2023-07-01, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
I princip det jag skrev för några dagar sedan i denna tråd.

Risk verkar inte finnas i folks medvetande.

VEM köper på dessa nivåer när styrräntan bara fortsätter uppåt, sek är i fritt fall och inflationen fortfarande är på tok för högt?

Man måste vara mentalt handikappad.

Det är ju riksbanken som signalerar att hushållen kan vara lugna då de gör små höjningar hela tiden. Hade de istället överraskat marknaden och dragit på t ex 75 punkter i torsdags hade nog folk fattat att RB kommer att försvara kronan.

Värre än bostäder är det med bilar där extremt många köps på kredit, där bör ju köparen vara helt säker på att det är en förlustaffär och ändå görs det. Nu menar jag inte att man tar ett lån med huset som säkerhet och köper en bil utan nu syftar jag på att man köper en bil med bilen som säkerhet, dvs. hög ränta och hög avskrivningstakt på värdet. Säg en bil för 500 000 kr och sen 7% ränta det är 3000 kr i bara ränta per månad
Citera
2023-07-01, 11:50
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Det är ju riksbanken som signalerar att hushållen kan vara lugna då de gör små höjningar hela tiden. Hade de istället överraskat marknaden och dragit på t ex 75 punkter i torsdags hade nog folk fattat att RB kommer att försvara kronan.

Värre än bostäder är det med bilar där extremt många köps på kredit, där bör ju köparen vara helt säker på att det är en förlustaffär och ändå görs det. Nu menar jag inte att man tar ett lån med huset som säkerhet och köper en bil utan nu syftar jag på att man köper en bil med bilen som säkerhet, dvs. hög ränta och hög avskrivningstakt på värdet. Säg en bil för 500 000 kr och sen 7% ränta det är 3000 kr i bara ränta per månad
Ja spännande.
Men det är ju många genom åren som har belånat huset för att konsumera och man förutsätter att huset ökar i värde och på så sätt automatiskt betalar konsumtionen.
Det har ju fungerat bra så här långt.
Citera
2023-07-01, 11:54
Medlem
liksom-fbs avatar
https://www.hyresgastforeningen.se/om-oss/vad-vi-gor/hyresforhandling/hyresforhandlingar2023/

"Inför årets hyresförhandlingar meddelade flera fastighetsägare att de ville höja hyrorna med uppåt 10 procent för att täcka kostnaderna för den höga inflationen och elpriserna. Det är oacceptabelt menar Hyresgästföreningen. Hyresgästerna har helt enkelt inte råd."

Verkar som hyresgästerna hyr för stora och dyra hyresrätter.
Dom har inte råd med sina bostäder. Och dom klarar definitivt inte av räntehöjningen. Det är klara besked från HGF.

Stor skillnad mot de som äger sina bostäder. De har råd med sitt boende ser man och även dyra bilar och utlandssemester. Och klarar räntehöjningen.
Citera
2023-07-01, 11:56
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Om fastighetsbolag får ökade utgifter så kan de inte höja hyrorna som kompensation.
Jo, det är just pga ökade utgifter som hyrorna kan höjas. Du har kommit 180 grader fel.

Fastighetsbolagen får däremot inte höja hyran för att höja vinsten.
Citera
2023-07-01, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Jo, det är just pga ökade utgifter som hyrorna kan höjas. Du har kommit 180 grader fel.

Fastighetsbolagen får däremot inte höja hyran för att höja vinsten.
Möjligt att de höjer med runt 4% nästa år. Har några kommentarer till artiklarna i pressen angående att blancolån nu har samma ränta som bolån? Min enda tolkning där är att marknaden värderar panten som värdelös. Har du någon annan förklaring?
Citera
2023-07-01, 12:09
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
I princip det jag skrev för några dagar sedan i denna tråd.

Risk verkar inte finnas i folks medvetande.

VEM köper på dessa nivåer när styrräntan bara fortsätter uppåt, sek är i fritt fall och inflationen fortfarande är på tok för högt?

Man måste vara mentalt handikappad.
Sonen köpte en BR i centrala Stockholm i början på året. Han är väldigt nöjd med det.
Priserna har ju stigit en ca 7% bara på ett halvår. Och grannlägenheterna i huset går för högre kvm pris.
Citera
2023-07-01, 12:14
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Sänka kronan menar du väl?
Räntehöjningarna ökar risken med att ha tillgångar i SEK och det gör att folk säljer dom och växlar ifrån sig SEK.

