2023-07-01, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Ur förhör:

F: Okej. Så hur menar du att Johanna vände på Tove eller hur var det du sa?
M: Eller, eh, ja hon, eh, hon släpar, alltså hon släpade ju först, eh, henne så att hon höll i, höll i händerna eller ja precis och sen så en bit in i skogen så vill Johanna liksom vända på henne så att hon höll i fötterna istället och jag skulle hålla i händerna.

Först backar J in i skogen medan hon lyfter T under eller i armarna. M tar tag i benen på T.
J kämpar på och börjar gråta av utmattning, beslutar sig för att vända på T, de byter plats så att J kan hålla i fotlederna och dra kroppen längre in. Var exakt M släpper taget om handlederna framgår inte, men en gissning är att det sker i samband med lägesförändringen där M först tar tag i handlederna medan J tar tag i fotlederna och vänder kroppen med fötterna mot skogen. - Begripligare nu? Detaljerna i förloppet är otydliga men J:s redogörelse stärker M:s påstående om att hon tog tag i handlederna i det här skedet.

Att M nämner handlederna i samband med att de ska ta ner kroppen, tror jag har att göra med att hon associerar hållning av handleder till barrskog. Och första gången J nämner skogen är när de befinner sig i hallen. Finns med all sannolikhet flera olika tolkningar beroende på biasering eller grad av partiskhet. Förstås.
Beträffande framplockning och återgivande av minnen, ledtrådar, bortfall över tid, förstärkta minnesspår, associationsbanor mm, så går det åtminstone att konstatera att minnesfunktionen är av komplex natur och att vi alltsomoftast kan tycka oss vara säkra på att vi sett eller hört en viss detalj utan att den upplevelsen behöver ha förankring i verkligheten, något som blir särskilt påtagligt när vi pratar om en händelse som fler har varit med om.

Därför är jag också näst intill övertygad om att J utövade gaslighting ute på Illharjen, där M känslolöst sedan upprepar vad J har präntat in, utan att kunna särskilja på sina egna och J:s ord. M säger att hennes ena strumpa hade spya på sig, vilket skulle kunna vara resultat av konfabulation, alltså ingen äkta lögn, där kräkningen har kommit att bli verklig i hennes minne.

Man kan se att M är mera utförlig i sin redogörelse kring bärandet i skogen vilket kan ha sin förklaring i förstärkta minnesspår, med ett scenario som har spelats upp gång på gång i hennes hjärna. Hon säger också att minnesbilderna förföljer henne dag som natt vilket i sig fungerar som förstärkning av händelsen och fördjupar minnesspåren. Psykiska tillstånd, ex depression kan också bidra till att uppväcka minnen, s k "stämningsberoende minne" - den inre kontexten hjälper då till att minnas fragment eller större delar av en emotionell händelse.

Framlägger ovanstående som eventuella hypoteser och ska tas för just det, jag påstår eller hävdar givetvis inget.

Spelar ingen roll att MH suttit häktad månadsvis. Hennes tankar och uttalanden tycks ändå vara ett enda stort virrvarr, hon tycks blanda ihop det ena med det andra. Det märks inte minst i förhören med henne. En vanelögnare som MH måste ha det extra svårt att vara i det läge hon är i nu.

Hon försöker bortförklara och försköna, men det går inte så bra. När höll hon egentligen i Toves händer? I badrummet eller på dumpningsplatsen? Handleder? Händer? Detta förklarar hon idogt genom helt osammanhängande virriga förklaringar.
Citera
2023-07-01, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Spelar ingen roll att MH suttit häktad månadsvis. Hennes tankar och uttalanden tycks ändå vara ett enda stort virrvarr, hon tycks blanda ihop det ena med det andra. Det märks inte minst i förhören med henne. En vanelögnare som MH måste ha det extra svårt att vara i det läge hon är i nu.

Hon försöker bortförklara och försköna, men det går inte så bra. När höll hon egentligen i Toves händer? I badrummet eller på dumpningsplatsen? Handleder? Händer? Detta förklarar hon idogt genom helt osammanhängande virriga förklaringar.
Hennes berättelse känns inte alls trovärdig och det bortförklaras som minnesproblem osv

Jag tror att Rullman har genomskådat M lögner och därför gjort den bedömningen som han gjprt

Finns det någon annhörig som påverkar M och hennes beslut till att ljuga?
Är hon rädd för att mista familj och deras trovärdighet i pingströrelsen?

