2023-07-01, 10:05
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Men något stämmer inte riktigt.
Enligt dig, skulle J konstaterat att det blev för tungt när hon bar ut T från förrådet och tog henne då till lgh och väckte M. Trots att J då kände att det var för tungt och hon väckte M för att få hjälp, släpade hon sedan själv ner T halva trappan.

Klipp från Ms förhör: (Tack, Heretic!)
M: Ja men nej jag har inte varit i badrummet. Jag vet inte, ja jag var inte där när det hände.
Jag hörde ingenting. Jag låg i Johannas säng.

M: Jag, ja. Alltså, nej ja de gånger jag skulle hållit i handled i händerna eller handledarna det
är när vi ska bestämma hur vi ska få ner kroppen, eh, i trapphuset och sen i skogen

Här försäger sig M ganska tydligt, tycker jag.
Se fortsättning:

M: Jag, ja. Alltså, nej ja de gånger jag skulle hållit i handled i händerna eller handledarna det är när vi ska bestämma hur vi ska få ner kroppen, eh, i trapphuset och sen i skogen för Johanna vänder på Tove så att hon släpar benen istället så håller jag i händerna för jag minns att Toves huvud slår i ett träd eller någon sten där ute.
F: Jag uppfattar att det här är en beskrivning av hur det var ute i skogen på platsen där när ni lämnade Tove?
M: Ja. Mmm.
F: Okej. Så hur menar du att Johanna vände på Tove eller hur var det du sa?
M: Eller, eh, ja hon, eh, hon släpar, alltså hon släpade ju först, eh, henne så att hon höll i, höll i händerna eller ja precis och sen så en bit in i skogen så vill Johanna liksom vända på henne så att hon höll i fötterna istället och jag skulle hålla i händerna.
F: Okej.
M: Mmm.
F: Mmm. Och hur, du har ju berättat att Tove var invirad i ett lakan.
F: Eh och i plastsäck.
F: Hur var det med det när ni var ute i skogen då enligt dig?
M: Nej men dom åkte ju av lite så där, så att ja, eh, ja plastpåsen som var över Toves huvud och överdelen av kroppen ja men den åkte av...//

Jag avläser att hon sätter handledshållandet i ett sammanhang där J redan i hallen har förklarat att kroppen ska ut i skogen.
J har berättat att det är hon själv som drar T ut ur badrummet och lägger henne på ett 90´s lakan.
Citera
2023-07-01, 10:19
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Men något stämmer inte riktigt.
Enligt dig, skulle J konstaterat att det blev för tungt när hon bar ut T från förrådet och tog henne då till lgh och väckte M. Trots att J då kände att det var för tungt och hon väckte M för att få hjälp, släpade hon sedan själv ner T halva trappan.

Klipp från Ms förhör: (Tack, Heretic!)
M: Ja men nej jag har inte varit i badrummet. Jag vet inte, ja jag var inte där när det hände.
Jag hörde ingenting. Jag låg i Johannas säng.

M: Jag, ja. Alltså, nej ja de gånger jag skulle hållit i handled i händerna eller handledarna det
är när vi ska bestämma hur vi ska få ner kroppen, eh, i trapphuset och sen i skogen

Här försäger sig M ganska tydligt, tycker jag.

Men det är intressant, om hon försäger sig där, då är det hon säger i så fall sant, och då betyder det att hon INTE höll i Toves handleder vid mordet.
Citera
2023-07-01, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
J uppskattar dramatik, hon ljuger obehindrat och tvångsmässigt. M hade strumpor på sig vid hemkomsten.

Hon kan ha använt hushållsrullen som toapapper? Städat upp i badrummet lär hon i vilket fall ha gjort dagen därpå, vilket också märktes på den starka odören.

Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Ja så kan man få till det när man vill ändra varje detalj till M fördel
M fick låna strumpor av J

Maja hade en påse med använda trosor. Man kan ju tänka sig att hon hade med trosor och strumpor som ombyte inför övernattningen. Varför annars ha med sig ett par extra trosor?
Citera
2023-07-01, 10:21
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Finns inga bevis på att J släpat in T i något föråd och inte ut heller

Korrekt, det finns heller inga bevis på

1. Att det inte skett
2. Att Maja deltog i mordet
Citera
2023-07-01, 10:23
Medlem
Citat:
Se fortsättning:

M: Jag, ja. Alltså, nej ja de gånger jag skulle hållit i handled i händerna eller handledarna det är när vi ska bestämma hur vi ska få ner kroppen, eh, i trapphuset och sen i skogen för Johanna vänder på Tove så att hon släpar benen istället så håller jag i händerna för jag minns att Toves huvud slår i ett träd eller någon sten där ute.
F: Jag uppfattar att det här är en beskrivning av hur det var ute i skogen på platsen där när ni lämnade Tove?
M: Ja. Mmm.
F: Okej. Så hur menar du att Johanna vände på Tove eller hur var det du sa?
M: Eller, eh, ja hon, eh, hon släpar, alltså hon släpade ju först, eh, henne så att hon höll i, höll i händerna eller ja precis och sen så en bit in i skogen så vill Johanna liksom vända på henne så att hon höll i fötterna istället och jag skulle hålla i händerna.
F: Okej.
F: Mmm. Och hur, du har ju berättat att Tove var invirad i ett lakan.
F: Eh och i plastsäck.
F: Hur var det med det när ni var ute i skogen då enligt dig?
M: Nej men dom åkte ju av lite så där, så att ja, eh, ja plastpåsen som var över Toves huvud och överdelen av kroppen ja men den åkte av...//

Jag avläser att hon sätter handledshållandet i ett sammanhang där J redan i hallen har förklarat att kroppen ska ut i skogen.
J har berättat att det är hon själv som drar T ut ur badrummet och lägger henne på ett 90´s lakan.

