2023-06-30, 21:14
Medlem
M_A_Rs avatar
Ha ha. Hur fattigt och dåligt måste man ha det om man vill bli medborgare i RYSSLAND, detta rövhål som inte ens är värdigt att kallas för land? Det är möjligt att nepaleser som ratas av UK, Indien och Singapore i enstaka fall kan tänkas slåss för Ryssland. Lär ju inte ha någon avgörande effekt på utgången av kriget. Jag har för övrigt en Gurkha-kniv (Khukri) här hemma i prima 5160 fjäderstål. Vass som attan är den.
Citera
2023-06-30, 21:21
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borrow
https://www.financialexpress.com/business/defence-nepali-gurkhas-rush-to-join-wagner-group-amid-citizenship-offer-and-opportunities-3147825/lite/

Gurkha-legosoldater kända för sin tapperhet och stridsfärdigheter tar värvning i Wagnergruppen för ryskt medborgarskap och pengar.

Nepals Gurkha legosoldater är stridsmaskiner som har gjort enorma bidrag i flera krig tidigare. De här killarna tar värvning för att hjälpa Ryssland.

Till skillnad från Ukraina, där endast västerlänningar ger stöd, får Ryssland hjälp av människor från hela världen.

Jag undrar om Gurkha-legosoldaterna kommer att kunna slå ett slag mot de ukrainska styrkorna som stöds av väst.

Så en indisk, pro-rysk tidning, som är välkänd för att ha en flexibel syn på det där med sanningen & källor, påstår något, utan att ens visa upp en tillstymmelse till källa. Ja, det blev jag ju övertygad av...
Citera
2023-06-30, 21:24
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M_A_R
Ha ha. Hur fattigt och dåligt måste man ha det om man vill bli medborgare i RYSSLAND, detta rövhål som inte ens är värdigt att kallas för land? Det är möjligt att nepaleser som ratas av UK, Indien och Singapore i enstaka fall kan tänkas slåss för Ryssland. Lär ju inte ha någon avgörande effekt på utgången av kriget. Jag har för övrigt en Gurkha-kniv (Khukri) här hemma i prima 5160 fjäderstål. Vass som attan är den.

Det finns massor av länder med väsentligt lägre levnadsstandard än Ryssland.

Om uppgifterna stämmer om gurkhas värvas kan man dock undra om de har övervägt riskerna med sådant uppdrag. De kan lovas på pappret mycket goda löner, men om Putin inte vill betala ut dessa skickas de ut på självmordsuppdrag och pengarna hålls inne därför att de dör.
Citera
2023-06-30, 21:27
Medlem
M_A_Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Det finns massor av länder med väsentligt lägre levnadsstandard än Ryssland.

Om uppgifterna stämmer om gurkhas värvas kan man dock undra om de har övervägt riskerna med sådant uppdrag. De kan lovas på pappret mycket goda löner, men om Putin inte vill betala ut dessa skickas de ut på självmordsuppdrag och pengarna hålls inne därför att de dör.

He he, visst skulle det vara lite kul om dessa nepaleser blir blåsta på pengar och i sin frustration tar ut sin ilska på sina befäl i stället och ställer till med ett litet helsike på den ryska sidan ?
Citera
2023-06-30, 21:29
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Jag försäkrar att just Ryssland är det sista landet man väljer att flytta till om man söker sig ett bättre liv.

Är man Gurkha har man betydligt bättre länder att välja på inom samväldet.

Mer troligt så är det gatubarn mm som den ryska regimen försöker rekrytera, eller mest troligt och som vanligt när det gäller Ryssland: rena falsarier.

Har du varit i Ryssland? Jag har inte varit där på några år, men levnadsstandarden har nog ännu inte sjunkit så pass mycket där. Om jag jämför Ryssland med länder i Afrika och Asien som jag varit i vågar jag påstå att levnadsstandarden är avsevärt högre i Ryssland. Jämför vi med Västländer, ja där ligger Ryssland naturligtvis efter.