Nu har ju M inte J som trygghet /vän längre och att M blir rädd för att inte ha någon tillhörighet alls om hon berättar eller kanske att hon inte vill förstöra familjs anseende
för det ser ju ut än så länge att familj tänker bo kvar i Vetlanda?

Alla andra inblandade har ju förstått att de måste flytta
och enda sättet för M familj att kunna bo kvar är att M blir rentvådd
Senast redigerad av Anedin 2023-07-01 kl. 18:00.
Citera
2023-07-01, 18:09
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Ur förhör:

F: Okej. Så hur menar du att Johanna vände på Tove eller hur var det du sa?
M: Eller, eh, ja hon, eh, hon släpar, alltså hon släpade ju först, eh, henne så att hon höll i, höll i händerna eller ja precis och sen så en bit in i skogen så vill Johanna liksom vända på henne så att hon höll i fötterna istället och jag skulle hålla i händerna.

Först backar J in i skogen medan hon lyfter T under eller i armarna. M tar tag i benen på T.
J kämpar på och börjar gråta av utmattning, beslutar sig för att vända på T, de byter plats så att J kan hålla i fotlederna och dra kroppen längre in. Var exakt M släpper taget om handlederna framgår inte, men en gissning är att det sker i samband med lägesförändringen där M först tar tag i handlederna medan J tar tag i fotlederna och vänder kroppen med fötterna mot skogen. - Begripligare nu? Detaljerna i förloppet är otydliga men J:s redogörelse stärker M:s påstående om att hon tog tag i handlederna i det här skedet.

Att M nämner handlederna i samband med att de ska ta ner kroppen, tror jag har att göra med att hon associerar hållning av handleder till barrskog. Och första gången J nämner skogen är när de befinner sig i hallen. Finns med all sannolikhet flera olika tolkningar beroende på biasering eller grad av partiskhet. Förstås.
Beträffande framplockning och återgivande av minnen, ledtrådar, bortfall över tid, förstärkta minnesspår, associationsbanor mm, så går det åtminstone att konstatera att minnesfunktionen är av komplex natur och att vi alltsomoftast kan tycka oss vara säkra på att vi sett eller hört en viss detalj utan att den upplevelsen behöver ha förankring i verkligheten, något som blir särskilt påtagligt när vi pratar om en händelse som fler har varit med om.

Därför är jag också näst intill övertygad om att J utövade gaslighting ute på Illharjen, där M känslolöst sedan upprepar vad J har präntat in, utan att kunna särskilja på sina egna och J:s ord. M säger att hennes ena strumpa hade spya på sig, vilket skulle kunna vara resultat av konfabulation, alltså ingen äkta lögn, där kräkningen har kommit att bli verklig i hennes minne.

Man kan se att M är mera utförlig i sin redogörelse kring bärandet i skogen vilket kan ha sin förklaring i förstärkta minnesspår, med ett scenario som har spelats upp gång på gång i hennes hjärna. Hon säger också att minnesbilderna förföljer henne dag som natt vilket i sig fungerar som förstärkning av händelsen och fördjupar minnesspåren. Psykiska tillstånd, ex depression kan också bidra till att uppväcka minnen, s k "stämningsberoende minne" - den inre kontexten hjälper då till att minnas fragment eller större delar av en emotionell händelse.

Framlägger ovanstående som eventuella hypoteser och ska tas för just det, jag påstår eller hävdar givetvis inget.
Vi har uppfattat skogsbärandet olika.
Som jag minns vad jag läst, så släpade J T på grusvägen och M reagerade väldigt starkt på det ljudet. Det blev för tungt för J så hon ville byta och hålla i benen och att M skulle hålla i händerna, men aldrig gjorde det. M fick i stället Js tfn för att lysa med när J tog tag i Ts ben och drog.
Jag har tolkat det som att M inte bar i skogen alls, men jag kan ha uppfattat fel.

