2023-06-30, 23:56
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leps.Senk
Kommer kriget att gå över till Belarus tror ni ?
Eventuellt krig i Belarus är upp till dom. Här är det pissryssens folkmordsinvasion som avhandlas men förhoppningsvis så slipper även de ryssens misär...
Citera
2023-06-30, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Dom kommer inte kunna kasta ut ryssarna. Hur mkt stridsvilja man än har, så har man varken vapen eller nummer nog.

Så klart att vi kommer kasta ut ryssarna. Det handlar inte om Ukraina eller stridsvilja det. Det handlar om naturligt urval och självklarhet i Darwins lära. Det är ju klart att vi kommer "kasta ut" ryssarna från både Ukraina som resten utav den riktiga världens skeenden. Sitt nu ner och studera hur lite sådan som dig betyder när det riktiga racet sätter igång. Har du en reservdunk, så stoppa ner dina förhoppningar, lögner och påståenden i den nu, så kanske du har åtminstone någonting kvar efter att vi har kastat ut er från Ukraina och resten av världen. Lycka till
Citera
2023-06-30, 23:59
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Vitrysslands befolkning har tidigare visat att de inte har lust att leva i diktatur och deras diktator Lukashenko har inget starkt stöd hos befolkningen. Vid demonstrationerna i Vitryssland 2019-2020 var Lukasjenko tvungen att ta hjälp av Rysslands diktator för att kunna hantera sin egen befolkning. Anledningen till att Lukasjenko inte också invaderar Ukraina är sannolikt att han ser en stor risk att han får folket eller militären mot sig i protester som han inte kan hantera.
Citera
2023-07-01, 00:01
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Det finns uppgifter om att ryssarna drar sig tillbaka från Zaporizja-kärnkraftverk vilket i sin tur kan tolkas som att man planerar att försöka förstöra kärnkraftverket (Jag är oklar över hur det skall gå till. räcker det med påstådda sprängningsapteringar?). Alltså kan Shireffs uttalande tolkas som att NATO bör agera kraftfullt nu och inte vänta på att katastrofen skall inträffa

Citat:
Ursprungligen postat av OSS117
Förhoppningsvis beror reträtten på att de förstått att de är rökta och att det inte finns mycket på att tjäna att spränga och sprida radiak.

Citat:
Ursprungligen postat av Senilix
Att förhindra en nukleär katastrof värre än Tjernobyl bör vara rimligt, bortsett från ryssen som orsakar det...

Jag tänker såhär: att ha kärnkraftverket minerat är bra både kortsiktigt och långsiktigt från ryskt perspektiv. Kortsiktigt är förmodligen Ukrainarna väldigt varsamma med att panga i närheten av det och långsiktigt som en spelbricka i förhandlingarna de hoppas kunna få till stånd till slut.

Genom dammsprängningen visade ryssarna att de är beredda att gå över gränsen för all anständighet och kan därför trovärdigt hota med att ställa till med en radioaktiv katastrof om deras krav i en sådan förhandling inte uppfylls.

Tyvärr finns det inte jättemycket som kan göras åt det.

Ukraina kan i absolut bästa fall kringskära kärnkraftverket så att soldaterna och befälen där isoleras och kan förhandlas med enskilt, typ amnesti mot att de ger upp. Det är nog tyvärr inte genomförbart.

Då återstår att Ukraina/västmakterna klargör konsekvenserna av att spränga kärnkraftverket. Typ att några storm shadows då kommer landa på ett för ryssarna väldigt olägligt ställe eller att ett knippe västflyg kommer göra storstilad entré i sevastopol. Det hoppas jag redan har kommunicerats.

Ruggig situation hursomhelst men vi får hoppas att alla inblandade kan hålla huvudet kallt och kuken i brallan.
Citera
2023-07-01, 00:10
Medlem
Sarumans avatar
Plötsligt är Twitter fullständigt nerlusat av rysk propaganda och desinformation – samtidigt som flera ryska bottar och troll samtidigt dök upp här i tråden. Det verkar som att den ryska diktaturen lagt i en extra växel för att sprida sin unkna propaganda över världen.

På Twitter handlar det nu mycket om att elda upp amerikaner i att Biden skickar miljarder till Ukraina istället för att ta tag i våldet och skjutningarna på hemmaplan.

Är den lille räddhågsna diktatorn Putin extra rädd just nu?
Citera
2023-07-01, 00:10
Medlem
Citat:
Nope, då lackar Polen ur och går in. Om du räknar in Wagner också, det blir som 2 bönder mot ett torn på brädet.
Citera
2023-07-01, 00:16
Medlem
Kaptagons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Förstår inte vad ni Hollywoodnazister har här att göra, ska ska ni inte vara i Azov-bataljonen och kriga mot ryssarna.

