2023-07-02, 18:24
Medlem
vodericks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oz007
Ja har man INGET att förlora, kan det vara lätt att skratta,
Säkert ditt skratt ekar tomt där du bor.

re
oj
räntorna gick upp mkt
oj
det vart krig i Europa
oj
nu fattar jag att jag gått all in för mkt

dom flesta amatörerna fattar inte det
"nu ska jag bli så rik"

gick ju bra....
Senast redigerad av voderick 2023-07-02 kl. 18:59.
Citera
2023-07-02, 18:27
Medlem
Kaenkelberries avatar
Det är tragiskt att vår Riksbank eldar på inflationen genom höjda räntor- detta ger jordbrukarna än mindre marginaler vilket leder till högre matpriser.
Sedan är räntorna nu 40% av inflationen i sig då detta har ökat så väldigt mycket på kort tid.
Lägg därtill till faktumet att en finanskris kommer utlösas framöver pga höjda räntor.
Sänk räntan ner till 1-2% istället och sätt högre krav vid belåningen istället av bostäder. Då minskar ju skulderna över tid och minskar riskerna för överbelåning!
Citera
2023-07-02, 18:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
När räntan sänks kommer naturligtvis bostadspriserna att höjas igen.

Inflationen är 8% fortfarande och inflationsmålet är 2%. Ändå skriver du..."när räntan sänks".
Citera
2023-07-02, 18:30
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Det är riskfritt för dig att styrräntan höjs. Visst om du måste paniksälja kan du kanske åka på en smäll men styrräntan kommer ju inte att ligga kvar på den högre nivån för all framtid.

När räntan sänks kommer naturligtvis bostadspriserna att höjas igen.

Exakt! Nu är Sverige ett att få länder ("normala" länder... i Turkiet och Argentina möts de aldrig, i Argentina är styrräntan 91 % men inflationen skenar tresiffrigt...) där inflation ännu är högre än styrräntan! Ohållbart. Borde "mötts" i februari. Och löntagarnas återhållsamhet har varit förgäves och vi är tillbaka i 70-talet med löne-prisspiraler och sjunkande reallöner.

Två procent? Är nog ett minne blott. Ivf om vi tittar på hur Riksstanken agerar - och vad ska vi annars titta på?
Citera
2023-07-02, 18:37
Medlem
Prokloss avatar
Att höja styrräntan tycks funka kontraproduktivt!

”Höjd ränta och snustorra åkrar – det ger högre matpriser som riskerar att driva på inflationen ytterligare, enligt Lantbrukarnas riksförbund, LRF.”

Ja, vad säger ni nu alla ni förståsigpåare som ropar efter ytterligare kraftiga höjningar?
Citera
2023-07-02, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tymmiedickzon
Inflationen är 8% fortfarande och inflationsmålet är 2%. Ändå skriver du..."när räntan sänks".
Ja. Den kommer naturligtvis att höjas mer, innan den börjar sänkas.
Citera
2023-07-02, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proklos

”Höjd ränta och snustorra åkrar – det ger högre matpriser som riskerar att driva på inflationen ytterligare, enligt Lantbrukarnas riksförbund, LRF.”

Ja, vad säger ni nu alla ni förståsigpåare som ropar efter ytterligare kraftiga höjningar?

Fakta funkar inte bra här inne så du vet. Här på FB ska man tycka en massa saker som man helst inte har belägg för…
Citera
2023-07-02, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av voderick
re
oj
räntorna gick upp mkt
oj
det vart krig i Europa
oj
nu fattar jag att jag gått all in för mkt

dom flesta amatörerna fattar inte det
"nu ska jag bli så rik"

gick ju bra....

Du har tiden framför dej, antar att du just fyllt 14 år, där dina föräldrar har ansvaret.

Kom tilbax om 30 år när du flyttat hemifrån pöjk.
Citera
2023-07-02, 19:45
Medlem
jamesbondes avatar
Obegripligt att den nya regeringen inte sänker energiskatterna på el, diesel och bensin. Det hade ju dämpat inflationstrycket utan att höja räntan.
Citera
2023-07-02, 19:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Henriksen82
Fakta funkar inte bra här inne så du vet. Här på FB ska man tycka en massa saker som man helst inte har belägg för…

Tänk dig då vilken räntan skulle vara till verklig marknadsränta. Det här som vi sysslar med i väst är rena rama kommando-ekonomin. Det här är inga marknadsräntor.

Citat:
Ursprungligen postat av Proklos

För det första att man kanske skulle ha nitat makthavarna för 15 år sedan som ställde till med nollräntor. När man ställer till med nollräntor ställer man till med inflation som bara kan tyglas med höjda räntor. Förstår bonden det? Förstår du det?
Citera
2023-07-02, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krasigt
Personligen tycker jag det är intressant att i allt detta kommer boven i detta dilemma stå helt ostraffad och ogranskad, dvs. Ingves.

En karriär inom penningpolitik är verkligen fritt fram att köra lekstuga, för det finns ändå inget rätt eller fel.

Inte bara lekstuga. Ingves köpte aktier i företag som han sedan gav ansenliga summor finansiellt stöd till. Detta utreddes aldrig som korruption, varför?
Citera
2023-07-02, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamesbonde
Obegripligt att den nya regeringen inte sänker energiskatterna på el, diesel och bensin. Det hade ju dämpat inflationstrycket utan att höja räntan.

Ta dej tid och kolla detta avsnitt,
Ett föredrag med Anders Vredin ( senior advisor till riksbanken ) från Engelsbergs bruk, inspelat den 13 april 2023.

Jag blev lite överraskad det som kommer mot slutet 15 minuter in i programmet.
Anders säger ( ungefär om jag minns rätt, inte ordagrant. ) att riksbankens uppgift är att hålla en armlängds avstånd till regering, "fast än dom ibland vill skapa inflation för att få ner statsskulden"

I övrigt finns det mkt. Som förklarar de nutida problem som de står inför, det han menar på är riksbanken primära uppgifter behöver göras om. Och inkludera tillsyn i andra verksamheter än enbart banker som idag.

Väldigt intressant.

https://www.axess.se/tv/the-value-of-trust-perspectives-on-means-of-payment/the-importance-of-central-banks-for-the-financial-system/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in