Resten av din text är vi enig om.
Citera
2023-07-01, 18:16
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Tvingad har nog inte varit, isåfall hade hon berättat hur hon blev tvingad.
Rädd tror jag inte heller att hon var, hon hade chansen att sticka men gjorde inte det.
Tror du är helt rätt ute här vad gäller just den här delen av brotten.
M sa, vid rättegången tror jag, att hon inte vågade säga emot, att hon var rädd, och att hon kände sig tvingad trots att J inte uttryckligen sagt så.
Citera
2023-07-01, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko

Håller med! Och detta mönster med bortförklaringar och försköningar av vad som egentligen inträffade startar redan på Nöjet.

Maja säger att hon är väldigt berusad och påtalar flera gånger att det var stora 6 cl drinkar hon drack, men INGEN av dom 5-6 vittnena upplever henne som påtagligt berusad.

Maja säger att hon gick in en gång för att leta efter Tove. Entrevärden har sett henne 3 gånger och dessutom i ett upprört tillstånd.

Enligt M ska hon ha ställt ett krav på att följa med J och T tillbaks till lägenheten. Hon följer med så länge det inte blir bråk. Motsägs av hennes tidigare beteende när hon själv sökt upp T och skrämt upp henne.

Maja säger att hon inte minns vissa saker men hon är 110% säker på att hon inte var med i badrummet!

Maja säger att hon sov medans J ensam ströp T, men hennes telefon har rört sig ett par minuter efter mordet till toaletten enligt henne själv utan att ha sett någon kropp. Och grannen hör fotsteg från två personer precis innan dörren öppnas!

M säger att hon kände sig tvingad att hjälpa till och att det är J ensam som styr skutan. Men i förhör säger hon ”när VI ska bestämma hur VI ska få ner kroppen”

Att M ljuger i över 10 förhör och ändrar sig först när bevisen motsäger hennes historia ökar inte hennes trovärdighet direkt

Inte konstigt att tingsrätten inte fann Maja trovärdig!
Citera
2023-07-01, 18:23
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Jag kan sträcka mig så långt som att säga att det kommer uppstå möjligheter att titta närmare i MH:s mobil. Hur det förvaltas av de inblandade parterna återstår att se.
Samtidigt tar vi med oss vetskapen om att användardatan är färskvara som jag skrivit om.

I fup har utredarna presenterat alternativ för varför det är så lite aktivitet i MH:s mobil. Exemplen är att mobilen legat orörd eller att användaren sovit. Men det finns andra anledningar som vi får se om de presenteras inför hovrätten.

Haha, det räcker nog med att guida här. Många är ju intresserade om kriminalfall så kan man få bättre förståelse för den tekniska biten så kanske man ser på fallen på nya sätt.

Jag och utredarna får skratta åt varandras tillkortakommanden. Mina beror mycket på brist på insyn och deras på allt annat.
Hi, hi! Skriver du här för att polisen ska få vetskap eftersom du vet att de läser?
Smart drag! 😜
Citera
2023-07-01, 18:24
Medlem
The.Leaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Hennes berättelse känns inte alls trovärdig och det bortförklaras som minnesproblem osv

Jag tror att Rullman har genomskådat M lögner och därför gjort den bedömningen som han gjprt

Finns det någon annhörig som påverkar M och hennes beslut till att ljuga?
Är hon rädd för att mista familj och deras trovärdighet i pingströrelsen?

Nu har ju M inte J som trygghet /vän längre och att M blir rädd för att inte ha någon tillhörighet alls om hon berättar eller kanske att hon inte vill förstöra familjs anseende
för det ser ju ut än så länge att familj tänker bo kvar i Vetlanda?

Alla andra inblandade har ju förstått att de måste flytta
och enda sättet för M familj att kunna bo kvar är att M blir rentvådd
Nej, det finns ingen som köpt hennes historia under resans gång.

Tror du verkligen att Maja någonsin kommer att bli rentvådd i lilla Vetlanda? Jag är ganska säker på att Maja alltid kommer att vara tjejen som var inblandad i mordet på Tove. Hon kommer inte att kunna gå på ICA eller hämta en pizza utan att det snackas bakom ryggen på henne.

Vad hennes familj planerar vet vi inte. Men att dom befinner sig i en besvärlig situation är säkert.
Citera
2023-07-01, 18:49
Medlem
Fibonaccitals avatar
Jag tror fortfarande att Maja var med om mordet på Tove.

