2023-06-30, 17:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Handelsbanken 3 mån snittränta:
Dec -22: 3,13 %
Jan: 3,37 %
Feb: 3,72 %
Mar:3,85 %
Apr: 3,93 %
Maj:4,13 %

Snitträntan kommer fortsätta uppåt ända till jul. Då kommer snitträntan vara 5 % och räntekostnaderna vara 50 % högre jmf med januari.

Och? Enligt statistik/data är snittbelåningen på svenska bostäder runt 30-40%. Hade hushållen varit så räntekänsliga/skuldsatta som det gapas om i denna tråden, hade ju bostadsrean och vrakpriserna/tvångsförsäljningarna börjat för längesedan.
Citera
2023-06-30, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Och enligt bolånetorskarna skulle styrräntan vara nere på minusnivå igen under 2023. Det ser inte ut som den prognosen höll något vidare heller.

Hur många bolånetorskar tror du sitter och svettas månad in och ut i hopp att det snart ska vända? Jag förstår dom, för vilket alternativ har dom? Sälja med förlust och realisera en förlust på miljoner eller försöka ta sig igenom stormen med ökade kostnader.

Har inte sett någon skriva det du säger. Du och dina bubbelpolare hävdar det gång på gång tills ni tror på det själva
Citera
2023-06-30, 17:36
Bannlyst
Citat:
Och enligt bolånetorskarna skulle styrräntan vara nere på minusnivå igen under 2023. Det ser inte ut som den prognosen höll något vidare heller.

Hur många bolånetorskar tror du sitter och svettas månad in och ut i hopp att det snart ska vända? Jag förstår dom, för vilket alternativ har dom? Sälja med förlust och realisera en förlust på miljoner eller försöka ta sig igenom stormen med ökade kostnader.

Har faktiskt inte sett ett enda inlägg dom senaste 6 månaderna där någon/några påstår att det skulle bli minusränta under 2023?

Däremot, har man sett många hyrestorskar dom senaste 6-12 månaderna (i vanlig ordning) som väntar på fynd hos Kronofogden. Gick väl sådär? Vad hade vi under 2023? Länkade alla sålda bostäder hos KFM 2023 tidigare i tråden. Var väl uppe i 50 talet försäljningar, totalt. Då har vi 2.5 miljoner villor/småhus i Sverige. Bostadsrätter är förmodligen ungefär lika många i antal där också. Så på 5 miljoner bostäder, har runt 50 blivit sålda på exekutiv auktion under 2023.

Ojoj, nu snackar vi....
Citera
2023-06-30, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undercover.Brother
Och? Enligt statistik/data är snittbelåningen på svenska bostäder runt 30-40%. Hade hushållen varit så räntekänsliga/skuldsatta som det gapas om i denna tråden, hade ju bostadsrean och vrakpriserna/tvångsförsäljningarna börjat för längesedan.

Ok, säg att befintliga bolånetagare är belånade till 30-40% (av vilket marknadsvärde är en annan fråga) så är det en sak. Men nya bolånetagare behöver ofta låna betydligt mkt mer, ser man på kostnadskalkylerna på hemmet nu så förstår jag inte hur priserna ska hållas uppe på dagens nivåer med höga belåningsgrader. Men marknaden kanske kan hållas igång av de som redan är inne med stora vinster? (kom inte och snacka om ngn bostad i Bergslagen - det finns andra skäl till att det inte går ihop ekonomiskt att flytta dit)
Citera
2023-06-30, 17:42
Medlem
Citat:

Ja, vad gör du i hyresrätten? Säger upp den och flyttar ut i skogen i väntan på att hyran kommer att gå ner? Lr betalar du å ser glad ut och kanske väljer att lägga mindre på annat?
Citera
2023-06-30, 17:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
4.1% lönehöjning i år och 3.8-4% höjd hyra, hyresgäster gick i snitt något plus

Snart 4% ränta på nischbanken, så med tiden tar det igen varu prishöjningarna också. Hög ränta kommer släpa efter, är ju inte så RB kommer sänka räntan om inflationen hamnar stabilt på 1.5-2% i början på 2024 och lång tid framöver.

