2023-07-01, 21:29
Medlem
Igni-ferroques avatar
Tydligen går det bra för... CIA

https://edition.cnn.com/europe/live-news/russia-ukraine-war-news-07-01-23/index.html

Man la nyligen ut ett inlägg på telegram om hur man kunde kontakta CIA om man ville lämna info.

På en vecka fick det över 2.5 millioner views.

Kommer inte finnas några ryska statshemligheter kvar snart, allt säljs till USA
Citera
2023-07-01, 21:36
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tymmiedickzon
Anledningen att gå in 2022 är ju glasklar:

Förhindra NATO-flottbas på Krim och förhindra NATOs missiler så att Ryssland berövades alla möjligheter att slå tillbaka ett förstaslag. Precis som när USA inte accepterade några sovjetiska missiler på Kuba.

Kriget som sedan följt har gagnat USA. Europa har försvagats något enormt och vapenindustrin i USA och energisektorn i USA har stärkts. Strunt detsamma att en massa ryssar och ännu fler ukrainare har dött och infrastrukturen förstörts i städerna, Kachovka-dammen har förstörts och Nordstreamledningen har förstörts.

Ryssland värjer sig och behåller sin nationella självständighet främst mot USA (och mot USAs sinnesrubbade mångmångmiljardärer). Går det här vägen stärks Ryssland också på sikt. För oss i EU går det väl än mer åt helvete när EU ska bygga upp allt igen, på det territorium USA och västra Europa fortfarande kontrollerar.

Men jag är också orolig fast från mitt håll. Jag vill se ryssarna rulla framåt och avgöra alltihop. Om då polackerna går in från sitt håll

Idiot.

Jag nöjer mig med första passusen.

1) Det finns inga planer på en "Nato-flottbas" på Krim. Vad skulle en sådan tjäna för syfte, jävla dåre? Det finns redan tre Natostater längs Svarta havets kust.

2) Vad menar du med "Natos missiler"? Den typen av kärnvapenbärande kort- och medeldistansrobotar har inte funnits i något Natolands arsenal sedan 90-talet. Taktiska kärnvapen på västsidan levereras via flyg eller fartyg. Det finns inga vapen av denna typ som står på backen. Natoländerna anser sig för övrigt inte behöva några taktiska kärnvapen, eftersom konventionella vapen numera har samma effekt.

Du oroar dig alltså för saker som inte existerar och aldrig kommer att existera. Antingen är det så att du inte vet någonting om det du uttalar dig om - eller också ljuger du rakt ut i luften. Hur som helst är det du skriver ren makulatur.
Senast redigerad av Ken Dryden 2023-07-01 kl. 21:39.
Citera
2023-07-01, 21:38
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Jag har ingen koll på vad amerikanaren sa i början av konflikten. Å andra sidan vill jag minnas att IVanovs som, såvitt jag kan se, inte har nån militär bakgrund överhuvudtaget sa att Bakhmuth aldrig skulle falla för Wagner-gruppen ,vilket skedde, även om de sen fick ge upp det. .
Amerikanaren har krigserfarenhet från Afghanistan, som plutonsbefäl. Men det kanske inte räcker för att analysera en hel krigsskådeplats?

Å andra sida har vi höjdare som 3-4-stjärniga generaler som Petraeus och Hodges som varit betydligt mer optimistiska om timingen/omfattningen på Ukrainas motoffensiv än vad Milliey har varit och där utfallet hittills ligger betydligt närmare Milley. Kan det vara så att när man inte längre är operativt ansvarig börjar med önsketänkande, speciellt som man som general har politiska kontakter?

Så vem skall man lita på?

Val av att följa youtubers handlar väl om personliga preferenser, tycke och smak. Vad jag reagerar på är att combat veteran hade fyrsiffriga tal och nu ligger på sexsiffriga tal visningar utan att han bidrar med analyser av betydelse. Min åsikt.

Vad gäller Bakhmut och Georgijs så bör man faktiskt vara ärlig, det säger jag inte för att försvara Georgijs, men striderna som pågick och pågår i Bakhmut verkar vara en intern rysk-ukrainsk tuppfäktning som ingen annan förstår sig på, de med militär bakgrund inkluderade. USA rådde UAF att dra sig tillbaka vid årskiftet.
Citera
2023-07-01, 21:45
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Val av att följa youtubers handlar väl om personliga preferenser, tycke och smak. Vad jag reagerar på är att combat veteran hade fyrsiffriga tal och nu ligger på sexsiffriga tal visningar utan att han bidrar med analyser av betydelse. Min åsikt.

Vad gäller Bakhmut och Georgijs så bör man faktiskt vara ärlig, det säger jag inte för att försvara Georgijs, men striderna som pågick och pågår i Bakhmut verkar vara en intern rysk-ukrainsk tuppfäktning som ingen annan förstår sig på, de med militär bakgrund inkluderade. USA rådde UAF att dra sig tillbaka vid årskiftet.

Håller med dig. Dessutom: general Zaluzjnyj försökte även få Biden att övertyga Zelenskyj att dra tillbaka trupperna vid Bachmut i början av året. Det örat lyssnade inte Zelenskyj på. Han gjorde politiska, snarare än militära bedömningar ang vikten av Bachmuts försvar. I detta fick han även stöd av general Syrskyj. Fan vet vem som hade rätt där.
Citera
2023-07-01, 21:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Idiot.

