2023-06-30, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Den åtalade får ljuga hur mycket den vill. Däremot får inte edsvurna vittnen göra det.
Ja tyvärr
Helt galet
Brottslingar sitter sökert med att knipa och ljuga och de har försvarare som kaxigt säger att bevisbördan ligger enbart på åklagare.

Och det ser vi ju oftast att skyldiga nyttjar
Citera
2023-06-30, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Så kan det vara men spelar det så stor roll för fallet egentligen och vad skulle det ge för bevis som för det framåt?

Båda tjejerna säger att T kropp lindades in i ett lakan
Varför skulle de ljuga om de använt matta eller lakan och vad skulle det innebära för bevisningen?

Det blöta på golvet tror jag var urin fr T vilket sas av rättsläkaren att det var troligt

Så var det nog. Brukar ske i dödsögonblicket...
Citera
2023-06-30, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Inte farlig? En vandrande zombie som gör allt hon blir tillsagd att göra? Typ barnflickan i Knutby? Är det ett vanligt "försvar" inom pingströrelsen? Hitta någon annan att skylla allt på?

Jag undrar om ens hennes föräldrar är lika blåögda och naiva som du? Om de är det så kan jag förstå varför M inte fått lära sig att ta ansvar för sina handlingar utan ljuger om allt och skyller allt på att hon är ett stackars offer. Som alla ska tycka synd om och dalta med.

Hon valde själv att vara bästa vän med JJ som hatade och försökte bränna inne sina fiender. Och M sa inte något till någon. Och försökte inte ens skaffa hjälp till J. Så feg och ynklig.

Försvarar du att hon ljög för sina föräldrar också? Att hon knarkade och gick på sexklubb? Du ser inte att det var en nedåtgående spiral? En highway to hell? Hon har bara sig själv att skylla. Hade hon valt att leva med Gud så hade hon inte suttit där hon sitter nu. Hon borde inte försvaras av pingströrelsen. Hon borde användas som varnande exempel på hur det kan gå när man inte försöker leva enligt Guds vilja. Är det för att hon är pastorsdotter som det daltas så mycket? Jag tvivlar på att en "vanlig" medlem skulle få någon sympati från församlingen.

Oh... herregud!

Detta är flashback. Aldrig i mitt liv kunde jag föreställa mig att det fanns religiösa fanatiker här. Men ni är också välkomna så klart.

Men du, Gud är lika bortom existens här som ute i veka livet.

Majas barndom och uppväxt har i alla fall inte gynnat henne. Snarare precis tvärtom. Stackars stackars Maja. Mötte en idiot och sitter nu häktad i väntan på HR.
Citera
2023-06-30, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Inte farlig? En vandrande zombie som gör allt hon blir tillsagd att göra? Typ barnflickan i Knutby? Är det ett vanligt "försvar" inom pingströrelsen? Hitta någon annan att skylla allt på?

Jag undrar om ens hennes föräldrar är lika blåögda och naiva som du? Om de är det så kan jag förstå varför M inte fått lära sig att ta ansvar för sina handlingar utan ljuger om allt och skyller allt på att hon är ett stackars offer. Som alla ska tycka synd om och dalta med.

Hon valde själv att vara bästa vän med JJ som hatade och försökte bränna inne sina fiender. Och M sa inte något till någon. Och försökte inte ens skaffa hjälp till J. Så feg och ynklig.

Försvarar du att hon ljög för sina föräldrar också? Att hon knarkade och gick på sexklubb? Du ser inte att det var en nedåtgående spiral? En highway to hell? Hon har bara sig själv att skylla. Hade hon valt att leva med Gud så hade hon inte suttit där hon sitter nu. Hon borde inte försvaras av pingströrelsen. Hon borde användas som varnande exempel på hur det kan gå när man inte försöker leva enligt Guds vilja. Är det för att hon är pastorsdotter som det daltas så mycket? Jag tvivlar på att en "vanlig" medlem skulle få någon sympati från församlingen.

Försvaras av pingströrelsen? Du glömmer att att en av nämndemännen i TR som dömde M är medlem i just en pingstkyrka i Småland, en annan har nära kopplingar till pingst och den tredje är om jag minns rätt engagerad inom svenska kyrkan...
Citera
2023-06-30, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Försvaras av pingströrelsen? Du glömmer att att en av nämndemännen i TR som dömde M är medlem i just en pingstkyrka i Småland, en annan har nära kopplingar till pingst och den tredje är om jag minns rätt engagerad inom svenska kyrkan...