Citat:
Värre än bostäder är det med bilar där extremt många köps på kredit, där bör ju köparen vara helt säker på att det är en förlustaffär och ändå görs det.
Mja, folk har i decennier varit beredda att ta en kostnad för att ha en bil.
Nog måste du väl vara medveten om det?

Det finns konsumtion också.
Citera
2023-07-01, 12:15
Medlem
Citat:
Sonen köpte en BR i centrala Stockholm i början på året. Han är väldigt nöjd med det.
Priserna har ju stigit en ca 7% bara på ett halvår. Och grannlägenheterna i huset går för högre kvm pris.
Då har han nästan blivit kompenserad för valuta/inflation. Bara några procent back, till ett hävstångslån. Så eget kapital är troligen ned 15%
Citera
2023-07-01, 12:20
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Har några kommentarer till artiklarna i pressen angående att blancolån nu har samma ränta som bolån? Min enda tolkning där är att marknaden värderar panten som värdelös. Har du någon annan förklaring?
Det är inte vad jag ser när jag tittar nu:

Ikano bank effektiv ränta på privatlån som amorteras bort på 12 år: 6,33 - 18,50 %

Swedbank effektiv ränta på privatlån som amorteras bort på 12 år: 7,52 - 18,88 %

Nog är det klart högre än bolån.

Att panten skulle vara värdelös motsägs dagligen av köpeskillingarna. Den som drar en sådan slutsats har ingen som helst verklighetskontakt.
Citera
2023-07-01, 12:21
Medlem
Citat:
Jag har dragit något exempel då och då genom åren. Som då visar hur "det kan fyllas på underifrån" trots att bubbelpratarna totalförnekar det. Dom blir inte alls glada av att få se hur det går.

Antag Nisse och Fia. Dom har lyckats att spara ihop 115k var. Och vill bo i Stockholm.
Då kan dom köpa var sin av en sådan här: https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-1rum-jakobsberg-jarfalla-kommun-kvarnplan-1-20111279
(Bespara oss gråtjämret över att man inte kan bo där. Ni som gråter så har problem med alla adresser).
Dom åker då på att låna 630k vilket med månadsavgift ger en utbetalning på 4756/månad. Och det klarar dom.

Efter några år när dom sparat ordentligt så vill dom flytta ihop.
Nu har dom sparat ihop till 700k tillsammans. Säg att deras lön är 28k/månad.
dom slår då till på en sådan här: https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-3rum-hammarbyhojden,-johanneshov-stockholms-kommun-sten-bergmans-vag-21-20141940
Då lånar dom 2900k tillsammans och åker på att betala 5.4k/månad var för ränta och månadsavgift.

Jag ser nog inte riktigt problemet.

Antag att du inte ser ett lockpris så det skriker om det när det presenteras..

Senaste liknande lägenhet gick för 1 145 000 i april 2023, ynka 54 % mer än utgångspriset på den du länkade.

Men antag att Nisse tänkte att bostäder kan bara gå upp och köpte en sån här för 1 625 000 höst 2015.
https://www.hemnet.se/salda/lagenhet-1rum-jakobsberg-jarfalla-kommun-kvarnplan-1-430141

Nu kan han trösta sig att han blir fast där på obestämd tid då han i bästa fall får ut 1,2M idag. Bor han kvar kommer värdet krypa ned till under miljonen strax då föreningen är högt belånad och har vattenskador.

Jag ser problemet.
Senast redigerad av LTO 2023-07-01 kl. 12:25.
Citera
2023-07-01, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Borde vara olagligt. Konsumentens rätt måste verkligen stärkas här.

Borde under prislappen för en brf stå indirekt nettoskuld och räntebindningsgrad och vara lag på det. Samt förbrukning av el i kwh/år.

Tex:

Pris: 6 395 000
Avgift: 5 500
Elförbrukning: 14 500 kwh/år
Indirekt nettoskuldsättning: 1 750 000
Genomsnittlig räntebindning: 2,14 år

Det där skulle vara super! Alldeles för många som inte alls har koll på ekonomi & årsredovisningar som åker på smällar.
Citera
2023-07-01, 12:36
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Sänka kronan menar du väl?
Räntehöjningarna ökar risken med att ha tillgångar i SEK och det gör att folk säljer dom och växlar ifrån sig SEK.

Mja, folk har i decennier varit beredda att ta en kostnad för att ha en bil.
Nog måste du väl vara medveten om det?

Det finns konsumtion också.
Hur menar du att Riksbanken ska agera för att stärka kronan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in