2023-06-30, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexex
Den statistiken får du gärna visa.
Den har du ju redan, hur många har dött pga berg o dalbanan sedan start?
Citera
2023-06-30, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Varför skulle någon dö??
Statistiskt sätt är det större chans du snubblar när du kliver in på grönan och bryter nacken, se till antal åk och antal olyckor

Tja, man vet ju aldrig med Grönan. Kanske en spik är lös eller så. Det är ju bevisat nu.
Citera
2023-06-30, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
För att du inte är representativ för hur människor i allmänhet tänker.

Nej man resonerar ju olika. Jag tycker om att åka karuseller men är ofta rädd, har mycket katastroftankar. Hade tänkt åka till nöjesfält i sommar men den här olyckan har gjort att jag nog hellre gör något annat. Jag vet att risken är extremt liten men rädslan och ångesten är ändå står, är nog inte ensam om det.
Citera
2023-06-30, 14:57
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dontpanic99
Eftersom det är extremt ovanligt med kollision i full fart är det ju inte säkert att bygeln är tänkt att klara ett sånt scenario
Just det. Som framgår av tidigare diskussioner och några av mina inlägg har denne tillverkare relativt svaga säkerhetskonstruktioner (nämns i filmen att just Zierer Schwarskopf hållit sig kvar i bygel medan konkurrerande leverantörer gått över till kraftigare armar ofta uppifrån) och att grönan har relativt blek kontroll av om man verkligen sitter fast (nämns i samma film, samt vittnesmål på diverse ställen över nätet om att folk inte varit fastklickade under sin stång). "Hoppas-inget-händer" och "folk-dör-i-annat-hela-tiden" duger inte riktigt idag längre som krisplan, inte när man tex ökat farten (den körde typ 80 tidigare, senare 90), konstruktionen har decennier på nacken, samt att det finns andra nöjesparker som tar saken på mer allvar.
Citera
2023-06-30, 15:00
Medlem
Kommer aldrig mer besöka gröna lund. Finns inte ens på kartan. En kvinna som bara vill åka jetline slutar med att hon dör mitt framför hennes familj. Av respekt för henne och hennes familj kommer jag aldrig mer åka till gröna lund.
Citera
2023-06-30, 15:01
Medlem
Gröna Lunds pressmeddelande inför öppningen 5 juli:

Bra att de vågar öppna. Ju längre de väntar desto svårare kommer det att bli. Enstaka personer kommer inte sätta sin fot på Gröna Lund igen för rädsla, men majoriteten kommer återvända och uppleva Gröna Lund som förr. Samhället går alltid vidare oavsett storleken på en olycka.
Citera
2023-06-30, 15:02
Medlem
Hur kan ni ens tänka tanken att åka till gröna lund. Det är så respektlöst mot offrens familj. Har ni ingen skam? Har ni roligt och skrattar när någon har förlorat sitt liv på jetline.
Citera
2023-06-30, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mash08
Gröna Lunds pressmeddelande inför öppningen 5 juli:

Bra att de vågar öppna. Ju längre de väntar desto svårare kommer det att bli. Enstaka personer kommer inte sätta sin fot på Gröna Lund igen för rädsla, men majoriteten kommer återvända och uppleva Gröna Lund som förr. Samhället går alltid vidare oavsett storleken på en olycka.

Fyfan vad äckligt. Det här samhället har ingen respekt för människoliv.
Citera
2023-06-30, 15:05
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miserywantscompany
Ok.
Men det är som om de säger ”nu glömmer vi det här, stålarna måste in!!”

Nej, det är som människor säger: öppna nu för fan vi vill åka igen.
Citera
2023-06-30, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej, det är som människor säger: öppna nu för fan vi vill åka igen.

Så jävla respektlöst. Vi bor verkligen i ett matrix samhälle.
Citera
2023-06-30, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dontpanic99
Var och en av dessa har sina utredda orsaker. Mindbender skedde väldigt tidigt och var ett konstruktionsfel som ledde till för hög belastning på boggie, därför ändrades design och sattes en extra boggie per sida per tåg.

All American Triple loop är samma bana som Quimera, så det är en olycka inte två. Det är en väldigt relevant olycka att jämföra med Jetline eftersom det är en lika gammal bana som gått säkert länge. Sen skedde olyckan pga grava fel av hur den nya ägaren/parken dit den flyttades körde och underhöll banan - körde tågen för fort och tillverkade egna reservdelar, bl a. Den parken fick stänga efter att licensen drogs in. Banan är däremot på väg att startas igen på nytt ställe efter ordentligt renovering.
Ja, risken är väl att det kan vara något liknande här. Jetline går i snabbare hastighet idag än när den byggdes finns det uppgift om i tråden, samt att det även förts fram uppgifter om att GL beställt egna reservdelar till tågen eftersom offerten från Zierer ansågs vara för dyr. Det är enbart spekulationer givetvis men det har ju uppenbarligen hänt tidigare.

Har Zierer uttalat sig om olyckan?
Citera
2023-06-30, 15:08
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scubahero
Nej man resonerar ju olika. Jag tycker om att åka karuseller men är ofta rädd, har mycket katastroftankar. Hade tänkt åka till nöjesfält i sommar men den här olyckan har gjort att jag nog hellre gör något annat. Jag vet att risken är extremt liten men rädslan och ångesten är ändå står, är nog inte ensam om det.

Du tillhör minoriteten i det fallet. Det fina är ju att du fattar dina egna beslut om att åka eller inte åka. Samma med alla andra och om ingen vill åka kommer anläggningen sedermera att tas bort och ersättas med något annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in