2023-07-01, 11:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fchansa
Tycker precis tvärtom. Lagar fläskfilérätter 3-4 gånger i månaden (obs, ej fläskytterfilé) och den Svenska är klart överlägsen sett till kvalitet och smak men dock , 2-3 gånger dyrare. Det är det dock värt för att slippa den sönderstressade och sega Danska filén där man oftast får putsa extremt mycket och slänga en hel del.

Det finns dålig danskfile, som bra. Men hittat två märken, specielt den ena är fantastisk
Mör och saftig, god

Citat:
Ursprungligen postat av Markberedning
Kan det vara så att svenskar och danskar föder upp olika raser av gris?
Om jag minns rätt så gick svenska grisodlare som levererar till Scan över till "Piggham" nån gång på åttiotalet. Reklamen lovordade det magra, nästa fettfria grisköttet.
Men att köttet blev torrt, fettet sladdrigt och vattnigt var det ingen som brydde sig över.
Troligtvis växer dom säkert mycket snabbare än andra grisar. Som vanligt vill svenska bönder ha kvantitet före kvalité.

Jag köper gärna dansk fläskfilé och karré men väljer tyskt sidfläsk för att fettet inte är vattnigt och därmed hela fläskbiten blir mycket fastare. Och det tyska stekfläsket har mycket mer fett.

foder är nog det viktigaste. En lokal bonde hade god fläsk. Och nöt, klassiskt.
Sen tyvärr bytte dom till någon annan sort som skulle vara bättre, kanske är bättre
men kötten fick jävla bismak. Många slutade handla därför.
Scan är riktigt usla på precis allt, hemska prinskorv, hemska köttbullar sen senor, grynig falukorv.
ALLT är skit. Slutat helt handla av det märket köttprodukter.
Tycker synd om folk som lagar scan köttbullar och scan prinskorv till stortider, de måste hata mat.

Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Det finns ingen skillnad igentligen. Jag har ätit fläskfile från olika länder men det hela beror på hur djuret är uppfött och vad den har haft för foder samt ålder på slaktdjur. Resten är helt och hållet psykologi.

Foder gör storskillnad.

Citat:
Ursprungligen postat av neige
Brukar aldrig se extrapris på vanlig svensk fläskfilé utan det är alltid Danish crown och så har vi svensson fläskytterfilé som man alltid gör reklam för. Varför är det så?
https://www.coop.se/handla/varor/kot.../flaskkott/bit

Det är den bästa fläskfilen Danish Crown. helt sjukt.
Men det tar tid hitta fina bitar, rota bland 10st om du ska ha en fin, och 20 om du ska ha 2 fina.
Då slipper man putsa mkt. Sjuk priskillnad när dom är på erbjudande mot svenskt även som aldrig är på erbjudande

https://www.willys.se/sok?q=fl%C3%A4skfile
Vart tar all svensk fläskfilé (dvs inte fläskytterfilé) vägen?? Se prisskillnaden på danska och svenska.

Willys har denna veckan prima fläskfile när det kommer till smak och mörhet.
Det är ofta någon som har den där prisvärt, ica eller willys, även coop ibland
3v bäst före oftast, bara köpa fler

Ni ska leta bitar som är 650-750g om ni vill ha fina biffar som ni bankar. Stora
Skiva av typ 6-7cm bitar som ni bankar till 2.5- 3cm tjocka större biffar som på restaurang salta och peppra
Ska ni göra gryta bara, då blir dom mindre bra.

Jag brukar skiva av ändorna. Sen cuttar jag exakt i mitten. så jag får två mindre filer
sedan cuttar jag dessa även i mitten, varsin bit
Det blir 4 exakta bitar
Dessa bankar man

Viktigt man bankar rätthåll. Dom ska stå upp och bankas bitarna, de får ej ligga ner som när du skärde dom i bitar.
blir helt fel då ju

Tänk er tournedos, dom ska ligga så upp och sen banka på, gärna med kötthammare, går fort

svarar andra senare
Citera
2023-07-01, 12:03
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
Svaret varför det är billigare, ”mörare” och ”godare”:

Innehåller mer saltvatten, eller E250 - som är ett konserveringsmedel som dessutom mörar upp köttet.
Riktigt skit är vad det är och man har länge pekat på farorna med natriumnitrit som tillsats.

Finns fler E-ämnen som ligger i ”200-spannet”.

