2023-07-01, 19:57
Medlem
köpte mina två första idag. avanza global och avanza zero. 30k i varje. får hoppas jag lyckas undvika suget att konstant kolla värdeutvecklingen.

tänkt köpa investor också. många skriker sig hesa om den och den ser ju rätt vass ut så. wallenberg äger sverige, så något gör de ju rätt.
Citera
2023-07-02, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robinhoodvarUCsnut
köpte mina två första idag. avanza global och avanza zero. 30k i varje. får hoppas jag lyckas undvika suget att konstant kolla värdeutvecklingen.

tänkt köpa investor också. många skriker sig hesa om den och den ser ju rätt vass ut så. wallenberg äger sverige, så något gör de ju rätt.
Köp spiltan aktiefond investmentbolag istället för bara Investor. Har själv börjat gå mer och mer till fonder istället för aktier det senaste halvåret och fått mycket trevligare utveckling allt som allt.
Citera
2023-07-02, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Köp spiltan aktiefond investmentbolag istället för bara Investor. Har själv börjat gå mer och mer till fonder istället för aktier det senaste halvåret och fått mycket trevligare utveckling allt som allt.

är inget dumt förslag, det där. kollade investor b (tror jag den hette) på avanza och spiltan äger en stor del i den, så jag får med den lite på ett håll där även om jag kör fond över aktien. ska fundera på den.
Citera
2023-07-02, 23:13
Medlem
Ograsts avatar
Tips på fonder som riktat in sig på infrastruktur?
Citera
2023-07-03, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
Tips på fonder som riktat in sig på infrastruktur?

Du kan själv filtrera fram dessa på både Nordnet och Avanza.

På Nordnet väljer du infrastruktur & jordbruk under kategori.
Hos Avanza väljer du Inriktning och då får du upp olika branscher, bland annat infrastruktur.
Citera
2023-07-07, 15:28
Medlem
Hej, Jag har följande fonder. Sparhorisont 10-15 år.

Jag funderar på att sälja mina räntefonder då jag har så lång sparhorisont. Och enbart köra Avanza Global, Emerging markets, och Spiltan Aktiefond Investmentbolag.70-20-10.

Som jag har förstått det anser Rikatillsammans//janbolmeson att man bör ha 10 % räntor/bankkonto i Högriskportföljen.
Dels för att få en krockkudde vid dåliga tider (då bankkonto inte dippar vid börsras och räntor inte dippar lika mycket som aktier).

Mitt mål är dockt att optimera portföljen på lång sikt. Då kanske inte några räntefonder öht är lönt?

Såhär ser det ut just nu
Avanza Global 60%
Avanza Emerging Markets* 15%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag* 10%
AMF Aktiefond Småbolag* 5%
Spiltan Räntefond Sverige 5%
AMF Räntefond Lång* 5%

Det skulle vara intressant att höra era tankar och åsikter

Vänligen
Skychi
Senast redigerad av Skychi 2023-07-07 kl. 15:35.
Citera
2023-07-08, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skychi
Hej, Jag har följande fonder. Sparhorisont 10-15 år.

Jag funderar på att sälja mina räntefonder då jag har så lång sparhorisont. Och enbart köra Avanza Global, Emerging markets, och Spiltan Aktiefond Investmentbolag.70-20-10.

Som jag har förstått det anser Rikatillsammans//janbolmeson att man bör ha 10 % räntor/bankkonto i Högriskportföljen.
Dels för att få en krockkudde vid dåliga tider (då bankkonto inte dippar vid börsras och räntor inte dippar lika mycket som aktier).

Mitt mål är dockt att optimera portföljen på lång sikt. Då kanske inte några räntefonder öht är lönt?

Såhär ser det ut just nu
Avanza Global 60%
Avanza Emerging Markets* 15%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag* 10%
AMF Aktiefond Småbolag* 5%
Spiltan Räntefond Sverige 5%
AMF Räntefond Lång* 5%

Vänligen
Skychi

Om du är relativt tidigt i din sparresa och har lång sparhorisont framför dig där större delen av ditt kapital kommer intjänas i framtiden så tycker jag att räntepapper som krockkudde är lite väl konservativt.