Jag nöjer mig med första passusen.

1) Det finns inga planer på en "Nato-flottbas" på Krim. Vad skulle en sådan tjäna för syfte, jävla dåre? Det finns redan tre Natostater längs Svarta havets kust

"Idiot"?

Ukraina ska ju in i NATO, formellt tillkännagavs det redan 2008. Ukraina ska ta Krim så då blir det ju per automatik en NATO-flottbas såklart. Första steget var att iscensätta kuppen 2014. Den ryssvänlige presidenten Yushenko ersattes av Poroshenko och gick i landsflykt. NATO började rusta och träna den ukrainska armen. Krim och Donbass skulle tas tillbaka med våld.
Citera
2023-07-01, 21:50
Medlem
%s avatar
Citat:
Anledningen att gå in 2022 är ju glasklar:

Förhindra NATO-flottbas på Krim och förhindra NATOs missiler så att Ryssland berövades alla möjligheter att slå tillbaka ett förstaslag. Precis som när USA inte accepterade några sovjetiska missiler på Kuba.
Hur tänkte du här ditt nöt? Krim var ockuperat av Ryssland 2022.

Citat:
Kriget som sedan följt har gagnat USA. Europa har försvagats något enormt och vapenindustrin i USA och energisektorn i USA har stärkts. Strunt detsamma att en massa ryssar och ännu fler ukrainare har dött och infrastrukturen förstörts i städerna, Kachovka-dammen har förstörts och Nordstreamledningen har förstörts.
Hur har Europa försvagats? Det har ingen märkt något av. Elen var dyr i vintras men det är väl det enda.

Citat:
Ryssland värjer sig och behåller sin nationella självständighet främst mot USA (och mot USAs sinnesrubbade mångmångmiljardärer). Går det här vägen stärks Ryssland också på sikt. För oss i EU går det väl än mer åt helvete när EU ska bygga upp allt igen, på det territorium USA och västra Europa fortfarande kontrollerar.

Men jag är också orolig fast från mitt håll. Jag vill se ryssarna rulla framåt och avgöra alltihop. Om då polackerna går in från sitt håll
Rysslands framtid ser allt annat än ljus ut. (Tänk Nordkorea fast med dummare befolkning. Det är områdena som är ockuperade av ryssen som behöver byggas upp eller hur tänkte du här? När Ukraina tagit tillbaka dem. Nåväl Europa klarade att bygga upp sig själv efter andra världskriget. Så Ukraina kommer gå lätt.
Citera
2023-07-01, 21:57
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
"Idiot"?

Ukraina ska ju in i NATO, formellt tillkännagavs det redan 2008. Ukraina ska ta Krim så då blir det ju per automatik en NATO-flottbas såklart. Första steget var att iscensätta kuppen 2014. Den ryssvänlige presidenten Yushenko ersattes av Poroshenko och gick i landsflykt. NATO började rusta och träna den ukrainska armen. Krim och Donbass skulle tas tillbaka med våld.

Jävla okunniga dåre: Ukrainas Natomedlemskap blev ju inte aktuellt förrän EFTER den ryska invasionen. Och USA vill inte detta heller i första taget. Det är UK, Polen och Baltikum som driver detta.

Svara nu på frågan om vilka "NATO-missiler" det handlar om? Tips: det heter "Nato" och "robotar" på svenska.
Citera
2023-07-01, 22:04
Medlem
joceks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
... Enda frågan är varför Ryssland anfaller sina grannar....

Det har ju Prigge svarat på ju på midsommarafton: "Russia’s invasion “was started for a completely different reason,” Prigozhin said. “What was the war for? The war was needed for Shoigu to receive a hero star. … The oligarchic clan that rules Russia needed the war,” he said. “The mentally ill scumbags decided: ‘It’s OK, we’ll throw in a few thousand more Russian men as cannon fodder. They’ll die under artillery fire, but we’ll get what we want.’”

“The ministry of defence is trying to deceive the public and the president and spin the story that there was insane levels of aggression from the Ukrainian side and that they were going to attack us together with the whole Nato block,” the Wagner head said.

Allt prat om NATO-aggro, biolabb och nazister är bara snömos, det var helt enkelt normal rysk imperialism som låg bakom anfallet, oligarkerna ville åt Ukrainas land och naturresurser.
Citera
2023-07-01, 22:05
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Hmm, vad fan är det här?

Köer av ryssar som försöker lämna Krym, har Ukraina utlovat någon speciell överraskning i närtid?

https://twitter.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1675178748100988930

Härligt.
Äntligen.
Inte en dag försent.
Citera
2023-07-01, 22:06
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
"Idiot"?

Men du är ju en idiot om du tror på de sagorna, ryzzland hade ett avtal om basen på krim och Ukraina hade aldrig för avsikt att bryta det.
Citera
2023-07-01, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Härligt.
Äntligen.
Inte en dag försent.

Källkritik ? Det är köer till krim, inte från...
Citera
2023-07-01, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OSS117
Ok då vet vi att du är svagbegåvad!

Kriget som Ryssland startade men sin olagliga invasion av Ukraina, består av 2länder

Ryssland och Ukraina! Där Ryssland är aggressorn och Ukraina försvararen!

Kalla mig vad du vill. Vänta och se.
Du kommer förstå att det är USA vs Ryssland på europeisk mark.
Kommer ta lite tid bara. Skicka ett pm om några år när du förstått rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in