B 1877-22 Eksjö TR B 1877-22 Aktbil 153.pdf
Förhör med Leshem Jansson, Johanna Tova Wilma; 2022-12-30 13:05 diarienr: 5000-K1226065-22 Sidan 1009

Det är väldigt diffust, jag
kommer liksom inte ihåg exakt men vi, det blir att vi byter riktning liksom lite om man säger
och så vet jag att hon säger va fan håller ni på med och då tar hon sina händer om min hals
och någonstans där så försöker Maja då greppa tag om Toves händer och tar bort dem och
liksom hålla borta, nere hennes händer och jag säger till henne va fan håller du på med själv
och då tar jag mina händer om Toves hals och trycker till. Och sen rycker Tove till typ och
hostar och då blir jag förskräckt liksom och släpper och ställer mig på knä så att jag inte
riktigt sitter på Tove då och sen börjar hon.

BF: Du har ju sagt att Tove i ett läge sa vad håller ni på och att vid något läge sa vad håller du
själv på med. Sades det någonting annat?
J: Inte vad jag minns.
BF: Jag tänker om du sa någonting mer?
J: Det minns jag inte.
BF: Eller om Maja sa något?
J: Det minns jag faktiskt inte heller.

F: Sen berättade du förra gången att hon tog ett tag mot din hals?
J: Mmm först så säger hon det liksom va fan håller ni på med och då vet jag att hon tog sina
händer om min hals då och ja, runt där omkring är ju Maja hon är ju kvar i badrummet och då
försöker hon ju ta undan Toves händer.
F: Du säger försöker, gjorde hon det eller gjorde hon det inte?
J: Hon tog tag om Toves händer ja.
F: Så hon försökte, hon tog tag i händerna?
J: Ja.
F: Okej. I båda händerna eller?
F: Okej. Och vad gör Maja sen?
J: Ja hon sitter ju liksom kvar med Toves händer ett tag.

Nu får vi se.

Är allt detta lögner från Johanna eller är det sanningar?

Frågan är ju: Vem av dem ljuger bäst, vem berättar sanning?
Eller ljuger båda?
Eller berättar båda sanning?

It beats me...
Citera
2023-07-01, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The.Leader
Nej, det finns ingen som köpt hennes historia under resans gång.

Tror du verkligen att Maja någonsin kommer att bli rentvådd i lilla Vetlanda? Jag är ganska säker på att Maja alltid kommer att vara tjejen som var inblandad i mordet på Tove. Hon kommer inte att kunna gå på ICA eller hämta en pizza utan att det snackas bakom ryggen på henne.

Vad hennes familj planerar vet vi inte. Men att dom befinner sig i en besvärlig situation är säkert.
Ja så tror jag också och det har J familj förstått och flyttat
Lilla vetlanda kommer inte glömma

Nu vet vi ju inte alls hur M familj planerar
Jag spekulerar eftersom de tillhör pingstkyrkan och än så länge ser vi inget att de ska flytta
Jag menar rentvådd i familjen och pingstförsamlingen
som jag tror är en viktig bit för pappa pastors anseende och de kanske tror att det kommer lugna ner sig om hon blir fri i aug?
Kanske skickar de bort henne ett tag och sen tror att det lugnar ner sig?
Ja de har det besvärligt och de kommer troligtvis kämpa för att hon blir fri
Det handlar nog inte om bara M bästa utan även deras
Det kan ju inte bli roligt om pingstförsamlingen dömer familjen
Citera
2023-07-01, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Tack för utförligt svar
Det jag hört om AE är att han ändrade i ett obduktionprotokoll efter en åklagares eller någon annan myndighetspersons önskemål men jag vet inte i vilket fall det var och om jag inte minns fel så har det tagits upp i tråden tidigare

AE ändrade= rättade i ett rättsmedicinskt intyg för ett av Flink-fallen. Det var en underordnad läkare som hade gjort undersökningen av den mördade israelen och så formulerat rättsintyget. Det framgick att det var fel. En av skadorna beskrevs tydligt i obduktionsprotokollet och helt fel slutssats drogs i intyget. Polisens utredare kontaktade (ST)- rättsläkaren, som blev förnärmad över att få ett fel påtalat av en poliskonstapel. Den där konstapeln påtalade händelsen för ansvariga åklagaren, som i sin tur kontaktade AE, som ansvarig chef och bad honom titta på saken. Jag minns inte säkert, men det gällde var på huvudet skadan fanns, dess storlek och riktning. Polisutredaren hade fått motstående uppgifter från samma RMV-läkare. AE, skulle som chef och utbildningsansvarig för ST-läkaren bättre kunna hantera problemet än en underordnad konstapel. Och så blev fallet.