Här verkar det komma ytterligare en lögn från MH.

Hur var det i skogen... som jag kommer ihåg det har MH sagt i förhör att hon höll i JJ.s mobil för att hjälpa till och lysa upp.
Citera
2023-07-01, 10:24
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Du svarade på mitt tidigare inlägg bara några minuter innan detta svar.

Där framkommer mitt troende ganska klart.
MH sov inte, hon var med i badrummet, hon spydde inte, det var inte MH som sparkade runt i badrummet... som hon "erkände" i ett förhör.
Och J påstod att hon ensam virade in T. Därför undrade jag varför du trodde att M hjälpte till att släpa ut henne.
Citera
2023-07-01, 10:29
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Maja hade en påse med använda trosor. Man kan ju tänka sig att hon hade med trosor och strumpor som ombyte inför övernattningen. Varför annars ha med sig ett par extra trosor?
Kvinnor brukar byta trosor varje dag. Däremot inte strumpor. Det enda vi vet är att hon hade med sig ett par extra trosor och öronpluggar. - Varför inte ett extra linne istället?
Det går inte alls veta och inget i övrigt talar för att hon hade med sig eller ens brukade ha med sig extra strumpor?
Citera
2023-07-01, 10:30
Medlem
Citat:
TR menar att de stegen är ett av bevisen på att M deltagit i badrummet. Hur kan de vara bevis om mordet skedde 2.30?
Det är så enkelt som att TR tror inte på att M sov under de 45 min som Tove blev mördad

GW tror inte heller att M sov
Jag tror inte heller att hon sov
Då spelar inte tiden på mob så stor roll

Och ingen vet vilken tid mordet skedde
Senast redigerad av Anedin 2023-07-01 kl. 10:37.
Citera
2023-07-01, 10:31
Medlem
Citat:
Om J bragt T om livet för egen hand och att överfallet skedde 02:30, så kan de hastiga steg tillsammans med ljudet av dörrar som öppnades och stängdes, vara J som drar T ut ur lgh.
Några minuter därefter stiger M enligt egen utsaga, upp och möter en påklädd J i hallen. J är på väg ut - för att i första hand köra fram bilen och forsla bort kroppen, för att därefter få undan cykeln.
När M vaknade och grannen visade sig i trappan, kom den initiala planen att ändras?
M:s hälsoapp motsäger heller inte hennes redogörelse - tvärtom.

- Vad hade M att vinna på att snurra in sig i ett förnekande av en död kropp, för att närapå en timme senare säga sig ha sett den? Egentligen inget, för hon kunde ha skyllt på handlingsförlamning och hot från J:s sida om hon ens tänkte tanken att ringa efter polis.

Är det inte dags att släppa förrårdsterorin nu? Att dra ut kroppen från sin egen lägenheten där man har kontroll till ett offentligt utrymme, där det minuter innan rört sig grannar som undrar vad som pågår är bara för dumt. J vet att grannarna är vakna och har titthål i dörrarna. Risken är överhängande att grannarna antingen står kvar i trappan eller kikar i titthålet och undrar vad som pågår. Utredningen har nu även bevisat att det inte legat någon kropp där, då det låg ett lager damm.
Citera
2023-07-01, 10:33
Medlem
Citat:
Kvinnor brukar byta trosor varje dag. Däremot inte strumpor. Det enda vi vet är att hon hade med sig ett par extra trosor och öronpluggar. - Varför inte ett extra linne istället?
Det går inte alls veta och inget i övrigt talar för att hon hade med sig eller ens brukade ha med sig extra strumpor?

Ok, nej jag har dålig koll på vad tjejer har med sig när dom ska sova över hos någon. Tänkte att just trosor och strumpor är vanligt då dom blir smutsiga fortast och luktar illa efter någon dag.
Citera
2023-07-01, 10:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Att M blev utelåst av J bekräftas av flera. Min erfarenhet av vindsutrymmen eller dylikt är att de nästen alltid är lite dammiga och smutsiga. Det är min förförståelse. Om hon mådde dåligt efter drogkvällen så kanske hon inte ens noterade dammet där.

Ja, någon värd som ansvarar för att städa på vinden, det finns det nog inte. Så dammiga brukar de vara.

Maja brydde sig nog inte om att det var lite dammigt, utan ville kanske ligga lite skyddat istället för i trapphuset om grannen W skulle komma.

Som sagt, skulle vara intressant att se pm:et, när det är upprättat och när kollen gjordes och vad syftet var.

Tyckte att åklagaren benämnde de som gjorde kollen forensiker(?), så kanske det gjordes i samband med den första eller de första undersökningarna efter
Tove försvunnit.

Jag var nog lite trött igår och fällde kanske inte konversationen fullt ut. Mitt svar kanske blev goddag yxskaft.
Citera
2023-07-01, 10:40
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Här verkar det komma ytterligare en lögn från MH.

Hur var det i skogen... som jag kommer ihåg det har MH sagt i förhör att hon höll i JJ.s mobil för att hjälpa till och lysa upp.
Hon lyste mot slutet när hon hade släppt kroppen och J bad om ljus längre in i skogen. Efteråt säger hon att hon inte klarar mer och vänder sig om för att gå till bilen.
Men detaljerna runt bärandet tycker jag är något oklar, förloppet borde ha kunnat beskrivas utförligare och mer sammanhängande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in