2023-07-02, 00:40
Medlem
Cinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Core.
Tittar på serien SEE, och reflekterade över frågan. Det gäller om personen är född blind, bara svart i synfältet

Det blir en filosofisk fråga om jag tänker på det? Eller?

Man ska förklara ett sinne, en världsbild som inte finns i den personens värld.
Inte säker på att blind är lika med att se svart.
Om du blundar med ett öga och tittar med det andra. Ser du svart då?
Citera
2023-07-02, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undercover.Brother
Jo, men även om du är blind, får du ju intryck av ljud, lukt, känsel och så vidare ändå. Så hjärnan får ju massvis med intryck att processa ändå. Frågan är bara hur/om det syns för den blinde.

Fast hur ska en blind kunna processa något den inte vet vad det är? Alltså bilder. Hur förklarar man ljud för en döv?

Tror inte man kan ta ett tredimensionellt objekt tex ett armband för att försöka förklara hur en cirkel ser ut. De skulle absolut förstå vad en cirkel är men aldrig någonsin kunna se den. Det finns ju inga synintryck sedan tidigare att processa med. Frågan är om de ens kan tänka i färger och om de kan det, skulle de förstå det? Samma gäller väl bilder egentligen om de nu skulle kunna tänka i bilder. Skulle de förstå och skulle man kunna förklara vad en bildlig tanke är på ett förståeligt sätt. Hur skulle den blinde kunna förklara sina bildliga tankar.

Jäkligt intressant fråga faktiskt och jag funderade ett bra tag innan jag svarade. Tänkte först svara ett självklart ja. Men sen när jag tänkte ett varv till så verkar det fullständigt ologiskt.

Vi får hoppas att nån blind kommer in och kan svara, det kanske skiljer sig från person till person visserligen.

Antar dock att det går att googla svaret, eller det tror jag inte man kan för hur sjutton skulle en blind från födseln kunna förklara om hen kan tänka i bilder utan att veta vad en bild är.

Fan! Nu kommer jag aldrig kunna somna…
Senast redigerad av Moderatorhora 2023-07-02 kl. 03:27.
Citera
2023-07-02, 03:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinn

Svart är väl egentligen mest logiskt då allt annat ju är resultat av hur ljus bryts. Men hur vet den blinde att det är svart hen ”ser”? Andra färger blir lika ologiska.

Nej, nu blir det till att googla. Hoppas det finns ett enkelt svar.

Edit: Så här skriver synskadades riksförbund: ” Om man aldrig har kunnat se i vaket tillstånd, så ser man nog ingenting i drömmen heller. Även om syncentrum i hjärnan skulle aktiveras under sömnen (om det nu gör det), skulle man ju som blind ändå inte veta vad det var man såg. Och det skulle nog inte vara något annat än olika ljusfenomen man såg heller. Förmodligen är de bilder man som seende ser i drömmarna bara minnen av sånt man sett eller fantasier om sånt man kan tänka sig hur det ser ut. Som blind har man inga synminnen och heller inga synfantasier.”

Googlade på om en blind kan se sina drömmar. Hatar att de skriver att man som blind ”nog” inte kan se någonting i sina drömmar, de verkar tänka lite som jag tänkte dock. Nu får jag huvudvärk!!!

Länk: https://www.srf.nu/fragor-och-svar/vad-ser-en-person-som-ar-fodd-blind-i-sina-drommar/
Senast redigerad av Moderatorhora 2023-07-02 kl. 04:27.
Citera
2023-07-02, 04:03
Medlem
Herr.von.Svenssons avatar
En som är blind ser inte svart utan ser inget alls. Det är alltså inte som att gå in i ett kolsvart rum. Man får även tänka bort det svarta, vilket är väldigt svårt att föreställa sig för oss seende.
Jämför med att man skulle ha ögon i nacken och fråga vad du ser. Du ser inget givetvis, och det är så en blind uppfattar sin blinhet.
Citera
2023-07-02, 04:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.von.Svensson
En som är blind ser inte svart utan ser inget alls. Det är alltså inte som att gå in i ett kolsvart rum. Man får även tänka bort det svarta, vilket är väldigt svårt att föreställa sig för oss seende.
Jämför med att man skulle ha ögon i nacken och fråga vad du ser. Du ser inget givetvis, och det är så en blind uppfattar sin blinhet.

