Citat:
Ursprungligen postat av
bartram
Det finns uppgifter om att ryssarna drar sig tillbaka från Zaporizja-kärnkraftverk vilket i sin tur kan tolkas som att man planerar att försöka förstöra kärnkraftverket (Jag är oklar över hur det skall gå till. räcker det med påstådda sprängningsapteringar?). Alltså kan Shireffs uttalande tolkas som att NATO bör agera kraftfullt nu och inte vänta på att katastrofen skall inträffa
Citat:
Ursprungligen postat av
OSS117
Förhoppningsvis beror reträtten på att de förstått att de är rökta och att det inte finns mycket på att tjäna att spränga och sprida radiak.
Citat:
Ursprungligen postat av
Senilix
Att förhindra en nukleär katastrof värre än Tjernobyl bör vara rimligt, bortsett från ryssen som orsakar det...
Jag tänker såhär: att ha kärnkraftverket minerat är bra både kortsiktigt och långsiktigt från ryskt perspektiv. Kortsiktigt är förmodligen Ukrainarna väldigt varsamma med att panga i närheten av det och långsiktigt som en spelbricka i förhandlingarna de hoppas kunna få till stånd till slut.
Genom dammsprängningen visade ryssarna att de är beredda att gå över gränsen för all anständighet och kan därför trovärdigt hota med att ställa till med en radioaktiv katastrof om deras krav i en sådan förhandling inte uppfylls.
Tyvärr finns det inte jättemycket som kan göras åt det.
Ukraina kan i absolut bästa fall kringskära kärnkraftverket så att soldaterna och befälen där isoleras och kan förhandlas med enskilt, typ amnesti mot att de ger upp. Det är nog tyvärr inte genomförbart.
Då återstår att Ukraina/västmakterna klargör konsekvenserna av att spränga kärnkraftverket. Typ att några storm shadows då kommer landa på ett för ryssarna väldigt olägligt ställe eller att ett knippe västflyg kommer göra storstilad entré i sevastopol. Det hoppas jag redan har kommunicerats.
Ruggig situation hursomhelst men vi får hoppas att alla inblandade kan hålla huvudet kallt och kuken i brallan.