Citat:
Ursprungligen postat av
Jagaresamlaren
Ja, det skulle vara tråkigt om bilen går sönder, huset faller ihop, jag blir av med jobbet och inflationen stiger med 20% inom loppet av en månad och det skulle bli svårt ekonomiskt.
Och därför har man försäkringar. Det är upp till var och en att avgöra hur stor risk de vill ta.
Men de försäkringar som är rakt av dåliga för de allra flesta är exempelvis de tilläggsförsäkringar som elgiganten säljer. Snordyra försäkringar för något som är ganska billigt att köpa nytt, och dessutom täcks detta i många fall redan av hemförsäkringen.
Sen får du ju självfallet göra precis som du vill. Jag föredrar att ha lite mer marginaler. Har en hemförsäkring med bostadsrättstillägg samt drulle. Utöver det är bilen halvförsäkrad. Om jag skulle ge mig ut och resa hade jag sett över vilka extra försäkringar som kan vara vettiga.
Försäkringar kan också vara bra för att kunna göra mer långsiktiga planeringar. Du kanske har 250k på kontot, men du sparar till en sommarstuga du hoppas kunna köpa om tre år när du har sparat ihop 500k. Då kan det vara skönt att veta att dessa planer inte kommer grusas helt för att du råkar klanta dig.