AE undersökte protokollet och de givna slutsatserna, talade med den underordande läkaren under utbildning och problemet löstes. Själva huvudskadan var troligen väl dokumenterad i både text och bild så antagligen var det endast slutsatsen i intyget som behövde rättas för att åklagaren skulle kunna veta vilken betydelse skadan haft.

Vad jag minns rörde det sig inte om stav- eller skrivfel utan ett sakfel som krävde rättelse av medicinska skäl. Således inget jävsinlägg eller något för att försöka ursäkta och dölja underläkarens misstag. Bara en helt vanlig rättelse, som görs av alla fel i normal mänsklig verksamhet. Även äldre vana läkare gör misstag och fel. Att vägra rätta sin fell, som underläkaren gjorde, är värre än att rätta felet som AE gjorde. Det ska inte ligga AE till last.

Men att han åtagit sig att vara "sakkunnigt vittne" åt försvaret i Tove-fallet är oetiskt. Det är dumhet att föra fram att den som stryper någon kan åstadkomma död genom att trycka på Nerus vagus (kortvarigt) istället för över luftstrupen (långvarigt). Om det vore ett snabbt kläm över n. vagus så hjärtslag och andning upphör, så startar styrparen HLR om avsikten inte är att mörda.

AE har precis som alla andra kunnat läsa att Tove inte aspirerat något i lungvägarna. Varifrån han skulle få den idén vet jag inte. Men det är begripligt att han inte vill vittna skriftligt på det.
Citera
2023-07-01, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital

Förhör med Leshem Jansson, Johanna Tova Wilma; 2022-12-30 13:05 diarienr: 5000-K1226065-22 Sidan 1009

kommer liksom inte ihåg exakt men vi, det blir att vi byter riktning liksom lite om man säger
och så vet jag att hon säger va fan håller ni på med och då tar hon sina händer om min hals
och någonstans där så försöker Maja då greppa tag om Toves händer och tar bort dem och
liksom hålla borta, nere hennes händer och jag säger till henne va fan håller du på med själv
och då tar jag mina händer om Toves hals och trycker till. Och sen rycker Tove till typ och
hostar och då blir jag förskräckt liksom och släpper och ställer mig på knä så att jag inte

BF: Du har ju sagt att Tove i ett läge sa vad håller ni på och att vid något läge sa vad håller du

J: Mmm först så säger hon det liksom va fan håller ni på med och då vet jag att hon tog sina
händer om min hals då och ja, runt där omkring är ju Maja hon är ju kvar i badrummet och då

Nu får vi se.

Eller ljuger båda?

It beats me...

En tanke jag har är att det är förvånansvärt att J erkänner och tar på dig nästan allt själv.
Hon hade ju kunnat skylla mer eller allt på M
Det finns ju inga bevis

Visst hon förskönar säkert hennes handlingar som strypgreppet 10 sek
det var troligtvis ett hårt längre grepp
Men jag tror att i det stora hela stämmer
Det finns ju också en viss bevisning av det hon säger
Citera
2023-07-01, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital

Nu får vi se.

Eller ljuger båda?

It beats me...

Tror så här, (TROR alltså):
MH är och har säkert alltid varit rädd för att få kritik. Av ena eller andra anledningen (familj, skola, kompisar etc). Därför förskönar och/eller ljuger hon och det har blivit en vana under årens lopp - som jag skrev i ett tidigare inlägg.

Hon har mao svårt att hålla sig till sanningen och det ligger nu henne själv i fatet = hennes lögner är avslöjade men hon fortsätter att ljuga och minimera sin egen skuld.

Hade hon varit rak och ärlig från start, istf att vänta på att bli överbevisad, så hade nog hennes situation sett annorlunda ut. På ett eller annat sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in