Citat:
Ursprungligen postat av
Undercover.Brother
Jo, men även om du är blind, får du ju intryck av ljud, lukt, känsel och så vidare ändå. Så hjärnan får ju massvis med intryck att processa ändå. Frågan är bara hur/om det syns för den blinde.
Fast hur ska en blind kunna processa något den inte vet vad det är? Alltså bilder. Hur förklarar man ljud för en döv?
Tror inte man kan ta ett tredimensionellt objekt tex ett armband för att försöka förklara hur en cirkel ser ut. De skulle absolut förstå vad en cirkel är men aldrig någonsin kunna se den. Det finns ju inga synintryck sedan tidigare att processa med. Frågan är om de ens kan tänka i färger och om de kan det, skulle de förstå det? Samma gäller väl bilder egentligen om de nu skulle kunna tänka i bilder. Skulle de förstå och skulle man kunna förklara vad en bildlig tanke är på ett förståeligt sätt. Hur skulle den blinde kunna förklara sina bildliga tankar.
Jäkligt intressant fråga faktiskt och jag funderade ett bra tag innan jag svarade. Tänkte först svara ett självklart ja. Men sen när jag tänkte ett varv till så verkar det fullständigt ologiskt.
Vi får hoppas att nån blind kommer in och kan svara, det kanske skiljer sig från person till person visserligen.
Antar dock att det går att googla svaret, eller det tror jag inte man kan för hur sjutton skulle en blind från födseln kunna förklara om hen kan tänka i bilder utan att veta vad en bild är.
Fan! Nu kommer jag aldrig kunna somna…