Hahaha, att säga att hyresgäster "går plus" på att kasta sina pengar i sjön varje månad är ju ren och skär komedi

https://www.hemhyra.se/nyheter/hoga-hyreshojningar-men-nasta-ar-kan-bli-annu-varre/

Nästa år, blir det åka av för hyrestorskarna. Hyrorna ska ju sättas skäligt, och baseras utifrån omkostnader och utgifter för fastighetsbolagen. Och nu när räntan höjs, blir det inga 4% nästa år i höjning. Det kan jag garantera dig, och det vet du också Fastighetsbolagen kommer inte ha några som helst problem med att visa, svart på vitt hur mycket hyran ska höjas med, och varför den ska höjas. 10-15% genomsnittlig höjning nästa år, kan vi nog se fram emot för hyrestorskarnas del

Det var inte lika kul med höjd ränta, när det inte bara påverkade bostadsägarna va?
Citera
2023-06-30, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Handelsbanken 3 mån snittränta:
Dec -22: 3,13 %
Jan: 3,37 %
Feb: 3,72 %
Mar:3,85 %
Apr: 3,93 %
Maj:4,13 %

Snitträntan kommer fortsätta uppåt ända till jul. Då kommer snitträntan vara 5 % och räntekostnaderna vara 50 % högre jmf med januari.
En intressant reflektion är att det är exakt de nivåerna man pratat om som "normalränta" i 10 år under nollränte-perioden. Dvs styrränta på 4% och bostadsräntor på 5-6%.

Och man ska minnas att vi inte pratar om något naturligt ekosystem med massa naturlagar hit och dit, vi pratar om ett mänskligt konstruerat system där staten bestämmer reglerna - inklusive faktiskt bestämmer styrräntan rakt upp och ned.

Det är alltså en inte helt tokig gissning angående vart detta stannar.
Citera
2023-06-30, 18:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lennart42
Ok, säg att befintliga bolånetagare är belånade till 30-40% (av vilket marknadsvärde är en annan fråga) så är det en sak. Men nya bolånetagare behöver ofta låna betydligt mkt mer, ser man på kostnadskalkylerna på hemmet nu så förstår jag inte hur priserna ska hållas uppe på dagens nivåer med höga belåningsgrader. Men marknaden kanske kan hållas igång av de som redan är inne med stora vinster? (kom inte och snacka om ngn bostad i Bergslagen - det finns andra skäl till att det inte går ihop ekonomiskt att flytta dit)

Nu har jag inga siffror, men om jag får tro/gissa (kan någon motbevisa, så gör gärna det, med källor och länkar) så gissar jag att bostadsmarknaden i Sverige ser ut såhär:

50% har köpt sina bostäder mellan 1980 och 2010. Låga inköpspris, låga lån. 9 av 10 har förmodligen inga lån kvar på dessa bostäder. Här har man även med dagens marknadspriser gjort vinster på 100 tals procent. Belåningsgraden här är förmodligen sett till marknadsvärdet mellan 5-10%, om lån ens finns kvar.

30% har köpt sina bostäder mellan 2010 och 2020. Här har man också förhållandevis låga inköpspris, och lån. Tror att belåningsgraden här ligger på runt 20-30% i snitt.

10% har köpt sina bostäder tidigare än 1980, och bor fortfarande kvar. Här räknar jag med att det inte finns några lån alls. Mycket låga inköpspriser.

10% har köpt sina bostäder mellan 2020-2023. Här finns några fåtal tusen personer/hushåll som köpt bostäder under toppen 2022. Här är belåningsgraden förmodligen över 40-50%, om inte föräldrar gått in med hjälp till kontantinsatsen. Höga lån, dyra inköpspriser.

Kort och gott tror jag att ett fåtal % av hela bostadsmarknaden utgörs av personer som köpt sina bostäder under toppen 2022, och har en belåningsgrad på mer än 40-50%.

Men, detta är vad jag tror och har kunnat utläsa av dom data/fakta jag hittat på internet. Har någon möjlighet att motbevisa mina siffror, är det bara att lägga fram bevis i tråden här

Priserna kan hållas uppe i dagens läge, med enkelhet. Om dom som köper bostäder nu, säljer sina gamla obelånade/lågt belånade bostäder med miljoner i vinst. Då behöver dom låna minimalt för att byta upp sig i boendet. Villan dom köpte 1998 för 500.000, säljer dom idag för 4 miljoner, och har en riktigt stadig kontantinsats om dom vill köpa dyrare bostad. Eller, så kanske dom köper en bostadsrätt för 2.5 miljoner rakt av, utan lån istället om barnen är utflugna.