Startar du däremot med ett väldigt stort kapital, större än vad du kommer dra in de kommande 15 åren, så ser bilden kanske lite annorlunda ut.

i 9 fall av 10 hade jag skippat räntepapper med en sådan sparhorisont och börjat fundera på det igen om 10 år.
Citera
2023-07-08, 12:42
Medlem
Swingexpertens avatar
Mina fonder v27 🐲 2023

Jag fortsätter att satsa på vinnarna!

Nu har jag följande 5 fonder i portföljen:

Swedbank Robur Emerging Europe (+3,3%)
Swedbank Robur Globalfond (+1,7%)
Swedbank Robur Small Cap EM (+1,4%)
Swedbank Robur Small Cap USA (+3,7%)
Swedbank Robur Technology (+2,9%)

(Fondens avkastning på 1 månad)
Citera
2023-07-08, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swingexperten
Mina fonder v27 🐲 2023

Jag fortsätter att satsa på vinnarna!

Nu har jag följande 5 fonder i portföljen:

Swedbank Robur Emerging Europe (+3,3%)
Swedbank Robur Globalfond (+1,7%)
Swedbank Robur Small Cap EM (+1,4%)
Swedbank Robur Small Cap USA (+3,7%)
Swedbank Robur Technology (+2,9%)

(Fondens avkastning på 1 månad)
Ja det ser bra ut. Byter du alltid månadsvis eller låter du vissa ligga kvar?
Citera
2023-07-08, 23:01
Medlem
Swingexpertens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Ja det ser bra ut. Byter du alltid månadsvis eller låter du vissa ligga kvar?

Tackar! Försöker ligga kvar så länge som trenden är stigande. Jag kollar till fonderna en gång i veckan och byter ut den sämsta om den börjar gå dåligt.
Citera
2023-07-09, 10:07
Medlem
Hej, Jag har följande fonder. Försöker följa bolmessons Rikatillsammans mellanrisk/högriskportfölj. Sparhorisont runt 10år.

Jag funderar på att sälja av någon/några av mina räntefonder. Jag har 3st olika. Kanske blir lite överflöd? År efter år ligger dom oftast på minus i avkastning.

Jag vill köra ganska aggressivt, men ändå lite “krockkudde”. Känner mig lite vilsen när det kommer till olika räntefonder

Såhär ser det ut just nu
Spiltan Räntefond Sverige -10%
AMF Räntefond Lång - 10%
AMF Räntefond Mix - 10%
Handelsbanken GI Småbolag Ind Crit A - 5%
Plus Allabolag Scerige Index -5%
Storebrand Global 3 Plus A SEK - 40%
Swedbank Robur Access Asien - 20%

Vänligen
Skychi
Citera
2023-07-09, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skychi
Hej, Jag har följande fonder. Försöker följa bolmessons Rikatillsammans mellanrisk/högriskportfölj. Sparhorisont runt 10år.

Jag funderar på att sälja av någon/några av mina räntefonder. Jag har 3st olika. Kanske blir lite överflöd? År efter år ligger dom oftast på minus i avkastning.

Jag vill köra ganska aggressivt, men ändå lite “krockkudde”. Känner mig lite vilsen när det kommer till olika räntefonder

Såhär ser det ut just nu
Spiltan Räntefond Sverige -10%
AMF Räntefond Lång - 10%
AMF Räntefond Mix - 10%
Handelsbanken GI Småbolag Ind Crit A - 5%
Plus Allabolag Scerige Index -5%
Storebrand Global 3 Plus A SEK - 40%
Swedbank Robur Access Asien - 20%

Vänligen
Skychi

Med en så pass lång sparhorisont skulle jag nog dra ned på räntefonder eller slopa dem helt och hållet då de drar ned total avkastningen. Som du själv även konstaterar. Nu får man ändå så pass bra ränta på vissa sparkonton som man kan ha som buffert eller trycka in i dippar. Att ha räntefonder kan väl vara bra rent psykologiskt och som en form av krockkudde men då kan man även fundera på att ha lite i guld aktier. Så inte helt självklart hur man nu ska agera och allt beror ju till slut på vilken risknivå man vill ha i portföljen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in