2023-07-01, 07:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rvrvrp
Äter du eller har du ätit någon medicin?

Hur reagerar du på träning?
Kan du få eufori av de?

Jo,faktiskt om jag ska vara ärlig. Träning ger mig ett slags lyckorus samtidigt ett välbefinnande. Man vet att man gör något gott för kroppen och ett plus att man får och behåller fin figur. Jag vet utseende inte allt men för mig är det också viktigt eftersom jag aldrig behövt och träna pga det. Sen bara på en månad förstörde Zyprexa (olanzapin) allt. Gick upp från 53 kg till 72 kg. Var inte van vid att se ut sådär och man blir äldre så är det svårare att gå ner i vikt och all kemikalier som är i våra matprodukter förstör massa..Men det kommer vi ju inte undan för vi måste äta. Vissa är kunniga och kan laga maten på något vis så samtidigt förstöra kemikalierna.

Haft svackor och efter covid vaccinet 2a sprutan så långsamt blev jag sjuk. Kände först någon ovanlig trötthet sen på det kände mig svag i kroppen fick ännu sämre sömnbrist än vad jag hade innan. Kände mig deprimerad som jag aldrig annars haft direkta problem med. Hur jag än tänkte och hur mycket jag var ute o gick så hittade jag ingen mening eller glädje eller såg framemot något. Kände så djupt att det fanns inget att leva för längre och döden kändes heller inte nån mening med. Kändes som panik känsla då jag inte visste vad jag skulle ta vägen. Svårt att förklara. Månader gick och det eskalerade och sömnbristen gjorde mig orolig. Det fanns inga mediciner som hjälpte. Mirtazapin tex gjorde mig bara till en Zombie inombords. Fick ta så mycket för att äns döva ångesten lite men då kände jag mig bara tom och trött så det sa jag till Läkaren.
Tog jag 6 stesolid så bet dom inget. Men fick bara ökad ångest efter ett par dagar när den skulle ut ur kroppen så mennigslöst att äns ta dom. Mycket märkligt. Har aldrig känt så här i hela mitt liv. Skall verkligen ta tag i det här med träningen igen. Förr tyckte jag det var roligt också och ska försöka hitta den känslan igen. Är bara lite orolig för hur jag kan träna pga den långvariga sömnbristen som fortfarande inte bättrat sig.

Elvanse har jag aldrig fått ökat blodtryck av alltid ligger jag perfekt..samma med Energidrycker. Dom håller på sina max doser. Min läkare kan skriva ut all medicin men eftersom hon inte jobbar med neuropsykiatriska teamet så måste hon rådfråga dom 2 läkare som bestämmer över allt som skrivs ut när det gäller centralstimulantia. Dom har försökt att ta bort den för mig eftersom dom anser att man inte bli hjälpt av centralstimulantia efter en viss ålder vilket är nonsens och helt absurt. Dom har ju inte testat precis varje individ. Men min läkare tycker att jag behöver den för en fungerande vardag så hon tänker inte att sätta ut den.

Apropå vilket/vilken tillverkare ska man välja på Elvanae? Nu släpps ju oxå patentet på den där Elvanse.

Mvh
Citera
2023-07-02, 17:36
Medlem
BacONbacOFFs avatar
Min doktor vill inte höja min dos, som nu är på 30mg morgon och 30mg lunch.
Han ville ha denna dos i 3 månader, för att effekten ska "smyga sig på".

Tycker detta låter väldigt märkligt, men vill kolla med er om ni har någon liknande erfarenhet (av doktorer som sagt liknande eller om det faktiskt skulle bli någon skillnad efter 3 månader på samma dos).

Kan tillägga att jag knappt får någon effekt av dos.
Skulle säga att 1h efter lunch dosen kan det bli en liten effekt som varar i cirka 60min.
Citera
2023-07-02, 18:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BacONbacOFF

Tycker detta låter väldigt märkligt, men vill kolla med er om ni har någon liknande erfarenhet (av doktorer som sagt liknande eller om det faktiskt skulle bli någon skillnad efter 3 månader på samma dos).

