara? Jag kommer också i kontakt med en hel del datorer i jobbet och visst har jag sett trasiga kablar av andra märken men inga kommer ens i närheten av Apple, trots att det är betydligt färre Macar i miljön.

Citat:

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Också noterat det där, och det tycks inte ha med mekaniskt slitage pga att användaren kopplar ur genom att dra i sladden att göra. Konstgummit har inte sina ursprungsegenskaper kvar vid brottet, det har tappat sin elasticitet/duktilitet och faller i bitar vid hantering.

Många konstgummisorter är rätt instabila, och degraderas med tiden. Yttre förhållanden kan alldeles säkert påskynda det. Fått för mig att gummit helt enkelt inte tål hudfett särskilt bra. Kan säkert finnas variationer i sammansättningen, och kanske särskilt hudens pH-värde från person till person, som kan förklara varför vissa tycks avverka kablar på löpande band, medans andras kablar klarar sig i evigheter.

UV-ljus tenderar att slakta polymerer, och kan säkert också katalysera andra reaktioner. Man kan försöka undvika att ha kabeln liggande i direkt solljus i vad mån det går.

Lösningen är hursomhelst att inte skaffa nya likadana kablar, förslagsvis väljer man något med vävd strumpa. Det finns gott om alternativ på marknaden.

Har man originalkablar man inte vill ska falla sönder kan man ju testa att skydda den genom att dra på en bit krympslang närmast kontaktdonet. Rengör ordentligt först så eventuella gamla hudfettrester inte kapslas in.

Jag kör ett kombi-citat till er ovan, så ni kan få se detta test på laddkablar till mobiltelefoner (ja samma visa brukar vi ju se/höra om Apples laddkablar till sina iPhones/iPad, att de baaaara är skit och går sönder titt som tätt)

https://www.testfakta.se/sv/teknik/article/dyraste-laddkabeln-samst
Citera
2023-07-02, 09:26
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Jag kör ett kombi-citat till er ovan, så ni kan få se detta test på laddkablar till mobiltelefoner (ja samma visa brukar vi ju se/höra om Apples laddkablar till sina iPhones/iPad, att de baaaara är skit och går sönder titt som tätt)

https://www.testfakta.se/sv/teknik/article/dyraste-laddkabeln-samst

I helvete heller.

Många fel i det testet:
1. De påstår att "dyraste kabeln är sämst" - nej, den dyraste kabeln är ju bäst enligt deras test?

2. De har inte testat hur kabeln åldras. Det är just åldring jag upplever verkar vara/har varit problemet med Apples originalkablar. Efter en tid blir de brungulaktiga nära kontakten och då vet man att slutet är nära, kabeln kommer snart att spricka och gå sönder.

3. Vem är Thorsten Kutzner? Det framkommer aldrig i "artikeln", man får väl anta att det är någon som jobbar på testföretaget de anlitat.

4. Vem fan köper en kabel på Circle K?? Varför har de inte testat andra välkända märken, t.ex. Anker?

Nej, det där testet känns minst sagt bristfälligt, framförallt eftersom de enbart testat hur kabeln klarar en viss typ av böjning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in