2023-06-30, 22:32
Medlem
Ambityps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Troligen för att du är helt obildad.
Ghurkas är en välkänd elit sedan åtminstone 200 år.
Dessa nepaleser har varit lojala mot det brittiska imperiet i krig efter krig.

De har rätt att bli brittiska medborgare efter fullgjord tjänstgöring.

Den så kallade Ghurkakniven är fruktad!
Hehe, Ghurkakniv! Är du elva år eller? Alla vuxna vet att det heter Kukri(eller Khukuri på nepalesiska). Så hur är det själv med bildningen fröken Haubits?
Citera
2023-06-30, 23:22
Moderator
vfs avatar
Rysslands invasion av Ukraina 2022 --> Vapen och militär
/Moderator
Citera
2023-06-30, 23:24
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambityp
Hehe, Ghurkakniv! Är du elva år eller? Alla vuxna vet att det heter Kukri(eller Khukuri på nepalesiska). Så hur är det själv med bildningen fröken Haubits?

Du tror att det hade underlättat förklaringen med att dra in Kukri i ekvationen?
När man talar till barn måste man anpassa sig till barn.
F.ö används i väst benämningen Ghurkakniv.

Påminner mig lite om när svensk dum-media försökte sig på att göra sig lustig över att Carl Bildt sade "ice bear".
De var dumma nog att kontakta en brittisk språkforskare som bekräftade det korrekta i benämningen: "polar bear" menade han, lär man främst ut till barn!
🤣
Citera
2023-06-30, 23:48
Avslutad
Om gurkorna accepteras går dom direkt till Afrika, bara rysktalande får strida I Ukraina.
Citera
2023-07-01, 00:02
Medlem
HRTs avatar
Jag har erfarenheten att jobbat med dessa fantastiska soldater som deras team leader på flera uppdrag i krigsområden. Kan säga att jag tror inte ett skit på detta. De är professionella och utbildade och i samklang med Brittiska Armen. Att de skulle äventyra sin professionalism och support för sketna ryska intressen finner jag osannolikt.
Citera
2023-07-01, 01:15
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Jag har erfarenheten att jobbat med dessa fantastiska soldater som deras team leader på flera uppdrag i krigsområden. Kan säga att jag tror inte ett skit på detta. De är professionella och utbildade och i samklang med Brittiska Armen. Att de skulle äventyra sin professionalism och support för sketna ryska intressen finner jag osannolikt.

Bra sagt där!
Att dessa skulle få för sig att sänka sin värdighet och stolthet så pass…det finns inte på världskartan. Moralen och hedern kommer först.
Citera
2023-07-01, 04:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borrow

Till skillnad från Ukraina, där endast västerlänningar ger stöd, får Ryssland hjälp av människor från hela världen.

Jag undrar om Gurkha-legosoldaterna kommer att kunna slå ett slag mot de ukrainska styrkorna som stöds av väst.

Ryssland får endast stöd av betalda svartingar och musselmaner, hela kriget är ett krig mellan civilisation och barbari
Citera
2023-07-01, 09:08
Medlem
Om man läser artikeln, som innehåller fel, så verkar det vara personer från Nepal antingen vanliga nepaleser eller fd soldater i den nepalesiska armen. Det verkar har blivit ett överskott på rekryter då den indiska armen har ändrat sina rekryteringsgrunder an nepaleser (Gurkha). Till med Kina (PLA) vill rekrytera Nepaleser. De behöver väl folk som klarar av den höga höjden när de slåss med den indiska armen.

Om nepales inte gjort militärtjänst så är de inte bättre än någon annan soldat på denna jord, som kommer från fattiga förhållanden. Möjligen har de bättre lungkapacitet än andra. Och de är väl duktiga att gå upp och ner i backar. Den Nepalesiska armen är väl inte känd att vara superbra. Dessutom är de ganska korta och det finns säkert en överrisk att de har låg IQ då de kommer från fattiga områden med proteinfattig kost.

De som tas ut till den en engelska armen testas stenhårt. Det brukar vara runt 20 000 sökande och kanske 200 tas ut. Det är ju inte av de 200 som kommer söka till Wagner. Men troligen mer Nepalesiska Gurka-soldater Wannabies eller de som inte längre kan söka till den indiska armen.

https://www.army.mod.uk/who-we-are/corps-regiments-and-units/brigade-of-gurkhas/gurkha-recruitment/

Ett problem i processen till den engelska uttagningen är att många av de sökande skaffar sig skulder för att gå kurser för öka sina chanser. Dessa personer kan säkert fastna Wagners nät.
Citera
2023-07-01, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Indian Bruce Li
Finns även Gurkha-regementen inom den indiska armén.

Brittiska Indien.

Ja, det lever kanske kvar.
Citera
2023-07-01, 10:44
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Brittiska Indien.

Ja, det lever kanske kvar.

Brittiska Indien (The British Raj) upplöstes år 1947.

Här ett axplock:
https://imgur.com/a/FQ7CTY3

Fakta:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Gorkha_regiments_(India)
Citera
2023-07-01, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Indian Bruce Li
Brittiska Indien (The British Raj) upplöstes år 1947.

Här ett axplock:
https://imgur.com/a/FQ7CTY3

Fakta:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Gorkha_regiments_(India)

Gurka växte som fenomen inom deras imperium som hade behov av dem som soldater.

Det är alltså i brittiska kolonier de existerar.

Vad som lever kvar idag är ganska ointressant, det är inte riktigt samma kvalitetskontroll som det ar.

Är de fortfarande elitsoldater och slåss med kniv? Det gör nog nytta... eller inte.
Citera
2023-07-01, 10:51
Medlem
mr13377s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GarlicAlcoholic
Dom är extrema, anses som världens bästa elit styrka av många styrkor. Inget o leka med.
Ja nu har flera av er Rysska bottar skrivit ordagrant exakt samma text flera gånger. Dags att fråga chefen hur ni ska ändra texten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in