2023-07-02, 00:54
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Ta mitt exempel där bilen för 250k pajar. Du tar ut hela ditt sparkapital och köper en ny för samma summa. Du har maximal otur och den pajar igen. Vad gör du nu?

Då skaffar jag väl en försäkring eller bara en billigare bil och byter inte upp förrän sparkapitalet har växt tillräckligt igen
Citera
2023-07-02, 00:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jagaresamlaren
Då skaffar jag väl en försäkring eller bara en billigare bil och byter inte upp förrän sparkapitalet har växt tillräckligt igen
Om du skaffar en billigare bil så är ju det en inskränkning i ditt liv. En inskränkning du hade undvikit med en försäkring.

Men om du nu skaffar en likvärdig bil och helt plötsligt får en annan stor oväntad utgift precis efter att du köpt den nya bilen och försäkrat den då?
Citera
2023-07-02, 00:57
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Citat:
Om du skaffar en billigare bil så är ju det en inskränkning i ditt liv. En inskränkning du hade undvikit med en försäkring.

Jag skrev också att man bara kan köpa en försäkring till nästa bil, det var inte ens ett långt inlägg.
Citera
2023-07-02, 00:59
Avslutad
Citat:
Jag skrev också att man bara kan köpa en försäkring till nästa bil, det var inte ens ett långt inlägg.
Jepp, och jag redigerade mitt inlägg direkt efter att jag postade det.
Citera
2023-07-02, 00:59
Medlem
Citat:
Vad tänker du på där?
Framförallt räddningsmomentet. Med delkasko så får du bilen bärgad om den hamnat i diket, men även omhändertagen vid andra haverier, då ingår även att förare och passagerare transporteras hem eller till resmålet om bilen inte är brukbar.

Du kan, för att ta ett ytterlighetsscenarie, få bilen stulen, sedan lämnad i en sjö. Även om bilen har ett ringa värde är det bilägaren som ansvarar för att den fiskas upp ur vattnet och forslas bort. Kan kosta betydligt mer än vad bilen är värd.

Stenskott som skadar vindrutan måste åtgärdas om bilen skall gå att bruka fortsättningsvis, där kan det kosta långt över 10000 kronor om försäkring saknas.
Citera
2023-07-02, 01:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Framförallt räddningsmomentet. Med delkasko så får du bilen bärgad om den hamnat i diket, men även omhändertagen vid andra haverier, då ingår även att förare och passagerare transporteras hem eller till resmålet om bilen inte är brukbar.

Du kan, för att ta ett ytterlighetsscenarie, få bilen stulen, sedan lämnad i en sjö. Även om bilen har ett ringa värde är det bilägaren som ansvarar för att den fiskas upp ur vattnet och forslas bort. Kan kosta betydligt mer än vad bilen är värd.

Stenskott som skadar vindrutan måste åtgärdas om bilen skall gå att bruka fortsättningsvis, där kan det kosta långt över 10000 kronor om försäkring saknas.
Jepp, det är väldigt bra exempel. Lär ju inte direkt vara billigt att fiska upp en bil på djupt vatten.
Citera
2023-07-02, 01:02
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Citat:
Jepp, och jag redigerade mitt inlägg direkt efter att jag postade det.

Ja, det skulle vara tråkigt om bilen går sönder, huset faller ihop, jag blir av med jobbet och inflationen stiger med 20% inom loppet av en månad och det skulle bli svårt ekonomiskt.
Citera
2023-07-02, 01:04
Medlem
Citat:
Jepp, det är väldigt bra exempel. Lär ju inte direkt vara billigt att fiska upp en bil på djupt vatten.
Kan räcka med att bilen lägger av och måste bärgas och du är 50 mil hemifrån, då är det bra att veta att såväl bil som passagerare och eventuellt gods kommer hem på försäkringbolagets bekostnad.
Citera
2023-07-02, 01:05
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Citat:
Kan räcka med att bilen lägger av och måste bärgas och du är 50 mil hemifrån, då är det bra att veta att såväl bil som passagerare och eventuellt gods kommer hem på försäkringbolagets bekostnad.

Försäkringsbolag verkar väldigt snälla som hjälper till bara sådär. Det måste vara ren välgörenhet
Citera
2023-07-02, 01:07
Medlem
Citat:
Försäkringsbolag verkar väldigt snälla som hjälper till bara sådär. Det måste vara ren välgörenhet
Så är det... Nästan! Det är ju det premien är till för! Har du tur behöver du aldrig utnyttja dylika tjänster, men det är en påtaglig trygghet att veta att de finns när behov uppstår.
Citera
2023-07-02, 01:10
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Citat:
Så är det... Nästan! Det är ju det premien är till för! Har du tur behöver du aldrig utnyttja dylika tjänster, men det är en påtaglig trygghet att veta att de finns när behov uppstår.

Ja det låter väldigt härligt att spendera pengar för att slippa spendera pengar
Citera
2023-07-02, 01:14
Avslutad
Citat:
Ja, det skulle vara tråkigt om bilen går sönder, huset faller ihop, jag blir av med jobbet och inflationen stiger med 20% inom loppet av en månad och det skulle bli svårt ekonomiskt.
Och därför har man försäkringar. Det är upp till var och en att avgöra hur stor risk de vill ta.

Men de försäkringar som är rakt av dåliga för de allra flesta är exempelvis de tilläggsförsäkringar som elgiganten säljer. Snordyra försäkringar för något som är ganska billigt att köpa nytt, och dessutom täcks detta i många fall redan av hemförsäkringen.

Sen får du ju självfallet göra precis som du vill. Jag föredrar att ha lite mer marginaler. Har en hemförsäkring med bostadsrättstillägg samt drulle. Utöver det är bilen halvförsäkrad. Om jag skulle ge mig ut och resa hade jag sett över vilka extra försäkringar som kan vara vettiga.

Försäkringar kan också vara bra för att kunna göra mer långsiktiga planeringar. Du kanske har 250k på kontot, men du sparar till en sommarstuga du hoppas kunna köpa om tre år när du har sparat ihop 500k. Då kan det vara skönt att veta att dessa planer inte kommer grusas helt för att du råkar klanta dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in