Haha....
Det där var nyheter för mig. Det tror sig f-n att utfallet i HR blir ett annat

Alla blodtörstiga här kommer bli förvånade och förbannade
Citera
2023-06-30, 21:01
Medlem
Citat:
Om jag förstått rätt som några har beskrivit här så ser oliika pingstförsamlingars regler olila ut

Jag gissar att i den församlingen där M pappa är pastor är de villiga att förlåta och ser M oskyldig
Pastor pappan påverkar nog sin församling till att tro så
Senast redigerad av Anedin 2023-06-30 kl. 21:04.
Citera
2023-06-30, 21:44
Medlem
Fibonaccitals avatar
Jag fixade till lite bilder från köket från FUP:en

JJ´s hem
https://imgur.com/a/MjklEhm

Tror inte att det har någon som helst signifikans förstås...

Observera att en bilden står det 3 glas och nästa bild har två glas.
Samtliga har en sopsäck sidan om vinburken (BagInBox)

Tre glas i vasken (förfest?)

Vart tog det tredje glaset vägen som stod på bordet?

Eller kan det vara så att fötterna på tredje glaset ligger i linje med glaset framför?

Hmmm

EDIT: Jag kollade noga nu. Tredje glaset är dolt.

My Bad
Senast redigerad av Fibonaccital 2023-06-30 kl. 22:02.
Citera
2023-06-30, 22:06
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Jag fixade till lite bilder från köket från FUP:en

JJ´s hem
https://imgur.com/a/MjklEhm

Tror inte att det har någon som helst signifikans förstås...

Observera att en bilden står det 3 glas och nästa bild har två glas.
Samtliga har en sopsäck sidan om vinburken (BagInBox)

Tre glas i vasken (förfest?)

Vart tog det tredje glaset vägen som stod på bordet?

Hmmm
De tre glasen i vasken torde vara Johannas (det röda), Majas och Louise glas.
Tove har nog inte druckit något i lägenheten (hon hann nog helt enkelt inte) då inget DNA funnits i glasen.

Överfallet skedde nog rätt snabbt då de kom in i bostaden.
Citera
2023-06-30, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Tove har nog inte druckit något i lägenheten (hon hann nog helt enkelt inte) då inget DNA funnits i glasen.

Frågan är om Maja hann gå och lägga sig?

Band JJ fast TT?
Citera
2023-06-30, 22:22
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX

Men det står kvar tre glas på bordet i alla fall.

Inget DNA från Tove!
Nu har vi 6 glas. Tre i vasken från förfesten, tre på bordet.
Kanske de tre på bordet också kommer från förfesten.

Det gick nog ganska snabbt att döda Tove.
In i toan - "här finns ju inget att se"
Pang, bom, död.

Grannen dök upp, fixade till en burgare.
Ett lakan på henne, ut i hallen, två sopsäckar, bär iväg till skogen.

Och Maja sov hela tiden och fattade Nada..... Hmm
Citera
2023-06-30, 22:34
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Jag gjorde som Avel gjort tidigare med andra spörsmål och testade själv. Jag virade in mig i ett underlakan som jag ändå skulle byta. Lakanet är ca 105 cm brett och låg i en 90 cm säng. Jag har damstorlek M i kläder.
Armarna vid sidan av kroppen gör mycket riktigt att det blir lite öppet i mitten precis vid bysten och under. Det som J menar i förhör. Jag provade att flytta upp lite på lakanet så att överkanten gick att vika ned över ansiktet. Det täckte ansiktet väl. På lakanet är det en resårkant så det blir som en huva för ansiktet. Men mina fötter och ben syntes då. M säger att hon såg Ts byxor och strumpor. Även när lakanet var neddraget över ansiktet blev det en liten glipa just över byst etc.

Jag provade också med lite hjälp att linda in långsidan av lakanet runt mitt ansikte/överkropp. Tyget räcker till ca 2 varv. Det blir 'väl inslaget' Om J redan hade satt en påse över huvudet på T är det inte säkert att M såg det under lakanet (vi provade att lägga en svart påse under lakanet och den syntes inte igenom men däremot drog jag den inne över huvudet, fick räcka med lakanet! Lite obehagligt.)
Med lakanet virat på det här sättet syns delar av benen och fötterna. Lakanet bör inte glida sär vid lyft. Som J menar är fallet med det första sättet jag provade på, vilket hon har rätt .

J kan sedan ha satt på ytterligare en påse i bilen. Att T skulle haft en påse på benen nedför trappan verkar väldigt opraktiskt. Så den åkte troligen på senare.

Flera scenarior är troligen möjliga här.
J: Ja det var ett 90 lakan. Jag har bara ett sånt så då tog jag det.
F: Vad var det för färg på det?
J: Vitt.
F: Ett vitt 90 lakan?
J: Ja.
BF: Du sa att du hade det i en låda under sängen?
J: Mmm.
BF: Var det en låda för ren eller smutsiga lakan?
J: Eh, rena lakan.