Skulle säga att 1h efter lunch dosen kan det bli en liten effekt som varar i cirka 60min.
Varför har du den uppdelad? Har du provat att ta allt på samma gång?
Har du missbruk i journalen?
Normalt början man på 20-30 mg och höjer 10-20 mg i veckan till tillfredsställd dos. De flesta klarar sig på 60-70 mg men vissa behöver högre eller tilläg med Attentin.
Citera
2023-07-02, 21:25
Avslutad
Citat:

Försök skaffa ett jobb eller plugga eller något annat mål du satt upp i behandlingsplanen. Det ska vara saker som du har svårt med. Sluta tjata om att känna av medicinen och sluta prata om hur du mår av medicinen. Det är inte drogeffekterna av medicinen du ska ha och ingen annan heller. Den läkare på min ort skriver ut centralstimulantia innan diagnos ställd. Klienterna får göra en behandlingsplan och sedan om det visar sig att inget blir och klienten bara får drogeffekter av centralstimulantia så är det ingen mening med att göra någon diagnos utredning. Förstår du vad jag menar?

Med all välmening
Citera
2023-07-03, 14:57
Medlem
BacONbacOFFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rvrvrp
Varför har du den uppdelad? Har du provat att ta allt på samma gång?
Har du missbruk i journalen?
Normalt början man på 20-30 mg och höjer 10-20 mg i veckan till tillfredsställd dos. De flesta klarar sig på 60-70 mg men vissa behöver högre eller tilläg med Attentin.

Det var doktorn som tyckte att dosen skulle vara uppdelade. Antog för att det ska räcka under hela dagen.
Jag har testat att ta 60mg på morgonen men skulle säga att det inte gav någon större skillnad, beror lite på dagsformen.

Har frågat om Attentin men inte fått någon återkoppling än.
Citera
2023-07-03, 15:04
Medlem
BacONbacOFFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZOG77
Försök skaffa ett jobb eller plugga eller något annat mål du satt upp i behandlingsplanen. Det ska vara saker som du har svårt med. Sluta tjata om att känna av medicinen och sluta prata om hur du mår av medicinen. Det är inte drogeffekterna av medicinen du ska ha och ingen annan heller. Den läkare på min ort skriver ut centralstimulantia innan diagnos ställd. Klienterna får göra en behandlingsplan och sedan om det visar sig att inget blir och klienten bara får drogeffekter av centralstimulantia så är det ingen mening med att göra någon diagnos utredning. Förstår du vad jag menar?

Med all välmening

Jag har ett jobb, har dock inte satt upp någon behandlingsplan (efter diagnos föreslog psykologen som höll i utredningen att jag skulle kontakta en privatklinik för att påbörja CS behandlingen, då kön inom regionen kan vara extremt lång utan vårdgaranti.)

"Sluta tjata om att känna av medicinen och sluta prata om hur du mår av medicinen."

Hur ska jag annars kunna förmedla till min doktor vad som fungerar?
(t.ex. slutade jag med Medikinet då det enbart gav biverkningar)

"Det är inte drogeffekterna av medicinen du ska ha och ingen annan heller."

Jag är ute efter linding av mina ADHD besvär, förstår inte helt hur du menar här.
Citera
2023-07-03, 17:27
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Jag har ett jobb, har dock inte satt upp någon behandlingsplan (efter diagnos föreslog psykologen som höll i utredningen att jag skulle kontakta en privatklinik för att påbörja CS behandlingen, då kön inom regionen kan vara extremt lång utan vårdgaranti.)

"Sluta tjata om att känna av medicinen och sluta prata om hur du mår av medicinen."

Hur ska jag annars kunna förmedla till min doktor vad som fungerar?
(t.ex. slutade jag med Medikinet då det enbart gav biverkningar)

"Det är inte drogeffekterna av medicinen du ska ha och ingen annan heller."

Jag är ute efter linding av mina ADHD besvär, förstår inte helt hur du menar här.

Du har rätt Du ska såklart känna av en tydlig skillnad av medicinen i början, annars har du för låg dos.

Efter ett tag kommer du dock sluta få "allt" gratis av medicinen enbart, men den kommer funka som ett stöd om du själv hjälper till lite. T ex gör saker, aktiverar dig och sånt.
Citera
2023-07-06, 17:50
Medlem
Hur länge håller elvanse i er för er?