För gurkhas som vill bli uttagna till den brittiska armén är uttagning väldigt hård och selektiv. Även många goda soldatämnen tas inte med. Därför kan säkert ett sådant här erbjudande te sig lockande för gurkhas med soldatambitioner. Dock så tror jag nog inte de är helt införstådda med riskerna för dem.

Om det finns wagnerrekryterare i Nepal så lär dessa inte vara så knussliga vilka ta tar med som britterna är.
Citera
2023-06-30, 21:32
Medlem
TheNightTrippers avatar
Citat:

Till skillnad från Ukraina, där endast västerlänningar ger stöd, får Ryssland hjälp av människor från hela världen.

Till skillnad från Ryssland så sluter människor upp bakom Ukraina för vad som är rätt och vad som är fel och inte legosoldater som gör det för pengar och medborgarskap. Sen är det folk från hela världen som är på Ukrainas sida så du hade fel ändå.
Citera
2023-06-30, 21:32
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M_A_R
He he, visst skulle det vara lite kul om dessa nepaleser blir blåsta på pengar och i sin frustration tar ut sin ilska på sina befäl i stället och ställer till med ett litet helsike på den ryska sidan ?

Ja det är alltid risker med att använda sig av legosoldater, som vi såg helt nyligen. Om de känner sig blåsta kan de förstås vända sig mot befälen eller desertera över till den ukrainska sidan.
Citera
2023-06-30, 21:55
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brawndo
Vilka är dessa Ghurka soldater, helt gått förbi mig?

https://www.wearethemighty.com/popular/lone-gurkha-took-out-30-taliban/

De är mycket schyssta, om man är schysst tillbaka.
Citera
2023-06-30, 21:58
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Nej, bara i brittiska armén.

Finns även Gurkha-regementen inom den indiska armén.
Citera
2023-06-30, 22:01
Medlem
Citat:
https://www.financialexpress.com/business/defence-nepali-gurkhas-rush-to-join-wagner-group-amid-citizenship-offer-and-opportunities-3147825/lite/

Gurkha-legosoldater kända för sin tapperhet och stridsfärdigheter tar värvning i Wagnergruppen för ryskt medborgarskap och pengar.

Nepals Gurkha legosoldater är stridsmaskiner som har gjort enorma bidrag i flera krig tidigare. De här killarna tar värvning för att hjälpa Ryssland.

Jag undrar om Gurkha-legosoldaterna kommer att kunna slå ett slag mot de ukrainska styrkorna som stöds av väst.

Haha, det fetade kan vara det absolut sämsta försöket till rysk propaganda hittills. Det krävs ett riktigt snedknullat rysstroll för att ge sig på ett sådant påstående. De länder som stödjer putlers olagliga invasion i Ukraina är dessa fantastiska demokratier som gjort oerhört mycket för världsfreden och bidragit till att att samhällen blomstrar:

Ryssland
Belarus
Eritrea
Nordkorea
Mali
Nicaragua
Syrien

Vilka föregångsländer....
Citera
2023-06-30, 22:18
Medlem
Deveshs avatar
Vad jag vet så anslöt sig Wagners knektar till den ryska armén, och deras ledare är i exil i Vitryssland.
Citera
2023-06-30, 22:30
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brawndo
Det ligger inte riktigt i min intressesfär så att säga. Att du jämställer det med bildning tyder på en egocentrisk självcentrerad och begränsad världsbild.

Fast det är allmänbildning, i allra högsta grad, att känna till vilka Gurkhas är. De är berömda över hela världen och har spelat framträdande roller i så gott som alla större konflikter där Storbritannien har deltagit, under de senaste 150-200 åren.

Sen behöver man inte känna till allt om dem, veta hur deras uniformer och utmärkelser ser ut, o.s.v. o.s.v. Men man bör veta vilka de är, ytligt.

Att säga att man inte vet vilka Gurkhas är, är som att säga att man aldrig hört talas om SAS eller US Navy Seals.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in