Citat:
Ursprungligen postat av
Ulrik.Agren
Det brukar vara vildsvin det rör sig om när stockholmare säger sig sett björn.
Det händer ofta att någon inte tror på det som rapporterats. Om det är en björn, då måste polisen undersöka saken, de kan inte ta det för ett vildsvin om någon rapporterat in björn. Vad tror ni händer om björnen på Värmdö rapporteras lögnaktigt för att vara ett vildsvin? Den kan döda barn, pensionärer och andra boende på Värmdö. Och då sitter ni och vi där med skägget i..
Jag krockade med en älg och det rapporterade jag till vakthavande befäl. Jag klippte bakbenen på älgen och den hoppade sedan vidare in i skogen. Vakthavande befäl hade rapporterat in kollision med rådjur, istället för älg. Jag var tvungen att personligen ringa polisens skyddsjägare och tala om att det var en älg, jägaren vart förvånad och ville ha korrekt information om vad han jagade.
Likaså om någon skjuter en räv, då ska någon sticka ut hakan och säga att det var ett rådjur som sköts, för att de djuren är vanligare (och fridlysta). I fallet grävdes den döda räven upp ur sin grav och det var mycket riktigt en räv och inget rådjur, som "någon" ljugit ihop.
Är det paranoian som slår till eller varför litar ni inte på era medmänniskor?