Undvik!
Fast nu pratar vi ju om fläskfilé och inte ytterfilé. En snabb koll på Willys så ligger både den svenska och danska på 21g protein per 100g, således inte mörat.

Fläskytterfilé är besprutad oavsett ursprungsland.
Citera
2023-07-01, 12:09
Medlem
Bobby Knights avatar
Danskarna har också mer cancerfall, samband?
Citera
2023-07-01, 12:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Fast nu pratar vi ju om fläskfilé och inte ytterfilé. En snabb koll på Willys så ligger både den svenska och danska på 21g protein per 100g, således inte mörat.

Fläskytterfilé är besprutad oavsett ursprungsland.

Bra info, alltså är fläskfile nyttigare än ytterfile?
tur jag äter ytterfile som jag kallar hel fläskkottlet då det är vad det är typ hälften så lite som fläskfile.

Båda är goda och saftiga. Men fläskfilen är favoriten.

Jag hoppas verkligen folk får upp ögonen för detta, och slutar handla Svensk kött till ockerpriser
ett bra tag tills de sänker priserna.
Ni kommer inte vara besvikna ens, då danska är godare och mörare enligt mig och många andra.
Vilket är helt otroligt. Ser man till priset så borde det vara helt tvärtom
Men nej.

Mer dansk fläskfile åt folket
Även kött är mat åt cancerceller.
Socker med
Senast redigerad av mistergreatest 2023-07-01 kl. 12:14.
Citera
2023-07-01, 12:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bobby Knight
Danskarna har också mer cancerfall, samband?

Nja

dom super mkt mer än svenskar.
Alkohol är cancerframkallande.

Cancer har ökat massor i sverige med senaste 10åren

Medellivslängden skiljer dock endast knappt 1.5år. Mellan danmark och sverige.
Ni är safe med dansk fläskfile
Citera
2023-07-01, 12:14
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mistergreatest
Bra info, alltså är fläskfile nyttigare än ytterfile?
tur jag äter ytterfile som jag kallar hel fläskkottlet då det är vad det är typ hälften så lite som fläskfile.

Båda är goda och saftiga. Men fläskfilen är favoriten.

Jag hoppas verkligen folk får upp ögonen för detta, och slutar handla Svensk kött till ockerpriser
ett bra tag tills de sänker priserna.
Ni kommer inte vara besvikna ens, då danska är godare och mörare enligt mig och många andra.
Vilket är helt otroligt. Ser man till priset så borde det vara helt tvärtom
Men nej.

Mer dansk fläskfile åt folket
Nyttigare är väl fel ord då "gourmetmörning" i stort sett bara är saltvatten insprutat i köttet. Däremot ska man ju som du gör öka kilopriset med 10-20% då detta brukar vara andelen vatten som sprutats in, samma med fryst kyckling.

Ett tips är att kolla hur mycket protein per 100g det är i produkten när man jämför "marinerade" produkter för att få ett rättvist kilopris. Stekfläsk, bacon, grillkött etc.

Det man betalar för när man köper svenskt är uteslutande att vi eventuellt kan ha en "snällare" produktion och djurhållning, inte smakmässigt. Svenska jordgubbar är ett bra exempel på horribel produkt om man jämför med medelhavsländerna, och då är även de svenska dyrare. Egentligen grönsaker och frukt i allmänhet då vi är ett nordligt land.
Senast redigerad av Vansterpartiet 2023-07-01 kl. 12:17.
Citera
2023-07-01, 12:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Nyttigare är väl fel ord då "gourmetmörning" i stort sett bara är saltvatten insprutat i köttet. Däremot ska man ju som du gör öka kilopriset med 10-20% då detta brukar vara andelen vatten som sprutats in, samma med fryst kyckling.

Ett tips är att kolla hur mycket protein per 100g det är i produkten när man jämför "marinerade" produkter för att få ett rättvist kilopris. Stekfläsk, bacon, grillkött etc.

ok

men jag tänkte på dansk vs svensk fläskfile, de har samma protein?
Bra veta det där med protein, ska börja kolla och jämföra.
Specielt i kyckling.

Kyckling köper jag nästan alltid svenskt. 9 av 10x
Kostar på med kycklinglårfile som är så mört och gott. Men sen är frysta klubbor och vings mkt trevligt med. Finns ofta på erbjudande med och då passar man på köpa mer
Citera
2023-07-01, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
I Danmark finns det runt 12 miljoner grisar (om man ej räknar med danskarna )

I Sverige finns det runt 1,4 miljoner grisar.