Inte för att vara den som är den men är du blind? Tänkte lite på vad jag läste på riksförbundets sida avseende om blinda ”ser” i sina drömmar.

Nu svarade du visserligen på det där med svart men jag tyckte ”ögon i nacken” var en bra referens.
Citera
2023-07-02, 08:06
Medlem
Per-Automatiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Fast hur ska en blind kunna processa något den inte vet vad det är? Alltså bilder. Hur förklarar man ljud för en döv?

En blind person kan "se" former genom att röra vid objekt. Därför har de en grundläggande förståelse för hur saker ser ut, dock inte vilken färg de är.

De kan veta hur ett rum är möblerat, hur en blomma ser ut, om någon har en stor näsa osv. De kan höra skillnad på en stor hund och en liten, eller en humla och en fluga. De har alltså en sorts uppfattningsvärld trots sin brist på synintryck, genom denna kan man förklara det visuella.
Citera
2023-07-02, 12:00
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinn

Haha fan vad creepy, du har kanske rätt.
Citera
2023-07-02, 12:02
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora

Tror inte man kan ta ett tredimensionellt objekt tex ett armband för att försöka förklara hur en cirkel ser ut. De skulle absolut förstå vad en cirkel är men aldrig någonsin kunna se den. Det finns ju inga synintryck sedan tidigare att processa med. Frågan är om de ens kan tänka i färger och om de kan det, skulle de förstå det? Samma gäller väl bilder egentligen om de nu skulle kunna tänka i bilder. Skulle de förstå och skulle man kunna förklara vad en bildlig tanke är på ett förståeligt sätt. Hur skulle den blinde kunna förklara sina bildliga tankar.

Jäkligt intressant fråga faktiskt och jag funderade ett bra tag innan jag svarade. Tänkte först svara ett självklart ja. Men sen när jag tänkte ett varv till så verkar det fullständigt ologiskt.

Vi får hoppas att nån blind kommer in och kan svara, det kanske skiljer sig från person till person visserligen.

Antar dock att det går att googla svaret, eller det tror jag inte man kan för hur sjutton skulle en blind från födseln kunna förklara om hen kan tänka i bilder utan att veta vad en bild är.

Fan! Nu kommer jag aldrig kunna somna…

Undrar vad en blind skulle svara om man ställde frågan, tänk dig att du är döv och utan känsel. Vilka förnimmelser har du då?

Jag tänker på psykisk tinnitus som även döva kan ha, undrar om de kan få liknande förnimmelser av färg?
Citera
2023-07-02, 13:37
Medlem
Cinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Core.
Haha fan vad creepy, du har kanske rätt.
Är väl kanske mest ett sidospår från din fråga. Men tänker att det kan bli svårare om man utgår från fel förutsättningar från början. Tex att de förstår vad svart är.

Det kommer aldrig gå att förklara på ett sätt så den blinde förstår vad syn är för en seende. Det betyder dock inte att man inte ska försöka så gott det går.
Men som många skriver är det nog det mest framgångsrika att likna det vid saker som den blinde kan uppfatta genom sina andra sinnen.
Citera
2023-07-02, 17:25
Medlem
Lyzzas avatar
Kom att tänka på en kvinna som hade en nära döden upplevelse.

Hon berättade att hon plötsligt befann sig i ett rum stacks under taket. Hon såg en kvinna under sig med långt brunt hår ligga i en säng.

Hon förstod inte först att det var hon själv.

Sen insåg hon att det var hon.

Men hon var blind sedan födseln och nu såg hon och förstod vad hon såg när hon var utanför sin egen kropp. En mycket märklig upplevelse.

Så en blind kan tolka vad den ser utanför koppen och dess handikapp.

Då kan man undra om de kan uppleva syner när man försätter dem i hypnos i syfte att nå deras tidigare liv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in