För mig tar jag tabletten sen känner jag ca 30 min efter och de håller i cirka 2 timmar.

Hur kmr de sig de är så kort?

Sen tkr ja jag mår bättre på attentinet ja tar än elvanse kuken
Citera
2023-07-07, 17:19
Medlem
Jag har tänkt sluta med Elvanse efter cirka 1,5 år. Har det utskrivet mot ADD. Har legat på 60 mg men sänkte till 40 mg för ett cirka ett halvår sedan. Är nu på semester och tänkte att det var ett bra tillfälle att sluta.

Men jag blir väldigt trött och känner mig även lite mer nerstämd än vanligt. Tänker att det är övergående. Har varit utan en vecka och det börjar redan känns lite bättre. Någon som har erfarenhet av att sluta med Elvanse och kände extra trötthet när ni slutade? Hur lång tid tog det innan tröttheten försvann.
Citera
2023-07-07, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxnorge
Jag har tänkt sluta med Elvanse efter cirka 1,5 år. Har det utskrivet mot ADD. Har legat på 60 mg men sänkte till 40 mg för ett cirka ett halvår sedan. Är nu på semester och tänkte att det var ett bra tillfälle att sluta.

Men jag blir väldigt trött och känner mig även lite mer nerstämd än vanligt. Tänker att det är övergående. Har varit utan en vecka och det börjar redan känns lite bättre. Någon som har erfarenhet av att sluta med Elvanse och kände extra trötthet när ni slutade? Hur lång tid tog det innan tröttheten försvann.

För mig tog det 2-3 veckor innan jag mådde "som vanligt". Den första veckan är värst, då kan man bli sjukt deppig och nedstämd. Efter ett par dagar kan man få små "bursts" av energi, nästan som att man tagit Elvanse.

Du kommer vara rejält trött ett tag. Försök sov ordentligt, men normala sovtider. Tvinga dig själv att gå ut och gör saker. Rensa ogräs, städa bilen etc. Det mesolimbiska dopaminsystemet i din hjärna behöver vänja sig vid nya förutsättningar: avsaknaden av regelbundna doser (lis)dexamfetamin.

Om du har ett jobb så tycker jag att du ska sjukskriva dig om möjligt, eller ta ut semester. Fast alla reagerar ju olika. Jag blev sjukt nedstämd, irriterad, arg och allmänt förvirrad. Som tur är så går det över. Det är bara att lida igenom det.
Försök att kurera dig själv och unna dig att äta gott och göra saker som får dig att må bra så ska du se att det går fint. Drick starkt kaffe om du är trött, men motarbeta inte tröttheten kvällstid. Lägg dig tidigt och sov ut ordentligt. Din kropp behöver vila. Lycka till.
Citera
2023-07-07, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZOG77
Sluta tjata om att känna av medicinen och sluta prata om hur du mår av medicinen. Det är inte drogeffekterna av medicinen du ska ha och ingen annan heller.

Visst tusan ska man känna av medicinen. Inte som ett drogrus, men hela poängen är ju att man vill uppnå effekt, en förbättring och lindring av upplevda svårigheter i vardagen som många med ADHD kämpar med. Trötthet, problem att fokusera, prokrastinering osv.

För många är det som natt och dag att börja medicinera med CS. Inte för att man upplever "drogeffekter", utan för att det ger en omedelbar boost i livskvaliteten att plötsligt kunna samla tankarna och fokusera på en sak i taget. Många med ADHD upplever det som att det äntligen blir tyst i hjärnan. Måendet påverkas givetvis omedelbart av detta. Det är inget dåligt eller fult med det. Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter. Vill du att upplevda positiva effekter av medicinering ska beskrivas i andra termer? Är det ordvalen som är fel? Eller liksom, varför ska vi sluta prata om hur vi mår av medicinen?
Citera
2023-07-08, 06:10
Medlem
f0cuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Neo
Hur länge håller elvanse i er för er?

För mig tar jag tabletten sen känner jag ca 30 min efter och de håller i cirka 2 timmar.

Hur kmr de sig de är så kort?

Sen tkr ja jag mår bättre på attentinet ja tar än elvanse kuken
Vilken dos pratar vi om nu?

Har du enbart en önskvärd effekt i 2h är förstås dosen för låg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in