Danmarks grisindustri är alltså nästan 10 gånger större än den svenska grisindustrin.

Danmark använder också nästan 4 gånger så mycket antibiotika som Sverige per gris.

Danmarks grisproduktion är alltså enorm jämfört med den Svenska och de får överskott ibland och då dumpas det på olika marknader. Sveriges griskött är det högre efterfrågan på så det behöver aldrig dumpas.

Visst har de högre användnig som du skriver och sett till djurslag står gris för 82% av den här användningen, blir intressant att se om den nya direktivet från EU om att inte gruppbehandla djur får effekt i Danmark då jag tror att det är en delförklaring till den högre användningen. I andra EU-länder lär det bli en tydlig minskning där det är mer regel än undantag och användningel ligger skyhögt i många sydeuropeiska länder. Sen ska tilläggas att vårat klimat och djurtäthet också har viss betydelse.

Rent kvalitétmässigt verkar dansk filé vara bättre och i min tidigare post anser jag ha svaret på det, sen finns det säkert fler faktorer men det är det stora problemet.
Senast redigerad av Psykbryt76 2023-07-01 kl. 12:46.
Citera
2023-07-01, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Visst har de högre användnig som du skriver och sett till djurslag står gris för 82% av den här användningen, blir intressant att se om den nya direktivet från EU om att integruppbehandla djur får effekt i Danmark då jag tror att det är en delförklaring till den högre användningen. I andra EU-länder lär det bli en tydlig minskning där det är mer regel än undantag och användningel ligger skyhögt i många sydeuropeiska länder. Sen ska tilläggas att vårat klimat och djurtäthet också har viss betydelse.

Rent kvalitétmässigt verkar dansk filé vara bättre och i min tidigare post anser jag ha svaret på det, sen finns det säkert fler faktorer men det är det stora problemet.

Jag tror köttet är likartat om man jämför en färsk dansk fläskfile med en färsk svensk fläskfile.

De flesta som uttalar sig i tråden jämför ju vakuumförpackad eller fryst dansk fläskfile (kanske tom mörad) som kostar 60-70 kr kilot med helt färsk svensk fläskfile för 250-400 kronor kilot.
Citera
2023-07-01, 12:53
Medlem
Citat:
Jag tror köttet är likartat om man jämför en färsk dansk fläskfile med en färsk svensk fläskfile.

De flesta som uttalar sig i tråden jämför ju vakuumförpackad eller fryst dansk fläskfile (kanske tom mörad) som kostar 60-70 kr kilot med helt färsk svensk fläskfile för 250-400 kronor kilot.

Jo så är det också, köttet får ju heller aldrig hängmöras lika länge som det borde vet dock inte hur och om det skiljer mellan länderna.
Citera
2023-07-01, 13:04
Medlem
Citat:
I Danmark finns det runt 12 miljoner grisar (om man ej räknar med danskarna )

I Sverige finns det runt 1,4 miljoner grisar.

Danmarks grisindustri är alltså nästan 10 gånger större än den svenska grisindustrin.

Danmark använder också nästan 4 gånger så mycket antibiotika som Sverige per gris.

Danmarks grisproduktion är alltså enorm jämfört med den Svenska och de får överskott ibland och då dumpas det på olika marknader. Sveriges griskött är det högre efterfrågan på så det behöver aldrig dumpas.

Såg en reportage på DW för länge sedan om dansk jämförelsevis den tyska grisindustrin. För det sker på industriell basis, grisar ihoptryckta i burar så att de flesta får liggsår, får aldrig röra på sig eller se dagsljus. Pumpas med antibiotika för att överleva de få månader under gödningsperioden.

Slakten är outsourcad till billigast möjliga, tänk lågavlönade rumäner eller annat östatsfolk. Det köttet kunde lika gärna ha kommit från Kina, det enda som säger Danmark eller Tyskland är var företagen är registrerade.

Smaken är som baken vad gäller konsistensen i köttet men sedan jag såg det reportaget köper jag bara svenskt. Föredrar den fetare karrén om jag får välja.

Har inte danskarna problem med MRSA förresten?
Citera
2023-07-01, 13:07
Medlem
CrazyWorlds avatar
Klarar du ett blindtest?

Om jag köper en svensk fläskfilé och paketerar den i en dansk förpackning, skulle du märka något då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in