2023-07-02, 15:40
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ortensord
Bokbål sysslade man med i Nazi-Tyskland. Det hör ej hemma i en demokrati.

Naturligtvis bör Koranbränning förbjudas. Alla samhällen har haft gränser för yttrandefriheten. Hur mycket jag än hatar Socialdemokraterna får jag ej ställa mig på torget, dra av mig byxorna och bajsa på deras partiprogram. Det vore stötande och förargelseväckande och är därför förbjudet. På samma sätt är provokatörernas Koranbränningar stötande och förargelseväckande.

Du får mellertid (efter tillstånd av polisen) på torget bränna socialdemokraternas partiprogram.
Citera
2023-07-02, 15:41
Moderator
Meijis avatar
Rubrik förtydligad.

Utgången rubrik: Att bränna koranen är moraliskt fel

/Moderator
Citera
2023-07-02, 15:42
Medlem
Citat:

Naturligtvis bör Koranbränning förbjudas. Alla samhällen har haft gränser för yttrandefriheten. Hur mycket jag än hatar Socialdemokraterna får jag ej ställa mig på torget, dra av mig byxorna och bajsa på deras partiprogram. Det vore stötande och förargelseväckande och är därför förbjudet. På samma sätt är provokatörernas Koranbränningar stötande och förargelseväckande.

Otroligt korkad jämförelse. Det är skillnad på att elda upp alla böcker, även de man inte själv äger och dessutom med syfte att utrota textens.

Det är en helt annan sak att elda upp en bok som man själv är och som finns i miljontals exemplar.
Citera
2023-07-02, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Du får mellertid (efter tillstånd av polisen) på torget bränna socialdemokraternas partiprogram.

Men jag får ej göra det jag beskrev eftersom folk då kan bli kränkta. Yttrandefriheten är alltid villkorad.
Citera
2023-07-02, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undercover.Brother
Det är väl inget värre än att elda upp en Bamse/Kalle Anka tidning? Sagoböcker/barnböcker det också.
Vi talar on folk som tror på Gud och håller saker heligt. Det är fel att utgå från att folk är ateister. Respektera olikheten i nationen.
Citera
2023-07-02, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Otroligt korkad jämförelse. Det är skillnad på att elda upp alla böcker, även de man inte själv äger och dessutom med syfte att utrota textens.

Det är en helt annan sak att elda upp en bok som man själv är och som finns i miljontals exemplar.

Paludans målsättning är att helt eliminera Koranen i Norden. Totalförbud!
Citera
2023-07-02, 15:46
Medlem
Citat:
Paludans målsättning är att helt eliminera Koranen i Norden. Totalförbud!

Trams, han hade garanterat inte som mål att elda upp alla exemplar av koranen. Bara de han själv äger.
Citera
2023-07-02, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fbarefter
Först och främst borde Religion va förbjudet i första världen.

Folk är sjukt hjärntvättade.
Du borde i stället vara tacksam att Gud tolererar existensen och proliferationen av ateister som du.
Citera
2023-07-02, 15:47
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Men jag får ej göra det jag beskrev eftersom folk då kan bli kränkta. Yttrandefriheten är alltid villkorad.

Få personer torde betrakta någon, som på torget drar av sig byxorna och bajsar, som en person som manifesterar sin *yttrandefrihet*.
Citera
2023-07-02, 15:58
Medlem
hydrols avatar
Citat:

Just förbud är ju det skarpaste verktyg vi har, något vi ska vara beredda på att döda människor för att upprätthålla. Eldning av någon bok är för staten helt ointressant att lägga sig i. Böcker bränns ändå upp i absurdum för att få energi. Det är samtliga böckers öde som återvinns, där också inräknade heliga böcker. Detta också inom islamistiskt lagda länder. Hyckleriet är påtagligt.
Citera
2023-07-02, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Trams, han hade garanterat inte som mål att elda upp alla exemplar av koranen. Bara de han själv äger.

Ingår i hans partiprogram att Koranen ska förbjudas.
Citera
2023-07-02, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Få personer torde betrakta någon, som på torget drar av sig byxorna och bajsar, som en person som manifesterar sin *yttrandefrihet*.

På samma vis ser jag och miljarder människor ej koranbränningarna som yttrandefrihet.

Yttrandefrihet bör gälla saker man säger. Ej alla handlingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in