2023-06-30, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilog-80
Har kollat lite och designen på boggi ser inte likadan ut. Den verkar vara äldre på Mindbender.

Det gjordes designändringar till följd av Mindbender-olyckan. Bl a fler boggier per tåg.
Senast redigerad av dontpanic99 2023-06-30 kl. 14:23.
Citera
2023-06-30, 14:25
Medlem
Jordgubbes avatar
När jag googlade lite på Zierer (tillverkaren) och hjulupphängning hamnade jag på en tysk entusiasts sida som sedan 2019 sålt prylar för de som gillar bergochdalbanor, bland annat ett gammalt hjul vilket jag tyckte var lite märkligt. Än märkligare är några av de ganska dyra kläderna mm (screenshot, finns också muggar och kepsar). Blandning av nördigt (till vänster), en del välgjort (broderat, ej i bild), samt bisarrt opassande (till höger, wtf). Trodde alla tyskar tog kvalitet på allvar. Dags bränna delar av varulagret.
Citera
2023-06-30, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr-mystic
Skamligt kan man tycka men stålarna måste väl räddas. Frågan är om alla som ändå har köpt nån form av mångbesökskort har rätt till återbetalning nu när Grönan råkat typ haft ihjäl sina besökare?

Såklart de ska öppna så att alla kan njuta av att åka alla åkattraktioner. Varför skulle man ha rätt att returnera sitt köp?
Citera
2023-06-30, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Men kommer man få åka jetline?
Det lär ju vara kö till den nu efter olyckan

Varför skulle någon ens vilja åka den och riskera att bli dödad?
Citera
2023-06-30, 14:37
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miserywantscompany

För att du inte är representativ för hur människor i allmänhet tänker.
Citera
2023-06-30, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
För att du inte är representativ för hur människor i allmänhet tänker.

Ok.
Men det är som om de säger ”nu glömmer vi det här, stålarna måste in!!”
Citera
2023-06-30, 14:40
Medlem
zilog-80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dontpanic99
Det gjordes designändringar till följd av Mindbender-olyckan. Bl a fler boggier per tåg.

Tanken var att få mer detaljer kring varför den havererade. Bilder på originalupphängning av boogie etc men eftersom den inte var av samma typ var det inte direkt givande. Tyvärr.
Citera
2023-06-30, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miserywantscompany
Varför skulle någon dö??
Statistiskt sätt är det större chans du snubblar när du kliver in på grönan och bryter nacken, se till antal åk och antal olyckor
Citera
2023-06-30, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painthriller
Hur många gånger per dag kör folk av vägen och hur många gånger spårar jetline ur?

Just därför kanske målet med säkerhetsbygelns funktion är annorlunda?

Med en bil är det i princip sannolikt att man någon gång kommer vara med om en incident där säkerhetsbältet måste fylla sin funktion att förhindra att man skadar sig värre.
Därför är det designat därefter med 3 punkter, bältessträckare vid kollision etc.

I ett persontåg är det extremt osannolikt att man är med om en kraftig kollision, så där finns inte någon skyddsanordning som bälte eller bygel eller annat.

Vad för scenarion är bygeln i en berg o dalbana designad för. Hur många G lyftkraft?
Eftersom det är extremt ovanligt med kollision i full fart är det ju inte säkert att bygeln är tänkt att klara ett sånt scenario. Isåfall är det ju inte bygeln i sig som är felet i Jetlines fall, utan designen.
Citera
2023-06-30, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Varför skulle någon dö??
Statistiskt sätt är det större chans du snubblar när du kliver in på grönan och bryter nacken, se till antal åk och antal olyckor

Den statistiken får du gärna visa.
Citera
2023-06-30, 14:49
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mallemede
Jag tänkte också först att kvinnan och systern satt i vagn tre, men med tanke på hur ihopknycklad den är, så känns det märkligt att dom skulle ha flugit ut då, dom borde snarare ha suttit fast.
Jag undrar däremot var effekten blir värst efter att ett tåg har ryckt och svängt upprepade gånger för att tillslut dunsa ner i spåret när hjulet/hjulen for iväg. Längst bak månne?

mm men går ju bara spekulera fram till någon som var med berättar eller när rapporten kommer
Citera
2023-06-30, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
När jag googlade lite på Zierer (tillverkaren) och hjulupphängning hamnade jag på en tysk entusiasts sida som sedan 2019 sålt prylar för de som gillar bergochdalbanor, bland annat ett gammalt hjul vilket jag tyckte var lite märkligt. Än märkligare är några av de ganska dyra kläderna mm (screenshot, finns också muggar och kepsar). Blandning av nördigt (till vänster), en del välgjort (broderat, ej i bild), samt bisarrt opassande (till höger, wtf). Trodde alla tyskar tog kvalitet på allvar. Dags bränna delar av varulagret.
Jisses, lite smått empatistörd tröja, ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in