Här har vi majoriteten av den svenska bostadsmarknaden. Dom som köpt innan 2010. Dom är många. Och folk bor i sina villor runt 30-40 år allt som oftast. Det verkar vara många som glömt det här i tråden. Dom gör stora vinster, även om dom säljer sina villor dom köpte på slutet av 90 talet, idag. Dom innehar köpkraft så det bara skriker om det.

Hyrestorskar och annat pack, verkar tro (hoppas/fantisera) att bostadsmarknaden i Sverige till 95% består utav hushåll som lånat minst 4 miljoner, och köpt sina bostäder under pristoppen 2022. Det är tvärtom.
Citera
2023-06-30, 18:01
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
En intressant reflektion är att det är exakt de nivåerna man pratat om som "normalränta" i 10 år under nollränte-perioden. Dvs styrränta på 4% och bostadsräntor på 5-6%.

Det är alltså en inte helt tokig gissning angående vart detta stannar.

Mellan 2,5-4% har "man" bestämt är normalt, ja. https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/ingves-rakna-med-normal-ranta-pa-2-5-4-procent

Dock har bankernas marginaler tagit så pass mycket stryk att effektiv boränta för någon som "förhandlar" knappast går över 5% med 4% styrränta. Snarare närmare 4,5-4,75%.
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2023-06-30 kl. 18:04.
Citera
2023-06-30, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Ja, vad gör du i hyresrätten? Säger upp den och flyttar ut i skogen i väntan på att hyran kommer att gå ner? Lr betalar du å ser glad ut och kanske väljer att lägga mindre på annat?

I mitt inlägg ville jag poängtera att du inte är fast i bostaden på samma sätt som du är om du bor i bostadsrätt. Säg att priserna på ett område du helst skulle vilja bo i går ner till en acceptabel nivå där du har råd. Hade du velat ha dina pengar låsta i en bostad som du inte kan få sålt för att få ut din insats?
Citera
2023-06-30, 18:12
Bannlyst
Citat:

Vad har hyrestorskarna för alternativ då? Tror dom börjar önska att räntan åker ner också. Det var inte lika roligt med hyreshöjningar i den egna hyresrätten, som avgiftshöjningar i polarens bostadsrättsförening. 2024, kommer det bli värre.

Vad gör ni hyrestorskar, när ni inte har råd med hyran? (Nu vet vi ju allihop att samtliga hyrestorskar på FB är mångmiljonärer) men ställer frågan ändå? Sålänge du inte bor i Hagfors, eller liknande kan du nog inte räkna med att få ett nytt förstahandskontrakt i ett någorlunda eftertraktat område på en förmiddag.
Och om du tvingas lämna din lilla hyresrätt, för att den blivit för dyr, var tror du då att du ska hitta någon "magisk" hyresvärd i samma område/stad som tar mindre i hyra? Och om du mot förmodan, hittar en billig, fin och fräsch hyresrätt i ett eftertraktat område, har du garanterat några hundra hyrestorskar som står med öppnade plånböcker fyllda med socpengar före dig i kön.

Du verkar leva i fablernas värld.
Citera
2023-06-30, 18:16
Bannlyst
Citat:
I mitt inlägg ville jag poängtera att du inte är fast i bostaden på samma sätt som du är om du bor i bostadsrätt. Säg att priserna på ett område du helst skulle vilja bo i går ner till en acceptabel nivå där du har råd. Hade du velat ha dina pengar låsta i en bostad som du inte kan få sålt för att få ut din insats?

Har man köpt sin bostad, brukar man väl inte sitta och titta på andra områden man hellre vill bo i eller? Det är ju precis som många säger:

Vill man bo kortsiktigt är hyresrätt att föredra. Bostadsrätt om det är 10+ år.

Köper du din bostad, så känner du dig inte "fast". Köper du din bostad, gör du det i 9 av 10 fall, för att stadga dig, och slå rot. Sen bor man ju inte där hela livet i dom flesta fall. Men att man skulle köpa bostad bara för att bo där 2-3 år, och sedan flytta till något "bättre" område, är det nog väldigt få som gör. Man köper ju från första början, av en anledning. Att man trivs.

Du verkar ju tro att folk köper/byter bostäder som man köper/byter bilar? Det är ju inte riktigt så det ser ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in