Citat:
Tycker precis tvärtom. Lagar fläskfilérätter 3-4 gånger i månaden (obs, ej fläskytterfilé) och den Svenska är klart överlägsen sett till kvalitet och smak men dock , 2-3 gånger dyrare. Det är det dock värt för att slippa den sönderstressade och sega Danska filén där man oftast får putsa extremt mycket och slänga en hel del.
Det finns dålig danskfile, som bra. Men hittat två märken, specielt den ena är fantastisk
Mör och saftig, god
Citat:
Kan det vara så att svenskar och danskar föder upp olika raser av gris?
Om jag minns rätt så gick svenska grisodlare som levererar till Scan över till "Piggham" nån gång på åttiotalet. Reklamen lovordade det magra, nästa fettfria grisköttet.
Men att köttet blev torrt, fettet sladdrigt och vattnigt var det ingen som brydde sig över.
Troligtvis växer dom säkert mycket snabbare än andra grisar. Som vanligt vill svenska bönder ha kvantitet före kvalité.
Jag köper gärna dansk fläskfilé och karré men väljer tyskt sidfläsk för att fettet inte är vattnigt och därmed hela fläskbiten blir mycket fastare. Och det tyska stekfläsket har mycket mer fett.
Om jag minns rätt så gick svenska grisodlare som levererar till Scan över till "Piggham" nån gång på åttiotalet. Reklamen lovordade det magra, nästa fettfria grisköttet.
Men att köttet blev torrt, fettet sladdrigt och vattnigt var det ingen som brydde sig över.
Troligtvis växer dom säkert mycket snabbare än andra grisar. Som vanligt vill svenska bönder ha kvantitet före kvalité.
Jag köper gärna dansk fläskfilé och karré men väljer tyskt sidfläsk för att fettet inte är vattnigt och därmed hela fläskbiten blir mycket fastare. Och det tyska stekfläsket har mycket mer fett.
foder är nog det viktigaste. En lokal bonde hade god fläsk. Och nöt, klassiskt.
Sen tyvärr bytte dom till någon annan sort som skulle vara bättre, kanske är bättre
men kötten fick jävla bismak. Många slutade handla därför.
Scan är riktigt usla på precis allt, hemska prinskorv, hemska köttbullar sen senor, grynig falukorv.
ALLT är skit. Slutat helt handla av det märket köttprodukter.
Tycker synd om folk som lagar scan köttbullar och scan prinskorv till stortider, de måste hata mat.
Citat:
Foder gör storskillnad.
Citat:
Brukar aldrig se extrapris på vanlig svensk fläskfilé utan det är alltid Danish crown och så har vi svensson fläskytterfilé som man alltid gör reklam för. Varför är det så?
https://www.coop.se/handla/varor/kot.../flaskkott/bit
Det är den bästa fläskfilen Danish Crown. helt sjukt.
Men det tar tid hitta fina bitar, rota bland 10st om du ska ha en fin, och 20 om du ska ha 2 fina.
Då slipper man putsa mkt. Sjuk priskillnad när dom är på erbjudande mot svenskt även som aldrig är på erbjudande
https://www.willys.se/sok?q=fl%C3%A4skfile
Vart tar all svensk fläskfilé (dvs inte fläskytterfilé) vägen?? Se prisskillnaden på danska och svenska.
https://www.coop.se/handla/varor/kot.../flaskkott/bit
Det är den bästa fläskfilen Danish Crown. helt sjukt.
Men det tar tid hitta fina bitar, rota bland 10st om du ska ha en fin, och 20 om du ska ha 2 fina.
Då slipper man putsa mkt. Sjuk priskillnad när dom är på erbjudande mot svenskt även som aldrig är på erbjudande
https://www.willys.se/sok?q=fl%C3%A4skfile
Vart tar all svensk fläskfilé (dvs inte fläskytterfilé) vägen?? Se prisskillnaden på danska och svenska.
Willys har denna veckan prima fläskfile när det kommer till smak och mörhet.
Det är ofta någon som har den där prisvärt, ica eller willys, även coop ibland
3v bäst före oftast, bara köpa fler
Ni ska leta bitar som är 650-750g om ni vill ha fina biffar som ni bankar. Stora
Skiva av typ 6-7cm bitar som ni bankar till 2.5- 3cm tjocka större biffar som på restaurang salta och peppra
Ska ni göra gryta bara, då blir dom mindre bra.
Jag brukar skiva av ändorna. Sen cuttar jag exakt i mitten. så jag får två mindre filer
sedan cuttar jag dessa även i mitten, varsin bit
Det blir 4 exakta bitar
Dessa bankar man
Viktigt man bankar rätthåll. Dom ska stå upp och bankas bitarna, de får ej ligga ner som när du skärde dom i bitar.
blir helt fel då ju
Tänk er tournedos, dom ska ligga så upp och sen banka på, gärna med kötthammare, går fort
svarar andra senare