Det sorgliga med nidhoogen och hans likasinnade att de hejar på folk som Hitler ville utrota eller förslava. Prigozhin (jude), Putin (slavisk), Kadyrov (muslim) Hitler skulle inte vara nöjd med dessa "untermensch" kramande nazister.
Citera
2023-07-01, 00:17
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OSS117
Ja du har nog rätt där! Fattiga människor säljer sig ofta. Tragiskt om de nu sålt sig till Putin! Sämre odds där än då Maggie lejde dessa krigare...

De finns permanent i brittiska militären. En sorts främlingslegion tror jag.
Citera
2023-07-01, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Wagnersoldaterna kommer att ersättas med ryska styrkor i Bakhnut för det är dags för rotering och "semester". Samma sak som i Mariupol förra året då tjetjenerna avlöstes, dom är nu tillbaka. De ukrainska attackerna på flankerna tidigare var enbart för att möjliggöra evakuering av de ukrainska soldaterna från Bakhmut. Det är lugnt nu men en offesiv kan naturligtvis komma där runt om då man fått mer ammunition från väst för det verkar som om ryska missiler spängt bort mycket.

Nästa städer blir Siversk och Avdiivka där ryssarna långsamt kommer att mala ner fler soldater och utrustning från väst. Efter det Kramatorsk och Sloviansk, de sista stora städerna i den av Kievregimen okuperade Doneskrepubliken. Efter den sista försvarslinjen är det fritt fram till Dneprfloden.

Visst går det långsamt och man tappar intresset men det är väl just det ryssarna efterstävar och att naturligtvis spara livet på sina soldater genom att med granater och glidbomber spränga bort motståndaren.
Innan Bakhmut föll hörde vi mycket om det här från trådens ryssar och Sverigehatare: Bakhmut är nyckeln till centrala Donbass, bakom den staden har inte Ukraina något försvar framför Sloviansk eller Kramatorsk. Det långa slaget om staden handlade om att bryta igenom den sista försvarslinjen, efter det skulle invasionsstyrkorna få frihet att manövrera.
Varför föll det? Varför såg vi inte något slag på djupet från ryska sidan efter "Artemovsk" föll?
Citera
2023-07-01, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nidhoogen
Så sa man den 21 februari 2022 också.

Du menar misstaget putte gjorde pga att hans världsbild/underättelser inte stämde med verkligheten.

Idag är läget helt annat. Ingen vill beblandas med Paria putte.
Deras energiallierade i Europa har sett igenom sin naivitet. Under överskådlig tid kommer Ryzzland inte ha någon handel med väst.

Har ditt Ryzzland uppnått något av värde sen SO startade?
Har något raserats?
Citera
2023-07-01, 00:30
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Då återstår att Ukraina/västmakterna klargör konsekvenserna av att spränga kärnkraftverket. Typ att några storm shadows då kommer landa på ett för ryssarna väldigt olägligt ställe eller att ett knippe västflyg kommer göra storstilad entré i sevastopol. Det hoppas jag redan har kommunicerats.

Ruggig situation hursomhelst men vi får hoppas att alla inblandade kan hålla huvudet kallt och kuken i brallan.

Jag är säker på att USA har gett tydliga röda linjer och vad konsekvenserna blir. Det tycker jag visas av Putins tveksamhet att eskalera och att han bara kommer med tomma hot; han är ännu inte redo att möta det som USA redan meddelat att de svarar med.

Vad har de inblandades penisar med saken att göra? Ja män verkar tänka med den när det gäller kvinnor men jag tror inte det har med världskrig att göra.
Citera
2023-07-01, 01:28
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag är säker på att USA har gett tydliga röda linjer och vad konsekvenserna blir. Det tycker jag visas av Putins tveksamhet att eskalera och att han bara kommer med tomma hot; han är ännu inte redo att möta det som USA redan meddelat att de svarar med.

Vad har de inblandades penisar med saken att göra? Ja män verkar tänka med den när det gäller kvinnor men jag tror inte det har med världskrig att göra.

Vad var sprängningen av dammen.- Business as usual?, Nej det var ett sätt att eskalera på ett "assymetriskt" sätt= miljökatastrof,enorma konsekvenser för jordbruket mm.

I intervjun med Shireff jag länkade till i ett tidigare inlägg säger han att det borde ha föranlett Nato att rampa upp sina åtgärder direkt. Att så inte skedde har medfört att Putin kan frestas att eskalera konflikten, menar Shireff
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in