Citat:
Ursprungligen postat av
Avel
Ja statistik rättsmedicin är bra men här är det inte solklart vad som hänt i badrummet så svårt sätta forskningen i relation till det. Däremot så killgissar väl AL rätt bra och hovrätten kanske bara paketerar alla experters utlåtanden i slutändan till att det helt enkelt är ett "strypmord". Behövs inga omskrivningar.
IT är jag lite mer hemma på och tycker också det ska bli intressant vad som händer med grannens mobil. Han behöver ju inte oroa sig för att få hela sitt privatliv uppblåst i protokoll utan polisen har verktyg för att ta ut en rapport specifikt för det som är relevant för ärendet.
Tidsmässigt så är det lite sent vad gäller viss data men att fota mobilskärmen (appen Hälsa, stegserier) är inte fel. Det är en utredningsåtgärd som bör övervägas då det nog inte gått åklagaren förbi att tidslinjen är under lupp.
Advokaterna behöver inte polisens hjälp för att analysera tjejernas användardata från tidslinjen. Det finns enklare sätt för det som faktiskt går åklagarens ögon förbi. Sen kan de avgöra hur gå vidare. Den processen är kanske redan igång eller över.
Ja MH:s advokat har nog mest mark att vinna. Medans Clea och JJ sträcker sig efter halmtrån eller letar rättsmedicinska nålar i höstacken så finns det utrymme för att kanske med rent retoriska grepp sänka en del av åklagarens bevisning. Eller så dyker det upp nåt litet bevis som blir nåt extra att hålla i handen vi får se, men avvakta och se vad den rättsmedicinska processen urartar sig kan vara sunt.
Nä, statistiken hjälper ingen här.
Det var väl mest ett påpekande till dom som påstår att det inte finns fall med strypvåld, där förrövaren stryper sitt offer utan att själv får avvärjningsskador.
Och där såg man ju att det förekom avvärjningsskador i bara runt 30 procent av dödsfallen, även om det nu inkluderade "alla" strypmord.
Jag vet inte exakt vad du menar med att rättsläkaren AL killgissar i rätten, men jag tror inte det. Tvärtom är hon noga med orden. Clea försöker väl få henne att "slip her words" på ett listigt sätt, men jag uppfattar det som att AL inte hamnar i fällan.
Möjligen kan man tycka (säger min man, haha) att hon är alltför bestämd.
Vi får väl se vad det rättsliga rådet ger för utlåtande, men jag hoppas att det ändå inte lutar åt AEs aspirationsteori (dvs inte mord), eller i varje fall att man anser att strypningen och/eller att kvävningen av kräket beror på något som omöjliggjort att Tove kunnat vända sig på sidan, eller inte kunnat få ut kräkset som en medveten person gör.
Det är ju ändå så att om du inte är medvetslös/förlamad/så berusad att det kan liknas vid nära medvetslöshet, så kommer du att vakna ur sömnen, vända på huvudet, eller i varje fall få en sådan reflex att du inte kvävs av det. Så vad ska man tänka?
Strypning under medvetslöshet, stypning trots kräkning, strypning och sittande på kroppen trots kräkning...
Åklagaren har ju tidigt sagt att de inte kommer att tömma grannens mobil... men hn kan nog ändra sig om det blir nödvändigt.
Det här undrar jag över vad du menar?
"
Advokaterna behöver inte polisens hjälp för att analysera tjejernas användardata från tidslinjen. Det finns enklare sätt för det som faktiskt går åklagarens ögon förbi. Sen kan de avgöra hur gå vidare. Den processen är kanske redan igång eller över. "
Clea sträcker sig efter halmstrån, men vem vet. Jag tror att hon har ett helt team bakom sig (säkert även Lapidus som sufflerar). Det finns inget att förlora och säg inte att hon inte försöker. Men undrar om hon får igenom sin önskan om grannens mobil...
Och ja, kanske Majas försvar inte vill rota i hennes mobil för mycket, men jag minns att Maja efter domen faktiskt ville byta försvar just av den anledningen att hennes tidigare försvar inte kollat upp just tidslinjen.
Vem nu hade fått hennes ögon på detta kan man undra. kanske hennes föräldrar?
Det ska bli intressant och lärorikt vad Majs försvar kommer att gå på. För nog är det så att det redan nu är så bräckligt med indicier som pekar ut Maja som hållande i händer, att det kanske inte behöver göras så mycket mer än att peka på just de bitar som redan finns i FUP.
Stärka upp dom lite mer.