Citat:
Ursprungligen postat av
Jagaresamlaren
Jag har hört folk teckna försäkringar för mobiltelefoner värda 10k och bilar värda 40k. De flesta har råd att ersätta sånt här om någonting skulle hända så vad är poängen med försäkring?
Självklart förstår jag poängen med att ha en villaförsäkring.
Tror folk att man tjänar pengar på försäkringar? Kan någon förklara?
Man betalar en mindre summa månadsvis för att slippa få en stor kostnad om något händer. Statistiskt går man ju back på det över livet, men det är ju inte alls säkert heller. Ska man köra utan gäller det att det inte händer något på rätt många år (om man inte har en sådan inkomst att man kan lösa det och ta igen det efteråt)
Har fått några hojar ersatta, och har haft några viltolyckor som hade blivit dyra utan försäkring, och byta ruta på en bil är inte billigt det heller.
Men smågrejer köper jag inte till, men bilar, livförsäkring, hem det har jag rätt bra skydd på .
Men har faktiskt en av mina bilar i just den prisklassen du nämner, och funderat på att gå ner på halv, men samtidigt är kostnaden för hel ca 100 kr i månaden, och även om jag har råd att ersätta bilen, så är det tråkiga pengar, så jag kör vidare nått år till. Är mycket vilt här för vi bor.
På min dyra bil kostar det visserligen lite mer, men är några tusen om året, och det är det värt när bilen är värd över 400k. Fick en skada av ett rådjur ganska nyligen, bara där är några års premier ”betalda”