GK: Du tror du höll lite längre upp på benen, eh, du har ju berättat att Tove var invirad i ett lakan
M: Mm
GK: Eh, såg du någon del av Toves egen kropp så att säga, som inte, som var utanför lakanet?
M: Eh, jag såg, eh, jag såg hon hade på sig jeans och korta strumpor, så det var ju som en glipa där emellan, eh, ja, hennes hud däremellan och jag såg hälften, ja, alltså härifrån, typ armarna och sen händerna.
GK: Så en del utav armarna var utanför lakanet, eller hur skall man uppfatta det?
M: Mm, det blev så.

J: Nu är vi ute i hallen.
F: Och Tove ligger på lakanet?
BF: Och vem var det som så att säga fick henne att ligga på lakanet?
J: Det var jag.
BF: Det var du?
BF: Mmm.
J: Och, ja och sen tror att jag hämtade nog min väska där och lade i ett ljus och en tändare för jag tänkte att det bästa vore liksom om vi åkte ut till skogen och lade Tove och helt enkelt brände upp henne.

J: Eh, Maja tyckte det var väldigt obehagligt och ville helst inte ta i henne. Det ville inte jag heller men vi var ju tvungna liksom. Så första tanken att då sa jag att då kan jag bära henne själv men hon var så tung så det gick inte

Tänkbart är att båda minns rätt gällande den här detaljen om sopsäckarna; när de skulle lyfta så tyckte M att det blev för obehagligt att se så hon föreslog övertäckning med sopsäckar eller så kom J själv på idén då de befann sig i hennes lägenhet.
Sedan tolkar jag det som att J ville få ut T så fort som möjligt och därför bad M hålla utkik innan hon tog tag under armarna och lät benen släpa över trappstegen, innan hon bad om hjälp.

Att M bara kommer ihåg lakanet skulle kunna vara kopplat till hennes reaktion på det vita lakanet och att det var vad som har etsat sig fast i minnet; känslomässigt omskakande minnen som en chock kan efterlämna varaktiga minnesspår, s k blixtljusminnen. Ett exempel är World Trade Center eller nyheten om mordet på Palme. Dessa minnen trycker undan och står över minnen av mer vardaglig karaktär där ögonblicket liksom fryser till och nästan kan observeras som ett fotografi; detaljer runtomkring oss kan iakttas, vilka kläder vi bar och var vi befann oss.
Citera
2023-06-30, 22:35
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja. Precis. Stegen minns jag nu också.

Tack för att du tog dig tid!

Det var det jag menade till en annan skribent ; Tufsan ) som blev irriterad på mig för att jag inte sett att avel redan en timme tidigare hade länkat till en ny artikel.

Det tar tid att söka, läsa, googla och sammanställa. Då kan det bli på bekostnad av att läsa tråden.

Vi kan alla delta på våra egna villkor och utifrån våra egna intressen. Du och Tufsan t ex kommer med många egna tankar och infallsvinklar som gör att nya tankar kan spinna vidare hos oss andra. Avel bidrar med mycket it- kunskap, och många andra bidrar med både kunskap, tankar, googlingar osv.

Man får vara lite tolerant mot varandra och förstå också att vi alla har olika livssituationer och förutsättngar.

Vad gäller olika om minns jag från andra FUP att de kan ibland skrivas lååååångt efter att något utretts. Vet inte vad det beror på, men det kan kännas lite osäkert vad gäller minnet.

I den här FUP:n saknar jag sådana pm som forensikerna har gjort i andra utredningar.

Det kan handla om vad de observerar vid en husrannsakan, eller vid en forensisk undersökning av en plats. Det ger en mycket bättre bild av vad man har gjort och vad man har sett. Inte bara femton insamlade grejor som finns med vid NFCs bilaga som föremål för analys av fingeravtryck eller DNA tex.

Kanske finns även här, i slasken. Men nu kan man ju se betydelsen av att ha med varje detalj som undersökts.

Som polis/ forensiker kan du ju i varje ögonblick du gör något inte veta vad som kan bli viktigt, kanske t o m avgörande just då. Även sådant som inte finns jan vara av betydelse.

Typ den för mattan som jag tjatar om som saknas.
Jag har letat i tråden och funnit ett av dina gamla inlägg efter du gått igenom alla hundsök.
(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)

En gissning från min sida är att du även kollat polisrapporterna och inte funnit något där heller, så antingen kommer PMet från slasken eller är det nyskrivet.

Det förefaller som polisen bara stått i dörren, kikat in, konstaterat gammalt damm och stängt igen .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in